Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Rapture med SU-EN. Fotograf Gunnar Stening

Rapture med SU-EN. Fotograf Gunnar Stening

SU-EN – Flit och framgångar  

Efter att ha genomgått lärlingsår i butoh för Yoko Ashikawa i Tokyo förärades Susanna Åkerlund vid en namngivningsceremoni konstnärsnamnet SU-EN. Tillbaka i Sverige har hon under nästan 20 år verkat för att sprida butoh i vår del av världen. Hennes högkvarter har sedan 1997 varit Haglunds gamla skola i skogen utanför Almunge, norr om Uppsala.

SU-EN har varit mycket flitigt verksam. Stora föreställningar har hon givit med "SU-EN company productions". Soloverk har haft inriktning mot body art och performance. Hon har ingått i olika former av samarbeten, turnerat i över femton länder, skapat filmer och barnföreställningen Sprätt hönskabaret.

SU-EN i Rapture. Fotograf Gunnar Stening

SU-EN i Rapture. Fotograf Gunnar Stening

Just nu är SU-EN aktuell med den nya, stora föreställningen Rapture. Hon har också just tilldelats två utmärkelser: det japanska Uchimura-priset, och det svenska Årets Corist 2011.

SU-EN: Vad är nu det nya verket?
"Rapture betyder hänryckning. Temat är skördetid. Det är anledningen till att det förekommer så mycket vete i scenbilden. Vetet är nyskördat hos mina grannar i Almunge och har gestaltats av min scenografimedarbetare, blomsterkonstnären Junichi Kakizaki, som verkat i Sverige flera gånger redan.

Dramaturgin är hämtad från tarantismen. Det är en form av rituell folktro med rötter i Medelhavsområdet. Enligt traditionen måste en person som blivit biten av tarantula-spindeln genomgå en dansritual, som kunde vara mycket lång, upp till nio dagar, med avbrott för mat och vila.

Processens faser är Bett, Förgiftning, Kris, Bot och Återhämtning. Där har jag funnit konstnärlig inspiration: en kropp som har blivit besatt behöver dansa sig igenom en kris. Där har jag också hittat en källa till fysisk hejdlöshet, och jag kallar verket En hyllning till kroppens vansinne."

Sprätt hönskabaret med SU-EN Butoh Company. Fotograf Gunnar Stening

Sprätt hönskabaret med SU-EN Butoh Company. Fotograf Gunnar Stening

Vilka medverkar?
"Jag undervisar också, och tillämpar då det lärlingssystem som förekommer i Japan. Två personer har genomgått hela utbildningen, som är fem år lång. De har också fått sina egna konstnärsnamn vid en ceremoni. Marie Gavois är en nuvarande lärling. Andra medverkande är entusiaster från olika länder. De har deltagit i ett träningsprojekt inför föreställningarna."

Hur undervisar man i butoh? Hur undervisar du?
"Det finns som sagt ett lärlingssystem och det finns en metod, och den utvecklas organiskt, tillsammans med föreställningar som växer fram."

Hur kom det sig att du började med butoh?
"Det är en lång historia. Min favoritlärare i skolan var sånglärarinnan. Hon skulle flytta till Japan och behövde en barnflicka. Så jag hamnade i Japan, och blev fascinerad av den fysiska disciplin som förekommer överallt. Jag har alltid varit intresserad av konst och scenkonst. Det första jag började träna var stridskonster.

Men: I en fullsmockad tunnelbanevagn kom jag i kontakt med Gilles Kennedy [förnamnet uttalas som engelska Jillz], en engelska som skrev om butoh i engelskspråkiga tidningar i Japan. Hon drog mig med på en butoh-föreställning, och där upptäckte jag att det var precis vad jag sökt. Tillfälligheter? Ja, man kan ju tro på det om man vill."

Hur gick det med språket? Japanskan har många nivåer.
"Jag tog lektioner, så jag hade en grund. Det var bra, ty jag hamnade i en miljö där man inte talade något annan språk. Det visde sig att man i butoh-kretsar använder ett tämligen direkt språk, och det lärde jag mig.

Jag studerade också den traditionella dansstilen jiuta-mai. Där är artighetsnivån sublim, så det språket fick jag också lära mig. Men jag bara talar."

Hur är det att verka som butoh-artist i Sverige, jämfört med andra länder?
"Något mycket konkret är de ekonomiska förutsättningarna. SU-EN butoh company förordas för närvarande till treårigt produktionsbidrag från kulturrådet. Det är en himmelsvid skillnad mot kollegor i andra länder, som ibland måste ha både två och tre jobb för att överleva.

Dessutom är jag mycket glad för samarbetet med Uppsala kulturnämnd och Uppsala konstmuseum i den internationella performancefestival som arrangeras vartannat år sedan 2006. Festivalen heter Friktioner, och där är jag "curator", som det heter. Verk har framförts på många originella platser i Uppsala."

Hur hittade du din bas i Sverige?
Min pappa, författaren och skådespelaren Allan Åkerlund, hjälpte mig att leta efter lämplig plats. Vi tittade på många objekt, men när jag fick se den f. d. skolan i i skogen utanför Almunge blev det kärlek vid första ögonkastet.

Det var jättemycket jobb med huset det första året, och vi fick fortsätta i ca tio år, men nu finns allting där: Bostad, studio, kontor, ateljé och förråd, samt plats för elever och entusiaster. Sådana hittar också fram från andra länder."

Luscious – Butohdansare framträder vitsminkade över hela kroppen. Fotograf Gunnar Stening

Luscious – Butohdansare framträder vitsminkade över hela kroppen. Fotograf Gunnar Stening

Hur är det att dansa för barn?
"Jag älskar att dansa för barn. Sprätt hönskabaret blev en stor succé. Vi gjorde t. o. m. en video som handlar om hur man blir höna. Nu är det verket slutspelat för vår del. Vi har överfört det till Zebra dans, som nu förvaltar stycket."
Omslagsbild till boken Butoh - Body and the World. Fotograf Maja Sandberg

Omslagsbild till boken Butoh - Body and the World. Fotograf Maja Sandberg

Prisutdelningar
Vid föreställningen på Dansens Hus lördagen 22 oktober utdelas Uchimura-priset, instiftat till minne av den japanske dramatikern Naoya Uchimura, som var ordförande för japanska avdelningen av ITI, Internationella Teaterinstitutet. SU-EN tilldelas då också priset som årets Corist, av svenska tidskriften CORA. Därefter följer ett samtal med ovan nämnda Gilles Kennedy.

Luscious (= ung Ljuvligt) är det verk som renderade SU-EN Uchimura-priset, se bild ovan.

Svensk bok om butoh
Mer om metod i butoh skriver SU-EN i boken Butoh - Kroppen och världen, Body and the world, 2003. Undertecknads favoritstycke återfinns på sidan 64. Det börjar "Ytterst är butoh en omstörtande verksamhet" och slutar "Genom butoh kan livet självt återvinnas".

Peter Bohlin
19 oktober 2011

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil