Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ditte H Andersen, Magnus Staveland och Kirsten Blaise med de vilda djuren. Fotograf  Mats Bäcker

Ditte H Andersen, Magnus Staveland och Kirsten Blaise med de vilda djuren. Fotograf Mats Bäcker

Orlando Paladino, vitaliserad operaregi

Vad är HIP inom barockoperan? Drottningholmsteaterns konstnärlige ledare Mark Tatlow och den belgiska regissören Sigrid T'Hooft presenterade begreppet vid en introduktion till säsongens nya uppsättning av Joseph Haydns opera Orlando paladino.

Det visade sig att begreppet står för en vitaliserande kraft inom operaregin. Samtidigt stöder det sig på källforskning. Ur detta spännande koncept finns uppenbarligen både mycket inspiration att hämta och många hårda fakta att förhålla sig till. Dansportalen var närvarande vid presentationen och fick även ett samtal med Sigrid T'Hooft.

De musiker som på 1950-talet började spela äldre tiders musik på tidstrogna instrument betraktades i bästa fall som excentriker. På 1970-talet var dock en "early music-rörelse" i full gång och idag är genren en självklarhet.

Inom dansen var Mary Skeapings Then fångne Cupido på Drottningholmsteatern 1956 ett pionjärarbete i och med att en 1600-talsbalett för första gången i modern tid framfördes i historiska stilarter. Verket blev också inledningen på en lång Drottningholmsserie baletter och harlekinader i dansstilar som föregick tåspetstekniken.

Det verkar däremot som om operaregin inte riktigt hängt med i denna utveckling. Nu håller det dock på att ske en förändring i detta avseende. I introduktionen till framförandet av Joseph Haydns Orlando Paladino under Drottningholmsteaterns sensommarsäsong presenterade dirigenten och konstnärlige ledaren Mark Tatlow och regissören Sigrid T'Hooft det konstnärliga konceptet bakom iscensättningen: "HIP" eller "historically informed performance".

Detta är numera en internationellt acepterad term, som ungefär innebär regi enligt källforskning. Numera vet man en hel del om framförandepraxis i operor från slutet av 1700-talet - Orlando Paladino hade urpremiär 1782.

Sigrid T'Hooft, född i Belgien, började som dansös, studerade musikvetenskap och inriktade sig senare på tidig dans, commedia dell'arte och historisk skådespelarteknik. Hon är forskare, koreograf och pedagog och arbetar sedan några år också som regissör av barockopera. Med det sistnämnda fyller hon en funktion som inte fanns på 1700-talet.

Sigtid T'Hooft. Fotograf Jonas Lampens

Sigtid T'Hooft. Fotograf Jonas Lampens

Sigrid T'Hooft om HIP
Seklets scenpraxis var i flera avseenden fastlagd. När allt scenljus kom från sidan fick de agerande själva uppsöka välbelysta platser på scenen. I en duett vände sig båda medverkande framåt mot publiken. I stället betydde en utsträckt arm att en sång eller fras var riktad mot medspelaren.

Konventioner lärde sig scenkonstnärer av kolleger, från publicerade traktater och av angränsande konstarter.

I deklamation ingick också en rörelselära, och av modellers poser i tidens målarateljéer fanns uppenbarligen mycket att lära.

Scenspråket var internationellt, vilket förstås underlättade turnerandet. Det verkar heller inte ha funnits några större skillnader mellan skådespelares och sångares rörelsemönster.

Däremot var skillnaden stor mellan genrerna. I tragedi följde man noga konventionerna, i komedi gjorde man allt för att bryta dem. Av den anledningen måste också komiker vara mycket väl insatta i tragedins scenspråk. För komedin fanns parallellt en stark egen tradition inom commedia dell'arte.

Orlando Paladino hade urpremiär på den 1768 nybyggda operan i Esterháza-palatset, hos furst Nikolaus Esterházy (kallad Den praktälskande). Där var Haydn anställd som kapellmästare under nära 30 år. På operan gavs upp till 150 framföranden per säsong!

I palatsets bevarade, utomordentligt rika arkiv finns utförliga uppgifter om medverkande och repetitionsförhållanden, därtill noggrann dokumentation av kostymer, scenografi och rekvisita. Sådana uppgifter har kommit till användning i Drottningholmsteaterns uppsättning.

Vid ett senare samtal med regissören fick Dansportalen tillfälle att ställa några frågor.

Hur fungerade samarbetet med scenografen Stephan Dietrich?
"Vi har tidigare samverkat vid uppsättningar av barockoperor, men det var med Orlando Paladino som jag första gången gav honom uppgiften att så detaljerat som möjligt följa anvisningarna från dokumenten. Det gjorde han också.

Ett par scenografiska exempel: På grund av att det i dokumenten beskrivs så, fladdrar fjärilar i ett par scener på Drottningholm, och därför har den i operan medverkande hästen fått originalets rörlighet i både huvud och svans, och till och med antalet bjällror är autentiskt."

Kirsten Blaise, Ditte H Andersen, Daniel Ralphsson, Tuva Semmingsen och Magnus Staveland. Fotograf Mats Bäcker

Kirsten Blaise, Ditte H Andersen, Daniel Ralphsson, Tuva Semmingsen och Magnus Staveland. Fotograf Mats Bäcker

Hur fick du tillträde till Esterházas slottsarkiv?
"Vid en konferens för några år sedan höll jag ett anförande som slutade med att jag talade för behovet av en slitstark, tålig, nybyggd tetater i barockstil, där man i en autentisk miljö kunde spela barockopera med prövande av tidens konventioner och där man kunde experimentera sig fram som på ett laboratorium, utan att behöva ta hänsyn till en originalteaters bräcklighet.

Efter anförandet blev jag uppmuntrad av ett par åhörare som började: 'Du är precis en så'n som vi behöver!'

Det visade sig vara entusiaster som just höll på med att utarbeta ett förslag med målet att återuppbygga Esterháza-operan, som förstörts i en brand i slutet av 1700-talet. Tack vare de innehållsrika arkiven finns nämligen alla ritningar bevarade!

Vårt samtal ledde till att jag 2005 var med om att grunda "International Opera Foundation Esterháza". Stiftelsen har tre huvudmål: Att återuppbygga operahuset och där framföra 1700-talsoperor i en stil trogen mot originalen; Att återuppliva den repertoar om nästan hundra operor som framfördes i detta operahus; Att etablera en internationell operaakademi för forskning och utbildning."

Fantastiskt! Du har en livsuppgift!
"Ja, här finns mycket att ta itu med. Att agitera, till att börja med. Men än så länge är Drottningholmsteatern den perfekta scenen för att tillämpa HIP."  

Hur började då denna långa resa? Hur blev du intresserad av barockens rörelsekonventioner?
"Jag började som dansös, och senare som musikolog lärde jag mig arkivforskning och att finna källmaterial. Så intresset för rörelsemönster har funnits från början, och sedan har jag gått vidare. Jag har läst, letat och forskat. Och andra forskar också: Dene Barnett gav 1987 ut The Art of Gesture: The Practises and Principles of 18th Century Acting. Den är en guldgruva."

Precis just den boken prisade Ivo Cramér, vår specialist på historisk scendans, när jag intervjuade honom för snart 20 år sedan!
"Jag förstår det: den är ett verk att inspireras av."

Lars Johansson Brissman som Karon, ubderjordens färjekarl. Fotograf Mats Bäcker

Lars Johansson Brissman som Karon. Fotograf Mats Bäcker

Hur fungerar det då att överföra forskningsresultat till scenen?
"Professionella artister är i allmänhet glada över att få pröva nya möjligheter och nya metoder. På Drottningholmsteatern har jag haft en internationell, handplockad ensemble att arbeta med.

Uppgiften är inte alltid enkel: Sångare får här ofta stå på en fot och sjunga, med den andra utsträckt, på ett golv som sluttar, som på Drottningholm. Och det kan ta sin tid att få obekanta rörelser att smälta ihop med sång och musik.
Därför är det en stor glädje att få höra av sångare att de funnit en ny logik, inte bara i sången utan också i helheten."

Jag blev glatt överraskad av all humor, av många olika slag, i Orlando Paladino.
"Just det! Operan har den inte helt vanliga beteckningen "eroicomico" – en komisk hjälteopera. Nå, Haydn hade nu humor – tänk bara på Pukslagssymfonin! Hans arbetsgivare, fursten Nikolaus, hade också humor! Och i arkiven finns mer att hämta!"

Bakåt för att gå framåt
Sigrid T'Hooft har stora uppgifter att ta itu med. Uppgiften är dock inte okomplicerad. Mark Tatlow informerade under ovanstående presentation om att han har kolleger som hävdar att HIP är något som är både omöjligt och fel. Forskningen i äldre tiders scenpraxis må leda bakåt i historien – men det är faktiskt just det som är poängen!
En icke operaexpert som undertecknad fann föreställningen både rolig och underhållande, med mycket 'action' och vacker sång från storartade artister i rörlig regi – och textmaskinen är en välsignelse (operan framfördes på italienska).

Inspirerad av föreställningen fick jag därför lust att utropa: Full fart bakåt!

Peter Bohlin
8 sept 2012


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil