Artiklar från 2008 – till idag
Mariko Kida i Johan Ingers I knew then. Fotograf Carl Thorborg
STOCKHOLM: Den 6 april presenterade tio av Kungliga balettens dansare andra omgången av Royal Collective – "en träffpunkt för modern dans som kan liknas vid ett pågående forskningsarbete inför öppen ridå".
Plats: Rotundan, gratis inträde. Och ett utmärkt initiativ av Johannes Öhman att skapa ett forum för förutsättningslöst undersökande.
Som vanligt vid tillfällen som dessa var det roligt att få se dansare på nära håll. Flera av dem är nya för säsongen. Den som var uppmärksam kunde få en pratstund med både den blivande Julia och hennes partner (Mariko Kida respektive Anthony Lomuljo).
Anthony Lomuljo i Emanuel Gats Time Themes. Fotograf Carl Thorborg
Ja, vad är dans?
1. Dans har observerats hos alla folkslag och -grupper, med undantag för minimala folkspillror som saknar de flesta former av kultur.
2. 1965 formulerade Yvonne Rainer det så kallade nej-manifestet för den form av modern dans hon förespråkade. (Se nedan.)
3. Det är snart 50 år sedan 1965. Mycket har hänt sedan dess.
Redan med dessa tre utgångspunkter är det förstås svårt att formulera en definition av begreppet dans. Försök har gjorts. De blir komplicerade och mycket mångordiga, men lyckas naturligtvis inte bli tillnärmelsevis heltäckande.
George Bernhard Shaw, den spirituelle nobelpristagaren i litteratur, lyckades med bara nio ord formulera en definition av dansen som mänsklig aktivitet: "Dancing is a perpendicular expression of a horizontal desire" (ungefär: dans är ett lodrätt uttryck för horisontellt begär).
En av kollektivets utgångspunkter var en diskussion om begreppen dans och "dansdans". Jag blev inte särskilt mycket klokare.
Vid fyra tillfällen under våren och fyra under hösten får man som publik "möjlighet att vara med och följa processen inifrån och bidra med tankar och idéer."
Denna utgångspunkt i programbladet innebar vid detta tillfälle att åskådare ombads att formulera sina synpunkter på vad dans är. Uppgiften är, som ovan antytts, inte enkel.
När jag så småningom frågade fick jag reda på att begreppet "dansdans" inte är en term som används bland Operans dansare. Det lanserades i Sverige förmodligen av Kenneth Kvarnström för ett par år sedan och dök åter upp 30 januari i år i en artikel av DN:s danskritiker Örjan Abrahamsson.
Artikeln inledde en animerad diskussion i synnerhet på nätet. Det verkar som om uttrycket dansdans skulle innebära en sorts förhöjning av begreppet dans. Eller kanske betyder det bara "vad jag tycker är bra dans", vilket onekligen skulle reducera begreppets relevans.
Hursomhelst verkar det som om den verkliga motståndaren till både dans och dansdans skulle vara "konceptuell dans". Redan som begrepp är det uttrycket suddigt. Källan kommer förmodligen från konsten. Det är ju bara det att begreppet "konceptuell konst" nu har ca 50 år på nacken.
Jag tycker nog att det är tvivelaktigt att använda en så gammal term från en angränsande konstart om en tendens i nutida dans, även om begreppet är internationellt.
Likadant tyckte Xavier Le Roy vid ett samtal i Stockholm (se "Xavier Le Roy om experimentell dans", dansportalen 23 oktober 2011). Han är inte alls nöjd med termen "konceptuell" utan vill själv kalla sin dans experimentell.
Åter till Royal Collective och dess "pågående forskningsarbete". Utgångspunkten är, som antytts, inte lättbehandlad. Projektet fortsätter 13 och 27 april, och därtill vid ännu inte preciserade tillfällen hösten 2013. Jag är lika spänd på resultatet som på pågåendet.
Peter Bohlin
12 april 2013
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision