Artiklar från 2008 – till idag
Dans och film samverkar i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan
Pontus Lidberg är fortsatt mycket efterfrågad som koreograf och direkt efter en lyckad premiär i Genève på sitt senaste verk – en nytolkning av den klassiska baletten Giselle – kom han till Sverige för en kort turné med Within (Labyrinth Within), en vidarebearbetning av teman från hans lovordade film Labyrinth Within.
Mellan en sista genomgång på scen och föreställningen på kvällen i Dansens Hus i Stockholm hann Pontus träffa Dansportalen.
Vad är det du visar under Sverigeturnén?
"Jag är här med ett verk producerat av organisationen Morphoses där jag fungerar som konstnärlig ledare. Morphoses är en slags paraplyorganisation för dansprojekt där dansare anlitas per projekt som leds av den konstnärlige ledaren, som utses för att arbeta där under ett år.
Vi hade premiär på Within (Labyrinth Within) på dansfestivalen i Jacob's Pillow i juni och nu har vi gjort en Sverigeturné som började i Kungsbacka med stopp i Göteborg och Västerås innan Stockholm och med avslutning i Umeå den 28 oktober. Därefter reser vi tillbaka till New York för en vecka på Joyce Theatre i början på november.
Within är mitt tredje verk för Morphoses och dansarna har jag valt ut genom auditions. Flera turnéer är inplanerade och jag är uppbokad tre år framöver. Men jag är också fri att ta andra engagemang under tiden. Jag gör fyra nya verk under nästa år plus flera turnéer.
Det blir ett nytt verk med min egen dansgrupp i New York – en fri tolkning av Stravinskijs våroffermusik. Sedan ska jag arbeta med Oregon Ballet Theatre i Portland, Semperoper i Dresden och det professionella dansprogrammet vid Harvard University."
Pontus Lidberg medverkar själv i Within (Labyrinth Within). Fotograf Christopher Duggan
Hur kom uppdraget i Genève till?
"Balettchefen där, Philippe Cohen, bjöd in mig för mig att sätta upp Giselle. Inte den gamla klassiska baletten men med Adams musik och i en modern tolkning.
Min Giselle utspelas i en icke definierad stad i Europa och i en icke bestämd nutid. Jag lyfter fram grundelementen i historien. Det handlar inte om svek och Albrekt är inte förklädd till någon annan. Det är en kärlekshistoria mellan en etablerad man och en invandrarflicka – en förbindelse som måste hållas hemlig, då han är förlovad med Bathilde. Detta skapar stora problem för Albrekt, då Giselle betyder mycket för honom.
Jag ville berätta om mänskliga problem och dilemman, som är mer vardagliga, litet i en gråskala, inte så starkt uppdelat i svart och vitt, utan som livet ofta är.
Giselle dör, tar livet av sig, och andra akten är Albrekts minnen och tankar ungefär som i en dagdröm.
Jag har kombinerat rollerna som mamman och Myrtha till en person och Hilarion är inte Albrekts rival, utan en litet äldre man som söker stötta Giselle, som en morbror, en vän."
Sarawanee Taratanit och Damiano Artale Foto GTG/Gregory Batardon
Hur använder du originalmusiken?
"Jag har stuvat om den ordentligt och försökt rensa bort det söta och romantiska så mycket som möjligt. Det är ju ett allvarligt tema. Men det finns ju flera varianter av 'originalmusiken' med olika tillägg och omarbetningar. Jag lyssnade på alla och valde det som passade min berättelse."
Hur fungerar baletten i Genève?
"Den är i princip ett turnerande kompani. De ger en vecka på vår och höst i Genève, resten är turnéer. Genève är inte en stor stad, cirka 200 000 invånare, och där finns inte publik för fler föreställningar. Kompaniet är ungt, men har byggt upp ett gott rykte."
Ur andra akten av Pontus Lidbergs Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon
Morphoses
är en organisation som har till syfte att vitalisera danskonsten och presentera verk som utmanar förutfattade meningar om dans och för danskonsten framåt. Konstnärlig ledare utses för ett år i taget. Övergripande ledare är en av grundarna: Lourdes Lopez, tidigare dansare i New York City Ballet och nyligen utnämnd till konstnärlig ledare för Miami City Ballet. Ett utökat samarbete mellan dessa båda organisationer är under utveckling och Morphoses kommer att flytta verksamheten till Miami.
Within (Labyrinth Within)
Koreografi, regi, scenografi: Pontus Lidberg
Dansare: Pontus Lidberg, Gabrielle Lamb, Laura Mead, Adrian Danchig-Waring, Jens Weber
Kompositör: David Lang; Ljus: Pontus Lidberg och Carolyn Wong; Filmfoto: Martin Nisser, FSF; Kostym: Karen Young
Sarawanee Taratanit som Giselle. Foto GTG/ Gregory Batardon
Baletten vid le Grand Théatre de Genève
Vid början av 1900-talet besöktes Genève av de stora balettrupperna och stjärnorna som Isadora Duncan eller Nijinskij med les Ballets Russes. Det var inte förrän 1962 som en egen balettgrupp skapades. Baletten har sedan dess haft en rad berömda ledare som: Janine Charrat, Serge Golovine, Patricia Neary, Peter van Dyck, Oscar Araiz, Gradimir Pankov, François Passard och Giorgio Mancini.
Från början har baletten strävat efter att utforska olika stilar inom dansen under 1900-talet och samarbetat med stora koreografer som George Balanchine (som var konstnärlig rådgivare för baletten från 1970 till 1978), Mikhaïl Baryshnikov, Rudolf Nurejev, Jirí Kylián, Ohad Naharin, William Forsythe eller Lucinda Childs. Sedan 2003 leds baletten av Philippe Cohen.
Philippe Cohen är född i Marocko 1953. Efter dansutbildning vid Rosella Hightowers skola i Monte Carlo har han varit dansare vid Le Ballet de Nancy, studerat hos Merce Cunningham och the School of American Ballet. Vari ledare för Le Jeune Ballet de France och studiekoordinator vid det Nationella centret för samtida dans i Angers och han har varit direktör för koreografiska studier vid Nationella konservatoriet för musik och dans i Lyon.
Baletten har 22 dansare av olika nationaliteter. De är klassiskt utbildade och är tränade att utföra både neoklassiska och moderna koreografier. Varje säsong presenteras i regel två nyskapade verk, repriser ur den tidigare repertoaren, turnéer, skolföreställningar och koreografiska studioprogram. Svenska dansare som varit anställda vid baletten är till exempel Jonas Kåge och Lars Bethke.
Giselle
Koreografi:Pontus Lidberg
Musikalisk ledning; Philippe Beran; Scénografi och Ljus: Patrik Bogardh; Kostymer: Rachel Quarmby-Spadaccini; Projektioner: Zaria Forman
Anders Jörlén
7 nov 2012
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision