Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Linda Haakana och Nikolas Koskivirta i In the Middle, Somewhat Elevated. Fotograf Sakari Viika

Linda Haakana och Nikolas Koskivirta i In the Middle, Somewhat Elevated. Fotograf Sakari Viika

Tre toppkoreografer på Nationaloperan

HELSINGFORS: Bella Figura – ett program med tre verk av de världsberömda koreograferna George Balanchine, William Forsythe och Jiri Kylián, namn som är bekanta för danspubliken hos oss.

När en afton med dessa namn står på programmet går platserna åt i rask takt. Den aktuella föreställningen har även lockat en hel del ny publik till huset vid Tölöviken.

De fyra temperamenten. Fotograf Sakari Viika

De fyra temperamenten. Fotograf Sakari Viika

De fyra temperamenten
George Balanchines neoklassiska verk inleder kvällen, och det är från första början trevligt att följa och betrakta, ögat vilar på den välstuderade dansanta helheten.

Den ryskfödda koreografen som invandrade till USA skapade över 400 koreografier, oftast utan något budskap. Själva dansen, dess rörelser och artisterna har huvudrollen, så också här.

Man bara beundrar det påhittiga rörelsespråket, utfört av de skickliga dansarna i sina slanka kroppar.

Damerna bär enkla svarta kostymer, dock med lite lyx i de breda blänkande gördlarna, och örhängen. Männen är klädda i svarta trikåer och vita tröjor.

Linda Haakana i In the Middle . . . Fotograf Sakari Viika

Linda Haakana i In the Middle . . . Fotograf Sakari Viika

In the Middle, Somewhat Elevated
Där uppe i taket hänger en konstellation – två körsbär, guldfärgade och tydliga. Det är från denna scenbild  koreografen William Forsythes verk fått sitt namn.

Historien bakom ligger i att när det skulle beslutas om scenografin för hans verk lär Forsythe – efter att ha lyssnat på andras storslagna planer – ha sagt att vi sätter bara dit något ”in the middle, somewhat elevated” – något till mitten och lite högre upp.

Själva verket är hypnotiskt och man dras genast med – musiken är tekno och metall, med sprakande, sprättande och rasslande element, och därefter är också dansen – så det förslår.

Dansarna, de år oerhört skickliga. De är på gränsen till det omöjliga i snabbhet, rörelserna känns som om de bara skulle växa sig spontant utifrån kropparna. Fötterna skär i luften i rask takt, det är spänning mellan individerna – precis i allt. En ypperlig klassisk balettteknik måste man ha för att kunna dansa igenom en så här utmanande koreografi, ultramodern och snabb i tempot.

Jag vill lyfta fram alla dansare, i spetsen denna gång Eun-Ji Ha och Andrew Bowman, vidare Nikolas Koskivirta, Maki Nakagawa, Edita Rausêrova, Samuli Poutanen, Kailey Kaba och Claire Voss. När de kommer och tackar publiken ser man tydligt hur hårt det varit: de måste alla längta efter en dusch.

Bella Figura. Fotograf Sakari Viika

Bella Figura. Fotograf Sakari Viika

Bella Figura – Jiri Kylians mest kända verk
Detta dansverk är en hyllning till människokroppens nakna skönhet, läser vi på Nationaloperans hemsida. Även Kylian har skapat en hel del baletter och hans verk spelas överallt.

Kenneth Greve, balettchefen som valt ut detta verk till repertoaren, säger i sin tur att dansarnas kroppar i detta verk formar skulpturer. Det gör ju dansen som bäst ofta, av dessa stilleben som följer efter varandra i en koreografi blir det en levande helhet – det vill säga dans.

Musiken är vacker och fungerar utmärkt, den stöttar det som händer på scenen. Det är en inspelning av bland annat Vivaldi och Pergolesi. Sistnämndas Stabat Mater spelas i början när ridån går upp, efter det att vi sett dansarna i slutet av pausen lite tidigare improvisera i stil med det kommande, och i slutet.

Mai Komori och Johan Pakkanen i Bella Figura. Fotograf Sakari Viika

Mai Komori & Johan Pakkanen i Bella Figura. Foto S Viika

Men de här människorna är inte skulpturer utan levande varelser, alla nio, fem kvinnor och fyra män. I sina poser är de inte orörliga och stilla utan visar sig öppet i sina röselser, ofta inte så stillsamt – aggressiva armrörelser hos de ledande damerna: iklädda långa röda kjolar med bar överkropp.

Brist på fantasi kunde man tycka. om man inte visste att här är det viljan att visa lite mer av den kvinnliga kroppen som gäller.

I början har en del av damerna en enhetlig dräkt – och man kommer osökt på tanken att det kunde ha varit två olika verk, åtminstone så som verket sågs denna gång.

Trots att vissa gemensamma teman utvecklas och tankarna där bakom. Det finns roliga element t ex då ett dam-herr-par turvis ser ut att rasta en hund – sin partner som färdas bredvid ägaren på alla fyra.

Bella Figura som hade sitt uruppförande 1995, har genom åren förändrats, och en eller två av de versioner jag tidigare sett hade kanske mera stil, utan att så starkt framhålla en viss – eller två om ni vill – dansare och deras figurer.

Bland publiken kunde man efteråt höra en och annan intressant kommentar, alla inte så förstående för det senast sedda. I en del av vissa unga damers kommentarer kunde man instämma. Det är kvinnobilden i samhället, jämställdheten mellan de två könen och exploateringen av kvinnokroppen som nämns.

Ilja Bolatov. Fotograf Sakari Viika

Ilja Bolatov. Fotograf Sakari Viika

Omhändertagande av publiken
Ett speciellt tack till de många damerna vid garderoben – vid just Operan är de speciellt vänliga, hjälpsamma och kompetenta i sin uppgift. Många av dem har en annan huvudsyssla med hög utbildning, t ex inom musik eller pedagogik. Garderoben i detta hus är gratis för besökarna, med tanke på allas trivsel i salongen.  

Det är att hoppas att intresset för dansen även hos de nya besökarna består – att de också skall hitta vägen till de övriga föreställningarna – med mindre rafflande reklambilder på gatorna i staden.

De fyra temperamenten,
Koreografi scenografi, kostym: George Balanchine
Musik: Paul Hindemith,
Dirigent: Ollitapio Lehtinen
-
In the Middle, Somewhat Elevated
Koreografi, scenografi, kostym: William Forsythe
Musik (inspelning):Thom Willems
-
Bella Figura
Koreografi och scenografi: Jiří Kylián
Musik: (inspelning): Lukas Foss,
G.B. Pergolesi, Alessandro Marcello, Antonio Vivaldi, Giuseppe Torelli
Kostymer: Joke Visser,
Ljussättning: Kees Tjebbes

Anita Jokela
8 mars 2013


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil