Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Hamburg: Balettdagar med gäster från öst och väst

Balettdagarna i Hamburg den 17 juni till 1 juli var fullmatade som vanligt. Det är ett under att Hamburgbaletten orkar med dessa maratonveckor varje år – åtta helaftonsprogram på totalt tio föreställningar plus en galaföreställning på dryga fem timmar. Däremellan gavs en föreställning med balettskolan och gästspel av San Francisco Ballet.
Diana Vishneva och Thiago Bordin i Chopin Dialogue på avslutningsgalan. Fotograf Holger Badekow

Diana Vishneva och Thiago Bordin i Chopin Dialogue på avslutningsgalan. Fotograf Holger Badekow

Festivalen inleddes med premiär på Renku, en föreställning i koreografi av två av balettens dansare Yuka Oishi och Orkan Dunn. Yuka Oishi är från Osaka i Japan där hon var elev vid Ohya Ballet Institute för att sedan avsluta utbildningen i Hamburg. Hon anställdes som dansare 2002 och utnämndes till solist 2010.

Orkan Dann är från Celle, inte långt från Hamburg, och medlem i ensemblen sedan 2003. Båda har koreograferat tidigare men det är första gången de får framföra ett verk i repertoaren och med premiär under balettdagarna.

Renku är en form av japansk diktning som består av flera sammanflätade poem av olika författare. Det är ett samarbete där det gäller att finna länkar från vers till vers men samtidigt skapa spänning mellan olika stämningar och en homogen helhet.

Begreppet har utgjort inspirationskälla för koreograferna som arbetat tillsammans och med ett gemensamt tema och koreograferat växelvis. Man kan inte alltid se skarvarna mellan deras arbeten även om man kan uppfatta olika stilar i koreografin.
Lloyd Riggins och Hélène Bouchet i Renku. Fotograf Holger Badekow

Lloyd Riggins och Hélène Bouchet i Renku. Fotograf Holger Badekow

Ett genomgående tema för årets balettdagar var dialog, i Renku avseende dialogen mellan koreograferna och även mellan de ingående musikstyckena. Kompositioner av Schubert (Flickan och Döden) och Schnittke (Klaverkvintett respektive Sonat för violoncell och piano) avlöser varandra och kvällen avslutas med musik av Philip Glass (Violinkonsert nr 2).

"Vi har i en liknande syn på dans men vi lägger betoning på olika saker" säger Orkan Dann. Yuka Oioshi berättar att "vi har arbetat med en färgskala av rött, vitt och svart och ljusare scener växlar med mörkare." Om växlingen mellan Schubert och Schnittke säger Orkan: "Vi ville få in ett element av disonnans i Schuberts musik". De stiliga kostymerna har skapats av den prisbelönade designern Michael Court.

Huvudrollerna gjordes av Silvia Azzoni, Lloyd Riggins, Hélène Bouchet, Carsten Jung, Patricia Tichy och Edvin Revazov, alla utmärkta dansare, särskilt imponerade veteranen Riggins med sin snabbhet och säkra baletteknik.

Lloyd Riggins gjorde flera starka framträdanden under de två veckorna, som till exempel i rollen som diktaren (H C Andersen) i Den lilla sjöjungfrun och som Gustav Mahler i Purgatorio.
Yuan Yuan Tan och Tiit Helimets i Den lilla sjöjungfrun. Fotograf Erik Tomasson)

Yuan Yuan Tan och Tiit Helimets i Den lilla sjöjungfrun. Fotograf Erik Tomasson)

I Die Kleine Meerjungfrau hade Riggins sällskap av tre solister från San Francisco Ballet: den underbara Yuan Yuan Tan (Sjöjungfrun), Tiit Helimets (Prinsen), Sarah van Patten (Prinsessan) och Davit Karapetyan (Havshäxan). San Franciscobaletten har givit Neumeiers balett på hemmascenen och den finns inspelad på DVD med dessa fyra solister.

Gästspelskompani för året var alltså denna ensemble som gav en balettafton med fyra verk: 7 for Eight av konstnärlige ledaren Helgi Tomasson, RAKU av Yuri Possokhov och två verk av engelskfödde Christopher Wheeldon, Continuum och Within the Golden Hour. Ensemblen består av en rad mycket starka och goda dansare, men programmet hade ett övermått av pas de deux och solon som gjorde att det kändes långt.

Mest avvikande var Possokhovs RAKU, en berättelse om att älska och skiljas, om längtan och svartsjuka och om våldsamhet och sorg, allt i en stil byggd på japansk NO-teater och med musik av San Franciscooperans kontrabasist Shinju Eshima. En estetisk upplevelse!
Carsten Jung och Alina Cojocaru i Liliom. Fotograf Holger Badekow

Carsten Jung och Alina Cojocaru i Liliom. Fotograf Holger Badekow

Ny för spelåret var också John Neumeiers Liliom (premiär 4 december 2011). Den bygger på en teaterpjäs från 1909 av ungraren Ferenc Molnar (1878-1952). Den unga Julie (Alina Cojocaru) blir förälskad i slarvern Liliom (Carsten Jung), som arbetar hos och är älskare till karusellägarinnan på ett tivoli (fräckt förföriskt dansad av Anna Polikarpova). Liliom lockas in i kriminalitet av småskurken Ficsur (Lloyd Riggins). Under ett misslyckat rånförsök blir Liliom gripen och tar i förtvivlan sitt eget liv.

Inför den yttersta domen blir han lindrigare behandlad, då han i ett knivslagsmål avstått från att ta livet av den sjöman han just besegrat. Han döms till sexton år i skärselden, sedan får han gå vidare till sällare ängder. På vägen genom detta öde har han sällskap av en ballongförsäljare, utmärkt poetiskt framställd av Sascha Riva, som för hans talan och låter honom komma åter till jordelivet för att se den son han fått med Julie.

Anna Polikarpova och Ivan Urban i Carmen. Fotograf Holger Badekow

Anna Polikarpova och Ivan Urban i Carmen. Fotograf Holger Badekow

Sonen, Louis, känns inte vid sin far och nekar att ta emot den stjärna Liliom tagit ned från himlen. Julie tar stjärnan och känner Lilioms närvaro och uppfattar att han fortfarande älskar henne.

Neumeter gjorde Liliom direkt för de båda huvudrollsinnehavarna. Alina Cojocaru från Royal Ballet i London, som varit återkommande gästsolist under spelåret, var med sin sköra lilla gestalt en rörande Julie och Carsten Jung var perfekt som den något vildvuxne, impulsive Liliom.

Musiken till Liliom är ett beställningsverk av den franske tonsättaren Michel Legrand, som Nrumeier uppskattar starkt. "Musiken ger mig mer för varje gång jag hör den och den inspirerar mig" säger han.

Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan i Chaconne For Piano And Two Dancers. Fotograf Erik Tomasson)

Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan i Chaconne For Piano And Two Dancers. Fotograf Erik Tomasson

Andra verk under balettveckorna var En midsommarnattsdröm (Hamburgbalettens signaturbalett som nu gavs för 280:e gången), Mahlers tredje symfoni, Kameliadamen och Chopin Dances med Jerome Robbins sköna Dances at a Gathering och underhållande The Concert. Slutklämmen blev förstås den överdådiga Nijinskijgalan.

Temat var också här dialog – närmare bestämt hemliga dialoger. Här fick alla Hamburgbalettens dansare visa upp sig i avsnitt ur Spring and Fall (med avslutningsklassen i balettskolan), Måsen, En askungesaga, Nötknäpparen, En midsommarnattsdröm, Döden i Venedig, Liliom och som avslutning Shall We Dance? där hela baletten, ledd av favoriterna Silvia Azzoni och Alexandre Riabko, showade till sprittande Gershwintoner.

Även denna kväll fick vi njuta av gästsolister: från baletten i Shanghai kom Ji Pingping och Wu Husheng som dansade A Sigh of Love (En suck av kärlek) av franske koreografen Bertrand d'At – mycket vackert. Maria Kochetkova och Joan Boada från San Francisco framförde Ghosts, ett pas de deux av Christopher Wheeldon.

John Neumeier hade gjort Chopin Dialogue, ett pas de deux särskilt för Mariinskijbalettens Diana Vishneva som hon nu dansade med Hamburgs Thiago Bordin. För Hamburgs egen prima ballerina Anna Polikarpova hade han gjort Carmen, ett dansdrama om kvinnan och döden till musik ur Sjtjedrins Carmenbearbetning. Dramatiskt uttrycksfullt och varmt kvinnligt i samspel med Annas egen makes, Ivan  Urban, kraftfulla dödsgestalt.
Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev i Diamonds. Fotograf Holger Badekow

Uljana Lopatkina och Danila Korsuntsev i Diamonds. Fotograf Holger Badekow

Ett annat mycket starkt pas de deux till musik av Händel var Helgi Tomassons Chaconne for Piano and Two Dancers, de förnäma dansarna var Vanessa Zahorian och Davit Karapetyan från San Franciscobaletten.

Med lyskraft från S:t Petersburg glänste ballerinan Uljana Lopatkina och hennes partner Danila Korsuntsev i pas de deux ur George Balanchines Diamonds, en av de tre delarna i helaftonen Jewels (som för övrigt kan ses i sin helhet på TV-kanalen Mezzo just i dagarna).

Slutet på härligheten. Fotograf Holger Badekow

Slutet på härligheten. Fotograf Holger Badekow

Avslutningsvis vill jag uttrycka min beundran för alla solister och ensembledansare  i Hamburgbaletten (52 dansare plus 6 aspiranter och elevskolan), för Hamburgs Filharmoniker, Hamburgs Symfoniker, NDR Big Band samt sångare och instrumentalsolister, som tillsammans utfört ännu ett stordåd. Att John Neumeier fick ta emot applådstormar varje kväll är självklart, han är älskad om inte avgudad!
Anders Jörlén
9 juli 2012

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil