Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Röda Giselle med Olga Konosjenko. Fotograf Martynas Aleksa

Röda Giselle med Olga Konosjenko. Fotograf Martynas Aleksa

Anita Jokela i Tallinn: Litauens nationalbalett på besök

De nationella operahusen i de tre baltiska länderna har inlett ett samarbetsprojekt. Dansarna och sångarna reser till varandras städer och presenterar sig själva i produktioner från hemmascenen som visas för en ny publik.

När Estoniateatern besökte Vilnius kom baletten därifrån samtidigt till Tallinn. Det blev två balettföreställningar; en Romeo och Julia samt en Röda Giselle. Tatjana Sedunova, den artistiska ledaren för baletten, ställde upp för att berätta för Dansportalen om gruppen.

Tatjana Sedunova. Foto lzinios.lt

Tatjana Sedunova. Foto lzinios.lt

Balettgruppen, dess ledare och repertoar
De flesta av dansarna är utbildade på operans balettskola i Vilnius som fått renommé genom sina elever. Ensemblens dansare är totalt 65, och bara några kommer från andra länder. Fyra är från Vitryssland, tre från Japan och en är ryss. De har alla en gedigen utbildning, vilket är kännetecknande för dagens dansare som rör sig överallt runt världen.

Tatjana Sedunovas gestalt och värld är dansarens; hon själv har uppträtt i en del klassiska verk och minns tillbaka – till tiderna med Giselle bland annat. Senare har hon jobbat på TV med dansproduktioner och 1992 blev hon balettens artistiska ledare på operan.

Det är sen eftermiddag, vi sitter på en soffa inne på Estonia och samtalar, om balett, föreställningar och om dansarna. De gör som bäst sin uppvärmning inför kvällens föreställning i en balettsal bredvid oss.

Kvällen före har det på huvudscenen getts en klassisk Romeo och Julia av Vladimir Vassiljev och Tatjana Sedunova berättar om de unga dansarna i produktionen. Det var en ljuvlig och ständigt leende Julia som presenterade sig, Anastasija Cumakova från Perm i Ryssland. Hennes Romeo var en väldansande Nerijus Juska, till utseendet en romantisk yngling och därigenom som skapt för denna roll. Det var detta par, båda lite över 30, som övat in rollerna senast. Båda kanske ännu lite ungdomliga. En viss mognad i rollprestationerna ger ofta mer tyngd till berättelsen

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

En annan Julia i gruppen är till exempel Egle Spokaite, känd för finländarna som deltagare och vinnare på Internationella Balettävlingen i Helsingfors 1995 – förstapristagare i bland seniorerna. Egle har senare gjort några gästspel i Helsingfors, och i Savonlinna balettfestival i östra Finland.   

När balettävlingar kommer till tals nämner Tatjana Sedunova även Jurgita Dronina – hemifrån Litauen och utbildad i den statliga operabalettskolan i Vilnius. Även Jurgita tävlade och vann 1995 andra pris både i Helsingfors och Moskva och blev engagerad av dåvarande balettchefen Madeleine Onne i Stockholm. Sedunova berättar gärna om hennes framgångar; om hur hon efter Kungliga operan under drygt ett år varit framgångsrik vid Het Nationale Balett i Holland.

Tatjana Sedunova talar gärna om sina dansare, och då det efter samtalet blir möjligt att gå in i balettsalen och betrakta de höga hopp gruppen just håller på med kan man beundra dem – så smidigt, kunnigt, skönt.

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Romeo och Julia med Anastasija Tjumakova och Nerijus Juska. Fotograf Martynas Aleksa

Tatjana Sedunova själv då,
Vilka baletter är de viktigaste i hennes liv? Jo – nog är det den traditionella och romantiska Giselle, där hon gjort solistrollen som den ena av de ledande vilierna i andra akten.  Den vita akten är hennes favorit, fast hon skyndar sig att säga att hon också dansat i den första akten; med i den idyll som spricker då bondflickan Giselle möter sitt öde.

Denna dam med en del historia i det egna livet tycker även om Boris Eifmans baletter, och berättar att gruppen fått ett sällsynt tillstånd att dansa hans Röda Giselle – berättelsen om primaballerinan Olga Spessivtseva. Möjligheten att dansa detta verk har hittills inte beviljats någon annan grupp utöver Eifman Ballet.

Red Giselle med Olga Konosjenko och Martynas Rimeikis. Fotograf Martynas Aleksa

Red Giselle med Olga Konosjenko och Martynas Rimeikis. Fotograf Martynas Aleksa

Tatjana Sedunova påpekar att traditionen med klassiska baletter skall hållas levande av de nationella balettkompanierna, att detta ju är deras främsta uppgift. Hon nämner också baletten Törnrosa med alla dess svårigheter och krävande rollprestationer, och kommer ihåg vissa fina dansare som gjort solistroller. ”Jag är inte så förtjust i att man rullar på golvet i ett modernt verk” säger hon och skrattar.

Själv är hon utbildad i St. Petersburg och nämner några av de förnäma solisterna i Törnrosa-rollen. Till exempel den mycket kända Irina Kolpakova – som numera också tar hand om blivande solister. Vi stannar vid denna kända balettstad och talar om den legendariska Natalia Dudinskaja: ”Det var i hennes klass jag gick! Dudinskaja var en god pedagog" ler hon. Jag nickar: ja, hon är känd också i Helsingfors, hon gav kurser för pedagoger. En dam med mycket gott renommé.

Premiärdansaren Nerijus Juska. Fotograf Cristian Hillbom

Premiärdansaren Nerijus Juska. Fotograf Cristian Hillbom

Klassiskt och modernt på repertoaren
Litauens nationalbalett har 18 balettverk i repertoaren. ”Hälften är klassiskt och hälften modernt" berättar Tatjana Sedunova. "Bland dem har vi baletter för barn. – Vi har goda kontakter åt olika håll, och därför har vi fått berömda koreografer att samarbeta hos oss. Själva reser vi och gästspelar, ofta med egen orkester, som nu här i Tallinn.”

Vid frågan om pensionsåldern svarar hon att ”det beror på, det finns inga stränga regler för det. Om en uppskattad stjärndansare är i god form och älskar sitt yrke, varför skulle en sådan artist inte få fortsätta!”  Vi diskuterar också Galina Ulanova och andra stora inom den traditionella baletten.

Vasiljevs  Romeo och Julia och Eifmans Röda Giselle
Scenlösningen i denna Romeo och Julia är lite annorlunda; det finns egentligen tre sektioner på scenen. Orkesterdiket har täckts över och musikerna har fått en plats i mitten av den stora scenen: dansarna rör sig alldeles framme inför ögonen på publiken och också bakom orkestern. När man sitter på parterr och på första bänkraden ser man inte alltid vad som pågår längst bak, trots att scenen där fått ett lyft.

Solisten Igoris Zaripovas repeterar inför kvällens föreställning. Fotograf Cristian Hillbom

Solisten Igoris Zaripovas repeterar inför kvällens föreställning. Fotograf Cristian Hillbom

Olga Konosenko är en mogen ballerina, i titelrollen av Röda Giselle en bra Olga Spessivtseva. Kvällen innan hade hon gjort en krävande rolltolkning som Julias mor. Det var Konosenko som profilerade sig som en ledande gestalt vid gästspelet, och det finns några fler. Vissa manliga solister på båda kvällarna gjorde riktigt bra ifrån sig. Det var t.ex. balettmästaren i Röda Giselle och Mercutio i Romeo och Julia, Valerijus Fadejevas, med sin dans och scennärvaro, och Aurimas Paulauskas i rollerna som Julias fästman Paris och Olga Spessivtsevas partner.

Den andra kvällen med Röda Giselle dansad till Boris Eifmans koreografi var kanske den mest intressanta av dessa två. I baletten fanns fler dansanta scener. Dansarna syntes vara fint hemma i stilen hela tiden. De är tydligen vana vid olika stilar, vilket ju också är en förutsättning i dagens hårda tävling om platser i kompanier.

Två balettverk av olika slag; man hinner se och göra observationer av allt möjligt; hur gruppen samarbetar och vad som är bra i deras utförande. Det är intressant med gästspel – och man hoppas att man får tillfälle att se en grupp också på hemmascenen. Varje grupp har en egen prägel. Om inte annat, så är det summan av kulturer i och bakom balettens och gruppens historia, själva dansarna och vad de uppför, och en del annat som är svårt definierbart – som i all konst.

Anita Jokela
7 november 2011


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil