Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carte Blanche övertygar stort i variation och personlighet. Fotograf Erik Berg

Carte Blanche övertygar stort i variation och personlighet. Fotograf Erik Berg

Carte Blanche i Stockholm: raveinspirerad scenkonst som hypnotiserar och förför

Carte Blanche är Norges svar på Cullbergbaletten, det norska nationalkompaniet för samtida dans, grundat 1989, med säte i Bergen.

I verket Corps de Walk, skapat av Sharon Eyal, visar Carte Blanche prov på sin fenomenala förmåga att hitta och förmedla modern danskonst; högkvalitativ repertoar med eklektisk spännvidd.

Att kompaniet målmedvetet strävar efter att ligga i internationell framkant vad gäller kreativitet, presentation och utveckling inom den samtida dansen tydliggörs i valet av Eyal och Dansens Hus-publikens stående ovationer efter den timslånga föreställningen bekräftade att ambitionen fungerar i praktiken.

Corps de Walk är här och nu. Med ett urval av dansare som övertygar stort i variation och personlighet.

Det börjar i ett dimmigt landskap där robotliknande människokroppar, naket rör sig till ett syntetiskt kvittrande. Gruppen är som en organisk maskin där djuriska gestalter, individer och kollektiv, både tycks samverka och streta emot på samma gång. Vita ögonlinser och ljusa lermasker i håret skapar ett alienerat uttryck som skrämmer och lockar. De hudfärgade kroppsstrumporna både framhäver och döljer könets betydelse.

En intensiv rytmisk uppbyggnad, växer undan för undan och känns till slut som ett utdraget crescendo. Det är dynamiskt och meditativt, farligt och pockande. Då och då kommer ett rop, skriks ett kommando, anas ett lockrop och gruppen reagerar som i upptrissad trans.

Det musikaliska ljudlandskapet, signerat dj:n och musikern Ori Lichtik, är en orkan av rytm och musikalisk poesi. Ett levande collage där elektroniska klubbmusikbeats hetsar oss in i stormen och där klassiska referenser skänker orolig vila mitt i orkanens öga.

Koreografen Sharon Eyal var tidigare dansare i och är numera huskoreograf hos världsberömda Batsheva Dance Company. Hon är idag en internationellt efterfrågad koreograf och har tidigare jobbat med Carte Blanche 2005 (Love) och 2009 (Killer Pig).

Vita ögonlinser och ljusa lermasker både skrämmer och lockar. Fotograf Erik Berg

Vita ögonlinser och ljusa lermasker både skrämmer och lockar. Fotograf Erik Berg

I Corps de Walk gör samarbetet med Ori Lichtik och inte minst underground event- och konstproducenten Gai Behar, som iscensatt föreställningen tillsammans med Eyal, att upplevelsen blir större än bara dansen. Den israeliska trion tycks besitta en exceptionell förmåga att med sin raveinspirerade scenkonst hypnotisera och förföra, samtidigt som ett kristallklart intellekt genomsyrar massan av kroppar.

Ljusdesignen, av norske stjärnljussättaren Torkel Skjærven, bidrar också till den märkliga stämningen som nästan ger Solarisvibrationer.

Som i en pågående oändlighet sker det högintensiva samspelet mellan grupp och individ, ljud, ljus och musik. Ensembeln i Corps de Walk blir som en pluton av marcherande varelser som går och går, i ett flytande, rytmiskt varande.

Vågor och våglängder, frekvenser och hud, allt flätas samman och växlar mellan tomhänt pardans, instängd erotik och kvinnlig tuppfäktning. ”Säg vem som vackrast …” På ett vibrerande klubbgolv eller i en hotad regnskog? Ett sammanhållet sönderfall, en triumferande kamp? Zombies? Eller ovanligt äkta människor?

Verket är fyllt av mänsklig motsägelse och uttryckslängtan med en nästan aggressiv energi även i de många mjuka partierna. Med stora gester men också ytterst små, pulserande rytmiseringar i rörelser och uttryck, behåller dansarna greppet om betraktaren till sista ögonblicket.

In i det sista pulserar hjärtslagen. Som ringar på vattnet, som hudfärgad lava. In i evigheten, tillbaka ned och in i mörkret.

Corps de Walk är som ett tyst krig. Eller en bullrande fred. Som en mänsklighet på glid med samtidig, innerlig längtan att både tillhöra och få eget svängrum att synas i, vara i, växa i, fly från. Finnas.

Carte Blanche turnerar nu med Corps de Walk i Europa, Kanada och USA fram till juni 2013.

Carte Blanche

Corps de Walk

9-10 november, Stora scen, Dansens Hus
Iscensättning: Sharon Eyal, Gai Behar
Kostym: Sharon Eyal, Gai Behar
DJ, ljud: Ori Lichtik
Musik: David Byrne, Claude Debussy, Noize Creator, Aphex Twin, Tuxedomoon, Elemental Act vs. Our Scoring, Einstürzende Neubauten, Fumiya Tanaka, David Lynch, Lichtik, Ol' Dirty Bastard, Coil
Ljus: Torkel Skjærven
Dansare: Caroline Eckly, Guro Rimeslåtten, Jennifer Dubreuil Houthemann, Christine Kjellberg, Sara Enrich Bertran, Núria Navarra Vilasaló, Christopher Flinder Petersen, Ole Martin Meland, Simbarashe Norman Fulukia, Shlomi Ruimi, Edhem Jesenkovic′, Timothy Bartlett, Mathias Stoltenberg

Koreografen Sharon Eyal är för tillfället aktuell på GöteborgsOperan med verket Untitled Black tillsammans med Gai Behar.

Anna Lafvas
12 nov 2012


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil