Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Stockholm:

Fyra gästspel från fyra länder på fyra scener

Fyra dansgästspel av sinsemellan mycket olika karaktär under augusti och september i Stockholm gav anledning till några reflexioner. Tre av dem framkallade synpunkter på informationen kring gästande ensembler, två av dem gav upphov till funderingar på spelplatser lämpliga för dans. När kan t. ex. projektet Gasklockan i Hjorthagen bli verklighet?

De gästande ensemblerna kom från Frankrike, Danmark, Ryssland och Tyskland. Med franska barockdansgruppen l'Éventail fick Drottningholm ett gästspel perfekt anpassat till slottsteatern och med fyllig presentation i programbiken (se vidare tidigare artiklar på dansportalen). I augusti var det också dansmånad i Vitabergsparken – om än nerbantad i år.

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Välkommet från Danmark
Cullbergbaletten drabbades av vädrets makter och en föreställning fick inställas, en avbrytas. Dansk Danseteater hade däremot tur med vädret – det blev en underbar kväll som gav stor behållning. Gruppens ledare Tim Rushton hade satt ihop en föreställning med åtta uttdrag ur deras repertoar, bland annat ur hans egna verk Love Songs och Men in Coats samt ur Sugar Water #3 av Stephen Shropshire.

Musiken utgjordes av Philip Glass The Hours, Works for percussion av Andy Pape samt improvisationer och jazzstandards (All of Me, My Funny Valentine) med Caroline Hendersons band.

Sammanställningen av de olika inslagen var så väl genomtänkt att man upplevde den som ett sammanhängande verk utan långa övergångar och obekväma växlingar i musik och stämningar. Jazzigt, sensuellt, humoristiskt och mycket väl framfört av de fjorton skickliga dansarna.

Ett informationsblad eller åtninstone en muntlig presentation hade varit på plats, så de tusentals besökarna fått veta mer om vad de såg. I den internationella ensemblen ingår fyra svenskar. Det hade väl också varit roligt att framhålla?

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Dansk Danseteater. Foto Bjarke Ørsted

Ryska Statsbaletten
Truppen, som leds av den tidigare premiärdansaren på Bolsjojteatern Vjatjeslav Gordejev, har målet att verka som turnerande ambassadörer för rysk balettkonst. Dansarna kommer från olika delar av det väldiga landet. Ensemblen toppas av solister från Bolsjojbaletten,

I Sverige framträdde ensemblen i Stockholm och Malmö Arena med baletterna Giselle och Svansjön i traditionella uppsättningar av Gordejev. Det är visserligen lovvärt av arrangerande Konsertbolaget i Malmö att vilja bjuda på klassisk balett med ryska dansare. Däremot kan de praktiska arrangemangen kritiseras.

Dans i kyrkan
I Stockholm hade man valt att gästa Filadelfiakyrkan vid Rörstrandsgatan, arkitekten Birger Jonsons främsta skapelse. Kyrkan är stor, den rymmer cirka två tusen åskådare och används emellanåt som konsertlokal.

Nu hade man åstadkommit en scen som visserligen var bred men för klassisk balett alldeles för grund, Dessutom var det omöjligt för en stor del av publiken att se scengolvet och dansarnas fötter – nog så viktigt när det gäller klassisk dans.

Dagen efter sista föreställningen på Filadelfiakyrkan dansade Ryska Statsbaletten i jättelika Malmö Arena. Kraven på dansarnas anpassningsförmåga är stora, nu som förr i tiden!

Giselle. Foto Ryska Statsbaletten

Giselle. Foto Ryska Statsbaletten

Giselle
Att under de givna förhållandena ge en inspirerad och fullödig tolkning av verk som fordrar känslighet och romantisk stämning är svårt. Giselle dansades av den ledande solisten vid Bolsjoj Nina Kaptsova med förstesolisten Artem Ovtjarenko som partner – båda med god teknik och bra karaktär. De finare nyanserna och den rätta fraseringen fick man dock tänka sig.

Den relativt lätta scenografin kändes hopträngd och dansarna fick göra sig smala vid in och utpassering. De stora linjerna i koreografin fick anpassas i sidled i stället för på djupet. Ljussättningen gav en hel del att önska och informationen till publiken var mycket bristfällig.

På kassadisken fanns en maskinskriven lapp – som försvann under kvällen – med solisternas namn. Ingenting om produktionen, balettens innehåll eller truppen fanns att finna. Det fick bli via internet efter hemkomsten, dock även där rätt mager information.

Fina prestationer gjorde även Vladimir Minejev i rollen som Hilarion (här kallad Hans) och Irina Ablitsova som Myrtha, viliernas drottning. S:t Petersburgs Sinfonietta leddes av Vladimir Rylov – ett plus för att man bjöd på levande musik! (A.J.)

Nina Kaptsova och Artem Ovtjarenko. Foto Ryska Statsbaletten

Nina Kaptsova och Artem Ovtjarenko. Foto Ryska Statsbaletten

Svansjön
För första gången i svensk danshistoria gavs Svansjön på två scener i Stockholm samma kväll – på Kungliga Operan och i Filadelfiakyrkan.

Den ryska var en på flera sätt glad överraskning, trots den grunda scenen. Denna version var nerkortad till två timslånga akter med ca 20 minuters paus. Framför allt mimscenerna var strukna. Resultatet blev att det dansades mest hela tiden.

Huvudrollsinnehavarna var desamma som i Giselle. Nina Kaptsova var utmärkt som den svarta svanen. Fouettéer och piruetter var snabba och säkra (många dubbla, även av fouettéerna), och hon fick elak triumf att lysa ur sitt vackra ansikte. Artem Ovtjarenko är en ståtlig yngre dansör med vackra linjer.

Att tillägna sig konsten att snabbt etablera karaktärer som ungdomlig vilsenhet respektive skygghet som övergår i kärlek, det kan vara livsuppgifter i den klassiska baletten. Båda dansarna framstod som klart intressanta. Kaptsova hade den tacksammare uppgiften.  

Narren var en dansroll med en energisk dansör. Trollkarlen Rothbart detsamma. Båda dessa roller kan annars vara slätstrukna intill det fatala. Kåren gjorde ett energiskt och ungdomligt intryck.

Det var också roligt att se nya nationaldanser. Den spanska hade flyttats till Rothbarts och den svarta svanens entré. Därmed fick den dansen en funktion, med temperamentsfull dans i svart och glitter.

Ordet "sinfonietta" fick mig att vänta en mindre orkester. Det jag såg från min åskådarplats var också drygt 20 musiker. Orkestern lät dock uppseendeväckande fylligt. När jag i pausen tittade efter upptäckte jag att man gömt en stor del av orkestern vid sidan av scenen. Jag tror antalet musiker var ca 50.

Kort sagt: Heder åt medverkande artister, både dansare och musiker. Publiken var också påtagligt entusiastisk.

Information
Vid ingången frågade jag biljettrivaren om rollista. Svar: "Det finns ingen." Nu låg på biljettdisken några meter in i lokalen enkla A4:or med kort rollista. Vid närmare påseende stod det två namn på Narren och tre på Rothbart. Jag frågade vem som dansade i kvällens föreställning och fick svaret att det gjorde båda två resp. alla tre, vilket förstås var något av en överraskning.

Före föreställningens början gavs några korta upplysningar i högtalare, bl.a. om att S:t Petersburgs sinfonietta dirigerades av Vladimir Rylov (som gjorde ett utmärkt arbete). Där hade man enkelt kunna upplysa om vilka som dansade i denna föreställning. Men nej.

I pausen hittade jag en hjälpsam tekniker som lovade att försöka ta reda på vilka som faktiskt dansade. Han lyckades nu inte, men det fanns vid biljettdisken ett (1) exemplar av programhäftet från balettens turné i England i våras. Jag fick tillstånd att bläddra. Där fanns bl. a. vackra bilder av huvudrollsinnehavarna. Slutbetyg om informationen: Mer än lovligt bristfällig.

Av internet att döma tror jag att narren dansades av Konstantin Teljatnikov och Rothbart av Maxim Fomin, men jag är inte säker. (P.B.)

Dans på Slottet
Varje sommar ges sedan ett fyrtital år en serie konserter i Rikssalen på Stockholms slott under ledning av dirigenten Mats Liljefors. Någon gång förekommer även dans. I år hade man bjudit in Dortmund Ballett från Tyskland som gav en föreställning inspirerad av Shakespeares Hamlet.

Gruppens ledare, koreografen Xin Peng Wang hade gjort ett koncentrat av handlingen kretsande kring Hamlet, hans mor, styvfadern och Ofelia. Dessutom medverkade sex dansare som tre vålnader och tre skådespelare.

Hamlet och modern. I bakgrunden de tre skådespelarna. Foto Dortmund Ballett

Hamlet och modern. I bakgrunden de tre skådespelarna. Foto Dortmund Ballett

Platsen var utomordentligt väl vald när man tänker på inramningen med den pampiga slottssalen och i fonden drottning Kristinas glittrande silvertron som symbol för den makt man strider om. Musiken av Arvo Pärt gav skärpa åt scenerna.

Koreografin, byggd på klassisk grund, var dramatiskt intensiv men okoncentrerad, med en del upprepningar och verket var alltför långt. Av de tio fina dansarna kan Mark Radjapov som Hamlet, Jelena Ana Stupar
 som Ofelia och Monica Fotescu-Uta
 som modern framhållas.

Men – även här var det svårt för publiken att se scengolvet, som var väl tilltaget, och vad som hände där. Mest såg man huvudena på de framförsittande – om man inte satt vid en sidovägg och kunde resa sig upp..

Föreställningen hade annonserats som Shakespeares värld i dans. Tydligen hade programmet ändrats i sista stund, vilket förstås var olyckligt, Nu angavs titeln The Man Who Didn't Decide: HAMLET i det programblad som delades ut. Där kallades verkets scener Ärlighet, Vånda, Moder, Kärlek, Evighet o.s.v. Rubriker som dessa framstår, med undantag för Moder, som märkligt diffusa. På internet kunde man finna en utförligare scenbeskrivning som bättre förklarade handlingens gång,

Sammanfattning
I Stockholm är det numera väl beställt med spelplatser för nutida dans, med Dansens Hus och MDT i spetsen. Undertecknade emotser med glädje och förväntan fler gästspel också av balett. Men då begär vi att artisterna skall ha rimliga scener att dansa på, och att åskådarna ska ha rimliga möjligheter att se hur de dansar.

Vi tycker inte heller att det vore en orimlighet att begära att publiken ska få reda på vilka som dansar, samt vilka som är koreografer och kompositörer, och i förekommande fall dirigenter, scenografer m.m.

Man kan göra det enkelt: Några upplysningar i högtalare, t.ex. I musikgrupper brukar man vara noga med att vid lämpliga tillfällen presentera de medverkande. Vi tycker allt att dansare och andra medverkande borde ha rätt till samma sorts uppmärksamhet.

Anders Jörlén och Peter Bohlin
19 september 2011

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil