Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

München: Ett balettcentrum

Tio av de femton största städerna i Tyskland har internationellt erkända teatrar för opera och dans, De är Berlin, Hamburg, München, Köln, Frankfurt, Stuttgart, Düsseldorf, Essen, Leipzig och Dresden. Därutöver finns ett antal städer med egna balett-/dansensembler av hög kvalitet.

Under perioden april till juni har jag besökt tre av dem – Berlin, Hamburg och München. Tidigare har vi publicerat rapporter från Hamburg och Berlin och avslutar nu med München, som jag besökte i april tillsammans med en grupp balettvänner från Operans Balettklubb.

Das Lied von der Erde: Lisa-Maree Cullum, Nour El Desouki & Roman Lazik. Fotofraf Wilfried Hösl

Das Lied von der Erde: Lisa-Maree Cullum, Nour El Desouki & Roman Lazik. Fotofraf Wilfried Hösl

Bayerns huvudstad München är inte bara känd för Oktoberfesten. Staden är rik på berömda museer och offentlig konst, förnämliga kyrkor och slott och inte minst teatrar av vilka Bayerische Staatsoper är den största.

En stor del av detta har man kung Ludwig II att tacka för. Som estet och romantiker satsade han på de sköna konsterna, byggde ett antal rikt utsmyckade slott samt understödde Richard Wagner både i München och i Bayreuth. Det stora kungliga slottet – Die Residenz – utgör numera i huvudsak museer. Det ligger mitt i München och omges av monument över nationella hjältar, kyrkor och akademier.

Vid en av residensets fem borggårdar ligger Cuvillier-teatern, en överdådigt utsmyckad rokokoteater i rött och guld, uppkallad efter sin arkitekt Charles Cuvillier. I direkt anslutning till residenset ligger det pampiga operahuset med sin nyantika pelarfasad och sin rymliga och ljusa teatersalong. Teatern blev mycket skadad under andra världskriget men har återuppbyggts med ståtliga foajéer i en stramt anpassad utformning.

Ilana Werner & Ekaterina Petina i Goldbergvariationerna. Fotograf Thomas Kirchgraber

Ilana Werner och Ekaterina Petina i Goldbergvariationerna. Fotograf Thomas Kirchgraber

Bayerisches Staatsballett
Bayerska statsbaletten är en stor balettensemble (ca 80 dansare) som fick sin nuvarande form under ledning av Konstanze Vernon, framstående ballerina (1963-80), koreograf, danspedagog och balettchef (1988-98), som med en klar konstnärlig-pedagogisk vision och med känsla för det politiska spelet genomdrev en utveckling mot en modern balettensemble underbyggd av en gedigen utbildning av hög kvalitet.

Sedan 1998 leds baletten med framgång av Ivan Liška, född i Tjeckien och under ett 20-tal år en av John Neumeiers främste danssolister i Hamburg. I år har Ivan Liška tilldelats det förnäma 'Deutscher Tanzpreis'.

Liksom flera andra tyska ensembler ger man varje år en resumé av den aktuella repertoaren under en balettvecka där man kan få en bred uppfattning om ensemblens kvalitet och konstnärliga profil. Förutom den egna ensemblen gästades teatern av Birmingham Royal Ballet (BRB).

BRB har en uttalad vilja att bevara den engelska balettraditionen från Ninette de Valois och Frederick Ashton och framåt. I München gavs till exempel de Valois Checkmate, Take Five av nuvarande balettchefen David Bintley och Ashtons En midsommarnattsdröm.

Nao Sakuma som Svart drottning och Iain Mackay som Röd knekt i Checkmate. Fotograf Bill Cooper

T.v: Birmingham Royal Ballet:


Nao Sakuma som Svart drottning


och Iain Mackay som Röd knekt


i Checkmate. Fotograf Bill Cooper

I Checkmate (urpremiär 1937, musik Arthur Bliss) utgör ett stiliserat schackspel en allegori över kampen mellan kärleken och makten.

Den röde löparen förälskar sig i den svarta drottningen, som utnyttjar hans svaghet för henne och dödar honom och sedan den röde kungen.

En intressant återblick i nittonhundratalets baletthistoria med starka dansare och i originalscenografi av Edward McKnight Kauffer.

Bintleys Take Five till välkända toner av Dave Brubeck, är en jazzig rad av danser fyllda av snärtiga hopp och glada skutt, charm och dansglädje.

Avslutningen med Ashtons The Dream var ett kärt återseende – baletten gavs på Stockholmsoperan 1975 – med grönklädda féer, ett romantiskt Ashton pas de deux för Titania och Oberon och en oemotståndlig Botten i tåsko-hovar.

Statsbaletten gjorde även den en utflykt till engelsk tradition med Ashtons Scènes de Ballet och MacMillans Das Lied von der Erde – med underbar altsång av Anna Larsson. Ensemblen gjorde också en fin insats i Jerome Robbins variationer över baletthistorien i Goldbergvariationerna till Bachs musik. Därefter följde Jiri Kyliáns fascinerande, mästerliga och gripande Gods and Dogs.

Wlademir Faccioni i Gods and Dogs. Fotograf Stephan Joachim

Wlademir Faccioni i Gods and Dogs. Fotograf Stephan Joachim

En höjdpunkt för många utgjorde John Neumeiers tolkning av Svansjön: Illusionen wie Schwanwensee som bygger på den olycklige kung Ludwig den andres liv. Starka tolkningar av Tigran Mikayelyan som Ludwig och Marion Dino som hans skugga (Rothbarts motsvarighet). Som Odette sågs balettens prima ballerina Lucia Lacarra.

Föreställningen satt sedan i bakhuvudet när vi dagen efter besökte Neuschwanstein, slottet som spelar en betydande roll i balettens intrig. Uppfluget på en spetsig bergstopp med tinnar och torn och en dekor helt byggd på Richard Wagners operor. Hundratals svanar förekommer i alla former från dörrhandtag till ljuskronor. En rolig detalj är att Ludwig i all sin romantik var ytterst modern. Slottet (byggt 1869-86, ej fullbordat) var utrustat med både telefon och vattenklosett.

Tigran Mikayelyan (Köungen), Lucia Lacarra (Prinsessan Natalia) o Illusionen - wie Schwanensee. Fotograf Charles Tandy

T.h: Tigran Mikayelyan (Ludwig II),

& Lucia Lacarra (Prinsessan Natalia)

i Illusionen - wie Schwanensee.

Fotograf Charles Tandy

Som avslutning på vårt besök fick vi en upplyftande balettmatiné med  Münchens 'Junior Company' och elever från Münchens Ballett-Akademie. Eleverna inledde med en Symphonie Classique av Jan Broeckz och Kirill Melnikov till Prokofjeffs musik.

Med en härlig entusiasm, otrolig scennärvaro och säker teknik lyste ungdomarna med sin dansglädje.

Münchens Junior Companys 14 dansare framförde fyra korta stycken, bland andra Balanchines Who Cares till Gershwins musik.

Att Konstanze Vernon ännu är still going strong och mycket populär framgick av det varma mottagande hon fick av publiken när hon med humor presenterade dagens program och fyllde ut de små pauser som behövdes för att byta scenbilder och kostymer.

Ungdomskompaniet är en språngbräda för nyexaminerade dansare som där får erfarenhet och träning i scenframträdande inför sina fortsatta karriärer.

Vår gamle vän Jens Graff är gästprofessor för ungdomskompaniet och Balettakademien under två år, en tjänst bekostad av 'Heinz-Bosl-Stiftung', en stiftelse till minne av den framstående dansaren Heinz Bosl (1946-75), som dog i leukemi endast 28 år gammal.

Stiftelsen äger också ett eget hus där ungdomskompaniets medlemmar får bo till en låg kostnad. Dessutom finns här en vacker tränings- och repetitionssal belägen i husets lilla trädgård. Ungdomskompaniet har en egen repertoar och gör egna föreställningar, men deltar även i Statsbalettens större produktioner.

Jens Graff gav oss en charmant rundvisning både i stiftelsen och balettskolan – offciellt Ballett-Akademi der Hochschule für Musik und Theater.

Jessica Iwanson i balettstudion. Fotograf Oskar Henn

Jessica Iwanson i balettstudion. Fotograf Oskar Henn

Dansskola med svenska förtecken
I München verkar också den svenska danspedagogen och koreografen Jessica Iwanson. Hon har sedan 1974 byggt upp sin 'Iwanson International School of Contemporary Dance', vilken idag räknas som en av Europas ledande skolor för yrkesutbildning av moderna dansare och danspedagoger.

Det är en internationell skola med elever från hela världen och ett lärarteam på över tjugo pedagoger, som undervisar regelbundet på institutet ock internationella gästpedagoger som anlitas veckovis. Ett femtiotal av eleverna kommer från Sverige liksom en del av lärarna.

Jessica Iwanson började dansa för sin mor, balettpedagogen Gun Schubert, och gick sedan vidare till Balettakademien och Imperial Society of Dance i engelska Brighton. Efter utbildningen arbetade hon bland annat med lärare och koreografer som Walter Nicks, Katherine Dunham, Alvin Ailey och Martha Graham. Förutom på Oscarsteatern och i Cramérbaletten har hon även dansat i Paris under tre år.

Anders Jörlén
23 juli 2012

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil