Artiklar från 2008 – till idag
Benke Rydman om sin Svansjön: "den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt". Fotograf: Andreas Lundberg
STOCKHOLM: När jag ringer upp Fredrik Benke Rydman får vi rätt omgående boka en ny intervjutid. Hans tvååring pockar med högljudd gråt på omedelbar pappa-uppmärksamhet och vi bestämmer att pratas vid följande dag istället.
Koreografen och småbarnsföräldern Benke är i Malmö på jobb, han gör reklamfilm. ”Det är något jag gör ibland vid sidan om” berättar han, ”det är kul att göra olika grejer!”
En inställning som också har märkts tydligt genom åren då han som dansare och koreograf satt oförglömliga avtryck på den svenska streetdansscenen.
”Streetdance är min utgångspunkt, min bas” förklarar Benke, ”men jag blandar också många olika stilar och försöker skapa bredd i repertoaren.”
Något som ställer höga krav på dansarna, inte minst i Benkes råa streetdancetolkning av den klassiska sagan Svansjön där Tjajkovskijs originalmusik möter nykomponerad musik av bland andra Salem Al Fakir och Moneybrother. Efter premiären 2011 och förra säsongens dundersuccé har trycket på biljetter åter varit stort. Föreställningen hade nypremiär på Dansens Hus i december och spelas i Stockholm till och med början av februari. I juni ges den på Göteborgsoperan efter stor Europaturné under våren.
Hur vågar man ge sig på världens mest kända dansverk?
”Utmaningen!”
Det började i London för tre och ett halvt år sen när Benke gick runt och kollade vintagebutiker. I ett skyltfönster såg han några vita pälsjackor och tände direkt; han tänkte – de där skulle passa i Svansjön!
”Jag associerade på en gång till den gamla klassikern och såg en nutidssaga framför mig där svanarna var prostituerade och trollkarlen deras drogdealande hallick. Det bara kändes som en riktigt bra idé.”
Benke kontaktade produktionsbolaget Blixten & Co som han jobbat med tidigare och de tyckte det lät kul. Ett år senare var produktionen igång.
Han beskriver själv uppsättningen som sprakande visuell, överraskande och berättande. ”Till slut glömmer man nästan att man tittar på dans.”
Som den bildmänniska han också är har han även gjort scenografi och kostym, tillsammans med Lena Edvall. ”Vi ville skapa ett samtidsuttryck, dansen och det visuella i samspel där olika typer av minnesvärda bilder etsar sig fast hos betraktaren.”
Vad är det som lockar dig i själva storyn?
”Det sorgliga och tragiska. Svansjön förknippas i vanliga fall med Operan där allt är fint och lätt och vackert. Men den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt. Berättelsen blir till en spännande upplevelse som kittlar …”
”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon." Fotograf Andreas Lundberg
I vår åker den 20 personer stora ensembeln på turné till Tyskland, Schweiz, Paris och Moskva och Benke själv är med och startar upp på varje ny plats. ”Det är alltid grejer som behöver justeras och finslipas, förutsättningarna ändras på olika teatrar och scener.”
Repeterar gör man även inför pågående föreställningar på Dansens Hus. ”Vi repar onsdagar, torsdagar och fredagar inför kvällen och lördagar kör vi dubbla föreställningar. Vi har en hög ambitionsnivå och jobbar oerhört hårt för att både bibehålla och höja kvalitén. Föreställningen måste hela tiden vara levande!”
Fredrik Benke Rydman (han heter Bengt i mellannamn) var tidigare mest känd från den legendariska svenska dansgruppen BouncE som bildades 1997. Ursprungsmedlemmarna träffades på Balettakademien där de utbildade sig och inspirerades av varandras dansstilar. I gruppens produktioner blandades locking, popping, breakdance och jazz, men också lindy hop och stepp. Benke reste mycket till Los Angeles där hela livsstilen blev en inspirationskälla. ”Allt är helt annorlunda där, man tränar och tar en massa olika klasser förstås, men man hänger också, träffar någon på en klubb, går ut och käkar och tränar ihop. Man lever dansen på ett annat sätt.”
BouncE upplöstes i april 2010.
Är det skönt att ha gått vidare?
”Hm … Det är klart att det är bra att ta sig vidare till nästa steg i livet, men BouncE-tiden var tretton fantastiska år. Det är ofrånkomligt att det ibland känns lite tråkigt att det är över men jag går inte omkring och sörjer. Vi slutade på topp och minnet kommer alltid att vara uteslutande positivt.”
Vad händer efter Svansjön då?
”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon. Men jag går också och klurar på ett helt nytt projekt. Som fortfarande är hemligt!”
Svansjön spelas på Dansens hus i Stockholm fram till 3 februari.
Anna Lafvas
11 jan 2013
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision