Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jason & Medea på Drottningholmsteatern

Joseph Macrae Ballantyne som tjuren och Marie Sanner som Jason. Fotograf Mats Bäcker

Joseph Macrae Ballantyne som tjuren och Marie Sanner som Jason. Fotograf Mats Bäcker

I ett förträffligt initiativ arrangerades i anslutning till Drottningholmsteatens framförande av Francesco Cavallis Jason & Medea en internationell konferens om verket. Arrangemanget var resultatet av ett samarbete mellan Drottningholms Slottsteater och "Nordic Network for Early Opera".

Jason och Medea (originaltitel Giasone), med urpremiär i Veendig 1649, var 1600-talets mest spelade opera med hela 29 uppsättningar under seklet. Blott tillsammans med Cavalli (1602-76) kan man följa operagenrens utveckling i Venedig, från ett tämligen nytt medium till brett uppskattad konstform.

Deda Cristina Colonna leder ensemblen La terza prattica, som arbetar med musik, teater och dans med autentiskt källmaterial som utgångspunkter. Foto La terza prattica

T.v. Deda Cristina Colonna leder ensemblen La terza prattica, som
arbetar med musik, teater och dans med autentiskt källmaterial som utgångs-
punkter. Foto La terza prattica

I konferensen deltog fem framstående kännare av Cavalli och tidig opera. Två exempel: Drottningholmsteaterns konstnärlige ledare Mark Tatlow talade om det omfattande arbetet med musiken inför nypremiären. Den italienske musikologen Dinko Fabris gav i ett anförande om musikalisk praxis underhållande smakprov ur nypremiärer av Cavalliverk från 1952 och framåt.

Det ur danssynpunkt mest intressanta anförandet hölls dock av uppsättningens regissör. Deda Cristina Colonna från Italien visade sig vara ursprungligen klassisk dansös, med examen i barock- och renässansdans från Sorbonne i Paris. Hon var bl. a. solist och koreograf vid berömda New York Baroque Dance Company och vidareutbildade sig senare inom scenkonsten och kom att arbeta som skådespelerska, regissör och pedagog, bl. a. i ämnena dans, gestik och scenpraxis.

Colonnas anförande hade rubriken "I can't do this opera!". Där talade hon initierat och detaljrikt om ambitionerna med och svårigheterna i att överföra en venetiansk opera till modern publik.

Här finns nämligen stora informationsproblem. Ett par exempel på konventioner: En venetiansk opera från tiden skulle sluta lyckligt - klart originellt för ämnet Medea och Jason. I en venetiansk opera uppskattades högeligen att sångare uppträdde i dubbelroller, helst då bjärt kontrasterande sådana. (Ett särskilt anförande om detta ämne hölls av den danske musikvetaren Magnus Tessing Schneider.)

En venetiansk opera innehöll också generellt betydligt mindre dans än en fransk barockopera. I Giasone förekom dock baletter i slutet av första akten (spiriti – ungefär demoner) och i slutet av andra (sjömän), möjligen också på ett tredje ställe. [Originalet hade tre akter. På Drottningholm hade man komprimerat till två, i långtgående ansträngningar för att reducera speltiden till tre timmar.]

Ytterligare en svårighet med dessa baletter är att musiken till dem inte är bevarad! Man kan bara spekulera om anledningarna till detta. Möjligen var den musiken inte ens komponerad av Cavalli utan hämtad från annat håll. Känt är dock att de komiska inslagen i venetiansk opera vid denna tid var betydande.

Richard Hamrin och Sara P Eriksson i Jason och Medea. Fotograf Mats Bäcker

Richard Hamrin och Sara P Eriksson i Jason och Medea. Fotograf Mats Bäcker

Vad gjorde då regissören för att i någon mån inkludera dans? Operan komponerades 1649. Källorna till dansen vid denna tid är få. Colonna vände sig då till de viktigaste källorna från tiden 1581-1630: traktater av dansmästarna Caroso och Negri.

Ur Carosos "Il ballarino" från 1581 hämtade hon en kort version av gruppdansen "Chiaranzana", som ser ut ungefär som en tidig kontradans. Några stampande fotrytmer hämtade hon från danstypen Canario, som är uppkallad efter Kanarieöarna! Förmodligen var det där dansen "upptäcktes". Den har en lång historia som dock är svår att spåra men förmodligen till Nordafrika. En recensent anade i operan flamencosteg, men anknytningen till Spanien var den korrekta.

Framhållas måste också det monster Jason måste besegra för att erövra det gyllene skinnet. Originalets "stolt best med horn" utformades av scenografen Ottavio Ananias till en stor, härlig tjur i blått och guld, mer festlig än fasaväckande. Rollen spelades av föreställningens regiassistent, den mångsidige skotsk-sydafrikanske stråkmusikern och artisten Joseph Macrae Ballantyne. På fyra styltor fick han här användning också för sina talanger som akrobat. Tjurens slutliga nedsegnande var en liten juvel av rörelsekonst.

Konferensens anföranden finns tyvärr inte tryckta, inte heller tillgängliga på internet. Just denna konferens hade annars varit ovanligt väl förtjänt av detta. Drottningholmsteaterns programböcker för säsongen har tidigare varit både välmatade och välgjorda. Denna säsong har man dock valt att i stället till Jason & Medea utge ett blott tolvsidigt häfte.

Å andra sidan är Slottsteaterns säsong 2012 ovanligt lång (20 maj - 21 september) och innehåller inte mindre än 14 olika sorters arrangemang (förutom de sedvanliga visningarna i detta Sveriges första världsarv).  Dessa ledningens nya initiativ hälsar vi med glädje.

Peter Bohlin
15 juni 2012


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil