Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eun-Ji Ha och Ilja Bolotov som Gerda och Kaj. Fotograf Sakari Viika

Eun-Ji Ha och Ilja Bolotov som Gerda och Kaj. Fotograf Sakari Viika

Festlig familjeföreställning avslutar jubileumsåret

HELSINGFORS: Den nya julbaletten Snödrottningen (Fi: Lumikuningatar) efter Hans Christian Andersens berättelse har gjort stor succé – ett Spektakel i bästa form och anda.

Finlands nationalbalett har i år firat sitt 90-årsjubileum. Som en avslutning på året ville man komma med något riktigt festligt för hela familjen – och där lyckades man över förväntningarna.

Balettens konstnärlige ledare Kenneth Greve hade i sin barndom blivit förtjust i Hans Christian Andersens saga om Snödrottningen, placerad i Finland, och ville nu i egenskap av koreograf ge uttryck för sin fantasi och ge form åt en ny julbalett. Det blev en skapelse i bästa anda, något lite av finsk folklore, en del Disney, och en del Kenneth.
Lappseiten Tiina Myllymäki och barnen. Fotograf Sakari Viika

Lappseiten Tiina Myllymäki och barnen. Fotograf Sakari Viika


Greve har turen att ha en stab som är mycket bra på att samarbeta och skapa sceniska underverk – så det är till att gratulera, förutom honom, också Erika Turunen för hennes fantastiska dräkter, och för scenografin gjord tillsammans med Mikki Kunttu, som i sin tur även ansvarat för en ytterst lyckad ljussättning. Den verkningsfulla maskeringen var skapad av Pekka Helynen.

Musiken av Tuomas Kantelinen och händelserna på scenen var synkroniserade på bästa sätt. Kantelinen är känd för musik till filmer, och här samarbetade han med koreografen Greve. Musiken var inspelad av Operans orkester, och trots att levande ackompanjemang alltid är att föredra, blev stämningen fin.

Det blev den redan från allra första början då Mormor, dvs. berättaren, trädde fram till rampen och välkomnade publiken direkt in till sagovärlden, klädd i en dräkt - inte så vanlig heller hos dagens äldre. Projektionerna var en viktig del av helheten, än sågs vyer från äldre Helsingfors med sina byggnader och statyer, än vyer skapade för denna berättelse.

Mormor Krista Kosonen och Aapo Siikala. Fotograf Sakari Viika

Mormor Krista Kosonen och Aapo Siikala. Fotograf Sakari Viika

En dramaturgisk rådgivare – Raija-Sinikka Rantala – hade anlitats, och detta bidrog till att flödet av allting gick i en jämn takt – ett bevis på det var att barnpublikens intresse hölls hela tiden riktat mot scenen, och ibland till gestalterna som rörde sig även framför bänkraderna.

Barnen i publiken hade under pausen tilldelats självlysande trollspön, och från berättarens mun hördes den strikta regeln: dessa får och bör man använda när hon uttryckligen ger en signal för det.

Om någon i förväg skulle tända sitt spö, skulle det förlora sin förtrollning och inte mera fungera i en nödsituation, till exempel då Kaj skulle befrias från fångenskapen hos Snödrottningen – en figur som ingalunda var trevlig.

De centrala figurerna, förutom Snödrottningen med sina Snöflingor och Mormor, var Gerda och Kaj – på finska Kerttu och Kai – deras familjer, en 'lappsejt', en trollkarl, vättarna med en puckelryggig vätte i spetsen, och en mängd balettelever som barn.

Berättelsen kan man läsa i sagoboken, här visades den med betoning på valda ställen. Till exempel bastuscenen där vättarna dansar – de är många och trevliga, trots sina kanske lite skrämmande skepnader. Häxorna har en mycket central roll i denna balett och deras sätt att sträcka sina armar och fingrar är mycket 'häxaktigt'. Klokt nog hade Operan rekommenderat en åldersgräns från 6 år och uppåt.

Rolltolkningarna
I tisdags sågs balettskoleleverna Erika Pastel och Konsta Roos som Lill-Gerda och Lill-Kaj, och dansarna Eun-Ji Ha och Samuli Poutanen som de unga Kerttu och Kai. Erika och Konsta gjorde sitt och klarade sig fint i sina roller, liksom även alla andra uppträdande unga och barn, och nu när föreställningen spelats i några veckor har allt kommit på sin plats. Vissa av balettskoleleverna är redan ganska 'färdiga' och på god väg till dansaryrket, och jag räknar åtminstone tre vars föräldrar på sin tid valt att bli dansare.

Erika Pastel och Konsta Roos. Fotograf Sakari Viika

Erika Pastel och Konsta Roos. Fotograf Sakari Viika


Eun-Ji Ha – en ljuvlig och sofistikerad Gerda, med artisteri i finslipad stil, skör och vacker; dansen är av bästa kvalité, ren och lätt, och benens och armarnas linjer som de vara skall. Mai Komori i Snödrottningens roll överraskar med sitt intensiva och säkra grepp om rollen, hon själv på väg uppåt i sin dansarkarriär.

Tiina Myllymäki är elegant och övertygande, denna gång i rollen som Lappsejten, klädd till en början i en dräkt imiterande lappfolkets nationaldräkt och senare i vitt, i enlighet med alla aktörerna i detta isiga rike. Tiina alternerar i titelrollen med bl.a. Eun-Ji Ha. Det behövs flera lag då föreställningarna av Snödrottningen är många, och vissa dagar ges baletten två gånger.

Tiina Myllymäki, Wilfried Jacobs, Samuli Poutanen, Salla Eerola. Fotograf Sakari Viika

Tiina Myllymäki, Wilfried Jacobs, Samuli Poutanen, Salla Eerola. Fotograf Sakari Viika


Samuli Poutanens Kaj – en finsk pojke i bästa bemärkelse, sympatisk – och ädel, såsom föreställarens gestalt och rolltolkning. För sin insats i denna roll och för prestationerna tidigare under hösten belönades en mycket överraskad Samuli av balettchefen efter applåderna, och utnämndes till stjärndansare. Ytterligare applåder för honom.

Repetitörerna har gjort ett gott arbete, raderna håller linjen och helhetsbilden är disciplinerad. Ansvarig balettmästare är Ingrid Nemecková.

Baletten Snödrottningen
Denna pjäs med balett som uttrycksform har en stor mängd artister på scenen. De kommer turvis och scenerna avlöser varandra. Några höjdpunkter bör nämnas förutom duetterna av Eun-Ji Ha och Samuli Poutanen samt Snödrottningens insatser, till exempel den inledande scenen med Kerttu och Kai och deras familjer i stillbilder.

Vättar i bastuvärmen. Fotograf Sakari Viika

Vättar i bastuvärmen. Fotograf Sakari Viika

Av de större dansscenerna innehåller den som utspelas i bastun manlig energi och mansfigurerna är många. Därtill en svensk dans framförd uttrycksfullt av Milla Eloranta och Nikolas Koskivirta. Dansen inleder Kerttu/Gerdas färd ut i vida världen. Man minns Nötknäpparen och jorden runt-resorna.

Berättaren har en ganska stor roll och under föreställningen kommer man osökt på tanken att även den yngre publiken kanske hade förstått ett och annat utan att man förklarat så mycket. En del av berättandet kanske kunde ha gjorts i början av akterna, speciellt då rösten behöver vara på hög volym för att överrösta musiken. Dessutom finns det, som vanligt på Operan, textning på tre språk, finska, svenska och engelska.

Slutsentens
Allra sist kommer Berättaren-Mormor fram i en ny skepnad; hon är nu en äldre Snödrottning – akta er barn, ni vet ju aldrig vad som finns inne i en människa som är en skapelse av gott och ont i samma skepnad!

Berättaren har genom hela föreställningen tillrättavisat åskådarna, och det sista budskapet lyder att alla är vi ju likadana och att vi skall ha tolerans gentemot det eller de som ser annorlunda ut.

Snödrottningen Mai Komori. Fotograf Sakari Viika

Snödrottningen Mai Komori. Fotograf Sakari Viika

Snödrottningen
Kenneth Greves nya balett för hela familjen grundar sig på H C Andersens saga med samma namn från år 1845. Berättelsen handlar om kamraterna Gerda och Kaj. Gerda finner en skärva från Snödrottningens trollspegel. Snödrottningen försöker få den tillbaka genom att kidnappa Kaj. Gerda beger sig ut i världen för att leta efter Kaj. Efter många om och men kommer hon fram till Snödrottningens iskalla slott. Snödrottningen är en en förtrollande värld  och en gripande lovprisning av kärleken och av barnens oskuldsfullhet och kraft.

Koreografi Kenneth Greve
Musik Tuomas Kantelinen
Inspelnings dirigent Tuomas Kantelinen
Scenografi Erika Turunen, Mikki Kunttu
Kostymer Erika Turunen
Ljussättning Mikki Kunttu
Maskering Pekka Helynen
Dramaturgi (efter H C Andersen) Pirjo Toikka, Kenneth Greve
Dramaturgisk rådgivare Raija-Sinikka Rantala
Premiär 23.11.2012. Spelas till och med 31 januari 2013.

Anita Jokela
15 dec 2012


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil