Artiklar från 2008 – till idag
Ur Salves av Maguy Marin. Fotograf Jean Pierre Maurin
STOCKHOLM: Compagnie Maguy Marin har aldrig tidigare gästat Dansens Hus. Att få det internationellt erkända verket Salves till Stockholm är en lyckträff.
Det intensiva kollaget av bilder, rörelser, rytmer och ljud beskrivs som en rasande politisk uppgörelse och är ett praktexempel på europeisk, samtida koreografi. Ett sprakande mörkt stycke som knappast lämnar någon oberörd.
Det börjar helt stilla i publikens sorl, salongen fortfarande upplyst. En man uppenbarar sig på den lika ljusa scenen, han tycks följa en osynlig tråd. Han drar och synar koncentrerat den tunna men faktiska tråden. Kallar sedan upp en person ur publiken. En efter en reser sig sex dansare som suttit utspridda i salongen. Även de följer tråden som blir allt längre; de tvinnar, drar, mäter och förlänger, lyfter, lägger ner. Allt under allvarsam tystnad. Mörkret faller.
Ett antal gamla filmprojektorer står på sidorna i det gråmörka scenrummet och ljudet av dessa som knäpps på och av ackompanjerar de korta, blixtljussatta bildtablåer som utgör stommen i det dansteatraliska berättandet. Det är ett ödesmättat soundtrack som löper genom stycket och som förstärker känslan av att via bilder resa i historien.
Salves. Fotograf Jean-Pierre Maurin
Salves är en pågående flykt i natten, ett kollage av sekvenser som i högt tempo berör och kommenterar konst, historia och politiska rörelser. Projektorernas knastrande surr följs successivt åt av agiterande röster ur ett dunkelt historiskt Europa. Flygsirener ljuder, en avlägset porlande bäck, en skällande hund; illusioner av normalitet, tidlöshet, ett malande lugn före stormen.
Det är krig. Motståndsrörelsen befinner sig i konstant rörelse. Mellan- och efterkrigsstämning tar vid, framåtanda och kamp, revolution, Picasso och Elvis. Mörker. Flykt. Gömställen. Populärkultur. Flyktighet.
Rörelserna avlöser varandra i ett uppskruvat tempo och en hos dansarna aldrig sviktande närvaro. Salves är ett bra exempel på samtida koreografi, där den som ville skulle kunna ropa ”var är (dans-)dansen?” Här vore den diskussionen befriande överflödig.
Dansarnas exakthet i rörelse, form och uttryck gör att man inte behöver tvivla på att detta är just ett dansspråk, trots dess totala avsaknad av ekvilibristiskt uppvisningsbehov.
Salves är koreografens verk mer än dansarnas triumf och det är ingen nackdel. Konstverket talar. Ingen briljerar, alla är till för den uttrycksfullt späckade helheten.
Det är ett intimt konstverk, det hetsiga tempot till trots. Här finns ett samlat lugn bakom varje explosiv tablå, utrymme för ett fritt andetag inför all associativ symbolik.
Skärvor av krossat porslin och trasiga statyer som vassa fragment ur konsthistorien blir symboler för människans framfart genom tiderna.
Stämningen är olycksbådande och det mullrar hotfullt även om humoristiska ögonblick inte saknas. Det fladdrande skenet av ficklampor skapar ett oroligt ljus, skuggorna är långa.
Människor tar hand om varandra och omhändertas, matar och matas, bygger upp och raserar. Bord dukas och dukas av i rasande fart, alltid någon som tappar något, något som går sönder, något som behöver lagas. Skärvor från olika tider, olika liv.
De schablonartade, historiska referenserna är förföriskt vackra och effektfullt återgivna i sin publikfriande förenkling och sitt projicerade sken. Den tunna, genomskinliga tråden som löper genom stycket är skör men verklig. Den binder samman liv och epoker liksom människorna med sina stumma ansikten och utlämnade kroppar knyts till varandra i både litenhet och mod. Tråden blir allt längre samtidigt som allt rasar samman bit för bit.
Salves. Fotograf Didier Grappe
Salves är ett gripande drama, hemlighetsfullt tyst och på samma gång skrämmande högljutt. I finalscenen kulminerar stämning och volym i ett våldsamt crescendo som en absurd slapstickthriller med mjöl som dammar och kaskader av färg som kastas. Alla slåss mot alla, aggressiviteten och förvirringen total, leken går överstyr och paradiset förefaller långt borta.
I ett genomträngande dån som känns i hela kroppen närmar sig en (radiostyrd) helikopter och återför Jesus, eller möjligen Messias, till jorden, människorna och det dukade bordet. Som en sista desperat åtgärd av någon? Som en slutgiltig lösning?
Salves är som att att uppleva någon annans, eller kanske sin egen, mardröm i verkligheten. Mänsklighetens mänskliga galenskap är laddad med logiska obegripligheter och skrämmande nattmonster som man känner igen men inte vet varifrån de kommer.
I över trettio år har koreografen Maguy Marin framgångsrikt blandat dans och teater och med sitt uttryck förändrade hon den franska samtida dansen på 1980-talet. Hon räknas som en av de viktigaste koreograferna i Frankrike.
Salves
Koreografi: Maguy Marin i samarbete med Denis Mariotte
Koreografiassistent: Ennio Sammarco
Ljus: Alexandre Béneteaud
Scenografi: Michel Rousseau
Kostym: Nelly Geyres
Ljud: Antoine Garry
Musik: Denis Mariotte
Dansare: Ulises Alvarez, Romain Bertet, Kaïs Chouibi, Laura Frigato, Daphné Koutsafti, Mayalen Otondo, Jeanne Vallauri
Accessoardesign: Louise Gros med Pierre Treille
Samproduktion: Biennale de la danse de Lyon 2010, Théâtre de la Ville de Paris,
Centre chorégraphique national de Rillieux, la-Pape / Compagnie Maguy Marin
Anna Lafvas
29 april 2013
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision