Artiklar från 2008 – till idag
Fredrik Lycke (Tony) och Sanna Gibbs (Maria) i West Side Story. Fotograf Petra Hellberg
STOCKHOLM: West Side Story – en världsberömd kärlekshistoria inspirerad av Shakespeares Romeo och Julia. Handlingen utspelar sig i New York i slutet av 1950-talet. Ett ungt par från två rivaliserande gäng kämpar om att få vara tillsammans.
Musikalen, som hade Broadwaypremiär 1957, ges nu på Stockholms Stadsteater.
Musiken i föreställningen känner man igen, publiken bjuds bland annat på Marias I Feel Pretty och Tonys kärleksballad Maria. Fredrik Lycke är utmärkt i rollen som Tony. Med en klar och kraftfull stämma levererar han utmärkt sångmässigt, men gestaltar även med trovärdighet Tonys åtrå, naivitet och längtan.
Dansen är i allmänhet medryckande och kraftfull, och bygger vidare på musikalens övergripande teman kring ungdom, rebelliskhet och passion. Karl Dyall imponerar speciellt med sin utstrålning och kroppskontroll.
Lagaylia Frazier (Anita) och Karl Dyall (Bernardo). Fotograf Petra Hellberg
Scenografin känns rå och urban. Gammalt och ungt varvas om vartannat, och många viktiga händelser utspelar sig på lekplatsen kring klätterställningen eller rutschkanan. Scenografin förstärker på så sätt känslan av att karaktärerna befinner sig i ett stadium mitt emellan vuxna och barn.
Ibland känner jag dock att känslan går förlorad. Det blir inte riktigt trovärdigt. Kanske beror det på att vissa av musikalartisterna är starka när det kommer till sång och dans, men sviktar lite när det gäller drama-delen.
Det kan även ha med scenografin att göra. I vissa stunder är den stark, men i andra har jag svårt att känna känslan av 50-talets New York. Det känns som att något saknas, det är ett tappert försök men når inte riktigt ända fram.
Fullt ös i ensemblen. Fotograf Petra Hellberg
Konflikten mellan de invandrade puertoricanerna i gänget Sharks, och andra generationens invandrare i gänget Jets, är ständigt pågående i musikalen. På 1950-talet invandrade många puertoricaner till USA, där de sedan saknade en del medborgerliga rättigheter. Det ansågs inte lämpligt för Maria och Tony att bli kära i varandra.
Ämnet som sådant är aktuellt än idag, speciellt i ”det mångkulturella Sverige”. Människor från olika kulturer möts, och konflikter uppstår. Man kan idag se verkliga exempel på Tony och Marias förhållande, om än mer våldsamt, i form av hedersvåld. Det är inte ”bra” för familjens heder att bli kär i och umgås med vem som helst.
Precis som många unga idag dör för sin kärlek genom hedersvåld, dör Tony för sin kärlek till Maria.
Produktionsfakta:
Baserat på ett koncept avJerome Robbins
Manus: Arthur Laurents
Musik: Leonard Bernstein
Sångtexter: Stephen Sondheim
Översättning: Rikard Bergqvist
Regi: Ronny Danielsson
Koreografi: Roger Lybeck
Slagsmålskoreografi: Seth Ericson
Scenografi: Lars Östbergh
Kostym; Annsofi Nyberg
Musikaliskt ansvarig, dirigent: Joakim Hallin
Ljus: Mikki Kunttu
Ljud: Oskar Johansson
Mask: Katrin Wahlberg
Spelas t.o.m. 16 juni 2013
Malin Doyon
26 mars 2013
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision