Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Benke Rydman om sin Svansjön: "den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt". Fotograf: Andreas Lundberg

Benke Rydman om sin Svansjön: "den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt". Fotograf: Andreas Lundberg

Benke Rydman, ett personligt samtal om uttryck och minnesvärda bilder

STOCKHOLM: När jag ringer upp Fredrik Benke Rydman får vi rätt omgående boka en ny intervjutid. Hans tvååring pockar med högljudd gråt på omedelbar pappa-uppmärksamhet och vi bestämmer att pratas vid följande dag istället.

Koreografen och småbarnsföräldern Benke är i Malmö på jobb, han gör reklamfilm. ”Det är något jag gör ibland vid sidan om” berättar han, ”det är kul att göra olika grejer!”

En inställning som också har märkts tydligt genom åren då han som dansare och koreograf satt oförglömliga avtryck på den svenska streetdansscenen.

”Streetdance är min utgångspunkt, min bas” förklarar Benke, ”men jag blandar också många olika stilar och försöker skapa bredd i repertoaren.”

Något som ställer höga krav på dansarna, inte minst i Benkes råa streetdancetolkning av den klassiska sagan Svansjön där Tjajkovskijs originalmusik möter nykomponerad musik av bland andra Salem Al Fakir och Moneybrother. Efter premiären 2011 och förra säsongens dundersuccé har trycket på biljetter åter varit stort. Föreställningen hade nypremiär på Dansens Hus i december och spelas i Stockholm till och med början av februari. I juni ges den på Göteborgsoperan efter stor Europaturné under våren.

Hur vågar man ge sig på världens mest kända dansverk?
”Utmaningen!”

Det började i London för tre och ett halvt år sen när Benke gick runt och kollade vintagebutiker. I ett skyltfönster såg han några vita pälsjackor och tände direkt; han tänkte – de där skulle passa i Svansjön!
”Jag associerade på en gång till den gamla klassikern och såg en nutidssaga framför mig där svanarna var prostituerade och trollkarlen deras drogdealande hallick. Det bara kändes som en riktigt bra idé.”

Benke kontaktade produktionsbolaget Blixten & Co som han jobbat med tidigare och de tyckte det lät kul. Ett år senare var produktionen igång.

Han beskriver själv uppsättningen som sprakande visuell, överraskande och berättande. ”Till slut glömmer man nästan att man tittar på dans.”

Som den bildmänniska han också är har han även gjort scenografi och kostym, tillsammans med Lena Edvall. ”Vi ville skapa ett samtidsuttryck, dansen och det visuella i samspel där olika typer av minnesvärda bilder etsar sig fast hos betraktaren.”

Vad är det som lockar dig i själva storyn?
”Det sorgliga och tragiska. Svansjön förknippas i vanliga fall med Operan där allt är fint och lätt och vackert. Men den här sagan är kolsvart och lyfter något mörkt och lite obehagligt. Berättelsen blir till en spännande upplevelse som kittlar …”

”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon."  Fotograf Andreas Lundberg

”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon." Fotograf Andreas Lundberg

I vår åker den 20 personer stora ensembeln på turné till Tyskland, Schweiz, Paris och Moskva och Benke själv är med och startar upp på varje ny plats. ”Det är alltid grejer som behöver justeras och finslipas, förutsättningarna ändras på olika teatrar och scener.”
Repeterar gör man även inför pågående föreställningar på Dansens Hus. ”Vi repar onsdagar, torsdagar och fredagar inför kvällen och lördagar kör vi dubbla föreställningar. Vi har en hög ambitionsnivå och jobbar oerhört hårt för att både bibehålla och höja kvalitén. Föreställningen måste hela tiden vara levande!”

Fredrik Benke Rydman (han heter Bengt i mellannamn) var tidigare mest känd från den legendariska svenska dansgruppen BouncE som bildades 1997. Ursprungsmedlemmarna träffades på Balettakademien där de utbildade sig och inspirerades av varandras dansstilar. I gruppens produktioner blandades locking, popping, breakdance och jazz, men också lindy hop och stepp. Benke reste mycket till Los Angeles där hela livsstilen blev en inspirationskälla. ”Allt är helt annorlunda där, man tränar och tar en massa olika klasser förstås, men man hänger också, träffar någon på en klubb, går ut och käkar och tränar ihop. Man lever dansen på ett annat sätt.”
BouncE upplöstes i april 2010.

Är det skönt att ha gått vidare?
”Hm … Det är klart att det är bra att ta sig vidare till nästa steg i livet, men BouncE-tiden var tretton fantastiska år. Det är ofrånkomligt att det ibland känns lite tråkigt att det är över men jag går inte omkring och sörjer. Vi slutade på topp och minnet kommer alltid att vara uteslutande positivt.”

Vad händer efter Svansjön då?
”Just nu gör jag koreografi till Melodifestivalen och artisten Janet Leon. Men jag går också och klurar på ett helt nytt projekt. Som fortfarande är hemligt!”

Svansjön spelas på Dansens hus i Stockholm fram till 3 februari.

Anna Lafvas
11 jan 2013

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Shen Yun framför unik scenkonst
    Med sina 800 dansare och musiker i åtta kompanier har Shen Yun gjort ett kraftfullt avtryck i samtida scenkonst. Med säte i New York, har de friheten att ge liv åt tradit...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil