Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Dragos Mihalcea och Nadja Sellrup i andra aktan av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Dragos Mihalcea och Nadja Sellrup i andra aktan av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Poesin viktigast i Giselle säger Natalia Makarova

STOCKHOLM: Kungliga Baletten har under vårvintern gästats av ballerinan Natalia Makarova, som arbetat med nyuppsättningen av Adolphe Adams balett Giselle, som hon instuderade här år 2000.

Operans Balettklubb hade Makarova som gäst den 23 mars tillsammans med dansarna Minji Nam, Oscar Salomonsson och Dawid Kupinski.

Mötet inleddes med att premiärdansaren Oscar Salomonsson och första solisten Minji Nam dansade ett pas de deux ur balettens andra akt. De repeterar nu inför sin debut i rollerna den 4 april. Forsta paret ut den 30 mars är Nadja Sellrup och Dragos Mihalcea.

Natalia Makarova berättade att Giselle är en av hennes favoritbaletter och att hon debuterade i den både i Leningrad och sedan i New York efter avhoppet från Sovjetunionen 1970.

Natalia Makarova

Natalia Makarova

På frågan om vad hon anser vara viktigast vid tolkningen av baletten svarar hon tveklöst:
"Poesin, känslan – det är balettens kärnpunkt."

"Man kan ha god baletteknik, men utan dessa faktorer får baletten inget liv. Jag kräver mycket av dansarna, men lyckas man så är det mödan värd."

Det är ju en historia om omöjlig kärlek. Den unge hertigen Albert träffar bondflickan Giselle, som älskar att dansa.

Han blir blixtförälskad och uppvaktar henne, trots att han redan är förlovad med en adelsflicka.

"När kärleken slår till, kan man inte stå emot!" säger Makarova,

Det slutar naturligtvis med katastrof. Då Giselle upptäcker hans dubbelspel brister hennes sköra hjärta och hon dör

Dawid Kupinski. Foto Det Kongelige Teater

Dawid Kupinski. Foto Det Kongelige Teater

Dawid Kupinski, som dansar den manliga huvudrollen mot Nathalie Nordquist i ett av lagen (29 april), instämmer i att det är en krävande roll med mycket intrikat partnerarbete.

"Det är första gången jag gör den så jag har inte erfarenheter från tidigare uppsättningar, men det är en intressant och givande roll och jag ska ge allt."

Dawid Kupinski berättar vidare att han är utbildad i Warszawa och flyttade sedan till Köpenhamn tillsammans med sin två år äldre bror Marcin.

"Marcin är kvar där och nu är han premiärdansare vid Den Kongelige Ballet, men efter fem år flyttade jag vidare till Ballet Béjart i Lausanne" säger Dawid.

" Jag är så glad att jag hann arbeta med Maurice Béjart några månader innan han gick bort. Själv stannade jag i Schweiz i fem år, och så flyttade jag hit till Stockholm hösten 2012."

Makarova har valt en målning av Claude Monet som inspiration till scenografin i den första akten.

"Jag valde den för att den ger den rätta stämningen med sitt ljus och fältet med röda vallmoblommor, det svarar mot den unga kärlekens glädjerus." berättar hon.

"Då blir kontrasten desto starkare mot andra aktens mörka skog med Giselles grav, dit den förtvivlade Albert sökt sig och där hennes vålnad uppenbarar sig för honom."

Scenen, där unga flickor som blivit övergivna före bröllopet, dyker upp i form av 'vilier' för att söka hämnd på männen, utgör en av höjdpunkterna i artonhundratalets romantiska danskonst.

Viliernas dans i akt två av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Viliernas dans i akt två av Giselle. Fotograf Carl Thorborg

Som favoriter bland sina danspartners nämner Makarova: "Erik Bruhn, Mikhail Baryshnikov och Ivan Nagy, som jag också dansade med här i Stockholm. Jag har dansat med så många, men de tre är mina favoriter. Han har utvecklat den klassiska baletten på ett underbart sätt."

"Med Baryshnikov dansade jag bland annat i Other Dances av Jerome Robbins – en av mina favoritkoreografer."

Apropå vad hon ska göra härnäst svarar Makarova: "Jag har nyligen varit i Kiev i Ukraina och satt upp La Bayadère och efter Stockholm ska jag till Bolsjojteatern och sätta upp den där också. Det blir första gången jag sätter upp något i Moskva!"

Natalia Makarova i Other Dances. Foto Max Waldman ©Max Waldman Archives

Natalia Makarova i Other Dances. Foto Max Waldman ©Max Waldman Archive

Kort biografi
Natalia Makarova föddes i dåvarande Leningrad (nu S:t Petersburg) och fick sin dansutbildning vid Vaganovaskolan där. Efter examen antogs hon vid Kirovbaletten vid 19 års ålder. Hon steg snabbt i graderna och utnämndes till premiärdansare. Hon vann även guldmedaljen vid de internationella balettävlingarna i Varna, Bulgarien.

Under ett gästspel i London 1970 hoppade hon av och anställdes samma år vid American Ballet Theatre i New York, där hon debuterade just som Giselle. Hon bor numera i San Francisco.

Natalia Makarova har även varit nära knuten till Royal Ballet i London och gästspelat med de stora balettkompanierna över hela världen, bland annat med Parisoperans balett, National Ballet i Canada, Stuttgartbaletten, Den Kongelige Ballet i Köpenhamn, London Festival Ballet, Béjartbaletten och Roland Petit's Ballets de Marseille. Hon har även framträtt i musikal- och talteater.

Makarova har också satt upp baletter ur den klassiska repertoaren som La Bayadère, Paquita och Svansjön. I Stockholm satte hon upp La Bayadère 1989 och Giselle år 2000. Stockholm är ensamt om att ha fått hennes Giselle medan hennes uppsättning av La Bayadère har satts upp på närmare 20 platser världen runt.

GISELLE
KOREOGRAFI: Natalia Makarova efter Jules Perrot och Jean Coralli.
MUSIK: Adolphe Adam, Dirigent: Ariane Matiakh
SCENOGRAFI: Tony Straiges
KOSTYM: David Walker
LJUS: Martin Säfström

Anders Jörlén
28 mars 2013



  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil