Artiklar från 2008 – till idag
Att bli yrkesdansare innebär en lång utbildning som ofta börjar redan före tioårsåldern. För dem som är fysiskt lämpade för yrket och har erforderlig talang, vilja och målmedvetenhet, sker någon form av examinering vid ca 18 år och man är "färdig" att ge sig in i en yrkeskarriär.
För många innebär det ofta ett träget letande efter uppdansningar – "auditions" – och otaliga kontakter med dansgrupper och fasta ensembler långt utanför det egna landets gränser. Konkurrensen är hård, särskilt med vår tids gränslösa arbetsmarknad och konkurrens från hela världen, eller åtminstone EU. Balettchefer och koreografer vill ju oftast ha dansare med viss erfarenhet.
Unga dansare som törstar efter jobb, här Laura Lamy, Solene Nusbaum, Mirjam Berg, Christian Bauch och Daniel Sjögren Larsson. Foto Focus Dance
Vad görs då för att underlätta sökandet?
De stora talangerna har naturligt nog lättare att slå sig fram och bli uppmärksammade till exempel vid tävlingar eller genom kontakter mellan lärare och teaterledare. Men andra behöver också tid att utvecklas, att pröva olika inriktningar och stilar inom dansen hos mer eller mindre nyskapande koreografer.
En del teatrar engagerar praktikanter under viss tid – om det ryms i budgeten. Vikariat är en annan väg till erfarenhet och eventuell fortsatt anställning. En utomordentlig möjlighet är de särskilda ungdomskompanier som byggs upp under de fasta ensemblernas vingar. Där var Jiri Kyliàns Nederlands Dans Theater II en av föregångarna. NDT II har även varit språngbräda för unga koreografer som till exempel NDT:s nuvarande konstnärlige ledare Paul Lightfoot och svenskarna Johan Inger och Alexander Ekman.
Alexander Ekmans Cacti med Nederlands Dans Theater II. Fotograf de Buurman
Det finns även fristående projekt, mer eller mindre långvariga, till exempel Jeune Ballet de France, EU-projektet D.A.N.C.E. (Dance Apprentice Network Across Europe), Ballet Junior i Genève, IT Dansa i Barcelona och andra. I Norden genomfördes ett tvåårigt svensk-danskt projekt (2008-2009) under ledning av koreografen Marie Brolin Tani, Unga Danskompaniet/Det Unge Dansekompagni), inriktat på nutida dans. Sedan hösten 2011 leder Marie Brolin-Tani Unga Fuse, ett nytt undgdomskompani inom SMOT, Smålands Musik och Teater, i Jönköping.
Virpi Pahkinens Tetractys med Unga Danskompaniet 2009. Fotograf Hans-Olof Tani
Eldsjälar
Tidigare har Conny Borg försökt starta ett ungdomskompani I Sverige, men det strandade, som så ofta, på bristen på offentligt stöd och villiga finansiärer.
Eldsjälar som Conny behövs – och finns – trots allt. I Uppsala driver paret Joseph Sturdy och Marie Larsson Sturdy ett eget danskompani, Focus Dance, som även gör satsningar för unga dansare genom projektet The Greenhouse Dance project och Focus Dance II (tidigare Nordic Youth Dance Company, som ligger på is då en annan eldsjäl, Sirkka-Liisa Forslund, tragiskt avled mitt i planeringsarbetet i januari 2011).
Focus Dance "räddade" projektet genom att gå in med egna medel och sätta igång samarbetet med Dalateatern där Focus Dance II – som består av dansare från Kungliga Balettskolan och talanger från andra länder som gjort audition – spelade nio föreställningar i oktober 2011.
Sommaren 2009 och 2010 genomförde paret Larsson-Sturdy The Greenhouse Dance Project, där man under ett par veckor anordnade klasser och olika workshops för klassiskt och modernt tränade dansare med redovisningar i form av några föreställningar på Riddarfjärdsteatern i liten skala. Ett försök som upprepades även i år med avslutande föreställningar i Uppsalas stora konsert och kongressbyggnad.
Resultatet – föreställningen Intro-Dance – var mycket lovande och särskilt intressant var att en grupp flickor från årskurs 9 i en lokal dansskola i Uppsala inkluderats. De fick känna på träning i en mer yrkesinriktad form och dela balettsal och scen med professionellt utbildade dansare. De klarade sig fint och med en väl anpassad koreografi fick de möjlighet att även framträda inför betalande publik.
Elever från dansgymnasium vid föreställningen i Uppsala. Foto Marie Larsson-Sturdy
Senast framträdde deras grupp Focus Dance på Ridarfjärdsteatern med Skiftande fokus, ett program ämnat för barn med både en underhållande tolkning av Kejsarens nya kläder och ett klassiskt grundat modernt stycke Cruel Whispers till musik av Arvo Pärt och i koreografi av Joseph Sturdy.
Ett exempel att följa
I 38 år, sedan 1973, har den amerikanske koreografen John Neumeier lett ett av världens främsta danskompanier: Hamburg Ballett. I den "rika" hansestaden har han fått möjlighet att bygga upp ett litet imperium med ett förnämt Ballettzentrum Hamburg John Neumeier, hem för både balettkompaniet och en av Tysklands främsta balettskolor som lockar dansare från hela världen.
För närvarande avslutar göteborgskan Vivian Koohnavard från Kungliga Svenska Balettskolan sin utbildning där med hjälp av ett stipendium från Carina Aris Minnesfond
Nu har Neumeier också lyckats övertyga förbundsregeringen att stötta ett nybildat ungdomskompani, Das Bundesjugendballett, med åtta unga dansare i åldern 18-23 år, fyra från den egna skolan och fyra antagna efter audition. De första åtta dansarna kommer ursprungligen från sju olika länder, bara en är född i Tyskland.
Som konstnärliga ledare under Neumeier själv har man valt Sverigebekante Kevin Haigen – han har gästat som pedagog och repetitör hos Kungliga Baletten – och fransmannen Yohan Stegli (31), en solist i Hamburg Ballett, som önskade gå nya vägar och slutade dansa efter säsongen 2010-11. Starten skedde i och med höstsäsongen 2011 och det skall bli intressant att se hur det utvecklas och förhoppningsvis blir bestående.
Bundesjugendballett i Hamburg. Fotograf Christiane Gundlach
John Neumeier sade bland annat efter beslutet: “Nationella ungdomsbaletten innebär en betydelsefull länk mellan dansutbildning och ett professionellt danskompani. Med sin egen repertoar, som speglar kreativiteten, känslorna, medvetandet och idéerna hos den unga generationen, är ungdomskompaniet en idealisk förmedlare mellan ungdomskultur, konst och publik."
I original på engelska: "The National Youth Ballet establishes an important link between dance education and a professional ballet company. With their own repertoire, which reflects the creativity, feelings, awareness and ideas of the young generation, the junior company is an ideal mediator between youth culture, high art and the general public."
Annelie Liliemark och Levi Blad i Törnrosa vid balettskolans jubileumsföreställning på Operan i juni 2011. Fotograf Carl Thorborg
Förslag sänt till Sveriges regering
I sin rapport, som beställdes från Dans i Dalarnas Sirkka-Liisa Forlsund 2009, gällande att undersöka vad som händer mellan yrkesutbildning och yrkesliv och det glapp som tyvärr kan uppstå oavsett om man är en ung lovande talangfull dansare som ska in på arbetsmarknaden, säger Marie Larsson Sturdy: "det är svårt att få tillräckligt med danstid så att man kan utvecklas då arbetsmarkanden ser ut som den gör".
I rapporten, som senare skickades till bland annat regeringen, föreslogs att man skulle inrätta ett nationellt ungdomskompani för att motverka det gap som nu kan uppstå. Det återstår ännu att se om förslaget fallit i god jord.
Några elever från Kungliga Svenska Balettskolan som gått vidare under det senaste året:
Michelle Arrué – har kontrakt Ballet Junior de Genève
Levi Blad – är anställd vid Kungliga Baletten
Niklas Blomqvist – är anställd vid Peter Schaufuss Balletten i Danmark
Nicholas Krowicki – är anställd vid Kungliga Baletten
Annelie Liliemark – är projektanställd Kungliga Baletten
Hannah Ohlsson – gör praktik hos Norrdans
Daniel Sjögren Larsson – anställd ”Nordic”, Joseph och Marie Sturdy
Gisela Swarting – praktik Kungliga Baletten
Följande elever har sökt utomlands för ytterligare studieår;
(dessa skolor har ungdomskompanier eller utökad föreställningsverksamhet för 3:e-årselever)
Simon Aghed Luterkort – English National Ballet School, London
Sara Andrén – Rosella Hightower School, Cannes
Vivian Assal Koohnavard – Ballettschule des Hamburg Ballett
Jacob Christiansen- English National Ballet School, London
Rebecca Hartill – Balettelevskolan Budapest
Anton Rosenberg – Central School, London
Nikita Ruhl – Royal Ballet School, London
Anders Jörlén
16 jan 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision