Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsingfors: Bajadären vid Nationaloperan – Minna Tervamäki som Nikiya sista gången

Den till sägnernas Indien placerade baletten Bajadären är tillbaka på Nationaloperan. Verket är en klassiker, och speciellt den andra akten – Skuggornas rike – är berömd och älskad hos balettens vänner.

Nationalbalettens disciplinerade corps de ballet dansar unisont och professionellt denna akt igenom där en olycklig och drogpåverkad Solor drömmer om sin älskade Nikiya. Hon i sin tur har blivit dödad av ett ormbett, och skulden för detta bar Solors blivande hustru, Gamzatti, svartsjuk på rivalen.

Minna Tervamäki i Natalia Makarovas Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki i Natalia Makarovas Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Baletten Bajadären är värd dess renommé och kan rekommenderas åt alla. Nationaloperans stora scen inrymmer dekoren som ska föra åskådaren till sagan, det finns rikligt av intressanta vändningar i berättelsen, stora scener och enstaka soli med fin dans med solister och grupper.

Minna Tervamäki som dansare
Denna vår pensioneras flera dansare på Nationaloperan. Ledande ballerinan Minna Tervamäki, den första som balettchefen Kenneth Greve nominerat till danseuse etoile, är en av dem. Hon har gjort sin karriär vid Nationaloperan (med början 1986) och dansat de centrala rollerna.

Publiken minns henne som en vacker Odette/Odile i Svansjön – och här tänker jag på italienarnas motsvarande "bella" i den vida meningen, den krävande titelrollen i Giselle samt rollen som en härskarivrig Myrtha, en alldeles underbar Tatjana i Eugen Onegin, och mycket mer.

Även om Minna Tervamäki nu har slutat sin aktiva karriär på Nationaloperan fortsätter hon att dansa i egna produktioner. Därtill fortsätter hon med att göra egna koreografier, och kommande är Dansmats på operan som har sin premiär 4 maj i Almisalen.

Minna Tervamäkis Nikiya
Minna Tervamäki ritade med sin gedigna dans samt mimik ett trovärdig porträtt av tempeldansörskan Nikiya. Speciellt märktes den vighet och smidighet hon kom med bland annat i sina cambres bakåt - ryggen böjlig och armarna ackompanjerande rörelsen.

Minnas dansstil har genom hela karriären varit lugn och sansad, detta i den bästa meningen, något som ofta kan ses hos vissa ryska ballerinor. Här kom jag att tänka på Uljana Lopatkina, och på den coola attityden och koncentrationen som tränger in till publiken.

Samtidigt varm och närvarande var Minnas Nikiya, och glad i sin kärlek till Solor.

Minna Tervamäki och Michal Krcmár. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki och Michal Krcmár. Fotograf Sakari Viika

En sofistikerad Nikiya här, och den personliga habitus i de varierande rollerna – både när hon gestaltat en vit roll i klassikerna som när hon dansat något annat med en artist från ett annat dansgenre. Jag minns hennes och Robert Sher-Machherndls gemensamma afton på Savoyteatern och hennes och Kaari Martins flamencoinspirerade kväll på samma scen något senare: det har varit experiment med något annat.

Minnas konst och flödande dans uppskattas och ivriga fans i publiken finns det mycket av – det syntes på hennes sista föreställning och på artistträffet strax efteråt – artisten ville bemöta sin publik och besvara deras frågor. Det blev en ganska utdragen tillställning jämfört med liknande av tidigare, många ville ha också autograf.

Minna själv skulle flyga tidigt på nästa morgon till Paris för att öva för nästa projekt, ingen vila för en dam i bästa skick!

Andra solister i Bajadären
Minna Tervamäkis partner i Bajadären, Michal Krcmár visade i Solors roll åter sitt kunnande. Den här dansaren är atletisk och har en bra teknik, och speciellt hans hopp i de egna soli väcker entusiasm hos publiken. Michel är och lyser på scenen som en grannens pojke som alla önskar till sin svärson – en säker och trovärd prinsgestalt och partner åt sina damer. I Bajadären är dessa damer två, förutom Nikiya också Gamzatti.  

Barbora Kohoutková gjorde en trovärdig Gamzatti. Hon är den säkra ballerinan från de stora scenerna, här gällde det att vara självständig, elak och kylig. Hon är som den maktlystna bruden beredd att satsa allt för att behålla sin position som blivande hustru. Dansstegen var utstuderade, det som vi var vana att se i tiderna då Barbora dansade permanent i Helsingfors i början av sin internationella och framgångsrika karriär.

Maki Kirjonen och Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Maki Kirjonen och Jaakko Eerola i Bajadären. Fotograf Sakari Viika

Gästande artister bidrar till att öka kunskaperna i en grupp och ge inblick både till dansarna och publiken om något som inte syns på hemmaplan – och vice versa.

Vissa artister i Nationalbaletten har under året visat sig i mycket positiv utveckling. Jag tar som exempel Linda Haakana vars dansarkaraktär och mognad numera syns i de enstaka solistiska rollerna. Det finns även andra i Nationalbaletten vars utveckling man intresserad följer med.

Någon gång kommer man på tanken att det skulle vara viktigt att en dansare får sina chanser i rätt tid, inte för sent och inte heller för tidigt. I fråga om detta har balettchefer och andra ett stort ansvar.  

I titelrollen i Bajadären ses i kommande föreställningar till den 27 april även Salla Eerola, Maria Baranova och  Eun-Ji Ha som Solor Jaakko Eerola, Michal Krcmár och Nicholas Ziegler, som Gamzatti Maki Nakagawa, Barbora Kohoutková och Petia Ilieva. Bronsguden dansas av Frans Valkama, Johan Pakkanen och Nikolas Koskivirta.

Anita Jokela
24 apr 2012

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil