Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Xavier Le Roy om experimentell dans

Under gästspelet på MDT i augusti, med sin högst egna version av "Sacre de printemps", visade sig den franske koreografen och dansaren Xavier Le Roy äga många kvaliteter som man emellanåt kan sakna i samtida dans.

Hans personlighet är fängslande, han rör sig med energi och mening, han visar engagemang och närvaro. I en koreografisk gestaltning av en dirigent spelade han på publiken så att det var en fröjd att uppleva. Dessutom visade han sig intresserad av att möta sin publik.

Efter föreställningen inbjöd Xavier Le Roy åskådarna att stanna kvar för ett samtal, och då lyssnade han uppmärksamt och gav intressanta svar på frågor. Dansportalen bad därför om ett eget möte.

Xavier Le Roy som dirigent. Fotograf Vincent Cavaroc

Xavier Le Roy som dirigent. Fotograf Vincent Cavaroc

Tusen tack för det underhållande och inspierarande gästspelet. Är detta verk typiskt för dig?
Nej, men det finns ett mått av konsekvens däri. 2005 gjorde jag en inscenering av verk av kompositören Helmut Lachenmann, som en del av hyllningarna på hans 70-årsdag. Jag lyssnade på hans musik, men det var först när jag sett en dokumentär om honom som jag insåg på villket sätt han utmanar relationen mellan vad vi ser och vad vi hör.

Vid ett tillfälle spelade fyra gitarrister, två som man såg och två som satt bakom ett draperi. De man såg slutade plötsligt att spela - men man hörde fortfarande musiken! Eller de lade ifrån sig gitarrerna och bara utförde rörelser - men man hörde fortfarande musiken!

Detta blev min ingång till att börja fundera på förhållandet mellan rörelse och ljud, och rörelsers funktion över huvud. Moment av detta, och grundtanken: att iscensätta musik, har jag behållit i min version av "Sacre".

För mig verkade själva storleken på lokalen vara förträfflig på MDT. Många kunde se dig på nära håll. Är "Sacre" ett verk du kan framföra även i större lokaler?
O ja! Till exempel har jag framfört det på Mozarteum i Salzburg. Men då fick publiken sitta på orkesterns plats! Jag tror bestämt att åskådarna upplevde också arkitekturen på ett annat sätt då.

Annars inverkar varje enskild lokal högst konkret på verket. Min ljudingenjör Peter Böhm placerar ut 40 högtalare, var och en med en egen kanal, under publikens sittplatser, och allting i lokalen påverkar ljudet: material i väggar och golv, förekomst av mattor, stolarnas utseende etc.

Samtalet efter föreställningen var mycket givande. Bjuder du alltid in publiken till sådana möten?
Alltid efter "Sacre", ofta också efter andra verk.

Le Roy i produktionstagen. Fotograf Katrin Schoof

Le Roy i produktionstagen. Fotograf Katrin Schoof

Du återkommer till Sverige under hösten.
Ja! 28 september återkommer jag till MDT och ger POOC ("Product of other circumstances", ungefär "Andra omständigheters makt"). Då vill jag först säga något om det andra stycke jag skapade, POC, 1999.

Under min utbildning i biologi hade jag blivit alltmer missnöjd med i synnerhet hierarkier i ett laboratorium och publiceringsraseriet inom forskningen.

Jag tog i stället ett sommarjobb som biljettrivare vid festivalen i Montpellier. Då fick jag se en mängd föreställningar och blev intresserad av dans. Jag började gå på kurser och workshops och tog lektioner, parallellt med att jag skrev färdigt min avhandling.

POC var en sorts självbiografisk föreläsning i kombination med en redovisning av hur verket växte fram, inklusive försök jag gjorde och till slut förkastade.

POOC, som jag skapade tio år senare, 2009, handlar om min resa in i butohns värld. Vid något tillfälle hade jag uppenbarligen sagt att man bara behöver två timmar för att bli butoh-dansare. Jag fick hursomhelst en utmaning som jag gärna antog. Verket har också blivit två timmar långt.

Andra omständigheter. Fotograf Luc Vleminck

Andra omständigheter. Fotograf Luc Vleminck

Jag kommer att undervisa också, på koreografutbildningen vid Dans- och Cirkushögskolan. Eleverna där kommer att göra en redovisning i december.  

När träffade du Mårten Spångberg för första gången?
1997. Jag medverkade i en föreställning som han såg. Han sökte upp mig efter föreställningen och visade intresse, vi började samtala och har hållit kontakt sedan dess. Han bjuder in mig emellanåt för att undervisa och jag bjuder in honom att medverka när rätta tillfällen yppar sig.  

Förra året skapade vi tillsammans "Production", ett verk som framförts på konsthallar i London, München och Düsseldorf.

Jag hade just tänkt fråga om du alltid arbetar ensam.
Nej, som sagt. Tidigare i år gjorde jag "Low pieces", ett verk med nio medverkande. Men att arbeta tillsammans med andra ställer alldeles särskilda krav på hur man organiserar arbetet, ty min metod är inte att säga åt andra vad de ska göra.

Man brukar placera dig i kategorin konceptuell dans.
Termen torde komma från konsten. Jag är inte riktigt nöjd med termen. Den har ingenting att göra med vad jag strävar efter att uppnå. Och vilken dans har inte ett koncept?

Dessutom är det en stor mängd olika sorters verk som placeras i denna kategori. Termen är helt enkelt oprecis. Själv skulle jag kategorisera mina verk som experimentell dans: Det är experimentet som "animates me" (ung. får mig att bli kreativ).

Vad gör du som daglig träning?
Yoga. Och jag simmar.

Peter Bohlin
5 september 2011


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil