Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helena Franzén. Fotograf J Franzén

Helena Franzén. Fotograf J Franzén

"Jag tror på rörelsens egen kraft!" Helena Franzén i intervju

STOCKHOLM: Helena Franzén har jobbat som dansare och koreograf i 25 år och hennes verk andas och utstrålar fysisk poesi. Förra året erhöll hon svenska teaterkritikers förenings danspris och 2014 sätter hon upp ett eget verk för Kungliga Operan i Stockholm.

Följ med på ett genomdrag av I´m not looking back och möt Helena Franzén i ett personligt samtal om dansens och rörelsens kraft.

Jag glömmer snart att det är en repetition jag bevistar. Stämningen i Danscentrums stora studio är tät och koncentrerad, dansarna värmer upp, steg och fraser gås igenom och sedan sätter koreografen Helena Franzén igång genomdraget av I´m not looking back.

Verket som hade premiär på Dansens Hus 2010 är ute på ny turné i landet och inför föreställningen på Dieselverkstaden finslipar gruppen på Danscentrum dagen innan.

”Man vill komma in i materialet och få kontakt igen” förklarar Helena Franzén. ”Varje scen är ny och kräver rumslig anpassning, det blir alltid små justeringar.” Hon understryker att just detta blir intressant, att verket utvecklas. ”Dans är så levande, det är ett nytt nu, en ny liveupplevelse varje gång.”

Helena Franzén är en av Sveriges mest spännande dansskapare och är sedan länge etablerad i Skandinavien både som koreograf och dansare. Hon kommer ursprungligen från Staffanstorp i Skåne där hon som barn höll på med friidrott.

”Jag började inte dansa förrän på gymnasiet” berättar hon, ”då började jag med jazzbalett och det passade mig perfekt.” Helena säger att hennes förhållandevis sena upptäckt av dansen var bra, att det gjort att lusten och rörelsen hela tiden kommit från henne själv istället för från någon annan.

På vinst och förlust sökte hon till Balettakademien i Stockholm – och kom in. ”Jag blev chockad” skrattar hon. Det dröjde inte länge förrän Helena insåg att hon var på rätt väg. Det var dansare hon skulle bli.

I’m Not Looking Back, här med Cilla Olsen och Moa Westerlund. Fotograf Carl Thorborg

I’m Not Looking Back, här med Cilla Olsen och Moa Westerlund (2010). Fotograf Carl Thorborg

I I´m not looking back är Helena med själv tillsammans med fyra dansare. Något som ofta är fallet i de egna uppsättningarna, hon kallar sig för dansande koreograf. ”Fast just den här gången var det inte meningen, jag har faktiskt hoppat in” berättar hon, ”på grund av livets omständigheter …”

Att både dansa och koreografera är en del av hennes konstnärliga identitet.”Det är viktigt för mig att befinna mig innanför verket och inte utanför.” Som dansare har hon jobbat med ”alla stora”. Mest betydde Margaretha Åsberg, som också var huvudansvarig lärare när Helena vidareutbildade sig till koreograf på Danshögskolan på 1990-talet.

Annika Hyvärinen tar de första stegen i I´m not looking back. Hon rör sig långsamt, som på en linje, bakifrån och framåt, tillbaka igen. Musiken skapar ett drömskt ljudlandskap och snart färdas även Aleksandra Sende och Moa Westerlund där, tillsammans i en inåtvänd duo. Närvaron är stark, trots att den på något sätt är bortvänd, rörelsespråket skulpturalt. Vad ser de? Där nere, där inne? Vilken yta, vilket djup, förhåller de sig till? När beatet efter hand kommer igång snurrar de sig ut ur sig själva och följs samtidigt åt, till ett badrumslikt sound där vinden viner och röster ekar.

Så dansar Katarina Eriksson ett soloparti med en säregen skärpa. Helena iakttar allt och följer varje rörelse, markerar med sin egen kropp. Sedan ger hon sig in i stycket tillsammans med Katarina i ett egensinnigt upplöst linjespråk.

Alla fem dansarna, kvinnorna, intar med ens rummet och golvytan fylls, svämmar nästan över av rörelse, energi, in- och utfall. Musiken både samspelar och kontrasterar och stärker det moderna men samtidigt tidlösa perspektivet där det stundtals anas nästan antika formreferenser. Det finns ett slags hemlighetsfull renhet i rörelserna och en musikalisk spänning.

Musiken är specialskriven av soulpoppoeten Jenny Wilson, ett samarbete som Helena initierade efter att ha lyssnat mycket på Jennys album Hardships (2009). ”Jag var helt tagen av Jennys musik så jag ringde henne och frågade om hon skulle vilja skriva musiken till mitt nya verk.” Det ville hon.

Hardships betyder umbäranden, något som dessvärre kännetecknade arbetet. Jenny Wilson insjuknade i cancer under arbetet med I´m not looking back.

”Det var fruktansvärt” minns Helena, ”det blev en väldigt känslig och stark arbetsprocess som svetsade samman gruppen …”

Moa Westerlund, Katarina Eriksson, Cilla Olsen och Gunilla Hammar i I'm Not Looking Back. Fotograf Carl Thorborg

Moa Westerlund, Katarina Eriksson, Cilla Olsen och Gunilla Hammar i I'm Not Looking Back. Fotograf Carl Thorborg

Påverkade detta dig koreografiskt?
”Säkert omedvetet, Jenny hade bröstcancer och vi var ju alla kvinnor … Det kan hända oss alla, när som helst.” Men Helena jobbar inte medvetet med kvinnliga eller manliga teman. ”Nej det där står mig upp i halsen! Jag jobbar med de bästa dansarna som passar min stil och de råkar vara kvinnor. Det råder för övrigt torka på manliga dansare ...”

Jenny Wilsons musik, här i samarbete med producenten Daniel Fagerström, känns formgjuten för Helena Franzéns koreografi. Den växlar stycket igenom mellan taktfasta beatsekvenser och mer abstrakta ljudrum, i eller ur puls. Både musiken, koreografin och dansarna själva tycks ha ett centrum som allt strålar ut ifrån. Det är återhållet och explosivt, symmetriskt och asymmetriskt och varje gestaltning upplevs som mycket individuell trots att fraser går igen, trots den ibland nästan meditativa repetitionen.

Det sker förskjutningar inom det distinkta formspråket och det är tydligt att individualiteten ska framträda. Ingenting tycks lämnat åt slumpen.

”Jag väljer mina dansare just för deras personligheter, olika åldrar och erfarenheter” förklarar Helena. ”Jag jobbar med abstrakt dans och inte med idékoncept som är trenden just nu.” Hon verkar inte vara alltigenom imponerad av det fenomenet. ”Jag vill att det fysiska och musikaliska ska tala för sig självt, jag tror på rörelsens egen kraft!”

Inte heller gillar hon att dans så ofta är så ensidigt förknippad med ungdom. Åldersspannet i hennes grupp rör sig mellan 26 och 50 år. ”Det blir ett mycket rikare uttryck på det viset, jag vill ha det så. Och jag vill visa att dans är ålderslös!” Hon talar om att kunna förlita sig på dansare som förmår artikulera hennes dansspråk. ”Jag tycker om det specifika.”

Hur ser din arbetsprocess ut?
”Från tanke till faktisk produktion tar det mig ungefär ett år att göra en helaftonsbalett med 60 minuters koreografi. Jag tillbringar två månader ensam i studion, först i tystnad, sedan med musiker. Jag använder ofta specialskriven musik, vilket förvisso förlänger men också fördjupar arbetet. På så vis skapas en rörelsebank som dansarna möter och vi börjar umgås med materialet. Därefter väljer vi ut fraser och fördjupar oss. Det är jag som sätter helheten men när vi väl börjar bli varma i kläderna finns det viss frihet för dansarna att laborera. Då får vi fram ett kvalitativt destillat.”

Genomdraget på Danscentrum är klart och Helena går igenom detaljer med dansarna, putsar på tempon, steg och rumsliga avstånd. Hon korrigerar konstruktivt och ger mycket feedback. ”Jag tycker om din fokusering där men kan du göra lite mindre med bröstkorgen? Ja, där, just det!”

Det diskuteras initierat huruvida en specifik rörelse ska förtydligas genom att göras större eller mindre. ”Den ska vara ganska torr …”

I´m not looking back är redo att än en gång dansas, levas, andas, på ännu en scen. Och Helena Franzén är redo att fortsätta inspirera och utmana sin publik. ”Så! Det bli mer subtilt!”

I'm Not Looking Back
Musik av Jenny Wilson och Daniel Fagge Fagerström
Dansare: Annika Hyvärinen, Aleksandra Sende, Moa Westerlund, Katarina Eriksson och Helena Franzén.
Turné: 24 okt Vara Konserthus, 31 okt Norrbottensteatern, Luleå, 13 nov Regionteater Väst, Borås, 15 nov Västerås Konserthus, 20 nov Dieselverkstan, Stockholm, 28 nov Halmstad teater, 30 nov Helsingborgs stadsteater

Anna Lafvas
20 nov 2012


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil