Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sverige: Goda tider för romantisk balett

Den romantiska baletten har varit aktuell i både Stockholm och Göteborg de senaste veckorna. I Stockholm går August Bournonvilles Sylfiden för välfyllda hus och i Göteborg har gästspelet av holländska nationalbaletten med Giselle tagits emot med stående ovationer.

Att gästspelet var efterlängtat var inte att ta miste på, men det står också klart att det fordras stora resurser för att ge dessa baletter verklig rättvisa. Att se 27 vilier på den stora scenen i Göteborgsoperan var mäktigt. Och den konstnärliga nivån var hög.

Maia Makhateli som Giselle. Fotograf Angela Sterling

Maia Makhateli som Giselle. Fotograf Angela Sterling

Giselle
Det var förre balettchefen Johannes Öhman som bjöd in den holländska truppen, som bevisade hans tes att ska man visa klassisk balett ska det vara på högsta nivå. Något han också tagit till sitt motto för chefskapet vid Kungliga Baletten i Stockholm – även när det gäller den moderna repertoaren.

Själv såg jag två solistlag två dagar i rad och det var givande upplevelser. Det unga paret Megan Zimny Gray (från USA) och Matthew Golding (från Kanada) framträdde med friskhet och charm i första aktens skördefest i vingården och med skirt skimrande ung romantik i den vita andra akten.

Jozef Varga som Albrecht. Fotograf Angela Sterling

Jozef Varga som Albrecht. Fotograf Angela Sterling

Premiärparet Maia Makhateli från Georgien och Jozef Varga från Slovakien, är mer rutinerade och visade verkligt djup i sina känslor i den ödesmättade andra akten. Hon, lätt som en fjäder och med underbar frasering och han med både kraft och desperation i de krävande solopartierna och ånger över sitt dubbelspel gentemot flickan och sin formellt trolovade..

De mycket väldrillade och samdansande vilierna under sin ledare Myrtha var ett under av klassisk skönhet. Myrtha i det ena laget var  utmärkta Nadia Yanovsky, men Sasha Mukhamedov – dotter till den store ryske dansaren Irek Mukhamedov – hade ett extra mått av kraft och stränghet i sitt kyliga utspel. När de inte dansade Myrtha framträdde de i första aktens pas de quatre – som ersätter det sedvanliga bonde-pas de deuxet – tillsammans med Emanouela Merdjanova och herrarna Mathieu Gremillet och Remi Wörtmeyer respektive Rachél Domens, Joseph Wright och James Stout. Som helhet ett mycket lyckat gästspel.

Giselle med Het Nationale Ballet, Holland. Fotograf Angela Sterling

Giselle med Het Nationale Ballet, Holland. Fotograf Angela Sterling

En traditionell uppsättning sedd med nya ögon
Uppsättningen gjordes i Amsterdam 2008-9 av Ricardo Bustamante, balettmästare vid San Francisco Ballet, och Rachel Beaujean, balettmästare och artistledare för Nationalbaletten. Scenografin – av den holländske koreografen och tillika scenografen Toer van Schayk – är i traditionell stil med ett extra plus för den stiliga, jugendinspirerade skogsbilden i andra akten.

Dansportalen fick en pratstund med balettchefen Ted Brandsen och Rachel Beaujean i Göteborgsoperans kantin.
Om Giselle berättar de:

Rachel Beaujean. Foto Het Nationale Ballet

Rachel Beaujean. F: Het Nationale Ballet

"Vi hade en 30 år gammal uppsättning av Sir Peter Wright, men den hade tappat sin fräschör och nyanserna hade slätats ut, därför beslöt vi att sätta upp en ny version som tar fasta på den ursprungliga intentionen med baletten och göra den så nära originalet som man kunde. Nytt och spännande, för det är ett sort dramatiskt verk. Att se det gamla med nya ögon!

Repertoaren i Amsterdam är en blandning av det klassiska arvet och den moderna traditionen och de stora holländska koreograferna Rudi van Dantzig, Hans van Manen och Toer van Schayk.

Ted Brandsen. Foto Het Nationale Ballet

Ted Brandsen. Foto Het Nationale Ballet

Vi har en ny version av Don Quijote gjord av Alexei Ratmansky men också verk från Diaghilevepoken – av Fokin till exempel – och Balanchine står ofta på repertoaren. Den klassiska tekniken är fortfarande en utmaning och den påverkar även det nya och nyskapande vilket är viktigt för att hålla den moderna visionen levande.

Vi vill gärna visa fram nya unga koreografer och har varit med om att föra fram David Dawson och Krzysztof Pastor till exempel. Andra är Sidi Larbi Cherkaoui och Christopher Wheeldon och Chen-Wei Li. En ung man som vi satsar på är Juanjo Arques som är en fin dansare själv och kräver mycket av sina dansare.

Baletten finansieras till hälften av holländska staten och till 15% av Amsterdams stad. De omskrivna ekonomiska nedskärningarna drabbar inte själva baletten så hårt – man minskar med ca 5% från 80 till 75-76 dansare, men orkestern måste gå ned från 100 till 35 musiker, vilket gör att vi måste lägga mycket pengar på extra musiker för våra företällningar. Totalt räknar man med en nedskärning på ca 50% inom kultursektorn.

Vi turnerar en hel del, dels inom Holland med ca 17-20 föreställningar runt om i landet varje år. I Amsterdam kommer ca 40% av publiken från närområdet. På senaste tiden har vi gästspelat i Peking, London, Turkiet och nu här i Göteborg. Teatern här är underbar och alla är så  vänliga – det är en av våra bästa upplevelser."

Olof Westring och Nadja Sellrup Sylfiden. Fotograf Hans Nilsson

Olof Westring och Nadja Sellrup i Sylfiden. Fotograf Hans Nilsson

Ljuvlig sylfid i Stpckholm
Frank Andersen och Eva Kloborg har gjort ett mycket gott arbete med nyuppsättningen på Stckholmsoperan. Smolk i bägaren blev det på första föreställningen då Marie Lindqvist skadade sig strax innan ridån skulle gå upp och måste ställa in.

En fantomräddning gjorde då Nadja Sellrup, som en timme senare intog scenen med total säkerhet, underbar lätthet och en rörande fin rolltolkning. Arsen Mehrabian gjorde även han en utomordentligt fin insats som James och som balettens onda genius Madge fick vi ännu en lysande karaktärstolkning av Hugo Therkelson.

I senare föreställningar har briljanta insatser gjorts av den unga Desislava Stoeva – debut i Sylfidens roll – och Olof Westring, som dansat rollen som James tidigare.

Bence Jancsula som Gurn och Hugo Therkelson som Madge i Sylfiden. Fotograf Hans Nilsson

Bence Jancsula som Gurn och Hugo Therkelson som Madge i Sylfiden. Fotograf Hans Nilsson

Internationellt beröm
Föreställningen uppmärksammades även i brittiska Financial Times, där Gerald Dowler bland annat berömmer paret Andersens iscensättning och Mikael Melbyes scenografi med dess äkta Bournonville-stil, Martin Säfströms mästerliga ljussättning och Henrik Vang Christensens passionerade tolkning av musiken.

Nadja Sellrup får välförtjänt beröm: "If she was tense, Nadja Sellrup showed it not a jot, delivering a touching interpretation of the title-role with a soft, unforced technique, a true sense of style and a joyful and trusting character. Her movements were executed in lyrical arcs of dance and her deeply moving death scene pierced the heart."

Anders Jörlén
9 juni 2012


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil