Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helena Franzén. Fotograf J Franzén

Helena Franzén. Fotograf J Franzén

"Jag tror på rörelsens egen kraft!" Helena Franzén i intervju

STOCKHOLM: Helena Franzén har jobbat som dansare och koreograf i 25 år och hennes verk andas och utstrålar fysisk poesi. Förra året erhöll hon svenska teaterkritikers förenings danspris och 2014 sätter hon upp ett eget verk för Kungliga Operan i Stockholm.

Följ med på ett genomdrag av I´m not looking back och möt Helena Franzén i ett personligt samtal om dansens och rörelsens kraft.

Jag glömmer snart att det är en repetition jag bevistar. Stämningen i Danscentrums stora studio är tät och koncentrerad, dansarna värmer upp, steg och fraser gås igenom och sedan sätter koreografen Helena Franzén igång genomdraget av I´m not looking back.

Verket som hade premiär på Dansens Hus 2010 är ute på ny turné i landet och inför föreställningen på Dieselverkstaden finslipar gruppen på Danscentrum dagen innan.

”Man vill komma in i materialet och få kontakt igen” förklarar Helena Franzén. ”Varje scen är ny och kräver rumslig anpassning, det blir alltid små justeringar.” Hon understryker att just detta blir intressant, att verket utvecklas. ”Dans är så levande, det är ett nytt nu, en ny liveupplevelse varje gång.”

Helena Franzén är en av Sveriges mest spännande dansskapare och är sedan länge etablerad i Skandinavien både som koreograf och dansare. Hon kommer ursprungligen från Staffanstorp i Skåne där hon som barn höll på med friidrott.

”Jag började inte dansa förrän på gymnasiet” berättar hon, ”då började jag med jazzbalett och det passade mig perfekt.” Helena säger att hennes förhållandevis sena upptäckt av dansen var bra, att det gjort att lusten och rörelsen hela tiden kommit från henne själv istället för från någon annan.

På vinst och förlust sökte hon till Balettakademien i Stockholm – och kom in. ”Jag blev chockad” skrattar hon. Det dröjde inte länge förrän Helena insåg att hon var på rätt väg. Det var dansare hon skulle bli.

I’m Not Looking Back, här med Cilla Olsen och Moa Westerlund. Fotograf Carl Thorborg

I’m Not Looking Back, här med Cilla Olsen och Moa Westerlund (2010). Fotograf Carl Thorborg


I I´m not looking back är Helena med själv tillsammans med fyra dansare. Något som ofta är fallet i de egna uppsättningarna, hon kallar sig för dansande koreograf. ”Fast just den här gången var det inte meningen, jag har faktiskt hoppat in” berättar hon, ”på grund av livets omständigheter …”

Att både dansa och koreografera är en del av hennes konstnärliga identitet.”Det är viktigt för mig att befinna mig innanför verket och inte utanför.” Som dansare har hon jobbat med ”alla stora”. Mest betydde Margaretha Åsberg, som också var huvudansvarig lärare när Helena vidareutbildade sig till koreograf på Danshögskolan på 1990-talet.

Annika Hyvärinen tar de första stegen i I´m not looking back. Hon rör sig långsamt, som på en linje, bakifrån och framåt, tillbaka igen. Musiken skapar ett drömskt ljudlandskap och snart färdas även Aleksandra Sende och Moa Westerlund där, tillsammans i en inåtvänd duo. Närvaron är stark, trots att den på något sätt är bortvänd, rörelsespråket skulpturalt. Vad ser de? Där nere, där inne? Vilken yta, vilket djup, förhåller de sig till? När beatet efter hand kommer igång snurrar de sig ut ur sig själva och följs samtidigt åt, till ett badrumslikt sound där vinden viner och röster ekar.

Så dansar Katarina Eriksson ett soloparti med en säregen skärpa. Helena iakttar allt och följer varje rörelse, markerar med sin egen kropp. Sedan ger hon sig in i stycket tillsammans med Katarina i ett egensinnigt upplöst linjespråk.

Alla fem dansarna, kvinnorna, intar med ens rummet och golvytan fylls, svämmar nästan över av rörelse, energi, in- och utfall. Musiken både samspelar och kontrasterar och stärker det moderna men samtidigt tidlösa perspektivet där det stundtals anas nästan antika formreferenser. Det finns ett slags hemlighetsfull renhet i rörelserna och en musikalisk spänning.

Musiken är specialskriven av soulpoppoeten Jenny Wilson, ett samarbete som Helena initierade efter att ha lyssnat mycket på Jennys album Hardships (2009). ”Jag var helt tagen av Jennys musik så jag ringde henne och frågade om hon skulle vilja skriva musiken till mitt nya verk.” Det ville hon.

Hardships betyder umbäranden, något som dessvärre kännetecknade arbetet. Jenny Wilson insjuknade i cancer under arbetet med I´m not looking back.

”Det var fruktansvärt” minns Helena, ”det blev en väldigt känslig och stark arbetsprocess som svetsade samman gruppen …”

Moa Westerlund, Katarina Eriksson, Cilla Olsen och Gunilla Hammar i I'm Not Looking Back. Fotograf Carl Thorborg

Moa Westerlund, Katarina Eriksson, Cilla Olsen och Gunilla Hammar i I'm Not Looking Back. Fotograf Carl Thorborg

Påverkade detta dig koreografiskt?
”Säkert omedvetet, Jenny hade bröstcancer och vi var ju alla kvinnor … Det kan hända oss alla, när som helst.” Men Helena jobbar inte medvetet med kvinnliga eller manliga teman. ”Nej det där står mig upp i halsen! Jag jobbar med de bästa dansarna som passar min stil och de råkar vara kvinnor. Det råder för övrigt torka på manliga dansare ...”

Jenny Wilsons musik, här i samarbete med producenten Daniel Fagerström, känns formgjuten för Helena Franzéns koreografi. Den växlar stycket igenom mellan taktfasta beatsekvenser och mer abstrakta ljudrum, i eller ur puls. Både musiken, koreografin och dansarna själva tycks ha ett centrum som allt strålar ut ifrån. Det är återhållet och explosivt, symmetriskt och asymmetriskt och varje gestaltning upplevs som mycket individuell trots att fraser går igen, trots den ibland nästan meditativa repetitionen.

Det sker förskjutningar inom det distinkta formspråket och det är tydligt att individualiteten ska framträda. Ingenting tycks lämnat åt slumpen.

”Jag väljer mina dansare just för deras personligheter, olika åldrar och erfarenheter” förklarar Helena. ”Jag jobbar med abstrakt dans och inte med idékoncept som är trenden just nu.” Hon verkar inte vara alltigenom imponerad av det fenomenet. ”Jag vill att det fysiska och musikaliska ska tala för sig självt, jag tror på rörelsens egen kraft!”

Inte heller gillar hon att dans så ofta är så ensidigt förknippad med ungdom. Åldersspannet i hennes grupp rör sig mellan 26 och 50 år. ”Det blir ett mycket rikare uttryck på det viset, jag vill ha det så. Och jag vill visa att dans är ålderslös!” Hon talar om att kunna förlita sig på dansare som förmår artikulera hennes dansspråk. ”Jag tycker om det specifika.”

Hur ser din arbetsprocess ut?
”Från tanke till faktisk produktion tar det mig ungefär ett år att göra en helaftonsbalett med 60 minuters koreografi. Jag tillbringar två månader ensam i studion, först i tystnad, sedan med musiker. Jag använder ofta specialskriven musik, vilket förvisso förlänger men också fördjupar arbetet. På så vis skapas en rörelsebank som dansarna möter och vi börjar umgås med materialet. Därefter väljer vi ut fraser och fördjupar oss. Det är jag som sätter helheten men när vi väl börjar bli varma i kläderna finns det viss frihet för dansarna att laborera. Då får vi fram ett kvalitativt destillat.”

Genomdraget på Danscentrum är klart och Helena går igenom detaljer med dansarna, putsar på tempon, steg och rumsliga avstånd. Hon korrigerar konstruktivt och ger mycket feedback. ”Jag tycker om din fokusering där men kan du göra lite mindre med bröstkorgen? Ja, där, just det!”

Det diskuteras initierat huruvida en specifik rörelse ska förtydligas genom att göras större eller mindre. ”Den ska vara ganska torr …”

I´m not looking back är redo att än en gång dansas, levas, andas, på ännu en scen. Och Helena Franzén är redo att fortsätta inspirera och utmana sin publik. ”Så! Det bli mer subtilt!”

I'm Not Looking Back
Musik av Jenny Wilson och Daniel Fagge Fagerström
Dansare: Annika Hyvärinen, Aleksandra Sende, Moa Westerlund, Katarina Eriksson och Helena Franzén.
Turné: 24 okt Vara Konserthus, 31 okt Norrbottensteatern, Luleå, 13 nov Regionteater Väst, Borås, 15 nov Västerås Konserthus, 20 nov Dieselverkstan, Stockholm, 28 nov Halmstad teater, 30 nov Helsingborgs stadsteater

Anna Lafvas
20 nov 2012


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil