Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Dansarens första jobb

Att bli yrkesdansare innebär en lång utbildning som ofta börjar redan före tioårsåldern. För dem som är fysiskt lämpade för yrket och har erforderlig talang, vilja och målmedvetenhet, sker någon form av examinering vid ca 18 år och man är "färdig" att ge sig in i en yrkeskarriär.

För många innebär det ofta ett träget letande efter uppdansningar – "auditions" – och otaliga kontakter med dansgrupper och fasta ensembler långt utanför det egna landets gränser. Konkurrensen är hård, särskilt med vår tids gränslösa arbetsmarknad och konkurrens från hela världen, eller åtminstone EU. Balettchefer och koreografer vill ju oftast ha dansare med viss erfarenhet.
Unga dansare som törstar efter jobb, här Laura Lamy, Solene Nusbaum, Mirjam Berg, Christian Bauch och Daniel Sjögren Larsson. Foto Focus Dance

Unga dansare som törstar efter jobb, här Laura Lamy, Solene Nusbaum, Mirjam Berg, Christian Bauch och Daniel Sjögren Larsson. Foto Focus Dance

Vad görs då för att underlätta sökandet?
De stora talangerna har naturligt nog lättare att slå sig fram och bli uppmärksammade till exempel vid tävlingar eller genom kontakter mellan lärare och teaterledare. Men andra behöver också tid att utvecklas, att pröva olika inriktningar och stilar inom dansen hos mer eller mindre nyskapande koreografer.

En del teatrar engagerar praktikanter under viss tid – om det ryms i budgeten. Vikariat är en annan väg till erfarenhet och eventuell fortsatt anställning. En utomordentlig möjlighet är de särskilda ungdomskompanier som byggs upp under de fasta ensemblernas vingar.  Där var Jiri Kyliàns Nederlands Dans Theater II en av föregångarna. NDT II har även varit språngbräda för unga koreografer som till exempel NDT:s nuvarande konstnärlige ledare Paul Lightfoot och svenskarna Johan Inger och Alexander Ekman.
Alexander Ekmans Cacti med Nederlands Dans Theater II. Fotograf de Buurman

Alexander Ekmans Cacti med Nederlands Dans Theater II. Fotograf de Buurman

Det finns även fristående projekt, mer eller mindre långvariga, till exempel Jeune Ballet de France, EU-projektet D.A.N.C.E. (Dance Apprentice Network Across Europe), Ballet Junior i Genève, IT Dansa i Barcelona och andra. I Norden genomfördes ett tvåårigt svensk-danskt projekt  (2008-2009) under ledning av koreografen Marie Brolin Tani, Unga Danskompaniet/Det Unge Dansekompagni), inriktat på nutida dans. Sedan hösten 2011 leder Marie Brolin-Tani Unga Fuse, ett nytt undgdomskompani inom SMOT, Smålands Musik och Teater, i Jönköping.

Virpi Pahkinens Tetractys med Unga Danskompaniet 2009. Fotograf Hans-Olof Tani

Virpi Pahkinens Tetractys med Unga Danskompaniet 2009. Fotograf Hans-Olof Tani

Eldsjälar
Tidigare har Conny Borg försökt starta ett ungdomskompani I Sverige, men det strandade, som så ofta, på bristen på offentligt stöd och villiga finansiärer.

Eldsjälar som Conny behövs – och finns – trots allt. I Uppsala driver paret Joseph Sturdy och Marie Larsson Sturdy  ett eget danskompani, Focus Dance, som även gör satsningar för unga dansare genom projektet The Greenhouse Dance project och  Focus Dance II (tidigare Nordic Youth Dance Company, som ligger på is då en annan eldsjäl, Sirkka-Liisa Forslund, tragiskt avled mitt i planeringsarbetet i januari 2011).

Focus Dance "räddade" projektet genom att gå in med egna medel och sätta igång samarbetet med Dalateatern där Focus Dance II – som består av dansare från Kungliga Balettskolan och talanger från andra länder som gjort audition – spelade nio föreställningar i oktober 2011.

Sommaren 2009 och 2010 genomförde paret Larsson-Sturdy The Greenhouse Dance Project, där man under ett par veckor anordnade klasser och olika workshops för klassiskt och modernt tränade dansare med redovisningar i form av några föreställningar på Riddarfjärdsteatern i liten skala. Ett försök som upprepades även i år med avslutande föreställningar i Uppsalas stora konsert och kongressbyggnad.

Resultatet – föreställningen Intro-Dance – var mycket lovande och särskilt intressant var att en grupp flickor från årskurs 9 i en lokal dansskola i Uppsala inkluderats. De fick känna på träning i en mer yrkesinriktad form och dela balettsal och scen med professionellt utbildade dansare. De klarade sig fint och med en väl anpassad koreografi fick de möjlighet att även framträda inför betalande publik.

Elever från dansgymnasium vid föreställningen i Uppsala. Foto Marie Larsson-Sturdy

Elever från dansgymnasium vid föreställningen i Uppsala. Foto Marie Larsson-Sturdy

Senast framträdde deras grupp Focus Dance på Ridarfjärdsteatern med Skiftande fokus, ett program ämnat för barn med både en underhållande tolkning av Kejsarens nya kläder och ett klassiskt grundat modernt stycke Cruel Whispers till musik av Arvo Pärt och i koreografi av Joseph Sturdy.

Ett exempel att följa
I 38 år, sedan 1973, har den amerikanske koreografen John Neumeier lett ett av världens främsta danskompanier: Hamburg Ballett. I den "rika" hansestaden har han fått möjlighet att bygga upp ett litet imperium med ett förnämt Ballettzentrum Hamburg John Neumeier, hem för både balettkompaniet och en av Tysklands främsta balettskolor som lockar dansare från hela världen.

För närvarande avslutar göteborgskan Vivian Koohnavard från Kungliga Svenska Balettskolan sin utbildning där med hjälp av ett stipendium från Carina Aris Minnesfond

Nu har Neumeier också lyckats övertyga förbundsregeringen att stötta ett nybildat ungdomskompani, Das Bundesjugendballett, med åtta unga dansare i åldern 18-23 år, fyra från den egna skolan och fyra antagna efter audition. De första åtta dansarna kommer ursprungligen från sju olika länder, bara en är född i Tyskland.

Som konstnärliga ledare under Neumeier själv har man valt Sverigebekante Kevin Haigen – han har gästat som pedagog och repetitör hos Kungliga Baletten – och fransmannen Yohan Stegli (31), en solist i Hamburg Ballett, som önskade gå nya vägar och slutade dansa efter säsongen 2010-11. Starten skedde i och med höstsäsongen 2011 och det skall bli intressant att se hur det utvecklas och förhoppningsvis blir bestående.

Bundesjugendballett i Hamburg. Fotograf Christiane Gundlach

Bundesjugendballett i Hamburg. Fotograf Christiane Gundlach

John Neumeier sade bland annat efter beslutet: “Nationella ungdomsbaletten innebär en betydelsefull länk mellan dansutbildning och ett professionellt danskompani. Med sin egen repertoar, som speglar kreativiteten, känslorna, medvetandet och idéerna hos den unga generationen, är ungdomskompaniet en idealisk förmedlare mellan ungdomskultur, konst och publik."

I original på engelska: "The National Youth Ballet establishes an important link between dance education and a professional ballet company. With their own repertoire, which reflects the creativity, feelings, awareness and ideas of the young generation, the junior company is an ideal mediator between youth culture, high art and the general public."

Annelie Liliemark och Levi Blad i Törnrosa vid balettskolans jubileumsföreställning på Operan i juni 2011. Fotograf Carl Thorborg

Annelie Liliemark och Levi Blad i Törnrosa vid balettskolans jubileumsföreställning på Operan i juni 2011. Fotograf Carl Thorborg

Förslag sänt till Sveriges regering
I sin rapport, som beställdes från Dans i Dalarnas Sirkka-Liisa Forlsund 2009, gällande att undersöka vad som händer mellan yrkesutbildning och yrkesliv och det glapp som tyvärr kan uppstå oavsett om man är en ung lovande talangfull dansare som ska in på arbetsmarknaden, säger Marie Larsson Sturdy: "det är svårt att få tillräckligt med danstid så att man kan utvecklas då arbetsmarkanden ser ut som den gör".

I rapporten, som senare skickades till bland annat regeringen, föreslogs att man skulle inrätta ett nationellt ungdomskompani för att motverka det gap som nu kan uppstå. Det återstår ännu att se om förslaget fallit i god jord.

Några elever från Kungliga Svenska Balettskolan som gått vidare under det senaste året:
Michelle Arrué – har kontrakt Ballet Junior de Genève
Levi Blad – är anställd vid Kungliga Baletten
Niklas Blomqvist – är anställd vid Peter Schaufuss Balletten i Danmark
Nicholas Krowicki – är anställd vid Kungliga Baletten
Annelie Liliemark – är projektanställd Kungliga Baletten
Hannah Ohlsson – gör praktik hos Norrdans
Daniel Sjögren Larsson – anställd ”Nordic”, Joseph och Marie Sturdy
Gisela Swarting – praktik Kungliga Baletten

Följande elever har sökt utomlands för ytterligare studieår;
(dessa skolor har ungdomskompanier eller utökad föreställningsverksamhet för 3:e-årselever)
Simon Aghed Luterkort – English National Ballet School, London
Sara Andrén – Rosella Hightower School, Cannes
Vivian Assal Koohnavard – Ballettschule des Hamburg Ballett
Jacob Christiansen- English National Ballet School, London
Rebecca Hartill – Balettelevskolan Budapest
Anton Rosenberg – Central School, London
Nikita Ruhl – Royal Ballet School, London

Anders Jörlén
16 jan 2011


  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil