Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Auri Ahola, Sara Saviola, Frans Valkama, Nikolas Koskivirta i Buttery Tempo Mental Weather. Fotograf Mirka Kleemola

Auri Ahola, Sara Saviola, Frans Valkama, Nikolas Koskivirta i Buttery Tempo Mental Weather. Foto Mirka Kleemola

Helsingfors: Balettens dansare visar sina klor som koreografer i Workshop som lockade ung publik

Vid Finlands nationalbalett vill man regelbundet ge dansarna en möjlighet att visa sina klor även som koreografer, så också denna höst. Balettens workshop visade att det finns potential hos de unga dansarna.

Vissa av dansarna har visat sig vara talangfulla inom området redan tidigare. En av dessa är Anandah Kononen, vars trevliga helaftonsbalett för barn, Den fula ankungen, redan var en fullträff. Vid namngivningen av sina koreografier hade skaparna använt sin fantasi, och i själva verken fanns det ofta en idé som kom tydligt fram. Urvalet av musik varierade som brukligt är i dessa sammanhang.

Kvällen inleddes med Jani Talos och Terhi Räsänens vackra Fallen, dansad av sex dansare. Som inspiration nämner koreograferna musiken och lyssnandet till bl.a. Schuberts Death and the Maiden. Det har givit en extra kick vid utformningen av koreografin som gjordes till en melankolisk musik av metallicaartisten Murcof.   

Som andra nummer sågs Sergi Nicolau Castellanos fina och eleganta Stabat Mater till Pergolesis musik. Koreografen hade utnyttjat dansarnas individuella styrka och skapat fascinerande scener. Tretton dansare medverkade, av vilka till exempel Anastasia Dunets med sin lyriska gestalt och närvaro var angenäm att se på.

: Nefes med Linda Haakana och Sara Saviola. Mirka Kleemola. Foto Mirka Kleemola

: Nefes med Linda Haakana och Sara Saviola. Mirka Kleemola. Foto Mirka Kleemola

Emrecan Tanis Nefes för en grupp dansare var tredje numret. Uttrycket i dansen hos Linda Haakana och Ilja Bolotov märktes speciellt, och även de andra, Emmi Pennanen, Sara Saviola samt gästande Riku Lehtopolku kändes hemma i sin uppgift.

Dessa tre lugnare verk i början av aftonen hade något gemensamt men var ingalunda varandras kopior. Ordningsföljden av verken under kvällen kanske kunde ha varit en annan. Problem kan uppstå när vissa dansare uppträder i mer än en koreografi, det blir ett och annat att beakta.

Efter pausen var det dags för kortare och ofta mer humörfulla verk. Stanislav Beljajevskis Je suis malade för en kvinnlig dansare var ganska traditionell i sin genre. En gestalt fylld av ångest som spelade ut sina inre tankar.

Nelli Löfberg och Camilla Hiltunen med kostymer till La Banda Sonera. Foto Sanna Rosenlund

Nelli Löfberg och Camilla Hiltunen med kostymer till La Banda Sonera. Foto Sanna Rosenlund

Följande nummer var Anandah Kononens La Banda Sonora. Ett trevligt glädjepiller – eller lite lustgas i luften. Tre damer utklädda  till musikinstrument – Linda Haakana, Mai Komori och Terhi Räsänen – tycktes njuta för fullt av det intresse som de väckte hos publiken med sina gestalter. En fräsch idé och bra som sådan – men vad gör man som en violoncell när man väl marscherat fram och inte riktigt kan göra så många saker som en vanlig dansare. Idén kunde utvecklas vidare.  

Buttery Tempo Mental Weather för fyra dansare av Auri Ahola, inte illa alls! Koreografen själv, Sara Saviola, Frans Valkama och Nikolas Koskivirta uppträdde och bidrog till att intresset hos publiken hölls riktad mot scenen.

Aapo Siikalas Dinner For My Sailor till ett mix av musik fick avsluta kvällen. Här sågs åter en hel grupp dansare, fem damer och fem herrar i full fart.   

Nationalbaletten består idag av representanter för flera nationaliteter. Detta märktes också vid Workshopen.

Intrycket av kvällen var starkt på plussidan, och en mängd unga åskådare var representerade i publiken. Man kan hoppas att dansen på Operan fått nya vänner.

Fallen
Koreografi: Jani Talo och Terhi Räsänen
Musik:  Murcof, Dead Dan Dance
Dansare: Ophélie Rodighiero, Terhi Räsänen, Maria Tamminen, Ilja Bolotov, Linas Kavaliauskas, Johan Pakkanen

Stabat Mater
Koreografi: Sergi Nicolau Castellanos
Musik: G.B. Pergolesi
Dräkter och ljus: Heidi Helavirta

Nefes
Koreografi: Emrecan Tanis
Musik: Omar Faruk, Yuval Ron: Rememberance, Mercan Dede: Fire Drums
Musiken hade arrangerats av Mehmet Sadik Tanis, Emre Aksoy
Dansare: Ilja Bolotov, Linda Haakana, Riku Lehtopolku (gäst), Emmi Pennanen, Sara Saviola

Je suis malade
Koreografi: Stanislav Beljajevski
Musik: Marc Lerchs: Je suis malade (Lara Fabian)
Dansare: Alina Sakko

La Banda Sonora
Koreografi: Anandah Kononen
Musik: Rajput & The Sepoy
Kostymer: Anna Kontek
Dansare: Linda Haakana, Mai Komori, Terhi Räsänen

Buttery Tempo Mental Weather
Koreografi: Auri Ahola
Musik: Roots High Power Sound System, Gypsy Kings, Fredrik
Dansare: Auri Ahola, Sara Saviola, Nikolas Koskivirta, Frans Valkama

Dinner For My Sailor
Koreografi: Aapo Siikala
Musik: ett collage
Dansare: Francis Guardia, Milla Eloranta, Linda Haakana, Elena Ilyina, Anna Konkari samt Ilja Bolotov, Juntaro Coste, Linas Kavaliauskas, Johan Pakkanen, Teemu Tainio

Anita Jokela
9 nov 2012


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil