Artiklar från 2008 – till idag
Iki.Shi.Tai. Foto Matron
STOCKHOLM: Japanske koreografen och dansaren Shintaro Oue har tidigare varit verksam i Cullbergbaletten. Nu driver han kollektivet C/Ompany som verkar i Japan och Sverige. Tillsammans med dansarna Masahiro Yanagimoto och Shintaro Hirahara ger han föreställningen Iki.Shi.Tai, ett mångsidigt stycke fyllt av humor och eftertanke.
Iki.Shi.Tai. Foto Matron
Det är tre fysiska ekvilibrister som under dryga timmen fyller Dansens Hus lilla scen med så mycket energi, in- och utlevelse, att man ideligen häpnar, alternativt skrattar högt. Dansarna, som alla tre arbetat med Europas främsta koreografer, ger den samtida dansen ett ovanligt avspänt och komiskt ansikte med mycket charm i konstnärlig korsbefruktning och allmängiltig kärlekslängtan.
Med sina gemensamma japanska rötter delar de med sig av – och diskuterar – sitt kulturella arv och sin tillhörighet i en global värld. De berättar en berättelse, bokstavligen i tal på japanska, fysiskt i den halsbrytande, nästan obeskrivligt intensiva, akrobatiskt teatrala koreografin.
Publiken möts i den upplysta salongen av en talande man som sitter på golvet, helt nära, och glatt tycks berätta en historia. Mot en vägg i skugga halvligger en annan man, utslagen, medvetslös – eller sover han bara? Vilka är de? En röst hörs ute i foajén och in störtar en tredje man i full fart; salongen släcks ner, föreställningen tar sin början och håller sedan ett rasande tempo rakt igenom. Det är fysisk storytelling om tre individer, gestalter, eller kanske världsdelar. Det kunde vara vem som helst av oss.
Iki.Shi.Tai. Foto Matron
Vi lämnas ingen vila, vi måste delta. Vi hinner bara hämta andan när vi lättat får skratta. Åt det dråpliga kroppsspråket och det gränslösa igenkännandet. Till och med i de lugnare partierna är det intensiva tilltalet tydligt. Koreografen vill oss något, men vi får tänka själva.
Shintaro Oues arbete kännetecknas av kollaborativa processer där han strävar efter att uppnå jämlikhet och en öppen atmosfär för att öppna upp och bredda diskussionen genom den kreativa processen. Dansarna tituleras ofta co-choreographers och föreställningarna hålls i en medvetet enkel form. Oues fokus på lagarbete är påfallande tydligt och likaså effektfullt i Iki.Shi.Tai.
Verket präglas av enkelhet i scenografi och ljussättning och nästan ingen musik används. Ändå saknas ingenting. Det är tvärtom späckat av ljud, ljus, färger och framför allt känslor, i en – möjligen – japansk stramhet som förstärker vikten av själva samtalet, universellt förmedlat via komiken. Driften med konventionen och de kulturella referenserna känns än som tecknade seriestereotyper, än som lustfyllda och respektfulla tolkningar av desamma.
Iki.Shi.Tai. Foto Matron
Det är befriande grabbigt och enkelt. Men också intrikat. I upprepningens och igenkännandets eviga magi och humorns förlösande kraft som vi förstår, vilka vi än är, varifrån vi än härstammar. I detta rymmer Iki.Shi.Tai också stort allvar och eftertanke som om en dynamisk dragkamp pågår mellan djärv humor och dansant djup, med en stark känsla av andlighet. Som om dansens gamla vanliga tyngdlöshet plötsligt får en ny innebörd. Det är underdånigt och överväldigande i ett enda långt gemensamt andetag.
Och i slutscenens bildkonstnärligt skira, poetiska landskap med hundratals tomma, i vinden seglande plastpåsar, går tankarna till blåsten i storstäder världen över som virvlar upp människornas skräp. Flygande tankar om det fallande och om det uppåtsträvande, om den universella tomheten men också om möjligheten att fylla tomrummen. Tankar om det oändliga i att vara människa. Och om att vara en del av andras mänsklighet. I och under tiden, inuti varats olidliga lätthet.
Iki.Shi.Tai kommenterar konsten att tillhöra och slita sig loss, kommunicera och samarbeta. I gravitationen och samhället. I strävan efter balans. C/Ompany formulerar ögonblicket då vi slutligen måste bestämma vad vi egentligen står inför.
C/Ompany: Iki.Shi.Tai
15-17 november, Lilla scen, Dansens Hus
Koreografi: Shintaro Oue, Masahiro Yanagimoto, Shintaro Hirahara
Scenografi: Mylla Ek
Kostym: Mylla Ek
Musik: 泣きたい夜に/NAKI TAI YORU NI by Miyuki Nakajima
Dansare: Shintaro Oue, Masahiro Yanagimoto, Shintaro Hirahara
Samproduktion: KORZO THEATER
Med stöd av Saitama Partforming Art Theater och Konstnärsnämnden
Anna Lafvas
24 nov 2012
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision