Artiklar från 2008 – till idag
Under gästspelet på MDT i augusti, med sin högst egna version av "Sacre de printemps", visade sig den franske koreografen och dansaren Xavier Le Roy äga många kvaliteter som man emellanåt kan sakna i samtida dans.
Hans personlighet är fängslande, han rör sig med energi och mening, han visar engagemang och närvaro. I en koreografisk gestaltning av en dirigent spelade han på publiken så att det var en fröjd att uppleva. Dessutom visade han sig intresserad av att möta sin publik.
Efter föreställningen inbjöd Xavier Le Roy åskådarna att stanna kvar för ett samtal, och då lyssnade han uppmärksamt och gav intressanta svar på frågor. Dansportalen bad därför om ett eget möte.
Xavier Le Roy som dirigent. Fotograf Vincent Cavaroc
Tusen tack för det underhållande och inspierarande gästspelet. Är detta verk typiskt för dig?
Nej, men det finns ett mått av konsekvens däri. 2005 gjorde jag en inscenering av verk av kompositören Helmut Lachenmann, som en del av hyllningarna på hans 70-årsdag. Jag lyssnade på hans musik, men det var först när jag sett en dokumentär om honom som jag insåg på villket sätt han utmanar relationen mellan vad vi ser och vad vi hör.
Vid ett tillfälle spelade fyra gitarrister, två som man såg och två som satt bakom ett draperi. De man såg slutade plötsligt att spela - men man hörde fortfarande musiken! Eller de lade ifrån sig gitarrerna och bara utförde rörelser - men man hörde fortfarande musiken!
Detta blev min ingång till att börja fundera på förhållandet mellan rörelse och ljud, och rörelsers funktion över huvud. Moment av detta, och grundtanken: att iscensätta musik, har jag behållit i min version av "Sacre".
För mig verkade själva storleken på lokalen vara förträfflig på MDT. Många kunde se dig på nära håll. Är "Sacre" ett verk du kan framföra även i större lokaler?
O ja! Till exempel har jag framfört det på Mozarteum i Salzburg. Men då fick publiken sitta på orkesterns plats! Jag tror bestämt att åskådarna upplevde också arkitekturen på ett annat sätt då.
Annars inverkar varje enskild lokal högst konkret på verket. Min ljudingenjör Peter Böhm placerar ut 40 högtalare, var och en med en egen kanal, under publikens sittplatser, och allting i lokalen påverkar ljudet: material i väggar och golv, förekomst av mattor, stolarnas utseende etc.
Samtalet efter föreställningen var mycket givande. Bjuder du alltid in publiken till sådana möten?
Alltid efter "Sacre", ofta också efter andra verk.
Le Roy i produktionstagen. Fotograf Katrin Schoof
Du återkommer till Sverige under hösten.
Ja! 28 september återkommer jag till MDT och ger POOC ("Product of other circumstances", ungefär "Andra omständigheters makt"). Då vill jag först säga något om det andra stycke jag skapade, POC, 1999.
Under min utbildning i biologi hade jag blivit alltmer missnöjd med i synnerhet hierarkier i ett laboratorium och publiceringsraseriet inom forskningen.
Jag tog i stället ett sommarjobb som biljettrivare vid festivalen i Montpellier. Då fick jag se en mängd föreställningar och blev intresserad av dans. Jag började gå på kurser och workshops och tog lektioner, parallellt med att jag skrev färdigt min avhandling.
POC var en sorts självbiografisk föreläsning i kombination med en redovisning av hur verket växte fram, inklusive försök jag gjorde och till slut förkastade.
POOC, som jag skapade tio år senare, 2009, handlar om min resa in i butohns värld. Vid något tillfälle hade jag uppenbarligen sagt att man bara behöver två timmar för att bli butoh-dansare. Jag fick hursomhelst en utmaning som jag gärna antog. Verket har också blivit två timmar långt.
Andra omständigheter. Fotograf Luc Vleminck
Jag kommer att undervisa också, på koreografutbildningen vid Dans- och Cirkushögskolan. Eleverna där kommer att göra en redovisning i december.
När träffade du Mårten Spångberg för första gången?
1997. Jag medverkade i en föreställning som han såg. Han sökte upp mig efter föreställningen och visade intresse, vi började samtala och har hållit kontakt sedan dess. Han bjuder in mig emellanåt för att undervisa och jag bjuder in honom att medverka när rätta tillfällen yppar sig.
Förra året skapade vi tillsammans "Production", ett verk som framförts på konsthallar i London, München och Düsseldorf.
Jag hade just tänkt fråga om du alltid arbetar ensam.
Nej, som sagt. Tidigare i år gjorde jag "Low pieces", ett verk med nio medverkande. Men att arbeta tillsammans med andra ställer alldeles särskilda krav på hur man organiserar arbetet, ty min metod är inte att säga åt andra vad de ska göra.
Man brukar placera dig i kategorin konceptuell dans.
Termen torde komma från konsten. Jag är inte riktigt nöjd med termen. Den har ingenting att göra med vad jag strävar efter att uppnå. Och vilken dans har inte ett koncept?
Dessutom är det en stor mängd olika sorters verk som placeras i denna kategori. Termen är helt enkelt oprecis. Själv skulle jag kategorisera mina verk som experimentell dans: Det är experimentet som "animates me" (ung. får mig att bli kreativ).
Vad gör du som daglig träning?
Yoga. Och jag simmar.
Peter Bohlin
5 september 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision