Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

I Lausanne dansade Ida ett solo ur Giselle, Foto Gregory Batardon

I Lausanne dansade Ida ett solo ur Giselle, Foto Gregory Batardon

Ida Anneli Kallanvaara i final i Prix de Lausanne

LAUSANNE, SCHWEIZ: Ida Anneli Kallanvaara, 18 år från Göteborg, tog sig i början av februari till final i Prix de Lausanne, tävlingen som i år anordnades för fyrtiförsta gången.

Få svenskar har under de år som tävlingen pågått tagit sig så långt som till final. Det är världens mest prestigefyllda tävling för unga dansare 15-19 år och en väg in i branschen eftersom tävlingen följs över hela världen.

Juryns ordförande, Frank Andersen, formulerade vid prisutdelningen de kriterier man bedömde efter: "Kropp, skönhet, teknik, beslutsamhet, passion, hjärna och hjärta. Allt detta i en och samma person. Men detta utgör också de verktyg som krävs av varje dansare för att göra dem fria – fria att dansa och fria att utvecklas till konstnärer.

Tävlingen fokuserar på ungdom. utveckling och talang, priserna är inte pengar utan stipendier till vidareutbildning.  Varje dansare möter juryn och får råd om sin karriär om deras skicklighet och karriär och hur vi anser de ska gå vidare. Och alla deltagare är på så sätt vinnare."

250 ungdomar ansökte i år varav 80 fick plats i semi-finalen. Efter en veckas visningar inför juryn där bland annat Johannes Öhman, chef för Kugliga Baletten i Stockholm satt, lyckades Ida ta en plats i finalen. Dit kom 20 dansare, 14 pojkar och 6 flickor varav Ida var Nordens enda kandidat och gjorde två framträdanden, ett i klassisk balett ur Giselle och Didy Veldmans solo ur Tender Hooks, ett modernt nummer som hon utförde med stor uttrycksfullhet.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Artonåriga Ida kommer från Torslanda i Göteborg och har studerat och dansat sedan årskurs 4 vid Svenska Balettskolan i Göteborg.

Hösten 2010 antogs Ida via inträdesprov som 16-åring och enda svensk, till en av 6 platser bland 85 sökande till Bachelorutbildningen i klassisk balett vid Konsthögskolan i Oslo. Där ägnar hon över 25 timmar i veckan åt dans men även andra teoretiska kurser ingår.

Hon valde studier vid Konsthögskolan i Oslo för att kunna träna på heltid vilket inte var möjligt i Sverige. Det är en förutsättning för att kunna konkurrera om jobb med utländska dansare på lika villkor. 
Under hennes år på Konsthögskolan har hon nått stora framgångar och i november 2012 blev hon utvald av norska balettchefen Ingrid Lorentzen att få dansa en roll i Mesteraften med Nationalbaletten på Oslooperans stora scen.  Hon fick också hoppa in och dansa i Nötknäpparen strax före jul.

Ida förbereder sig för tävlingen. Foto Gregory Batardon

Ida förbereder sig för tävlingen. Foto Gregory Batardon

Ida berättar för Dansportalen:
"I år valde skolan att ge hela avgångsklassen, min klass, chansen att få söka till Lausanne. Det var självklart frivilligt men de rekommenderade det starkt.

Till en början var jag osäker eftersom jag visste att det var en del jobb. Jag sökte nämligen året innan och gick då inte vidare. Men efter att ha funderat lite tänkte jag, varför inte! Vi var ju flera i klassen som skulle söka denna gången och det kunde bli en kul och lärorik process.

Jag älskade att vara i Lausanne. det är en jättebra erfarenhet och en chans att möta andra unga danstalanger ifrån hela världen. Det var en jättetrevlig miljö bland dansare, lärare och domare. Jag blev väldigt glad och inspirerad. Alla respekterade varandra och det var ett rent och ärligt spel.

Koncentrationen var väldigt hög och det var en nervös och spännande vecka för  oss alla. Det jag gillar med Prix de Lausanne är att tävlingen sker under en hel vecka.

De bedömer dig som dansare i helhet, de sätter poäng i fyra olika kategorier, modern klass, modernt solo, klassisk klass och klassiskt solo.

I många andra tävlingar handlar det bara om just de få minuterna du är ute på scenen och det du gör där och då, medan här är det en sammanslagning av allt du presterat under veckan.

Att delta i Prix de Lausanne är något av det bästa jag varit med om. Du får chansen att synas av skolor, danskompanier och lärare från hela världen och du har chans att få både jobb och skolplats. Jag njöt av varje klass vi hade.

Jag fick massor av ny inspiration från mina medkandidater i tävlingen och om du bara vet var du har din koncentration, så är det en upplevelse för sig.

Det allra bästa var klasserna inför jury. Jag tyckte det var så spännande att få dansa tillsammans med så duktiga unga dansare. Jag fick massor av inspiration och när jag fick veta att jag kom till finalen var det ett av de bästa ögonblicken i mitt liv.

Jag blev helt chockad. Har nog aldrig varit så glad förr. Det var något jag drömt om och självklart hoppats på, men jag hade aldrig förväntat mig att det faktiskt skulle bli verklighet.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Den klassiska variationen var nog det svåraste eftersom de har lutande scen i Lausanne. Vi fick coaching i sammanlagt tio minuter på den klassiska variationen på lutande scen eller i studio. Det var lite svårt att få vikten rätt så att man kunde avsluta ordentligt. Giselle-variationen gick inte riktigt som jag hoppats på varken i semi- eller i finalen. Då kom ju även nervositeten som tillägg till allt annat.

Lärarna i Lausanne var jätteduktiga. Väldigt trevliga. Coacherna hade vi bara fem minuter var åt gången så man hann bara igenom solot och få några få korrektioner innan man var tvungen att lämna scenen/golvet.

Det moderna numret hade jag valt själv. Tävlingsledningen hade valt ut fyra olika och efter att jag sett igenom alla visste jag precis vilket jag ville göra. Jag visade dem för lärarna och de höll med. Jag valde Didy feldmans solo för att jag tänkte att det skulle passa mig bra och även för att, enligt mig, var det det mest ”moderna” solot.

Det var otroligt kul att repetera in och arbeta med solot. Jag hade en jättebra lärare, Guro Nagelhus Schia, som jag tränade med flera gånger i veckan. Jag försökte hela tiden att pusha mig själv. Jag älskar solot och det känns som en befrielse att dansa det.

Det var verkligen jättetrevligt att träffa alla de andra deltagarna. Många pratade dock väldigt lite engelska, vilket gjorde det svårt att kommunicera. Men med lite hand-gester och leenden gick det fint. Jag fick många nya vänner och stämningen bland de tävlande var super.

Prix de Lausanne är verkligen en tävling jag rekommenderar till alla de som vill tävla. Det är en bra tävling och kan vara väldigt givande för dig som dansare. Ska du tävla ska du göra det för att du vill, det är då du får mest ut av det.

Det är inte nödvändigt att tävla i dans. Det beror mycket på hur du är som person. Jag kan tycka att dans egentligen är lite svårt att sätta poäng på eftersom det är så personligt för den som ser på.

Men det är absolut en superbra erfarenhet och jag ångrar absolut inte de gånger jag tävlat i dans – även då det inte alltid gått som jag velat. Det är ett sätt att lära sig att hantera press, nervositet med mera. Men som jag sagt så kan det vara väldigt olika från person till person.

Ida Anneli. Fotograf Kjetil Nybakken

Ida Anneli Kallanvaara. Fotograf Kjetil Nybakken

Jag planerar nog att åka och tävla i Stora Daldansen i år."

Varför valde du skolan i Oslo?
"Det kändes rätt för mig. Jag ville till något nytt. Nya människor, nya lärare, ny miljö – men inte alltför långt hemifrån. Man är bara cirka sex elever i klassen och det kände jag skulle var perfekt för mig.

Jag hade bara att välja mellan Oslo och Stockholm. Oslo låg närmare och som sagt så skulle vi bara vara sex personer i klassen."

Du går ut skolan i vår. Vad har du för planer efter det?
"Jag hoppas på enormt på en aspirant-plats i den norska Nasjonalballetten. Den har bra repertoar och det är en trevlig stämning bland de anställda.

Går det inte vägen som planerat, så åker jag nog till Houston i sommar. Där vill de antagligen ge mig en plats i ungdomskompaniet Houston Ballet II. Detta blev jag erbjuden redan i Lausanne."

RESULTAT
Prix de Lausanne 2013:

Femtonårige brasilianaren Adhonay Silva vann förstapriset. Foto Gregory Batardon vann

Femtonårige brasilianaren Adhonay Silva vann förstapriset. Foto Gregory Batardon

Pristagare
1 Adhonay Silva, Brasilien, Ballet Adriana Assaf, Sao Paulo
2 Li Wentao, Kina,  The Secondary Dance School Attached to Beijing Dance Academy
3 Masaya Yamamoto. Japan, Akiko Yokokura Ballet School, Nomi,
4 Leticia Domingues, Brasilien, Petite Danse School. Rio de Janeiro
5 Cesar Corrales, Kuba, Private lessons Taina Morales Nunez, Montreal
6 Joel Woellner, Australien,  Houston Ballet Academy, Texas USA
7 Francisco, Sebastiao, Portugal, Escola de Dança do Conservatório Nacional, Lissabon
8 Jiang Xianhao. Kina, The Secondary Dance School Attached to Beijing Dance Academy

Best Contemporary Dancer: Joel Woellner, Australien
Best Swiss Dancer: Miko Fogarty, Westlake School for the Performing Arts, Daly City, CA
Audience's Prize: Adhonay Silva, Brasilien

Jury Members:
Frank Andersen, ordförande, tidigare chef för den Kongelige Ballet i Köpenhamn. Internationell pedagog och iscensättare
Nina Ananiashvili, chef för  Georgian National Ballet
. Tidigare Premiärdansare vid Bolsjojbaletten i Moskva
Nanette Glushak, Representant för the Balanchine Trust. Tidigare chef för 
Scottish Ballet aoch Ballet du Capitole, Internationell pedagog och iscensättare
Arlene Minkhorst, chef för Royal Winnipeg Ballet School, Kanada

Tamara Rojo, Konsnärlig ledare av English National Ballet. Tidigare premiärdansare vid Royal Ballet i London

Jean-François Boisnon, Balettmästare vid Ballett Zürich, Schweiz
Johannes Öhman, chef för Kungliga Baletten, Stockholm

Li Cunxin, Konsnärlig ledare av Queensland Ballet, Brisbane, Australien
Tetsuya Kumakawa, Premiärdansare & chef för K-Ballet Company, Tokyo, Japan
. Vinnare av Prix de Lausanne 1989

Tävlande från Norden:
Idun Baekken, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo
Ida Anneli Kallanvaara, Sverige, Konsthögskolan i Oslo
Johanne Wien Pedersen, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo
Filip Hansen, Norge, Norges Statliga Balettskola, Oslo

Anders Jörlén
med tack till Ida Anneli och Susanne Kallanvaara
17 februari 2013


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil