Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anthony Lomuljo,  Kristóf Várnagy och Jerome Marchand i Time Themes. Fotograf Carl Thorborg

Anthony Lomuljo, Kristóf Várnagy och Jerome Marchand i Time Themes. Fotograf Carl Thorborg

Allvar och lättsamhet samsas hos Kungliga Baletten

STOCKHOLM: Kungliga Balettens första premiär under vårsäsongen omfattar två dansverk av koreograferna Emanuel Gat och Johan Inger på stora scenen. De skiljs åt av en paus då dansaren och koreografen Rachel Tess framför ett solo i teaterns guldfoajé.

Israelen Emanuel Gats Time Themes dansas av fyra män och beledsagas av två sånger av Franz Schubert framförda av en manskvartett. Scenrummet är inramat av svart, kostymerna är enkla vardagskläder och belysningen sparsam.

Time Themes är skapat direkt för Kungliga Baletten, Emanuel Gat vill inte reproducera ett verk från teater till teater. Även om han skulle sätta upp det igen någon annanstans blir det ingen kopia, utan han skapar då verket på nytt för nya dansare som lämnar egna avtryck.

Gat väljer att låta dans och musik löpa parallellt men oberoende av varandra. Tysta moment förekommer även. Schubertsångerna Wehmut (Vemod) och Grab und Mond (Grav och måne) ger en ganska tung grundstämning och den dämpade belysningen – där man ibland har svårt att urskilja dansarna eller sångarna på scenen – bidrar till allvaret. Samtidigt är det ett spännande möte mellan klassisk musik från artonhundratalet och samtida dans.

Time Themes med Anthony Lomuljo, Jerome Marchand och Kristóf Várnagy.  Fotograf Carl Thorborg

Time Themes med Anthony Lomuljo, Jerome Marchand och Kristóf Várnagy. Fotograf Carl Thorborg

"För mig är det själva processen som är det väsentliga – att arbeta tillsammans med dansarna och se vart det leder. På så sätt blir verket aldrig en upprepning av vad någon tidigare gjort. Dansarna formar verket varje gång och det blir aldrig slentrian" berättar Emanuel Gat. "Och verket blir aldrig 'färdigt' utan lever sitt eget liv".

Emanuel Gat har förstås sin egen utgångspunkt för verket, men aldrig ett uttänkt mål för hur det ska se ut, det arbetas fram under repetitionsarbetet: "Jag har alltid flera idéer i huvudet, skapar hela tiden. Vad som kommer ut bestäms under arbetets gång, beroende på situationen för tillfället."

"Vi började arbeta i form av en workshop innan själva repetitionerna. Ursprungligen var det avsett att bli en duo med två olika par som skulle alternera från kväll till kväll. Men efter ett tag blev det litet oklart vem som skulle dansa vad och vilka som var lag ett eller lag två. Då beslöt vi att slå ihop paren till en kvartett och ibland dansar nu två dansare samma rörelsemotiv och ibland alla fyra var för sig." fortsätter han.

I new then av Johan Inger. Fotograf Carl Thorborg

I new then av Johan Inger. Fotograf Carl Thorborg

En återkomst
När den påtänkta koreografen för kvällens andra stycke, Marco Goecke, måste avsäga sig uppdraget på grund av sjukdom, ställdes balettchefen Johannes Öhman inför ett akut problem. Hur finna en ersättare på den korta tid som stod till buds?

Johan Inger berättar: "Jag blev uppringd en tidig söndagsmorgon. Johannes frågade mig om förslag på en lämplig koreograf – eller kunde jag göra något själv? Att göra något helt nytt var det inte tal om, men något redan färdigt kunde jag kanske sätta upp. Så blev det och redan på måndagen satt jag på ett plan på väg till Stockholm – i taxin på väg från flygplatsen bestämde jag vilket stycke jag ville göra."

"I new then gjorde jag för något år sedan för ungdomskompaniet Nederlands Dans Theater 2. Det var där jag gjorde mina första koreografier och det blev ett angenämt återseende, det var tio år sedan sist. Jag kände igen deras ungdomliga nyfikenhet och entusiasm, så det var en lyckad satsning."

Mariko Kida i I new then. FotografCarl Thorborg

Mariko Kida i I new then. FotografCarl Thorborg


Titeln I new then är en lek med ord som avser både då och på nytt. Det kan kanske också ses som en syftning på Johan Ingers återkomst till Kungliga Operan, där han började sin karriär som dansare under fem år. Det är också första gången som ett av hans verk ges där – men han har ju också arbetat med Cullbergbaletten under mellantiden.

Musiken består av sånger av rocklegenden Van Morrison som ger en rytmisk och positiv känsla och koreografin innehåller många underfundigheter och skämtsamma uttryck. De nio dansarna, fyra kvinnor och fem män tar vara på alla möjligheter att fylla rörelserna med liv och känslor och lämnar publiken i en positiv och upprymd stämning.

Rachel Tess samsas med vedklampar i Guldfoajén. Fotograf Carl Thorborg

Rachel Tess med vedklampar i Guldfoajén. Fotograf Carl Thorborg

Trängsel i Guldfoajén
Rachel Tess, som tidigare dansat bland annat på Göteborgsoperan, har arbetat med en beställning från Cullbergbaletten och går samtidigt en utbildning vid Dans- och Cirkushögskolan.

Hon har tagit fasta på lokalen där hennes solo It's not that red, skulle framföras – den tungt gyllenglänsande stora foajén, som hon kontrasterar med inslag från sitt stora intresse för naturen, bland annat i form av en rad grova vedklampar som placerats ut på parkettgolvet.

Meningen är att publiken ska kunna röra sig runt i salen under dansen, men då gäller det att man inte klumpar ihop sig innanför entrédörrarna så att de flesta hamnar utanför, vilket hände mig och många andra på premiärkvällen. Även Rachel använder musik av Schubert – Forellkvintetten, komponerad 1817.

Programmet ges ytterligare sex gånger: 23 februari samt 6, 7, 9 och 14 mars.

Anders Jörlén
22 feb 2013

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil