Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Röda Giselle med Olga Konosjenko. Fotograf Martynas Aleksa

Röda Giselle med Olga Konosjenko. Fotograf Martynas Aleksa

Anita Jokela i Tallinn: Litauens nationalbalett på besök

De nationella operahusen i de tre baltiska länderna har inlett ett samarbetsprojekt. Dansarna och sångarna reser till varandras städer och presenterar sig själva i produktioner från hemmascenen som visas för en ny publik.

När Estoniateatern besökte Vilnius kom baletten därifrån samtidigt till Tallinn. Det blev två balettföreställningar; en Romeo och Julia samt en Röda Giselle. Tatjana Sedunova, den artistiska ledaren för baletten, ställde upp för att berätta för Dansportalen om gruppen.

Tatjana Sedunova. Foto lzinios.lt

Tatjana Sedunova. Foto lzinios.lt

Balettgruppen, dess ledare och repertoar
De flesta av dansarna är utbildade på operans balettskola i Vilnius som fått renommé genom sina elever. Ensemblens dansare är totalt 65, och bara några kommer från andra länder. Fyra är från Vitryssland, tre från Japan och en är ryss. De har alla en gedigen utbildning, vilket är kännetecknande för dagens dansare som rör sig överallt runt världen.

Tatjana Sedunovas gestalt och värld är dansarens; hon själv har uppträtt i en del klassiska verk och minns tillbaka – till tiderna med Giselle bland annat. Senare har hon jobbat på TV med dansproduktioner och 1992 blev hon balettens artistiska ledare på operan.

Det är sen eftermiddag, vi sitter på en soffa inne på Estonia och samtalar, om balett, föreställningar och om dansarna. De gör som bäst sin uppvärmning inför kvällens föreställning i en balettsal bredvid oss.

Kvällen före har det på huvudscenen getts en klassisk Romeo och Julia av Vladimir Vassiljev och Tatjana Sedunova berättar om de unga dansarna i produktionen. Det var en ljuvlig och ständigt leende Julia som presenterade sig, Anastasija Cumakova från Perm i Ryssland. Hennes Romeo var en väldansande Nerijus Juska, till utseendet en romantisk yngling och därigenom som skapt för denna roll. Det var detta par, båda lite över 30, som övat in rollerna senast. Båda kanske ännu lite ungdomliga. En viss mognad i rollprestationerna ger ofta mer tyngd till berättelsen

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

En annan Julia i gruppen är till exempel Egle Spokaite, känd för finländarna som deltagare och vinnare på Internationella Balettävlingen i Helsingfors 1995 – förstapristagare i bland seniorerna. Egle har senare gjort några gästspel i Helsingfors, och i Savonlinna balettfestival i östra Finland.   

När balettävlingar kommer till tals nämner Tatjana Sedunova även Jurgita Dronina – hemifrån Litauen och utbildad i den statliga operabalettskolan i Vilnius. Även Jurgita tävlade och vann 1995 andra pris både i Helsingfors och Moskva och blev engagerad av dåvarande balettchefen Madeleine Onne i Stockholm. Sedunova berättar gärna om hennes framgångar; om hur hon efter Kungliga operan under drygt ett år varit framgångsrik vid Het Nationale Balett i Holland.

Tatjana Sedunova talar gärna om sina dansare, och då det efter samtalet blir möjligt att gå in i balettsalen och betrakta de höga hopp gruppen just håller på med kan man beundra dem – så smidigt, kunnigt, skönt.

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Tatjana Sedunova själv då,
Vilka baletter är de viktigaste i hennes liv? Jo – nog är det den traditionella och romantiska Giselle, där hon gjort solistrollen som den ena av de ledande vilierna i andra akten.  Den vita akten är hennes favorit, fast hon skyndar sig att säga att hon också dansat i den första akten; med i den idyll som spricker då bondflickan Giselle möter sitt öde.

Denna dam med en del historia i det egna livet tycker även om Boris Eifmans baletter, och berättar att gruppen fått ett sällsynt tillstånd att dansa hans Röda Giselle – berättelsen om primaballerinan Olga Spessivtseva. Möjligheten att dansa detta verk har hittills inte beviljats någon annan grupp utöver Eifman Ballet.

Red Giselle med Olga Konosjenko och Martynas Rimeikis. Fotograf Martynas Aleksa

Red Giselle med Olga Konosjenko och Martynas Rimeikis. Fotograf Martynas Aleksa

Tatjana Sedunova påpekar att traditionen med klassiska baletter skall hållas levande av de nationella balettkompanierna, att detta ju är deras främsta uppgift. Hon nämner också baletten Törnrosa med alla dess svårigheter och krävande rollprestationer, och kommer ihåg vissa fina dansare som gjort solistroller. ”Jag är inte så förtjust i att man rullar på golvet i ett modernt verk” säger hon och skrattar.

Själv är hon utbildad i St. Petersburg och nämner några av de förnäma solisterna i Törnrosa-rollen. Till exempel den mycket kända Irina Kolpakova – som numera också tar hand om blivande solister. Vi stannar vid denna kända balettstad och talar om den legendariska Natalia Dudinskaja: ”Det var i hennes klass jag gick! Dudinskaja var en god pedagog" ler hon. Jag nickar: ja, hon är känd också i Helsingfors, hon gav kurser för pedagoger. En dam med mycket gott renommé.

Premiärdansaren Nerijus Juska. Fotograf Cristian Hillbom

Premiärdansaren Nerijus Juska. Fotograf Cristian Hillbom

Klassiskt och modernt på repertoaren
Litauens nationalbalett har 18 balettverk i repertoaren. ”Hälften är klassiskt och hälften modernt" berättar Tatjana Sedunova. "Bland dem har vi baletter för barn. – Vi har goda kontakter åt olika håll, och därför har vi fått berömda koreografer att samarbeta hos oss. Själva reser vi och gästspelar, ofta med egen orkester, som nu här i Tallinn.”

Vid frågan om pensionsåldern svarar hon att ”det beror på, det finns inga stränga regler för det. Om en uppskattad stjärndansare är i god form och älskar sitt yrke, varför skulle en sådan artist inte få fortsätta!”  Vi diskuterar också Galina Ulanova och andra stora inom den traditionella baletten.

Vasiljevs  Romeo och Julia och Eifmans Röda Giselle
Scenlösningen i denna Romeo och Julia är lite annorlunda; det finns egentligen tre sektioner på scenen. Orkesterdiket har täckts över och musikerna har fått en plats i mitten av den stora scenen: dansarna rör sig alldeles framme inför ögonen på publiken och också bakom orkestern. När man sitter på parterr och på första bänkraden ser man inte alltid vad som pågår längst bak, trots att scenen där fått ett lyft.

Solisten Igoris Zaripovas repeterar inför kvällens föreställning. Fotograf Cristian Hillbom

Solisten Igoris Zaripovas repeterar inför kvällens föreställning. Fotograf Cristian Hillbom

Olga Konosenko är en mogen ballerina, i titelrollen av Röda Giselle en bra Olga Spessivtseva. Kvällen innan hade hon gjort en krävande rolltolkning som Julias mor. Det var Konosenko som profilerade sig som en ledande gestalt vid gästspelet, och det finns några fler. Vissa manliga solister på båda kvällarna gjorde riktigt bra ifrån sig. Det var t.ex. balettmästaren i Röda Giselle och Mercutio i Romeo och Julia, Valerijus Fadejevas, med sin dans och scennärvaro, och Aurimas Paulauskas i rollerna som Julias fästman Paris och Olga Spessivtsevas partner.

Den andra kvällen med Röda Giselle dansad till Boris Eifmans koreografi var kanske den mest intressanta av dessa två. I baletten fanns fler dansanta scener. Dansarna syntes vara fint hemma i stilen hela tiden. De är tydligen vana vid olika stilar, vilket ju också är en förutsättning i dagens hårda tävling om platser i kompanier.

Två balettverk av olika slag; man hinner se och göra observationer av allt möjligt; hur gruppen samarbetar och vad som är bra i deras utförande. Det är intressant med gästspel – och man hoppas att man får tillfälle att se en grupp också på hemmascenen. Varje grupp har en egen prägel. Om inte annat, så är det summan av kulturer i och bakom balettens och gruppens historia, själva dansarna och vad de uppför, och en del annat som är svårt definierbart – som i all konst.

Anita Jokela
7 november 2011


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil