Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Hamburg: Balettdagar med gäster från öst och väst

Balettdagarna i Hamburg den 17 juni till 1 juli var fullmatade som vanligt. Det är ett under att Hamburgbaletten orkar med dessa maratonveckor varje år – åtta helaftonsprogram på totalt tio föreställningar plus en galaföreställning på dryga fem timmar. Däremellan gavs en föreställning med balettskolan och gästspel av San Francisco Ballet.

Diana Vishneva och Thiago Bordin i Chopin Dialogue på avslutningsgalan. Fotograf Holger Badekow

Diana Vishneva och Thiago Bordin i Chopin Dialogue på avslutningsgalan. Fotograf Holger Badekow

Festivalen inleddes med premiär på Renku, en föreställning i koreografi av två av balettens dansare Yuka Oishi och Orkan Dunn. Yuka Oishi är från Osaka i Japan där hon var elev vid Ohya Ballet Institute för att sedan avsluta utbildningen i Hamburg. Hon anställdes som dansare 2002 och utnämndes till solist 2010.

Orkan Dann är från Celle, inte långt från Hamburg, och medlem i ensemblen sedan 2003. Båda har koreograferat tidigare men det är första gången de får framföra ett verk i repertoaren och med premiär under balettdagarna.

Renku är en form av japansk diktning som består av flera sammanflätade poem av olika författare. Det är ett samarbete där det gäller att finna länkar från vers till vers men samtidigt skapa spänning mellan olika stämningar och en homogen helhet.

Begreppet har utgjort inspirationskälla för koreograferna som arbetat tillsammans och med ett gemensamt tema och koreograferat växelvis. Man kan inte alltid se skarvarna mellan deras arbeten även om man kan uppfatta olika stilar i koreografin.

Lloyd Riggins och Hélène Bouchet i Renku. Fotograf Holger Badekow

Lloyd Riggins och Hélène Bouchet i Renku. Fotograf Holger Badekow

Ett genomgående tema för årets balettdagar var dialog, i Renku avseende dialogen mellan koreograferna och även mellan de ingående musikstyckena. Kompositioner av Schubert (Flickan och Döden) och Schnittke (Klaverkvintett respektive Sonat för violoncell och piano) avlöser varandra och kvällen avslutas med musik av Philip Glass (Violinkonsert nr 2).

"Vi har i en liknande syn på dans men vi lägger betoning på olika saker" säger Orkan Dann. Yuka Oioshi berättar att "vi har arbetat med en färgskala av rött, vitt och svart och ljusare scener växlar med mörkare." Om växlingen mellan Schubert och Schnittke säger Orkan: "Vi ville få in ett element av disonnans i Schuberts musik". De stiliga kostymerna har skapats av den prisbelönade designern Michael Court.

Huvudrollerna gjordes av Silvia Azzoni, Lloyd Riggins, Hélène Bouchet, Carsten Jung, Patricia Tichy och Edvin Revazov, alla utmärkta dansare, särskilt imponerade veteranen Riggins med sin snabbhet och säkra baletteknik.

Lloyd Riggins gjorde flera starka framträdanden under de två veckorna, som till exempel i rollen som diktaren (H C Andersen) i Den lilla sjöjungfrun och som Gustav Mahler i Purgatorio.

Yuan Yuan Tan och Tiit Helimets i Den lilla sjöjungfrun. Fotograf Erik Tomasson)

Yuan Yuan Tan och Tiit Helimets i Den lilla sjöjungfrun. Fotograf Erik Tomasson)

I Die Kleine Meerjungfrau hade Riggins sällskap av tre solister från San Francisco Ballet: den underbara Yuan Yuan Tan (Sjöjungfrun), Tiit Helimets (Prinsen), Sarah van Patten (Prinsessan) och Davit Karapetyan (Havshäxan). San Franciscobaletten har givit Neumeiers balett på hemmascenen och den finns inspelad på DVD med dessa fyra solister.

Gästspelskompani för året var alltså denna ensemble som gav en balettafton med fyra verk: 7 for Eight av konstnärlige ledaren Helgi Tomasson, RAKU av Yuri Possokhov och två verk av engelskfödde Christopher Wheeldon, Continuum och Within the Golden Hour. Ensemblen består av en rad mycket starka och goda dansare, men programmet hade ett övermått av pas de deux och solon som gjorde att det kändes långt.

Mest avvikande var Possokhovs RAKU, en berättelse om att älska och skiljas, om längtan och svartsjuka och om våldsamhet och sorg, allt i en stil byggd på japansk NO-teater och med musik av San Franciscooperans kontrabasist Shinju Eshima. En estetisk upplevelse!

Carsten Jung och Alina Cojocaru i Liliom. Fotograf Holger Badekow

Carsten Jung och Alina Cojocaru i Liliom. Fotograf Holger Badekow

Ny för spelåret var också John Neumeiers Liliom (premiär 4 december 2011). Den bygger på en teaterpjäs från 1909 av ungraren Ferenc Molnar (1878-1952). Den unga Julie (Alina Cojocaru) blir förälskad i slarvern Liliom (Carsten Jung), som arbetar hos och är älskare till karusellägarinnan på ett tivoli (fräckt förföriskt dansad av Anna Polikarpova). Liliom lockas in i kriminalitet av småskurken Ficsur (Lloyd Riggins). Under ett misslyckat rånförsök blir Liliom gripen och tar i förtvivlan sitt eget liv.

Inför den yttersta domen blir han lindrigare behandlad, då han i ett knivslagsmål avstått från att ta livet av den sjöman han just besegrat. Han döms till sexton år i skärselden, sedan får han gå vidare till sällare ängder. På vägen genom detta öde har han sällskap av en ballongförsäljare, utmärkt poetiskt framställd av Sascha Riva, som för hans talan och låter honom komma åter till jordelivet för att se den son han fått med Julie.

Anna Polikarpova och Ivan Urban i Carmen. Fotograf Holger Badekow

Anna Polikarpova och Ivan Urban i Carmen. Fotograf Holger Badekow

Sonen, Louis, känns inte vid sin far och nekar att ta emot den stjärna Liliom tagit ned från himlen. Julie tar stjärnan och känner Lilioms närvaro och uppfattar att han fortfarande älskar henne.

Neumeter gjorde Liliom direkt för de båda huvudrollsinnehavarna. Alina Cojocaru från Royal Ballet i London, som varit återkommande gästsolist under spelåret, var med sin sköra lilla gestalt en rörande Julie och Carsten Jung var perfekt som den något vildvuxne, impulsive Liliom.

Musiken till Liliom är ett beställningsverk av den franske tonsättaren Michel Legrand, som Nrumeier uppskattar starkt. "Musiken ger mig mer för varje gång jag hör den och den inspirerar mig" säger han.

Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan i Chaconne For Piano And Two Dancers. Fotograf Erik Tomasson)

Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan i Chaconne For Piano And Two Dancers. Fotograf Erik Tomasson

Andra verk under balettveckorna var En midsommarnattsdröm (Hamburgbalettens signaturbalett som nu gavs för 280:e gången), Mahlers tredje symfoni, Kameliadamen och Chopin Dances med Jerome Robbins sköna Dances at a Gathering och underhållande The Concert. Slutklämmen blev förstås den överdådiga Nijinskijgalan.

Temat var också här dialog – närmare bestämt hemliga dialoger. Här fick alla Hamburgbalettens dansare visa upp sig i avsnitt ur Spring and Fall (med avslutningsklassen i balettskolan), Måsen, En askungesaga, Nötknäpparen, En midsommarnattsdröm, Döden i Venedig, Liliom och som avslutning Shall We Dance? där hela baletten, ledd av favoriterna Silvia Azzoni och Alexandre Riabko, showade till sprittande Gershwintoner.

Även denna kväll fick vi njuta av gästsolister: från baletten i Shanghai kom Ji Pingping och Wu Husheng som dansade A Sigh of Love (En suck av kärlek) av franske koreografen Bertrand d'At – mycket vackert. Maria Kochetkova och Joan Boada från San Francisco framförde Ghosts, ett pas de deux av Christopher Wheeldon.

John Neumeier hade gjort Chopin Dialogue, ett pas de deux särskilt för Mariinskijbalettens Diana Vishneva som hon nu dansade med Hamburgs Thiago Bordin. För Hamburgs egen prima ballerina Anna Polikarpova hade han gjort Carmen, ett dansdrama om kvinnan och döden till musik ur Sjtjedrins Carmenbearbetning. Dramatiskt uttrycksfullt och varmt kvinnligt i samspel med Annas egen makes, Ivan  Urban, kraftfulla dödsgestalt.

Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev i Diamonds. Fotograf Holger Badekow

Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev i Diamonds. Fotograf Holger Badekow

Ett annat mycket starkt pas de deux till musik av Händel var Helgi Tomassons Chaconne for Piano and Two Dancers, de förnäma dansarna var Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan från San Franciscobaletten.

Med lyskraft från S:t Petersburg glänste ballerinan Uljana Lopatkina och hennes partner Danila Korsuntsev i pas de deux ur George Balanchines Diamonds, en av de tre delarna i helaftonen Jewels (som för övrigt kan ses i sin helhet på TV-kanalen Mezzo just i dagarna).

Slutet på härligheten. Fotograf Holger Badekow

Slutet på härligheten. Fotograf Holger Badekow

Avslutningsvis vill jag uttrycka min beundran för alla solister och ensembledansare  i Hamburgbaletten (52 dansare plus 6 aspiranter och elevskolan), för Hamburgs Filharmoniker, Hamburgs Symfoniker, NDR Big Band samt sångare och instrumentalsolister, som tillsammans utfört ännu ett stordåd. Att John Neumeier fick ta emot applådstormar varje kväll är självklart, han är älskad om inte avgudad!
Anders Jörlén
9 juli 2012


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil