Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Motsatser möts i Dansmuseets lunchdans

STOCKHOLM: Dansmuseet ger en sista lunchdans-förställning innan flytten går till Drottninggatan i vår. Fredag 30 november är det urpremiär på Antithesis av den amerikanske koreografen Dwight Rhoden med Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i rollerna.

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden var i många år en av Alvin Aileys främsta dansare. Sedan 1994 är han verksam som koreograf vid egna danskompaniet Complexions i New York, men också som gästkoreograf i USA. Hans nya verk för Dansmuseet har skapats direkt för de två dansarna och bygger på den spänningsfyllda kontrasten i mötet mellan två artister från olika dansskolor, den klassiska och den moderna.

Dwight Rhoden berättar för Dansportalen:
"Det är arton år sedan jag startade mitt eget danskompani. Då råkade Charlotta vara i New York och vi fick bra kontakt. Det hela började med att jag ville skapa en show som förenade en mängd olika dansartister från olika dansmiljöer med erfarenheter av alla sorters dans och jag bad Charlotta vara med.

Det var egentligen inte meningen att starta ett kompani, men det hela var en så positiv erfarenhet att jag ville fortsätta och Complexions växte fram. Nu är jag ledare för gruppen tillsammans med Desmond Richardson, också han från Alvin Ailey. Vi slutade där samtidigt och har samarbetat sedan dess.

Complexions Dance Company består av 14 dansare och jag är huvudkoreograf för kompaniet. Vi ger föreställningar i New York, men turnerar även i USA och över hela världen, och vi dansar huvudsakligen samtida dans. Vi bjuder även in gästkoreografer som till exempel William Forsythe.

Jag började själv inte studera dans förrän jag var 18 år, men innan dess dansade jag efter eget huvud alla slag av dans som jag kunde komma på. En lärare såg mig och tyckte att jag hade talang. Han rådde mig att börja träna professionellt, så jag har i grunden en klassisk dansteknik, även om den samtida dansen är mitt uttrycksmedel nu.

Efter utbildningen var jag med i Les Ballets Jazz de Montréal i två år och därefter blev jag engagerad i Alvin Ailey American Dance Theater.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm i Antithesis. Fotograf Mats Lindgren. Fotograf Håkan Larsson

J-E Wikström och C Öfverholm i Antithesis. Fotograf Håkan Larsson

Hur kom det här projektet på Dansmuseet till?
"Jjag har hållit kontakt med Charlotta hela tiden och hon frågade mig om jag vill göra något för henne. Så jag kom till Stockholm i somras för att förbereda, samtidigt som jag  undervisade vid Balettakademien."

"Både jag och Jan-Eruk har dansat här på museet förut och har god kontakt med Erik Näslund. Vi började planera ett samarbete sommaren 2011" säger Charlotta.

"Vi funderade på vad och var, och då tyckte vi Dansmuseet var bästa platsen. Vi frågade därför Dwight om han ville göra ett verk för oss, och nu är vi glada att vi tackade ja – alla tre! Det är ett fint samarbete, 'a joint effort'.

Ljussättningen har Tobias Hallgren gjort, han är dansare och ljussättare i min egen grupp 'Jus de la Vie' och vi arbetar ihop sedan länge"

Dwight fortsätter: "Jag har gjort så gott som hela musikcollaget själv med musik av Alvina Lanselle, Pergolesi med flera. Jag tycker om att arbeta eklektiskt, att ställa olika uttryck mot varandra och se vad som händer. Att arbeta med motsatser. Motsatser, attraktion och avståndstagande. Jag märker att detta inspirerar dansarna, var och en på sitt eget vis."

Nu blir det urpremiär här, vad händer sedan?
"Vi kommer att fortsätta" svarar Charlotta. "Jag gör ett nytt verk för Jus de la Vie tillsammans med Lindy Larsson efter det här. Vi har flera anbud om gästspel, dels med båda verken och dels var för sig. I maj 2013 deltar vi vid 'The Flora Theatre Festival' i Olmouc i Tjeckien 10 maj och har förfrågningar från sex andra festivaler fram till september."

Speltider
Antithesis ges på Dansmuseet: 30 november kl. 12.30 – 1, 2 december kl. 14.00 – 4, 5, 6, 7 december kl. 12.30 och 8, 9 december kl. 14.00

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden


är grundare av och konstnärlig ledare för Complexions Contemporary Ballet i New York. Han är född i Dayton, Ohio, och har dansat med Dayton Contemporary Dance Company, Les Ballet Jazz De Montreal och som solist med Alvin Ailey American Dance Theater.

Han har uppträtt i otaliga TV-shower över hela USA, Kanada och Europa. Sedan 1994 har Rhodens koreografi utgjort stommen i kompaniet Complexions repertoar. Han har lovordats för sitt omfattande arbete, sin visionära stil och sin gränsöverskridande känsla.

Dwight Rhoden har skapat över 90 dansverk för Complexions, liksom för många andra kompanier som till exempel Alvin Ailey American Dance Theater, The Dance Theater of Harlem, The Joffrey Ballet, Miami City Ballet, New York City Ballet och The Washington Ballet.







Rhoden är 'Resident Choreographer' vid North Carolina Dance Theatre. Han har föreläst, undervisat samt skapat verk för och varit 'Artist in Residence' vid universitet runt om i USA inklusive New York University, Juilliard och The University of Mississippi, där han 2004 hedrades för sitt rasförsoningsprojekt i ett samhälle som historiskt har varit segregerat.

Rhoden tilldelades 1998 New York Foundation for the Arts Award och mottog 2001 Choo San Goh Award for Coreography. 2006 erhöll han The Ailey School’s Apex Award som erkänsla för sina omfattande bidrag inom danskonsten.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Charlotta Öfverholm

har studerat film/TV/Video vid UCLA och vid The Lee Strasberg Theatre Institute i Los Angeles. Hon har en lång internationell karriär bakom sig då hon under 19 år arbetade utomlands med bland andra DV8 Physical Theatre i London och Bill T. Jones i New York. Hon har haft ledande roller som Hamlet på Landestheater Linz/ Robert Poole (Österrike) och Lola i Lola and Mr Talk av Jan Kodet, för vilken hon blev nominerad till Thaliapriset på Nationalteatern i Prag. I Sverige har Charlotta dansat med Björn Elisson och Dorte Olesen.

Charlotta har även dansat i Cabaret och Chinateaterns Leva Livet.

Som koreograf har hon verkat vid bland annat Norrdans, Landestheater Linz och VerTe Dance i Prag liksom för film som i Holiday och Bortkopplad av Anna Duell och senast Folkoperans Maskeradbalen och Carmina Burana.

Jus de la Vie
Startade i Stockholm 1995 under ledning av Charlotta Öfverholm och har presenterat fler än 20 produktioner sedan dess samt turnerat i Sverige och internationellt. Förutom Charlotta Öfverholm har internationella gästkoreografer arbetat med gruppen. Dansarna är omsorgsfullt utvalda från Sverige och utomlandet.

På repertoaren står verk av Dwight Rhoden (Complexions, New York), Jordi Cortes (DV8, London), Sean Curran (Bill T. Jones/ Arnie Zane Company, New York), Corinne Lanselle (Paris) och Joseph Tmim ( Tel Aviv)..

Anders Jörlén
30 nov 2012


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil