Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mush-Room med Needcompany. Fotograf Ursula Kaufmann

Mush-Room med Needcompany. Fotograf Ursula Kaufmann

Absurd, våldsamt rolig, smart galen, svart men ändå vit komedi

STOCKHOLM: Såväl förväntningar, tempo som humör är på topp när eliten inom europeisk performance, Grace Ellen Barkey och Needcompany från Belgien, gästar Dansens Hus Stora scen med nya dansteaterföreställningen Mush-Room. Utgångsläget är hundra procent energi. Sedan bara accelererar det.

Tillsammans med bildkonstnären Lot Lemm och sju artister i Needcompany påminner koreografen Grace Ellen Barkey om förfallets skönhet, skönhetens förfall och vikten av kamp för frihet. Om än mot alla odds.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Maarten Vanden Abeelee

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Maarten Vanden Abeelee

Absurd scenlycka i rusig svampskog
Sex svampar och en svampätare befolkar en mystisk värld där jättesvampar växer upp och ner, dinglar och dansar oroväckande i ett fluktuerande ljus fyllt av spänning. Iförda vita smurfhuvor, som snarare för tankarna till ett underjordiskt terroristläger än till snälla seriefigurer, spelar Needcompany upp en absurd, våldsamt rolig, smart galen, svart men ändå vit komedi om ”The movement of acceptance of Funghi …”
    
Är det ett svampinferno eller guantanamoparty? En ekande barnbokssaga för vuxna eller en gladläskig drömvärld i underjorden? I en ormgrop av vilda människosvampar efterfrågas ”no more global darkness” och med högljudd humor och skränande djupsinne blandas i rasande tempo den pågående nonsensdialogen om svamparnas fri- och rättigheter med fysisk utlevelse.
    
Tillfället att stå i rampljuset för att äntligen få komma till tals ska tas tillvara, budskapet ska fram, kosta vad det kosta vill. Ingen ber om ursäkt för det finns inga ursäkter att be om. Alla bara kör. Höga som hus eller bara lite småfulla? Eller helt enkelt konstnärligt fulländade.

Lever rövare gör de hursomhelst, dansarna och skådespelarna, performanceartisterna i Needcompany med skyhög, kvalitativ svansföring.
    
Och vi njuter. Av den oemotståndliga mixen av dans, rörelse, teater, scenografi och inte minst; musik.

”Vi skojar inte! Dreams come true, önskningar uppfylls …” Så låter kultförklarade, amerikanska konstkollektivet Residents – där medlemmarna varit anonyma sedan 1969 –  kärleksfulla stridsrop som i nära samverkan med Barkey har skrivit musiken till Mush-Room. Samarbetet beskrivs som att The Residents, ”masters of weird”, har hoppat upp på Grace Ellen Barkeys axlar, grabbat tag i hennes långa, toviga hår, och så har de galopperat iväg tillsammans in i en annan dimension där de dansar en gudomlig duett.

Ja, precis så känns det faktiskt.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Ursula Kaufmann

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Ursula Kaufmann

Koreografin är gymnastiskt lekfull och stundvis oerhört vacker ihop med den rytmiska musiken. Dansspråket då och då märkvärdigt undfallande, oftast kraftfullt påfallande. Det teatrala spelet dominerar över dansen och helheten fungerar som riktigt underhållande konst där mystiska spår lämnas som påminner om att allt är möjligt. Det är ingen idé att tveka. Det finns inga ursäkter.
    
Det är intressant att alla medverkande uppenbarligen inte är dansare, men som de dansar ändå – med liv och lust, utan revirtänkande eller några som helst skygglappar. Performance-genren tillåter som bekant gränsöverskridanden, här även vad det gäller konstnärlig spänst och teknisk kapacitet där uttryckets värde och vikt vinner överlägset i den annars ständigt rådande tävlingen; jakten på den bästa danstekniken.
    
I Mush-Room är det varje individs personliga uttryck och konstnärliga kompetens som gäller och den helhet som individerna/artisterna skapar med sitt gränslösa utspel känns ovanligt starkt och genuint. De individuella formtopparna staplar sig oavbrutet på varandra i den nittio minuter korta föreställningen utan paus och andhämtning. Det är artisteri i högform.

Vi möter upprorsmakarsvampar, kärlekslängtanssvampar, maträttssvampar, svampmissiler och färgglada terroristsvampar med toapappersrullevapen, hjärtsolglasögon och glitter. Det låter inte klokt och det är det inte heller. Men det är väldigt kommunikativt.
    
Från att i början lite misstänksamt undra vad nu denna långhåriga man som skriker i mikrofonen egentligen har att säga, slutar man strax att tänka och sveps bara med och in i svamprummet. Vi skrattar, lever oss in och finner oss tydligen i att med ens ha börjat tro på – svampar.
   
Den genom hela stycket talade, agiterande texten, skriven av Grace Ellen Barkey, framförs i ett dynamiskt växelspel av var och en i ensemblen på engelska, franska och andra mer eller mindre kända språk. Det är lättillgängligt och helt galet. Publiken bjuds redan från början in att delta i kampen för svamparnas sak (!) och den interaktiva känslan förstärks särskilt när salongsljuset med jämna mellanrum tänds helt och föreställningen liksom i egen förvåning avbryter sig själv samtidigt som den i lika högt tempo bara fortsätter, i förtjust dialog med publiken.
    
Föreställningen är fysisk, förförisk, i vissa delar erotisk. Det är medryckande med en nästan skrämmande skönhet som tränger igenom och fördjupar den komiska absurditeten.

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Phile Deprez

Needcompany i Mush-Room. Fotograf Phile Deprez

Grace Ellen Barkey, född i Surabaya, Indonesien och dansutbildad i Amsterdam, har arbetat som dansare och skådespelerska och grundade Needcompany 1986 tillsammans med regissören Jan Lauwers. De har sin bas i Bryssel och räknas idag som en av Europas stilbildande teatergrupper.

Att Barkey på Needcompanys hemsida presenteras som ”The president of the movement against melancholy” känns passande. Mush-Room är en synnerligen uppsluppen tillställning där det konstnärliga djupet känns mycket starkt, just tack vare den klädsamma frånvaron av melankoli. Grace Ellen Barkey ropar på sitt extroverta, helt egna språk ut sitt budskap ”befria ditt sinne!”

Det som händer i salongen är just detta. Våra sinnen befrias och flyger lätt förvirrade men lyckligt lössläppta omkring i den hallucinatoriska snårskogen av svampar, sporer och allmänmänsklig längtan efter frihet. Allt är möjligt i svamparnas rum.

Eller som de själva skriker i medryckande svampextas: 'We are alive and kicking! Full of exceptional dreams and cosmic wishes!'

Mush Room
Visuellt koncept: Lemm & Barkey
Koreografi och text: Grace Ellen Barkey
Musik: The Residents
På scen: Sung-Im Her, Yumiko Funaya, Benoît Gob, Maarten Seghers, Julien Faure, Mohamed Toukabri, Catherine Travelletti
Produktionschef: Luc Galle
Produktion: Needcompany
Samproduktion: PACT Zollverein (Essen),Internationale Figurentheater-Festival (Erlangen)
Med stöd av the Flemish authorities
Foto: Phile Deprez, The Residents

Anna Lafvas
9 april 2013


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil