Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Xavier Le Roy om experimentell dans

Under gästspelet på MDT i augusti, med sin högst egna version av "Sacre de printemps", visade sig den franske koreografen och dansaren Xavier Le Roy äga många kvaliteter som man emellanåt kan sakna i samtida dans.

Hans personlighet är fängslande, han rör sig med energi och mening, han visar engagemang och närvaro. I en koreografisk gestaltning av en dirigent spelade han på publiken så att det var en fröjd att uppleva. Dessutom visade han sig intresserad av att möta sin publik.

Efter föreställningen inbjöd Xavier Le Roy åskådarna att stanna kvar för ett samtal, och då lyssnade han uppmärksamt och gav intressanta svar på frågor. Dansportalen bad därför om ett eget möte.
Xavier Le Roy som dirigent. Fotograf Vincent Cavaroc

Xavier Le Roy som dirigent. Fotograf Vincent Cavaroc

Tusen tack för det underhållande och inspierarande gästspelet. Är detta verk typiskt för dig?
Nej, men det finns ett mått av konsekvens däri. 2005 gjorde jag en inscenering av verk av kompositören Helmut Lachenmann, som en del av hyllningarna på hans 70-årsdag. Jag lyssnade på hans musik, men det var först när jag sett en dokumentär om honom som jag insåg på villket sätt han utmanar relationen mellan vad vi ser och vad vi hör.

Vid ett tillfälle spelade fyra gitarrister, två som man såg och två som satt bakom ett draperi. De man såg slutade plötsligt att spela - men man hörde fortfarande musiken! Eller de lade ifrån sig gitarrerna och bara utförde rörelser - men man hörde fortfarande musiken!

Detta blev min ingång till att börja fundera på förhållandet mellan rörelse och ljud, och rörelsers funktion över huvud. Moment av detta, och grundtanken: att iscensätta musik, har jag behållit i min version av "Sacre".

För mig verkade själva storleken på lokalen vara förträfflig på MDT. Många kunde se dig på nära håll. Är "Sacre" ett verk du kan framföra även i större lokaler?
O ja! Till exempel har jag framfört det på Mozarteum i Salzburg. Men då fick publiken sitta på orkesterns plats! Jag tror bestämt att åskådarna upplevde också arkitekturen på ett annat sätt då.

Annars inverkar varje enskild lokal högst konkret på verket. Min ljudingenjör Peter Böhm placerar ut 40 högtalare, var och en med en egen kanal, under publikens sittplatser, och allting i lokalen påverkar ljudet: material i väggar och golv, förekomst av mattor, stolarnas utseende etc.

Samtalet efter föreställningen var mycket givande. Bjuder du alltid in publiken till sådana möten?
Alltid efter "Sacre", ofta också efter andra verk.

Le Roy i produktionstagen. Fotograf Katrin Schoof

Le Roy i produktionstagen. Fotograf Katrin Schoof

Du återkommer till Sverige under hösten.
Ja! 28 september återkommer jag till MDT och ger POOC ("Product of other circumstances", ungefär "Andra omständigheters makt"). Då vill jag först säga något om det andra stycke jag skapade, POC, 1999.

Under min utbildning i biologi hade jag blivit alltmer missnöjd med i synnerhet hierarkier i ett laboratorium och publiceringsraseriet inom forskningen.

Jag tog i stället ett sommarjobb som biljettrivare vid festivalen i Montpellier. Då fick jag se en mängd föreställningar och blev intresserad av dans. Jag började gå på kurser och workshops och tog lektioner, parallellt med att jag skrev färdigt min avhandling.

POC var en sorts självbiografisk föreläsning i kombination med en redovisning av hur verket växte fram, inklusive försök jag gjorde och till slut förkastade.

POOC, som jag skapade tio år senare, 2009, handlar om min resa in i butohns värld. Vid något tillfälle hade jag uppenbarligen sagt att man bara behöver två timmar för att bli butoh-dansare. Jag fick hursomhelst en utmaning som jag gärna antog. Verket har också blivit två timmar långt.

Andra omständigheter. Fotograf Luc Vleminck

Andra omständigheter. Fotograf Luc Vleminck

Jag kommer att undervisa också, på koreografutbildningen vid Dans- och Cirkushögskolan. Eleverna där kommer att göra en redovisning i december.  

När träffade du Mårten Spångberg för första gången?
1997. Jag medverkade i en föreställning som han såg. Han sökte upp mig efter föreställningen och visade intresse, vi började samtala och har hållit kontakt sedan dess. Han bjuder in mig emellanåt för att undervisa och jag bjuder in honom att medverka när rätta tillfällen yppar sig.  

Förra året skapade vi tillsammans "Production", ett verk som framförts på konsthallar i London, München och Düsseldorf.

Jag hade just tänkt fråga om du alltid arbetar ensam.
Nej, som sagt. Tidigare i år gjorde jag "Low pieces", ett verk med nio medverkande. Men att arbeta tillsammans med andra ställer alldeles särskilda krav på hur man organiserar arbetet, ty min metod är inte att säga åt andra vad de ska göra.

Man brukar placera dig i kategorin konceptuell dans.
Termen torde komma från konsten. Jag är inte riktigt nöjd med termen. Den har ingenting att göra med vad jag strävar efter att uppnå. Och vilken dans har inte ett koncept?

Dessutom är det en stor mängd olika sorters verk som placeras i denna kategori. Termen är helt enkelt oprecis. Själv skulle jag kategorisera mina verk som experimentell dans: Det är experimentet som "animates me" (ung. får mig att bli kreativ).

Vad gör du som daglig träning?
Yoga. Och jag simmar.

Peter Bohlin
5 september 2011


  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil