Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jani Talo och Tiina Myllymäki som Romeo och Julia. Fotograf Sakari Viika

Jani Talo och Tiina Myllymäki som Romeo och Julia. Fotograf Sakari Viika

Helsingfors: Två ballerinor som imponerar

Finska Nationalbalettens säsong har inletts och den av publiken älskade baletten Romeo och Julia har dragit nya åskådare till salongen. Rollen som Julia tolkas av två av våra unga ballerinor, Maria Baranova och Tiina Myllymäki, som här får tillfälle att ge prov på att de har utvecklats både när det gäller teknisk säkerhet och, kanske främst, dramatiskt utspel, omfattande både romantiken och tragiken i det odödliga kärleksdramat.

Nästa evenemang var ett gästspel av Boston Ballet 8–9 september och därefter kommer en premiär på Le Corsaire den 21 september, följd av Manon 26 oktober och urpremiären på Kenneth Greves Snödrottningen den 23 november på stora scenen. I den mindre Almisalen ges det dans i mindre format som I Love NYKY, Danskamp och annat.

Romeo och Julia magnifika scener och mycket drama
Nationalbalettens två rollbesättningar i denna balett av John Cranko har varit i elden turvis. Som Julia har vi sett en älvalik ballerina, Maria Baranova, samt en skicklig Tiina Myllymäki som även hon är på väg uppåt på karriären. Så blev hon också på sin andra kväll utnämnd till premiärdansare. Romeos roll har dansats av Jani Talo och Michal Krzmár, båda erfarna artister och bekväma i uppgiften.

Den mäktiga musiken av Sergej Prokofjev dundrar extra starkt vid öppningen av tredje scenbilden och en del av musikerna är tvungna att skydda sina öron då kollegernas instrument låter som starkast. Publiken blir varnad om att något hemskt håller på att hända, igen. Lik har det blivit redan tidigare i de två första akterna då släkterna Montagues och Capulets medlemmar blivit dödade på gatorna.

Fäktningsscenerna är stora och imponerande och de har gjorts med omsorg: dansarnas rollgestalter är trovärdiga i sin kamp om seger eller livet. Många lik blir det i denna balett, och nu skall det unga paret också gå sin öde till mötes. Scenbilderna är imponerande och starka.

Brudtärnornas dans. Fotograf Mirka Kleemola

Brudtärnornas dans. Fotograf Mirka Kleemola

Den här baletten är ingenting för alltför unga barn, trots att en del scener i akt 1 och 2 innehåller scener där glädjen är främsta elementet och karaktärerna roliga. När Julias mor ger henne dräkten som hon skall använda vid sin första bal, när Romeo och hans två kompisar är på väg till samma fest och skämtsamt gläds åt spänningen i att ta sig in i gården som objudna gäster, och när de väl är inne på festen, att med sin dans försöka leda gästernas uppmärksamhet till sig själva – i syfte att skydda Romeo och Julia. Dessa unga har då redan förälskat sig i varandra.
   
Man hoppas alltså att den som sitter med en liten flicka eller pojke har möjligheten att gå igenom händelserna och historien bakom innan det är läggdags. Även vuxna drabbas starkt av scenerna: då Maria Baranova och Michal Krzmár dansar och spelar är det på allvar. Hos Maria verkar jobbet vara genomtänkt in till det sista, analysen är gjord av rollfiguren och åskådarna lever med i ångesten när Julia står inför ett svårt val: skall hon svälja medicinen som gör henne låtsasdöd – i syfte att inte behöva gifta sig med Paris, fästmannen som föräldrarna valt åt henne. Hon har i detta skede redan stigit in i ett hemligt äktenskap med Romeo, och längtar efter honom.

Det blir som vi alla vet. Romeo nås inte av budskapet att Julia bara sover i sin grav dit han tagit sig i smyg. Han tar sitt liv med en kniv i all förtvivlan, och lite senare då Julia vaknat på sin stenbädd gör hon detsamma när hon blir varse om vad som hänt med Romeo. Dramatik och hjärtskärande scener att leva igenom med de skickliga dansarna och publiken omkring.

Karnevalsdans, Guilherme Gameiro Alves upplyft av Nikolas Koskivirta, Annika Nieminen, Annabelle Hellinckx, Emrecan Tanis. Fotograf Sakari Viika

Karnevalsdans, Guilherme Gameiro Alves upplyft av Nikolas Koskivirta, Annika Nieminen, Annabelle Hellinckx, Emrecan Tanis. Fotograf Sakari Viika

Vi har fått höra på en fin föreläsning av Heidi Almi i början av kvällen, dvs. den del av publiken som kommit till Operan i god tid för att höra vad baletten handlar om, om dess skapare och historia.

John Cranko skapade detta verk 1962 för ett kompani som då inte stod på högsta internationella nivå. Det handlade om Stuttgartbaletten, som senare skulle bli ett mycket bra kompani och är världsberömd sedan länge. Därför innehåller baletten många folkliga och karaktärselement samt sällskapsdans i renässansstil och gymnastiska inslag. Bara rollfiguren Julia samt brudtärnorna, som intet ont anande kommer med blommor till hennes sovrum, har tåspetsskor. Men de saknas inte, baletten är fin och kompakt, och full av drama.

Maria Baranova och Michal Krzmár, här i La Bayadère. Fotograf Sakari Viika

Maria Baranova och Michal Krzmár, här i La Bayadère. Fotograf Sakari Viika

Dansarna
Michal Krzmár är en mycket säker och trovärdig Romeo för sin Julia, Maria Baranova. Dessa två är redan vid sin första föreställning ett nöje att följa. Maria uttrycker starka känslor i sin dans, hon är ung Julia, älskande Julia och ångestfylld Julia.

Dansen är lätt och tekniskt säker. När hon efter den första kyssen tar sina bourrées bakåt och faller i armarna på sin Romeo gör hon det med full tillit till sin partner Michal.

Frans Valkama, Mercutio, och Ilja Bolotov, Benvolio, är som skapade för sina roller och i sina soli gör de verkligen bra ifrån sig. De gör tekniskt bra jobb, de är viga och dansar med bästa kompetens – och de är införstådda med rollkaraktärerna, speciellt Frans Valkama.

Ilja Bolotov är en ljusglimt som utvecklats hela tiden. Då Krzmár, Valkama och Bolotov tillsammans slutat trion på väg till balen förstår publiken att applåder är på plats.

En strålande Rosalinda är Terhi Räsänen; även om rollen inte är stor. Andra ljusglimtar: Överklasshustrun Lady Capulet är fängslande tolkad av Anastasia Dunets med talande mimik; Özen Erdinc som Julias älskade Amma; de tre zigenerskorna – denna gång med Linda Haakana i spetsen – och  karnevalskungen Eric Cristison med karnevalsparen Asta Lindholm, Annika Nieminen, Nikolas Koskivirta och Emrecan Tanis i de underhållande scenerna. Brudtärnornas graciösa dans kommer i sista akten som en ljusglimt i dramat – dansad av Millis Faust, Kailey Kaba, Titta Karhunen, Mai Komori, Anna Konkari, Olga Leppäjärvi, Lucie Rákosníková och Charlotte Schauman.

Funderingar kring vad som ligger bakom en dansares arbete
Jag glömmer inte den Julia jag såg för ett par år sedan i en alldeles oförglömlig tolkning av rollkaraktären vid Kungliga Baletten i Stockholm, spelad och dansad av Jurgita Dronina, numera första solist vid Nationalbaletten i Nederländerna. Den sensibilitet kombinerad med expression som hon hade i sin tolkning och dans minns man länge.

Tillbaka till den aktuella föreställningen vi här talar om: Maria Baranova har dansat stora roller endast en kort tid, från och med hösten 2011, då hon i början av november anslöt sig till Finlands nationalbalett efter en tid i Hamburgbaletten. Hon var då 19 år och utnämndes direkt till en vakant premiärdansarpost. Maria är nu på god väg till att bli en étoile, en stjärna.

Anu Viheriäranta. Fotograf Sakari Viika

Anu Viheriäranta. Fotograf Sakari Viika

Kännetecknande för de unga framgångsrika solisterna är att de arbetar utan att räkna timmarna de vistas i balettstudion.

En ballerina som ihärdigt arbetat sig fram är finska Anu Viheriäranta, numera även hon första solist vid Nationalbaletten i Nederländerna. Idag är hela världen arbetsfält för alla inom dansvärlden och de bästa dansarna kan välja var de vill dansa.

Eftersom utbudet av dansare är stort, är konkurrensen enorm om platserna i etablerade kompanier som Finska Nationalbaletten och Kungliga baletten i Stockholm.

Som en följd är dessa inte mera ”nationella” i den traditionella meningen. Det betyder att de inhemska dansarna i varje land måste vara tillräckligt goda och kompetenta för att få engagemang – varje hus och varje balettchef vill bjuda publiken det bästa möjliga och det har publiken också rätt att kräva.

I konsten finns det inga kompromisser.

Anita Jokela
11 sep 2012

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil