Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i Dwight Rhodens Antithesis. Fotograf Håkan Larssons

Motsatser möts i Dansmuseets lunchdans

STOCKHOLM: Dansmuseet ger en sista lunchdans-förställning innan flytten går till Drottninggatan i vår. Fredag 30 november är det urpremiär på Antithesis av den amerikanske koreografen Dwight Rhoden med Charlotta Öfverholm och Jan-Erik Wikström i rollerna.

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden var i många år en av Alvin Aileys främsta dansare. Sedan 1994 är han verksam som koreograf vid egna danskompaniet Complexions i New York, men också som gästkoreograf i USA. Hans nya verk för Dansmuseet har skapats direkt för de två dansarna och bygger på den spänningsfyllda kontrasten i mötet mellan två artister från olika dansskolor, den klassiska och den moderna.

Dwight Rhoden berättar för Dansportalen:
"Det är arton år sedan jag startade mitt eget danskompani. Då råkade Charlotta vara i New York och vi fick bra kontakt. Det hela började med att jag ville skapa en show som förenade en mängd olika dansartister från olika dansmiljöer med erfarenheter av alla sorters dans och jag bad Charlotta vara med.

Det var egentligen inte meningen att starta ett kompani, men det hela var en så positiv erfarenhet att jag ville fortsätta och Complexions växte fram. Nu är jag ledare för gruppen tillsammans med Desmond Richardson, också han från Alvin Ailey. Vi slutade där samtidigt och har samarbetat sedan dess.

Complexions Dance Company består av 14 dansare och jag är huvudkoreograf för kompaniet. Vi ger föreställningar i New York, men turnerar även i USA och över hela världen, och vi dansar huvudsakligen samtida dans. Vi bjuder även in gästkoreografer som till exempel William Forsythe.

Jag började själv inte studera dans förrän jag var 18 år, men innan dess dansade jag efter eget huvud alla slag av dans som jag kunde komma på. En lärare såg mig och tyckte att jag hade talang. Han rådde mig att börja träna professionellt, så jag har i grunden en klassisk dansteknik, även om den samtida dansen är mitt uttrycksmedel nu.

Efter utbildningen var jag med i Les Ballets Jazz de Montréal i två år och därefter blev jag engagerad i Alvin Ailey American Dance Theater.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm i Antithesis. Fotograf Mats Lindgren. Fotograf Håkan Larsson

J-E Wikström och C Öfverholm i Antithesis. Fotograf Håkan Larsson

Hur kom det här projektet på Dansmuseet till?
"Jjag har hållit kontakt med Charlotta hela tiden och hon frågade mig om jag vill göra något för henne. Så jag kom till Stockholm i somras för att förbereda, samtidigt som jag  undervisade vid Balettakademien."

"Både jag och Jan-Eruk har dansat här på museet förut och har god kontakt med Erik Näslund. Vi började planera ett samarbete sommaren 2011" säger Charlotta.

"Vi funderade på vad och var, och då tyckte vi Dansmuseet var bästa platsen. Vi frågade därför Dwight om han ville göra ett verk för oss, och nu är vi glada att vi tackade ja – alla tre! Det är ett fint samarbete, 'a joint effort'.

Ljussättningen har Tobias Hallgren gjort, han är dansare och ljussättare i min egen grupp 'Jus de la Vie' och vi arbetar ihop sedan länge"

Dwight fortsätter: "Jag har gjort så gott som hela musikcollaget själv med musik av Alvina Lanselle, Pergolesi med flera. Jag tycker om att arbeta eklektiskt, att ställa olika uttryck mot varandra och se vad som händer. Att arbeta med motsatser. Motsatser, attraktion och avståndstagande. Jag märker att detta inspirerar dansarna, var och en på sitt eget vis."

Nu blir det urpremiär här, vad händer sedan?
"Vi kommer att fortsätta" svarar Charlotta. "Jag gör ett nytt verk för Jus de la Vie tillsammans med Lindy Larsson efter det här. Vi har flera anbud om gästspel, dels med båda verken och dels var för sig. I maj 2013 deltar vi vid 'The Flora Theatre Festival' i Olmouc i Tjeckien 10 maj och har förfrågningar från sex andra festivaler fram till september."

Speltider
Antithesis ges på Dansmuseet: 30 november kl. 12.30 – 1, 2 december kl. 14.00 – 4, 5, 6, 7 december kl. 12.30 och 8, 9 december kl. 14.00

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Dwight Rhoden

är grundare av och konstnärlig ledare för Complexions Contemporary Ballet i New York. Han är född i Dayton, Ohio, och har dansat med Dayton Contemporary Dance Company, Les Ballet Jazz De Montreal och som solist med Alvin Ailey American Dance Theater.

Han har uppträtt i otaliga TV-shower över hela USA, Kanada och Europa. Sedan 1994 har Rhodens koreografi utgjort stommen i kompaniet Complexions repertoar. Han har lovordats för sitt omfattande arbete, sin visionära stil och sin gränsöverskridande känsla.

Dwight Rhoden har skapat över 90 dansverk för Complexions, liksom för många andra kompanier som till exempel Alvin Ailey American Dance Theater, The Dance Theater of Harlem, The Joffrey Ballet, Miami City Ballet, New York City Ballet och The Washington Ballet.







Rhoden är 'Resident Choreographer' vid North Carolina Dance Theatre. Han har föreläst, undervisat samt skapat verk för och varit 'Artist in Residence' vid universitet runt om i USA inklusive New York University, Juilliard och The University of Mississippi, där han 2004 hedrades för sitt rasförsoningsprojekt i ett samhälle som historiskt har varit segregerat.

Rhoden tilldelades 1998 New York Foundation for the Arts Award och mottog 2001 Choo San Goh Award for Coreography. 2006 erhöll han The Ailey School’s Apex Award som erkänsla för sina omfattande bidrag inom danskonsten.

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Jan-Erik Wikström och Charlotta Öfverholm. Fotograf Mats Lindgren

Charlotta Öfverholm

har studerat film/TV/Video vid UCLA och vid The Lee Strasberg Theatre Institute i Los Angeles. Hon har en lång internationell karriär bakom sig då hon under 19 år arbetade utomlands med bland andra DV8 Physical Theatre i London och Bill T. Jones i New York. Hon har haft ledande roller som Hamlet på Landestheater Linz/ Robert Poole (Österrike) och Lola i Lola and Mr Talk av Jan Kodet, för vilken hon blev nominerad till Thaliapriset på Nationalteatern i Prag. I Sverige har Charlotta dansat med Björn Elisson och Dorte Olesen.

Charlotta har även dansat i Cabaret och Chinateaterns Leva Livet.

Som koreograf har hon verkat vid bland annat Norrdans, Landestheater Linz och VerTe Dance i Prag liksom för film som i Holiday och Bortkopplad av Anna Duell och senast Folkoperans Maskeradbalen och Carmina Burana.

Jus de la Vie
Startade i Stockholm 1995 under ledning av Charlotta Öfverholm och har presenterat fler än 20 produktioner sedan dess samt turnerat i Sverige och internationellt. Förutom Charlotta Öfverholm har internationella gästkoreografer arbetat med gruppen. Dansarna är omsorgsfullt utvalda från Sverige och utomlandet.

På repertoaren står verk av Dwight Rhoden (Complexions, New York), Jordi Cortes (DV8, London), Sean Curran (Bill T. Jones/ Arnie Zane Company, New York), Corinne Lanselle (Paris) och Joseph Tmim ( Tel Aviv)..

Anders Jörlén
30 nov 2012


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil