Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nadja Sellrup och Friedemann Vogel som Aurora och hennes prins. Fotograf Hans Nilsson

Nadja Sellrup och Friedemann Vogel som Aurora och hennes prins. Fotograf Hans Nilsson

Marcia Haydée sätter upp Törnrosa i Stockholm: "Alltid balans mellan det manliga och det kvinnliga"

Inför stockholmspremiären på Törnrosa den 26 oktober hade Operans Balettklubb bjudit in dess koreograf: Marcia Haydée, och två av huvudrollsinnehavarna, Nadja Sellrup och Friedemann Vogel, för att tillsammans med balettchefen Johannes Öhman berätta om föreställningen.

Det blir en stor, rent klassisk, balettproduktion med Tjajkovskijs musik och ny scenografi och cirka 300 kostymer. Koreografin av Marcia Haydée bygger till största delen på Marius Petipas originalversion, men med vissa ändringar.

Friedemann Vogel, Marcia Haydée, Nadja Sellrup och Johannes Öhman. Fotograf Cristian Hillbom

Friedemann Vogel, Marcia Haydée, Nadja Sellrup och Johannes Öhman. Fotograf Cristian Hillbom


Balettklubbens ordförande (undertecknad), som ledde samtalet började med att fråga Johannes Öhman:

Varför valde du Marcia Haydées Törnrosa?
"Jag ville sätta upp en ny helaftonsbalett och tänkte då på Törnrosa. Jag ville ha en ny version och såg flera och ansåg att Marcias var den perfekta för oss. Den  har allt för det tjugoförsta århundradet: alla koreografiska dimensioner och håller hela tiden intresset vid liv – en lång balett kan ibland kännas tröttsam! Jag gillar att den bara har en paus mot normala tre och den har många lager, man kan se den många gånger!

Jag såg också Friedemann Vogel för tre-fyra år sedan och anser att han är en av vår tids toppdansare inom den klassiska dansen."

På frågan hur mycket som är ändrat från den traditionella versionen svarar Marcia Haydée "1987 hade vi ingen egen klassisk tradition i Stuttgartbaletten. Efter John Cranko hade vi arbetat med en mängd av tidens stora koreografer. Vi hade verk av Kenneth MacMillan och John Neumeier och vi dansade många verk av bland andra Jiri Kylián och Hans van Manen.

Cranko presenterade alltid en ny helaftonsbalett varje år, publiken hade vant sig vid det. När John dog 1973 hade vi svårigheter med repertoaren. Vi behövde en ny stor balett. Törnrosa har alltid varit en stor del av mitt liv och jag älskar den. Jag såg den första gången vid tre års ålder och det var den som gjorde att jag började dansa. Själv har jag dansat nästan alla roller från hovdam och valspar och sagofigurer till féerna och förstås Aurora.

Eftersom jag har dansat i många olika versioner under min karriär visste jag exakt vad jag ville ändra på. Det första var Carabosse. I de versioner jag kände var det nästan alltid en spelroll, stark men en ren spelroll. Jag ville att Carabosse skulle ha den största dansrollen,  

Jag ville göra en stor roll för min partner under 36 år, Richard Cragun. Då var det han som alltid lyfte mig. Folk brukade säga till mig: 'Marcia, du är så lätt när du dansar, du nästan flyger!' Då svarade jag 'men det är ju Richard som lyfter mig!'

Den här gången skulle jag göra en koreografi där han skulle dansa solo och dansa hela tiden – och i andra akten skulle han själv bli lyft av fem unga män.

Marie Lindqvist som Carabosse och Daria Ivanova som lila fén. Nadja Sellrup i bakgrunden. Fotograf Hans Nilsson

Marie Lindqvist som Carabosse och Daria Ivanova som lila fén. Nadja Sellrup i bakgrunden. Fotograf Hans Nilsson

Jag ville också ändra prinsens roll. Jag hade lärt av Cranko att det alltid måste råda balans mellan det manliga och det kvinnliga. I Törnrosa har Aurora alltid många stora uppgifter: rosenadagiot samt en variation och en coda i första akten, i andra akten pas de deux, variation och coda och likadant i den tredje.

Prinsen däremot har i de flesta produktioner en variation i andra akten och en i tredje akten – eller kanske bara där. Därför ändrade jag så att prinsen får dansa hela föreställningen – pas de deux och variation med Aurora i båda akterna och striden med Carabosse, så nu är de likvärdiga."

Friedemann Vogel, är du glad åt all denna dans?
"Ja, jag har växt upp med den här versionen. Vid premiären 1987 var jag en av de sju dvärgarna tillsammans med Snövit i sista akten. Då trodde jag inte att jag en dag kulle dansa prinsens roll, men nu sitter jag här och jag har dansat i många olika uppsättningar av Törnrosa, och det är sant att det är i Marcias version som prinsen har mest att dansa."

Marcia Haydée berättar: "När det gäller Aurora har jag inte ändrat någonting, för där kan man inte göra något som är bättre. Vad Petipa har skapat är perfekt och det kan man inte röra, därför ändrade jag inget, ja kanske den musikaliska fraseringen, men inte koreografin. Allt är ren Petipa."

Nadja Sellrup, variationerna är svåra, hur är det att dansa dem?
"Materialet är så rent att det faktiskt är underbart att göra dem. Man håller sig hela tiden inom den klassiska ramen, Jag har dansat ganska mycket modernt, så det är ett rent nöje att dansa Aurora. Jag överraskar mig själv med att jag har så roligt och ler hela tiden.

Dragos Mihalcea och Sarah Jane Medley som prinsen och Aurora. Fotograf Hans Nilsson

Dragos Mihalcea och Sarah Jane Medley som prinsen och Aurora. Fotograf Hans Nilsson


När Johannes berättade att vi skulle få Marcias version av Törnrosa och att hon skulle komma hit, och att jag skulle dansa med Friedemann, kändes det fantastiskt. Att få vara nära Marcia och höra henne berätta om baletten och få hennes instruktioner, gjorde att jag kände mig väldigt lyckligt lottad över att Johannes hade gett mig chansen att få arbeta med dessa två härliga människor."

Johannes säger: "Det var ju inte säkert att vi skulle få den här baletten. Marcia ville först komma och se dansarna och se att ensemblen skulle klara av att framföra den, det var en lättnad när vi fick ja."

Marcia inflikar: "Jag såg Nadja dansa och hon är perfekt för den här rollen." Och Nadja svarar: "Jag har ju inte dansat rollen tidigare och att göra den nu för första gången är en stor utmaning", varvid Marcia säger "Ja nu är du redo för den!"

Maria Haydée fortsätter: "Jag har också ändrat de andra manliga rollerna, så de har mer att dansa. De fyra prinsarna som kommer för att uppvakta Aurora i första akten till exempel. I 'rosenadagiot' brukar de bara räcka henne handen som partner och föra henne runt, men hos mig får de dansa mycket! De har alla var sitt solo och de kommer igen även i bröllopsscenen, så de har mycket att dansa. Åter detta med balansen mellan män och kvinnor.

Publiken ska inte ha tråkigt, det ska hända något hela tiden. Jag var så glad när Johannes bad mig göra Törnrosa här, för jag älskar verkligen Stockholm. Redan när jag dansade i Onegin och Argbiggan här, för många år sedan, blev jag förälskad i Stockholm. Det är en så vacker stad, det är nästan som att gå runt i ett museum, allting är så vackert. Maten är så bra!

Jag bad för att kompaniet skulle vara bra nog för att göra Törnrosa, så att jag skulle få komma hit. Jag tackar dig av hela mitt hjärta, Johannes! Ensemblen är fantastisk. Det är en underbar ensemble! Dansarna är så hängivna och jobbar så hårt och protesterar aldrig."

Jan-Erik Wikström njuter av att spela ut ondskan. Fotograf Hans Nilsson

Jan-Erik Wikström njuter av att spela ut ondskan. Fotograf Hans Nilsson


"Nu vill jag berätta om Marie Lindqvist, som dansar Carabosse." fortsätter Marcia Haydée. "Jag brukar alltid välja en man för den rollen, men när jag var här tidigare, såg jag Marie i Ringaren i Notre Dame. Efteråt gick vi på restaurang och när Marie kom in där med utslaget hår, sade jag genast: 'där har vi Carabosse!'

Jag frågade henne på stället om hon ville dansa Carabosse. 'Jag måste tänka om och jag måste ändra vissa saker, men jag tror du skulle bli en bra Carabosse'. När jag såg henne repetera i morse var hon underbar, hon har kraften!.

En man måste ha manlig styrka men även ta fram den kvinnliga sidan. En kvinna måste också ha den manliga kraften, men det är mycket svårare, och jag tycker Marie har den kraften.

Jag är också inspirerad av japansk Kabuki och jag är mycket glad att jag anpassade rollen för Marie. Hon är den enda kvinna som får göra den rollen, annars är det alltid en man. De andra som gör Carabosse i Stockholm är Jan-Erik Wikström och Arsen Mehrabian.

Vi har en fantastisk besättning. Nadja är en underbar Aurora, just för att hon aldrig har dansat rollen tidigare. Hon är alldeles fräsch och har inga förutfattade meningar om hur rollen ska göras – hon är fullkomligt naturlig, jag är full av beundran. Sedan har vi Marie, en vacker Carabosse, och en fantastisk Prins.

Vi har också den den goda féen. Jag har alltid velat ha en lång fé, jag har aldrig haft en som är riktigt lång och här har vi en som jag tror är två meter på tåspetsarna: Daria Ivanova, hon är ryska. Hon är så vacker när hon gör entré. Vi har en perfekt rollbesättning.

Andra lagets Sarah Jane Medley och Dragos Mihalcea är också långa. Det är underbart med alla långa dansare här i Sverige," säger Marcia.

Desislava Stoeva och Daniel Norgren-Jensen tar över huvudrollerna 7 november. Fotograf Alexander Kenney

Desislava Stoeva och Daniel Norgren-Jensen tar över huvudrollerna 7 november. Fotograf Alexander Kenney

Det tredje lagets Desislava Stoeva och Daniel Norgren-Jensen är ganska unga, tycker ni om att arbeta med unga dansare?
"Jag tycker om unga dansare, gamla dansare – jag tycker om att arbeta med dansare."

Det är en annan scenograf här än i Stuttgart?
"Ja i Stuttgart hade vi Jürgen Rose. Han hade väldigt speciella krav. Bland annat ville han att alla tutuer skulle tillverkas av gamla saris, så det kom ett helt flygplan från Indien, fullastat med saris. Det var ett tillfälle som bara sker en gång i livet. I Stuttgart fanns pengarna och förutsättningarna. Det kan vi aldrig få idag.

När jag satte upp baletten i Chile hade jag en fantastisk chilensk scenograf, Pablo Nuñez, som är 'Sydamerikas svar på Jürgen Rose'. Han har gjort en mycket vacker scenografi. Han arbetar med många färger som han kombinerar på ett alldeles eget sätt – och om nu inte min koreografi skulle vara så bra, är succén ändå given så fort ridån går upp."

Jag är säker på att vi får se en mycket bra koreografi i alla fall!

Nadja är extatisk över kostymerna "Jag har tre jättevackra tutuer. Pablo Nuñez har varit så noga med att kostymerna ska vara bekväma och passa för varje dansare, Alla huvudrollslagen har sina egna kostymer, bara där blir det nio tutuer, och totalt är det 21 tutuer under hela föreställningen och cirka 300 kostymer sammanlagt. Det tar det tar 60 timmar att färdigställa en tutu och jag har tre."

"Kostymavdelningen här på teatern är otrolig. De har traditionen och kunskapen och är i högsta världsklass. De vet vad de talar om. Både jag och Pablo är imponerade över att kostymerna sitter perfekt redan när de provas första gången" säger Marcia Haydée.

Marcia Haydée och Richard Cragun i Romeo och Julia. Foto Gundel Kilian

Marcia Haydée och Richard Cragun i Romeo och Julia. Foto Gundel Kilian

"Vi måste också tala om att den här uppsättningen av Törnrosa ska tillägnas Marcias tidigare partner Richard Cragun, som avled i augusti." påminner Johannes.

"Varje nyuppsättning av Marcias Törnrosa kommer att vara tillägnad honom."

Marcia, vad händer efter Stockholm?
"Efter premiären har jag fem dagars semester i Finland, sedan reser jag till Stuttgart för ännu en ledig vecka för att se till mitt hus. Därefter reser jag tillbaka till Chile där jag är chef för baletten i Santiago.

Arbete är semester för mig – jag älskar att arbeta, jag älskar att vara på teatern, jag älskar att arbeta med dansarna, jag älskar att turnera, jag älskar att resa. Att se olika teatrar, olika människor. olika produktioner! Jag tror att det kommer att fortsätta så länge jag lever!"

Anders Jörlén
24 okt 2012

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil