Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Rapture med SU-EN. Fotograf Gunnar Stening

Rapture med SU-EN. Fotograf Gunnar Stening

SU-EN – Flit och framgångar  

Efter att ha genomgått lärlingsår i butoh för Yoko Ashikawa i Tokyo förärades Susanna Åkerlund vid en namngivningsceremoni konstnärsnamnet SU-EN. Tillbaka i Sverige har hon under nästan 20 år verkat för att sprida butoh i vår del av världen. Hennes högkvarter har sedan 1997 varit Haglunds gamla skola i skogen utanför Almunge, norr om Uppsala.

SU-EN har varit mycket flitigt verksam. Stora föreställningar har hon givit med "SU-EN company productions". Soloverk har haft inriktning mot body art och performance. Hon har ingått i olika former av samarbeten, turnerat i över femton länder, skapat filmer och barnföreställningen Sprätt hönskabaret.

SU-EN i Rapture. Fotograf Gunnar Stening

SU-EN i Rapture. Fotograf Gunnar Stening

Just nu är SU-EN aktuell med den nya, stora föreställningen Rapture. Hon har också just tilldelats två utmärkelser: det japanska Uchimura-priset, och det svenska Årets Corist 2011.

SU-EN: Vad är nu det nya verket?
"Rapture betyder hänryckning. Temat är skördetid. Det är anledningen till att det förekommer så mycket vete i scenbilden. Vetet är nyskördat hos mina grannar i Almunge och har gestaltats av min scenografimedarbetare, blomsterkonstnären Junichi Kakizaki, som verkat i Sverige flera gånger redan.

Dramaturgin är hämtad från tarantismen. Det är en form av rituell folktro med rötter i Medelhavsområdet. Enligt traditionen måste en person som blivit biten av tarantula-spindeln genomgå en dansritual, som kunde vara mycket lång, upp till nio dagar, med avbrott för mat och vila.

Processens faser är Bett, Förgiftning, Kris, Bot och Återhämtning. Där har jag funnit konstnärlig inspiration: en kropp som har blivit besatt behöver dansa sig igenom en kris. Där har jag också hittat en källa till fysisk hejdlöshet, och jag kallar verket En hyllning till kroppens vansinne."

Sprätt hönskabaret med SU-EN Butoh Company. Fotograf Gunnar Stening

Sprätt hönskabaret med SU-EN Butoh Company. Fotograf Gunnar Stening

Vilka medverkar?
"Jag undervisar också, och tillämpar då det lärlingssystem som förekommer i Japan. Två personer har genomgått hela utbildningen, som är fem år lång. De har också fått sina egna konstnärsnamn vid en ceremoni. Marie Gavois är en nuvarande lärling. Andra medverkande är entusiaster från olika länder. De har deltagit i ett träningsprojekt inför föreställningarna."

Hur undervisar man i butoh? Hur undervisar du?
"Det finns som sagt ett lärlingssystem och det finns en metod, och den utvecklas organiskt, tillsammans med föreställningar som växer fram."

Hur kom det sig att du började med butoh?
"Det är en lång historia. Min favoritlärare i skolan var sånglärarinnan. Hon skulle flytta till Japan och behövde en barnflicka. Så jag hamnade i Japan, och blev fascinerad av den fysiska disciplin som förekommer överallt. Jag har alltid varit intresserad av konst och scenkonst. Det första jag började träna var stridskonster.

Men: I en fullsmockad tunnelbanevagn kom jag i kontakt med Gilles Kennedy [förnamnet uttalas som engelska Jillz], en engelska som skrev om butoh i engelskspråkiga tidningar i Japan. Hon drog mig med på en butoh-föreställning, och där upptäckte jag att det var precis vad jag sökt. Tillfälligheter? Ja, man kan ju tro på det om man vill."

Hur gick det med språket? Japanskan har många nivåer.
"Jag tog lektioner, så jag hade en grund. Det var bra, ty jag hamnade i en miljö där man inte talade något annan språk. Det visde sig att man i butoh-kretsar använder ett tämligen direkt språk, och det lärde jag mig.

Jag studerade också den traditionella dansstilen jiuta-mai. Där är artighetsnivån sublim, så det språket fick jag också lära mig. Men jag bara talar."

Hur är det att verka som butoh-artist i Sverige, jämfört med andra länder?
"Något mycket konkret är de ekonomiska förutsättningarna. SU-EN butoh company förordas för närvarande till treårigt produktionsbidrag från kulturrådet. Det är en himmelsvid skillnad mot kollegor i andra länder, som ibland måste ha både två och tre jobb för att överleva.

Dessutom är jag mycket glad för samarbetet med Uppsala kulturnämnd och Uppsala konstmuseum i den internationella performancefestival som arrangeras vartannat år sedan 2006. Festivalen heter Friktioner, och där är jag "curator", som det heter. Verk har framförts på många originella platser i Uppsala."

Hur hittade du din bas i Sverige?
Min pappa, författaren och skådespelaren Allan Åkerlund, hjälpte mig att leta efter lämplig plats. Vi tittade på många objekt, men när jag fick se den f. d. skolan i i skogen utanför Almunge blev det kärlek vid första ögonkastet.

Det var jättemycket jobb med huset det första året, och vi fick fortsätta i ca tio år, men nu finns allting där: Bostad, studio, kontor, ateljé och förråd, samt plats för elever och entusiaster. Sådana hittar också fram från andra länder."

Luscious – Butohdansare framträder vitsminkade över hela kroppen. Fotograf Gunnar Stening

Luscious – Butohdansare framträder vitsminkade över hela kroppen. Fotograf Gunnar Stening

Hur är det att dansa för barn?
"Jag älskar att dansa för barn. Sprätt hönskabaret blev en stor succé. Vi gjorde t. o. m. en video som handlar om hur man blir höna. Nu är det verket slutspelat för vår del. Vi har överfört det till Zebra dans, som nu förvaltar stycket."
Omslagsbild till boken Butoh - Body and the World. Fotograf Maja Sandberg

Omslagsbild till boken Butoh - Body and the World. Fotograf Maja Sandberg

Prisutdelningar
Vid föreställningen på Dansens Hus lördagen 22 oktober utdelas Uchimura-priset, instiftat till minne av den japanske dramatikern Naoya Uchimura, som var ordförande för japanska avdelningen av ITI, Internationella Teaterinstitutet. SU-EN tilldelas då också priset som årets Corist, av svenska tidskriften CORA. Därefter följer ett samtal med ovan nämnda Gilles Kennedy.

Luscious (= ung Ljuvligt) är det verk som renderade SU-EN Uchimura-priset, se bild ovan.

Svensk bok om butoh
Mer om metod i butoh skriver SU-EN i boken Butoh - Kroppen och världen, Body and the world, 2003. Undertecknads favoritstycke återfinns på sidan 64. Det börjar "Ytterst är butoh en omstörtande verksamhet" och slutar "Genom butoh kan livet självt återvinnas".

Peter Bohlin
19 oktober 2011

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil