Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur William Forsythes installation Human Writes. Fotograf Dominik Mentzos

Ur William Forsythes installation Human Writes. Fotograf Dominik Mentzos

Dansens plats i den politiska debatten

STOCKHOLM: Ambitionerna bakom konferensen "Weaving Politics" på Dansens Hus i Stockholm 14-16 december kan sammanfattas som en föresats att skriva in dansen och dansskapandet i samtidens såväl intellektuella som politiska debatt.

Konferensens fyra huvudteman var Att läsa, Att skriva, Humanism och Rättigheter.  

Julia Kristeva. Foto John Foley

Julia Kristeva. Foto John Foley

Under två och en halv intensiva dagar presenterades timslånga anföranden av 16 noggrant utvalda, internationella specialister inom olika områden. Dessutom ingick paneler och samtal.
Den största stjärnan var mångsidiga Julia Kristeva, bulgarisk-fransk filosof, sociolog, feminist, psykoanalytiker, kulturteoretiker med mera.

Kristevas anförande var också en av konferensens absoluta höjdpunkter. En huvudpunkt i anförandet var hennes "Tio principer för en humanism för det 21:a århundradet".

Dessa presenterade hon för första gången på en konferens i Assisi 2011. Dit hade påven, Benedictus XVI, inbjudit företrädare för olika världsreligioner, plus en delegation ateister/humanister, som leddes av Kristeva.

De tio principerna, framhöll hon, är inte att betrakta som budord, utan som tio betraktelser för att skapa samverkansorgan människor emellan (min översättning av "10 invitations à penser des passerelles entre nous").

Den första principen slutar så här (i min översättning):
Vi kan inte avglobalisera världen idag, men vi måste etablera ett nytt internationellt regelverk för att utöva kontroll över och fastställa normer för finansvärlden och den globala ekonomin och vi måste, till slut, skapa en värlsdsomspännande instans byggd på gemensam, solidarisk etik.  
Läs mer Länk till annan webbplats.  

Kristeva framhöll dansen som ett alternativt språk, som i bästa fall kan leda till att människor börjar fundera i stället för att omedelbart kritisera varandra, och värre.

Kristevas klarhet, beläsenhet och intellektuella skärpa har styrkan att omvända pessimister. Hur reagerade då påven? Han tackade för synpunkterna från "människor som inte kunnat mottaga trons gåva, men som ändå söker sannningar".

William Forsythe. Foto The Forsythe Co.

William Forsythe. Foto The Forsythe Co.

Den största koreografiska stjärnan var William Forsythe, som sedan 2005 leder The Forsythe Company i Frankfurt am Main.

En prima överraskning var
hans samarbetsparther Kendall Thomas, juridikprofessor som bland annat startat "Center for the Study of Law and Culture" vid Columbia University i New York. En av hans specialiteter är "Human rights".

Kendall Thomas

Kendall Thomas

Thomas talade med insikt och hängivenhet om i synnerhet FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, och han gjorde det på ett sätt som om det för honom var avgörande att varenda åhörare förstod vad han menade. När jag senare tackade honom för hans tydlighet svarade han att hans ämnen är så viktiga att han inte ser någon mening med att lägga sig till med en akademisk jargong. "Jag talar så att min mormor skulle förstått."

Thomas uttryckte sin förvåning över att FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, som antogs 1948, nuförtiden är så pass okända. De fanns för utdelning vid den koreografiska installation som Forsythe och Kendall skapat tillsammans, och som framfördes i anslutning till konferensen.

Installationen visade sig vara mer verbal än koreografisk. FN:s deklaration är uppdelad i 30 paragrafer, i Norra Latins aula hade man därför ställt upp 30 bord. Vid vart och ett diskuterades eller behandlades på annat sätt en paragraf. Det bord vid vilket Forsythe stod handlade om familjen. Forsythe framhöll bland annat att vissa delar av deklarationen med tiden blivit inaktuella. Till exempel kan kärnfamiljen numera se annorlunda ut än vad man utgått från 1948.  

För mig var framför allt tre anföranden särskilt intressanta. Felicia McCarren, professor i franska vid Tulane University i New Orleans, talade om kulturpolitik i fransk hip hop, och särskilt om en dansös från Cambodja som hamnat i Belgien och där skapat en metod för att korsa klassisk hovdans med hip hop.

Susanne Franco, vid universitetet i Salerno, Italien, talade om dansen i postkolonin Kenya, med särskilt fokus på en stark kvinna som blandat dans och radikala monologer.

Marcia Sá Cavalcante Schuback. Fotograf Malin Hoelstad

Marcia Sá Cavalcante Schuback. Fotograf Malin Hoelstad

Marcia Sá Cavalcante Schuback, bland annat docent i filosofi vid Södertörns högskola, bjöd på en infallsrik exposé över västerländsk kultur under titeln "Dance – a Word".

Startpunkten för hennes anförande var ordet "weaving", och den trogna Penelope.

I väntan på att Odysseus skulle komma tillbaka från trojanska kriget satt hon dagtid vid sin vävstol, men på nätterna repade hon upp vad hon vävt på dagen. Det grekiska ordet för att repa upp är "analyo" - vilket är grunden till ordet analys.

Konferensen kommer att presenteras i en bok. Megastjärnan, den slovenske filosofen Slavoj Zizek (kallad en av de främsta intellektuella inom den radikala vänstern), blev hastigt tvungen att inställa sin medverkan. Han kan möjligen besöka Stockholm i sommar.

Peter Bohlin
23 jan 2013


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil