Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Fotograf Alexander Kenney

Friedemann Vogel och Marie Lindqvist som prinsen och Carabosse i Törnrosa. Foto Alexander Kenney

Friedemann Vogel, hyllad världen runt!

'En av världens mest framstående klassiska dansare' är Johannes Öhmans omdöme om Friedemann Vogel, premiärdansare vid Stuttgartbaletten. Det är en av anledningarna till att han nu inbjudits att arbeta med Kungliga Baletten i Stockholm och göra Prinsen i Törnrosa mot Nadja Sellrup – och som en del av ensemblen, inte bara en tillfällig gäst.

"Det är inspirerande för våra dansare att få arbeta tillsammans med en av världens främsta, och ger en kick till hela ensemblen" säger Johannes. Vid Operans Balettklubbs informationsmöte, som vi tidigare berättat om, gavs tillfälle att lära känna Friedemann Vogel litet närmare.

Johannes Öhman inledde med att berätta att det inte är lätt att få tag på Friedemann Vogel. "Jag ringde för att klara ut några detaljer med repetitioner bland annat. Han svarade att han var i Milano och just hade dansat i två föreställningar där, men nu skulle han bara packa sina väskor, 'sen kan jag komma till er för repetitionen på lördag innan jag gör den där intervjun med en danstidning och sedan har jag bokat mina biljetter för att fara till London.'

Han är verkligen efterfrågad i hela världen!"

Friedemann Vogel och Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

Friedemann Vogel och Johannes Öhman. Foto Cristian Hillbom

Friedemann, berättar om sig själv:
"Jag är född i Stuttgart och började i dansskolan där.

Jag kommer från en artistisk familj och jag har fyra bröder: Jochen Vogel, som har varit dansare och nu undervisar, två bröder är musiker och den fjärde, Florian Vogel, är konstnärlig ledare för Schauspielhaus, den dramatiska teatern i Hamburg. Och eftersom jag var yngst måste självklart även jag bli något artistiskt.

Mina föräldrar däremot sysslade inte med något konstnärligt. Min mor hade tillräckligt med att klara av fem pojkar och min far är ingenjör.

Efter skolan i Stuttgart, tillbringade jag en tid i Monte Carlo för att avsluta min dansutbildning där. Sedan återvände jag till Stuttgart och blev medlem i baletten där."

Och du blev utnämnd till premiärdansör redan efter fyra år!
"Ja det gick snabbt!" – "Det borde gått ännu snabbare!" kommenterar Marcia Haydée.

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon på Helsingforsoperan. Fotograf Sakari Viika

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon på Helsingforsoperan. Foto Sakari Viika


Har du några favoritroller och kan du välja själv vilka du vill göra?
"Ja, jag gör många prinsroller, det är klart, men jag dansar också Romeo och de Grieux i Manon och andra dramatiska roller i Stuttgart, i baletter som också ges i resten av världen. Jag tycker om att tolka en karaktär med hjälp av kroppen, och det gör man både i klassiska och moderna baletter. Jag gillar att göra både klassiskt och modernt. Man uttrycker känslor i båda och det spelar ingen roll vilket. Det är det jag tycker om – en prins ena veckan och modernt nästa."

Marcia Haydée inflikar: "En koreograf som du arbetar mycket med är Marco Goecke, som gör alla möjliga galna saker, bara du kan göra dem! Friedemann är Marco Goeckes favoritdansare – och min förstås!"

Johannes Öhman berättar då att Marco Goecke kommer till Stockholm för att arbeta med Schubertprogrammet, som har premiär på Operan i februari nästa år.

Friedemann Vogel i Marco Goeckes Orlando. Copyright Ulrich Beuttenmüller

Friedemann Vogel i Marco Goeckes Orlando. Copyright Ulrich Beuttenmüller


Friedemann Vogel, i Marcia Haydées Törnrosa har du ovanligt mycket att göra som prinsen, jämfört med de traditionella uppsättningarna. Är du glad åt all denna dans?

"Ja, jag har växt upp med den här versionen. Vid premiären 1987 var jag en av de sju dvärgarna tillsammans med Snövit i sista akten. Det var mitt första framträdande på scen. Då trodde jag inte att jag en dag skulle dansa prinsens roll, men nu sitter jag här. Jag har dansat i många olika uppsättningar av Törnrosa, och det är sant att det är i Marcias version som prinsen har mest att dansa.

Det är så givande att arbeta med Marcia. Hon ser vad du går för och förstår vilken hjälp du behöver. Hon hjälper dig att utveckla rollen. Och prinsen i Törnrosa är mer än bara dans. Han är en ung man som söker finna sig själv – och finna kärleken. Det är inte bara att väcka Aurora med en kyss!

Det är också alltid inspirerande att arbeta med en ny partner och med en ny ensemble. Det har varit ett nöje att arbeta här och med Nadja Sellrup."

Vilka ensembler gästspelar du oftast hos?
"Jag dansar mycket på La Scala i Milano, och i Tokyo – men inte så ofta i USA, det blir mest i Europa, English National Ballet i London, i Rom och i Ryssland till exempel, Överallt där dom vill ha mig! Nästa månad dansar jag de Grieux i Manon i Helsingfors och sedan blir det Albrekt i Giselle i Rom."

Har du nya intressana projekt framför dig?
"Jag har några intressanta nya roller som jag ser fram emot, men de är inte offentliggjorda ännu. Jag tycker det är mest intressant att tolka nya roller och upptäcka nya drag hos mig som artist. Att spränga gränser!"

Friedemann Vogel i Glenn Tetleys Ricercare. Copyright Stuttgart Ballettt

Friedemann Vogel i Glenn Tetleys Ricercare. Copyright Stuttgart Ballettt

Friedemann Vogels biografi:

Född i Stuttgart.
Balettutbildning i Stuttgart och Monte Carlo.
Anställdes vis Stuttgartbaletten 1998, utnämnd till solist år 2000 och till premiärdansare 2002

Vogel vann Prix de Lausanne 1997 och guldmedalj i Prix de Louxembourg och vid Eurocity Competition i Italien. 1998 vann han även den internationella balettävlingen i Jackson, USA.

Han tilldelades det förnäma Erik Bruhn-priset i Toronto, Kanada 2002 och utsågs 2010 till Årets dansare av en rad danskritiker i den tyska tidskriften TANZ.

Friedemann Vogels repertoar inkluderar huvudrollerna i de stora klassikerna och i verk av de stora koreograferna från John Cranko till George Balanchine, Jerome Robbins, Jiri Kylán, John Neumeier, William Forsythe och Wayne McGregor.

Han har gästspelat vid de mest prestigefyllda ensemblerna som Mariinskijteatern i S:t.Petersburg, Teatro alla Scala i Milano, English National Ballet, National Ballet of China, The Tokyo Ballet, Ballets de Santiago de Chile, Finlands Nationalbalett, Staatsballett Berlin och Bayerisches Staatsballett i München samt Teatro dell'Opera di Roma.

Julie Gardette och Friedemann Vogel i Manon (Helsingfors). Foto Sakari Viika


Friedemann Vogel på DVD;
Adam: Giselle med Mizuka Ueno och Tokyo Ballet 2009

Glazunov: Raymonda från La Scala 2011 (Arthaus: 101630)
Starring Olesia Novikova, Friedemann Vogel, Mick Zeni

REPERTOAR:
Huvudroller vid Stuttgartbaletten;
• En Fauns eftermiddag (Jerome Robbins)
• Apollo (George Balanchine): Apollo
• Bolero (Maurice Béjart
• Dances at a Gathering (Jerome Robbins)
• Edward II (David Bintley)
• Fratres (John Neumeier)
• Gaîté Parisienne (Maurice Béjart)
• Giselle
• In The Middle, Somewhat Elevated (William Forsythe)
• Initials R.M.B.E. (John Cranko)
• Kazimir’s Colours (Mauro Bigonzetti)
• La fille mal gardée (Sir Frederick Ashton)
• La Sylphide (Peter Schaufuss, efter August Bournonville
• Les Sylphides (Michail Fokine)
• Onegin (John Cranko) som Lenskij
• Poème de l’extase (John Cranko)
• Ricercare (Glen Tetley)
• Romeo och Julia (John Cranko)
• Slice to Sharp (Jorma Elo)
• Stravinsky Violin Concerto (George Balanchine)
• Svansjön (John Cranko)
• Symphony in C (George Balanchine)
• The Lady and the Fool (John Cranko)
• Kameliadamen (John Neumeier)
• Törnrosa (Márcia Haydée after Marius Petipa)
• Das Lied von der Erde (Kenneth MacMillan)
• Theme and Variations (George Balanchine)
• Voluntaries (Glen Tetley)

Roller skapade för Friedemann Vogel
• Carlotta’s Portrait (Christian Spuck)
• EDEN / EDEN (Wayne McGregor)
• Fancy Goods (Marco Goecke)
• Albrekt i Giselle (Irina Lukasova)
• Il Concertone (Mauro Bigonzetti)
• Mono Lisa (Itzik Galili)
• Nocturne (Christian Spuck)
• Orlando (Marco Goecke)
• Still.Nest (Dominique Dumais)
• The Shaking Tent (Marc Spradling)
• Prinsen i Törnrosa (Derek Deane)
• Two Pieces of Matter against the Gravitational Force (Jean Christophe Blavier)

Roller för Noverre-Society: Unga koreografer
• Come neve al sole (Rolando D’Alesio)
• You and me and him (Lior Lev)

Andra roller vid Stuttgartbaletten;
• 5 Tangos (Hans van Manen)
• Brouillards (John Cranko)
• dreamdeepdown (Kevin O’Day)
• Now and Then (John Neumeier)
• Sjunde synfonin (Uwe Scholz)
• Eldfågeln (Uwe Scholz)
• the seventh blue (Christian Spuck)
• Så tuktas en argbigga (John Cranko)
• The Vertiginous Thrill of Exactitude (William Forsythe)
• Vers un Pays Sage (Jean Christoph Maillot)

Friedemann Vogel i Maurice Béjarts Bolero. Copyright Stuttfart Ballett

Friedemann Vogel i Maurice Béjarts Bolero. Copyright Stuttfart Ballett

Anders Jörlén
26 okt 2012


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil