Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Xavier Le Roy om experimentell dans

Under gästspelet på MDT i augusti, med sin högst egna version av "Sacre de printemps", visade sig den franske koreografen och dansaren Xavier Le Roy äga många kvaliteter som man emellanåt kan sakna i samtida dans.

Hans personlighet är fängslande, han rör sig med energi och mening, han visar engagemang och närvaro. I en koreografisk gestaltning av en dirigent spelade han på publiken så att det var en fröjd att uppleva. Dessutom visade han sig intresserad av att möta sin publik.

Efter föreställningen inbjöd Xavier Le Roy åskådarna att stanna kvar för ett samtal, och då lyssnade han uppmärksamt och gav intressanta svar på frågor. Dansportalen bad därför om ett eget möte.
Xavier Le Roy som dirigent. Fotograf Vincent Cavaroc

Xavier Le Roy som dirigent. Fotograf Vincent Cavaroc

Tusen tack för det underhållande och inspierarande gästspelet. Är detta verk typiskt för dig?
Nej, men det finns ett mått av konsekvens däri. 2005 gjorde jag en inscenering av verk av kompositören Helmut Lachenmann, som en del av hyllningarna på hans 70-årsdag. Jag lyssnade på hans musik, men det var först när jag sett en dokumentär om honom som jag insåg på villket sätt han utmanar relationen mellan vad vi ser och vad vi hör.

Vid ett tillfälle spelade fyra gitarrister, två som man såg och två som satt bakom ett draperi. De man såg slutade plötsligt att spela - men man hörde fortfarande musiken! Eller de lade ifrån sig gitarrerna och bara utförde rörelser - men man hörde fortfarande musiken!

Detta blev min ingång till att börja fundera på förhållandet mellan rörelse och ljud, och rörelsers funktion över huvud. Moment av detta, och grundtanken: att iscensätta musik, har jag behållit i min version av "Sacre".

För mig verkade själva storleken på lokalen vara förträfflig på MDT. Många kunde se dig på nära håll. Är "Sacre" ett verk du kan framföra även i större lokaler?
O ja! Till exempel har jag framfört det på Mozarteum i Salzburg. Men då fick publiken sitta på orkesterns plats! Jag tror bestämt att åskådarna upplevde också arkitekturen på ett annat sätt då.

Annars inverkar varje enskild lokal högst konkret på verket. Min ljudingenjör Peter Böhm placerar ut 40 högtalare, var och en med en egen kanal, under publikens sittplatser, och allting i lokalen påverkar ljudet: material i väggar och golv, förekomst av mattor, stolarnas utseende etc.

Samtalet efter föreställningen var mycket givande. Bjuder du alltid in publiken till sådana möten?
Alltid efter "Sacre", ofta också efter andra verk.

Le Roy i produktionstagen. Fotograf Katrin Schoof

Le Roy i produktionstagen. Fotograf Katrin Schoof

Du återkommer till Sverige under hösten.
Ja! 28 september återkommer jag till MDT och ger POOC ("Product of other circumstances", ungefär "Andra omständigheters makt"). Då vill jag först säga något om det andra stycke jag skapade, POC, 1999.

Under min utbildning i biologi hade jag blivit alltmer missnöjd med i synnerhet hierarkier i ett laboratorium och publiceringsraseriet inom forskningen.

Jag tog i stället ett sommarjobb som biljettrivare vid festivalen i Montpellier. Då fick jag se en mängd föreställningar och blev intresserad av dans. Jag började gå på kurser och workshops och tog lektioner, parallellt med att jag skrev färdigt min avhandling.

POC var en sorts självbiografisk föreläsning i kombination med en redovisning av hur verket växte fram, inklusive försök jag gjorde och till slut förkastade.

POOC, som jag skapade tio år senare, 2009, handlar om min resa in i butohns värld. Vid något tillfälle hade jag uppenbarligen sagt att man bara behöver två timmar för att bli butoh-dansare. Jag fick hursomhelst en utmaning som jag gärna antog. Verket har också blivit två timmar långt.

Andra omständigheter. Fotograf Luc Vleminck

Andra omständigheter. Fotograf Luc Vleminck

Jag kommer att undervisa också, på koreografutbildningen vid Dans- och Cirkushögskolan. Eleverna där kommer att göra en redovisning i december.  

När träffade du Mårten Spångberg för första gången?
1997. Jag medverkade i en föreställning som han såg. Han sökte upp mig efter föreställningen och visade intresse, vi började samtala och har hållit kontakt sedan dess. Han bjuder in mig emellanåt för att undervisa och jag bjuder in honom att medverka när rätta tillfällen yppar sig.  

Förra året skapade vi tillsammans "Production", ett verk som framförts på konsthallar i London, München och Düsseldorf.

Jag hade just tänkt fråga om du alltid arbetar ensam.
Nej, som sagt. Tidigare i år gjorde jag "Low pieces", ett verk med nio medverkande. Men att arbeta tillsammans med andra ställer alldeles särskilda krav på hur man organiserar arbetet, ty min metod är inte att säga åt andra vad de ska göra.

Man brukar placera dig i kategorin konceptuell dans.
Termen torde komma från konsten. Jag är inte riktigt nöjd med termen. Den har ingenting att göra med vad jag strävar efter att uppnå. Och vilken dans har inte ett koncept?

Dessutom är det en stor mängd olika sorters verk som placeras i denna kategori. Termen är helt enkelt oprecis. Själv skulle jag kategorisera mina verk som experimentell dans: Det är experimentet som "animates me" (ung. får mig att bli kreativ).

Vad gör du som daglig träning?
Yoga. Och jag simmar.

Peter Bohlin
5 september 2011


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil