Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stockholm: Fyra gästspel från fyra länder på fyra scener

Fyra dansgästspel av sinsemellan mycket olika karaktär under augusti och september i Stockholm gav anledning till några reflexioner. Tre av dem framkallade synpunkter på informationen kring gästande ensembler, två av dem gav upphov till funderingar på spelplatser lämpliga för dans. När kan t. ex. projektet Gasklockan i Hjorthagen bli verklighet?

De gästande ensemblerna kom från Frankrike, Danmark, Ryssland och Tyskland. Med franska barockdansgruppen l'Éventail fick Drottningholm ett gästspel perfekt anpassat till slottsteatern och med fyllig presentation i programbiken (se vidare tidigare artiklar på dansportalen). I augusti var det också dansmånad i Vitabergsparken – om än nerbantad i år.

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Välkommet från Danmark
Cullbergbaletten drabbades av vädrets makter och en föreställning fick inställas, en avbrytas. Dansk Danseteater hade däremot tur med vädret – det blev en underbar kväll som gav stor behållning. Gruppens ledare Tim Rushton hade satt ihop en föreställning med åtta uttdrag ur deras repertoar, bland annat ur hans egna verk Love Songs och Men in Coats samt ur Sugar Water #3 av Stephen Shropshire.

Musiken utgjordes av Philip Glass The Hours, Works for percussion av Andy Pape samt improvisationer och jazzstandards (All of Me, My Funny Valentine) med Caroline Hendersons band.

Sammanställningen av de olika inslagen var så väl genomtänkt att man upplevde den som ett sammanhängande verk utan långa övergångar och obekväma växlingar i musik och stämningar. Jazzigt, sensuellt, humoristiskt och mycket väl framfört av de fjorton skickliga dansarna.

Ett informationsblad eller åtninstone en muntlig presentation hade varit på plats, så de tusentals besökarna fått veta mer om vad de såg. I den internationella ensemblen ingår fyra svenskar. Det hade väl också varit roligt att framhålla?

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Ryska Statsbaletten
Truppen, som leds av den tidigare premiärdansaren på Bolsjojteatern Vjatjeslav Gordejev, har målet att verka som turnerande ambassadörer för rysk balettkonst. Dansarna kommer från olika delar av det väldiga landet. Ensemblen toppas av solister från Bolsjojbaletten,

I Sverige framträdde ensemblen i Stockholm och Malmö Arena med baletterna Giselle och Svansjön i traditionella uppsättningar av Gordejev. Det är visserligen lovvärt av arrangerande Konsertbolaget i Malmö att vilja bjuda på klassisk balett med ryska dansare. Däremot kan de praktiska arrangemangen kritiseras.

Dans i kyrkan
I Stockholm hade man valt att gästa Filadelfiakyrkan vid Rörstrandsgatan, arkitekten Birger Jonsons främsta skapelse. Kyrkan är stor, den rymmer cirka två tusen åskådare och används emellanåt som konsertlokal.

Nu hade man åstadkommit en scen som visserligen var bred men för klassisk balett alldeles för grund, Dessutom var det omöjligt för en stor del av publiken att se scengolvet och dansarnas fötter – nog så viktigt när det gäller klassisk dans.

Dagen efter sista föreställningen på Filadelfiakyrkan dansade Ryska Statsbaletten i jättelika Malmö Arena. Kraven på dansarnas anpassningsförmåga är stora, nu som förr i tiden!

Giselle. Foto Ryska Statsbaletten

Giselle. Foto Ryska Statsbaletten

Giselle
Att under de givna förhållandena ge en inspirerad och fullödig tolkning av verk som fordrar känslighet och romantisk stämning är svårt. Giselle dansades av den ledande solisten vid Bolsjoj Nina Kaptsova med förstesolisten Artem Ovtjarenko som partner – båda med god teknik och bra karaktär. De finare nyanserna och den rätta fraseringen fick man dock tänka sig.

Den relativt lätta scenografin kändes hopträngd och dansarna fick göra sig smala vid in och utpassering. De stora linjerna i koreografin fick anpassas i sidled i stället för på djupet. Ljussättningen gav en hel del att önska och informationen till publiken var mycket bristfällig.

På kassadisken fanns en maskinskriven lapp – som försvann under kvällen – med solisternas namn. Ingenting om produktionen, balettens innehåll eller truppen fanns att finna. Det fick bli via internet efter hemkomsten, dock även där rätt mager information.

Fina prestationer gjorde även Vladimir Minejev i rollen som Hilarion (här kallad Hans) och Irina Ablitsova som Myrtha, viliernas drottning. S:t Petersburgs Sinfonietta leddes av Vladimir Rylov – ett plus för att man bjöd på levande musik! (A.J.)

Nina Kaptsova och Artem Ovtjarenko. Foto Ryska Statsbaletten

Nina Kaptsova och Artem Ovtjarenko. Foto Ryska Statsbaletten

Svansjön
För första gången i svensk danshistoria gavs Svansjön på två scener i Stockholm samma kväll – på Kungliga Operan och i Filadelfiakyrkan.

Den ryska var en på flera sätt glad överraskning, trots den grunda scenen. Denna version var nerkortad till två timslånga akter med ca 20 minuters paus. Framför allt mimscenerna var strukna. Resultatet blev att det dansades mest hela tiden.

Huvudrollsinnehavarna var desamma som i Giselle. Nina Kaptsova var utmärkt som den svarta svanen. Fouettéer och piruetter var snabba och säkra (många dubbla, även av fouettéerna), och hon fick elak triumf att lysa ur sitt vackra ansikte. Artem Ovtjarenko är en ståtlig yngre dansör med vackra linjer.

Att tillägna sig konsten att snabbt etablera karaktärer som ungdomlig vilsenhet respektive skygghet som övergår i kärlek, det kan vara livsuppgifter i den klassiska baletten. Båda dansarna framstod som klart intressanta. Kaptsova hade den tacksammare uppgiften.  

Narren var en dansroll med en energisk dansör. Trollkarlen Rothbart detsamma. Båda dessa roller kan annars vara slätstrukna intill det fatala. Kåren gjorde ett energiskt och ungdomligt intryck.

Det var också roligt att se nya nationaldanser. Den spanska hade flyttats till Rothbarts och den svarta svanens entré. Därmed fick den dansen en funktion, med temperamentsfull dans i svart och glitter.

Ordet "sinfonietta" fick mig att vänta en mindre orkester. Det jag såg från min åskådarplats var också drygt 20 musiker. Orkestern lät dock uppseendeväckande fylligt. När jag i pausen tittade efter upptäckte jag att man gömt en stor del av orkestern vid sidan av scenen. Jag tror antalet musiker var ca 50.

Kort sagt: Heder åt medverkande artister, både dansare och musiker. Publiken var också påtagligt entusiastisk.

Information
Vid ingången frågade jag biljettrivaren om rollista. Svar: "Det finns ingen." Nu låg på biljettdisken några meter in i lokalen enkla A4:or med kort rollista. Vid närmare påseende stod det två namn på Narren och tre på Rothbart. Jag frågade vem som dansade i kvällens föreställning och fick svaret att det gjorde båda två resp. alla tre, vilket förstås var något av en överraskning.

Före föreställningens början gavs några korta upplysningar i högtalare, bl.a. om att S:t Petersburgs sinfonietta dirigerades av Vladimir Rylov (som gjorde ett utmärkt arbete). Där hade man enkelt kunna upplysa om vilka som dansade i denna föreställning. Men nej.

I pausen hittade jag en hjälpsam tekniker som lovade att försöka ta reda på vilka som faktiskt dansade. Han lyckades nu inte, men det fanns vid biljettdisken ett (1) exemplar av programhäftet från balettens turné i England i våras. Jag fick tillstånd att bläddra. Där fanns bl. a. vackra bilder av huvudrollsinnehavarna. Slutbetyg om informationen: Mer än lovligt bristfällig.

Av internet att döma tror jag att narren dansades av Konstantin Teljatnikov och Rothbart av Maxim Fomin, men jag är inte säker. (P.B.)

Dans på Slottet
Varje sommar ges sedan ett fyrtital år en serie konserter i Rikssalen på Stockholms slott under ledning av dirigenten Mats Liljefors. Någon gång förekommer även dans. I år hade man bjudit in Dortmund Ballett från Tyskland som gav en föreställning inspirerad av Shakespeares Hamlet.

Gruppens ledare, koreografen Xin Peng Wang hade gjort ett koncentrat av handlingen kretsande kring Hamlet, hans mor, styvfadern och Ofelia. Dessutom medverkade sex dansare som tre vålnader och tre skådespelare.

Hamlet och modern. I bakgrunden de tre skådespelarna. Foto Dortmund Ballett

Hamlet och modern. I bakgrunden de tre skådespelarna. Foto Dortmund Ballett

Platsen var utomordentligt väl vald när man tänker på inramningen med den pampiga slottssalen och i fonden drottning Kristinas glittrande silvertron som symbol för den makt man strider om. Musiken av Arvo Pärt gav skärpa åt scenerna.

Koreografin, byggd på klassisk grund, var dramatiskt intensiv men okoncentrerad, med en del upprepningar och verket var alltför långt. Av de tio fina dansarna kan Mark Radjapov som Hamlet, Jelena Ana Stupar
 som Ofelia och Monica Fotescu-Uta
 som modern framhållas.

Men – även här var det svårt för publiken att se scengolvet, som var väl tilltaget, och vad som hände där. Mest såg man huvudena på de framförsittande – om man inte satt vid en sidovägg och kunde resa sig upp..

Föreställningen hade annonserats som Shakespeares värld i dans. Tydligen hade programmet ändrats i sista stund, vilket förstås var olyckligt, Nu angavs titeln The Man Who Didn't Decide: HAMLET i det programblad som delades ut. Där kallades verkets scener Ärlighet, Vånda, Moder, Kärlek, Evighet o.s.v. Rubriker som dessa framstår, med undantag för Moder, som märkligt diffusa. På internet kunde man finna en utförligare scenbeskrivning som bättre förklarade handlingens gång,

Sammanfattning
I Stockholm är det numera väl beställt med spelplatser för nutida dans, med Dansens Hus och MDT i spetsen. Undertecknade emotser med glädje och förväntan fler gästspel också av balett. Men då begär vi att artisterna skall ha rimliga scener att dansa på, och att åskådarna ska ha rimliga möjligheter att se hur de dansar.

Vi tycker inte heller att det vore en orimlighet att begära att publiken ska få reda på vilka som dansar, samt vilka som är koreografer och kompositörer, och i förekommande fall dirigenter, scenografer m.m.

Man kan göra det enkelt: Några upplysningar i högtalare, t.ex. I musikgrupper brukar man vara noga med att vid lämpliga tillfällen presentera de medverkande. Vi tycker allt att dansare och andra medverkande borde ha rätt till samma sorts uppmärksamhet.

Anders Jörlén och Peter Bohlin
19 september 2011


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil