Artiklar från 2008 – till idag
I Palermo Palermo förekommer t. ex. en tegelvägg som fyller hela proscenieöppningen. När ridan gick upp vid uruppförandet 1989 stod tegelväggen majestätiskt där på scenen, i ett par sekunder. Sedan föll den med ett förfärligt brak rakt bakåt ned på scengolvet. Publiken skrattade och hurrade: det var just då Berlinmuren fallit!
Projektet verkade övermäktigt. Men det håller som bäst på att genomföras! På två teatrar, Sader's Wells och Barbican, framförs under kulturolympiaden 'London 2012 Festival', från 6 juni till och med 9 juli, tio av Pina Bauschs verk under rubriken World Cities 2012. 20 framföranden – ett riktigt maraton.
Man har valt tio av de verk (det finns fler) Pina Bausch skapade i internationella samproduktioner med början 1986, efter längre vistelser i Rom, Los Angeles, Santiago de Chile, Saitama (Japan), Hongkong, Calcutta, Istanbul, Sao Paulo, Palermo respektive Budapest. Med dessa verk skapade Pina Bausch en alldeles egen genre som förenade koreografiska reseskildringar med djuplodande visiter i svårgenomträngliga landskap av tafatta mänskliga försök till kontakt.
Institutionen heter numera 'Tanztheater Wuppertal Pina Bausch'. De konstnärliga ledarna är nu två. Dominique Mercy var under många år dansare och nära medarbetare till Pina Bausch. Han föddes i Frankrike 1950 och engagerades av Pina Bausch 1973, det år hon tillträdde som konstnärlig ledare i Wuppertal. Den andre konstnärlige ledaren är Robert Sturm, född 1965 i Dresden. Han engagerades av Pina Bausch år 2000, som konstnärlig assistent och repetitionsledare, i mycket nära samarbete med henne.
Framtiden
Hur har det då gått när Pina Bausch inte längre är fysiskt närvarande? Ja, hon skapade ensam alla verk (även om det skedde i unikt nära samarbete med artisterna), så det tillkommer inga nya i Tanztheater Wuppertals repertoar. I stället finns det många verk att återuppta. De verken lever vidare tack vare hängivna artister och medarbetare – många har stannat mycket länge i ensemblen.
1973-2009 skapade Pina Bausch 45 verk – mer än ett per år. De flesta av dem lockar fulla hus jorden runt: Pina Bausch fortsätter att fascinera. Ytterligare ett tecken därpå är Wim Wenders dokumentär Pina (2011). Filmens undertitel är Dansa, dansa, annars är vi förlorade. Välfunnet.
Tanztheater Wuppertals spelplan för säsongen 2012-13 omfattar (förutom sedvanliga föreställningar i Wuppertal) gästspel i New York, Antwerpen, Nîmes, Monaco, Toulouse, London, Taipeh, Peking, Moskva, Paris, Neapel – och Göteborg! 29, 30 och 31 mars 2013 framförs på Göteborgsoperan ett program med två verk: Café Müller och Våroffer.
Göteborg var tidigare under denna säsong värd för ett annat hyperintressant gästspel med direkt anknytning till Pina Bausch. Lutz Förster var under många år en av de magnetiska personligheterna i Tanztheater Wuppertal. Under ensemblens första gästspel i Sverige, på Cirkus i Stockholm 1984, fungerade han som något av spelledare i Kontakthof och 1980 – Ein Stück von Pina Bausch.
Under Göteborgs dans- och teaterfestival i maj gav Lutz Förster sin soloföreställning Portrait of a Dancer på scenen Tredje våningen. I detta självporträtt ingick utdrag ur verk av Pina Bausch, bl. a. just Kontakthof och 1980. Så: Tack Göteborg!
Viktor (1986, Rom)
Palermo Palermo (1989), Nur Du (1996, Los Angeles)
Der Fensterputzer (1987, Hongkong)
Wiesenland (2000, Budapest; betyder ungefär Ängsland)
Agua (1991, Sao Paulo)
Nefés (2003, Istanbul, ungefär Andetag)
Ten Chi (2004, Saitama; betyder möjligen Himmel och jord)
Bamboo Blues (2007, Calcutta)
...Como el musgito en la piedra, ay si, si, si ... (2009, Santiago de Chile; titeln betyder Som mossan växer på stenen; ay är ett utropsord som uttrycker förvåning eller smärta).
Peter Bohlin
6 juli 2012
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision