Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ur William Forsythes installation Human Writes. Fotograf Dominik Mentzos

Ur William Forsythes installation Human Writes. Fotograf Dominik Mentzos

Dansens plats i den politiska debatten

STOCKHOLM: Ambitionerna bakom konferensen "Weaving Politics" på Dansens Hus i Stockholm 14-16 december kan sammanfattas som en föresats att skriva in dansen och dansskapandet i samtidens såväl intellektuella som politiska debatt.

Konferensens fyra huvudteman var Att läsa, Att skriva, Humanism och Rättigheter.  

Julia Kristeva. Foto John Foley

Julia Kristeva. Foto John Foley

Under två och en halv intensiva dagar presenterades timslånga anföranden av 16 noggrant utvalda, internationella specialister inom olika områden. Dessutom ingick paneler och samtal.

Den största stjärnan var mångsidiga Julia Kristeva, bulgarisk-fransk filosof, sociolog, feminist, psykoanalytiker, kulturteoretiker med mera.

Kristevas anförande var också en av konferensens absoluta höjdpunkter. En huvudpunkt i anförandet var hennes "Tio principer för en humanism för det 21:a århundradet".

Dessa presenterade hon för första gången på en konferens i Assisi 2011. Dit hade påven, Benedictus XVI, inbjudit företrädare för olika världsreligioner, plus en delegation ateister/humanister, som leddes av Kristeva.

De tio principerna, framhöll hon, är inte att betrakta som budord, utan som tio betraktelser för att skapa samverkansorgan människor emellan (min översättning av "10 invitations à penser des passerelles entre nous").

Den första principen slutar så här (i min översättning):
Vi kan inte avglobalisera världen idag, men vi måste etablera ett nytt internationellt regelverk för att utöva kontroll över och fastställa normer för finansvärlden och den globala ekonomin och vi måste, till slut, skapa en värlsdsomspännande instans byggd på gemensam, solidarisk etik.  
Läs mer Länk till annan webbplats.  

Kristeva framhöll dansen som ett alternativt språk, som i bästa fall kan leda till att människor börjar fundera i stället för att omedelbart kritisera varandra, och värre.

Kristevas klarhet, beläsenhet och intellektuella skärpa har styrkan att omvända pessimister. Hur reagerade då påven? Han tackade för synpunkterna från "människor som inte kunnat mottaga trons gåva, men som ändå söker sannningar".

William Forsythe. Foto The Forsythe Co.

William Forsythe. Foto The Forsythe Co.

Den största koreografiska stjärnan var William Forsythe, som sedan 2005 leder The Forsythe Company i Frankfurt am Main.

En prima överraskning var
hans samarbetsparther Kendall Thomas, juridikprofessor som bland annat startat "Center for the Study of Law and Culture" vid Columbia University i New York. En av hans specialiteter är "Human rights".

Kendall Thomas

Kendall Thomas

Thomas talade med insikt och hängivenhet om i synnerhet FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, och han gjorde det på ett sätt som om det för honom var avgörande att varenda åhörare förstod vad han menade. När jag senare tackade honom för hans tydlighet svarade han att hans ämnen är så viktiga att han inte ser någon mening med att lägga sig till med en akademisk jargong. "Jag talar så att min mormor skulle förstått."

Thomas uttryckte sin förvåning över att FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, som antogs 1948, nuförtiden är så pass okända. De fanns för utdelning vid den koreografiska installation som Forsythe och Kendall skapat tillsammans, och som framfördes i anslutning till konferensen.

Installationen visade sig vara mer verbal än koreografisk. FN:s deklaration är uppdelad i 30 paragrafer, i Norra Latins aula hade man därför ställt upp 30 bord. Vid vart och ett diskuterades eller behandlades på annat sätt en paragraf. Det bord vid vilket Forsythe stod handlade om familjen. Forsythe framhöll bland annat att vissa delar av deklarationen med tiden blivit inaktuella. Till exempel kan kärnfamiljen numera se annorlunda ut än vad man utgått från 1948.  

För mig var framför allt tre anföranden särskilt intressanta. Felicia McCarren, professor i franska vid Tulane University i New Orleans, talade om kulturpolitik i fransk hip hop, och särskilt om en dansös från Cambodja som hamnat i Belgien och där skapat en metod för att korsa klassisk hovdans med hip hop.

Susanne Franco, vid universitetet i Salerno, Italien, talade om dansen i postkolonin Kenya, med särskilt fokus på en stark kvinna som blandat dans och radikala monologer.

Marcia Sá Cavalcante Schuback. Fotograf Malin Hoelstad

Marcia Sá Cavalcante Schuback. Fotograf Malin Hoelstad

Marcia Sá Cavalcante Schuback, bland annat docent i filosofi vid Södertörns högskola, bjöd på en infallsrik exposé över västerländsk kultur under titeln "Dance – a Word".

Startpunkten för hennes anförande var ordet "weaving", och den trogna Penelope.

I väntan på att Odysseus skulle komma tillbaka från trojanska kriget satt hon dagtid vid sin vävstol, men på nätterna repade hon upp vad hon vävt på dagen. Det grekiska ordet för att repa upp är "analyo" - vilket är grunden till ordet analys.

Konferensen kommer att presenteras i en bok. Megastjärnan, den slovenske filosofen Slavoj Zizek (kallad en av de främsta intellektuella inom den radikala vänstern), blev hastigt tvungen att inställa sin medverkan. Han kan möjligen besöka Stockholm i sommar.

Peter Bohlin
23 jan 2013


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil