Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Prima Ballerinan Assoluta Maja Plisetskaja på besök

När Stockholmsoperan gav Den förtrollade vandraren den 29 augusti under Östersjöfestivalen, var operans kompositör Rodion Sjtjedrin självskriven gäst i sällskap med sin hustru, den ryska prima ballerinan assoluta Maja Plisetskaja. Dansportalen var naturligtvis på plats och fick en intervju.

Äktenskapet med Sjtjedrin har varat i 53 år och Maja följer oftast med sin make på hans resor. Senast hon var här var i samband med urpremiären i Stockholm på hans opera Lolita 1994, då hon även besökte Operans Balettklubb. Vi ses i foajén till parets Stockholmshotell, hon anländer punktligt och ger oss generöst en timme av sin tid.

Maja Plisetskaja firades med stora balettgalor i Paris och i Moskva i samband med hennes 85-årsdag förra året. Hennes karriär började på Bolsjojteatern i Moskva 1943 och varade till 1990.

Maia Plisetskaja och Rodion Sjtjedrin.

Maia Plisetskaja och Rodion Sjtjedrin.

"Jag har skrivit tre böcker om mitt liv, där jag berättat allt", säger Maja Plisetskaja. "Den första, Jag, Maja, skrevs 1994, den andra heter Tretton år senare och 2010 utkom en tredje volym, Jag läser mitt liv, som även innehåller de två första böckerna och en stor mängd bilder."

"Dessutom har jag skrivit ett inledande kapitel och ett avslutande. Jag, Maja har översatts till tyska, franska och engelska. Själv tycker jag nog bäst om den franska, när det gäller översättningarna."

"Den senaste boken såldes snabbt slut i Ryssland och en ny utgåva gjordes, som också säljer mycket bra."

Maja Plisetskaja som Odette i Svansjön.

Maja Plisetskaja som Odette i Svansjön.

Var bor ni numera?
"Vi har fasta bostäder i Moskva och München, men vi reser hela tiden. Varje dag – en ny plats!"

Har ni någon kontakt med Bolsjojteatern?
"Nej, Bolsjojteatern är ju stängd för renovering sedan flera år. Man framträder provisoriskt på en annan teater mitt emot, men den är inte bra. Jag har inget med den att göra."

Är det några nutida koreografer som ni tycker är särskilt intressanta?
"Jag känner inte till de unga, där finns ingen som jag kan nämna. De stora koreograferna jag arbetat med är Roland Petit och Maurice Béjart – ett geni! Men jag är nyfiken på allt nytt, vill se vad som skapas idag."

"Jag beundrar till exempel Mats Ek. han har sin egen stil och kopierar inte andra – han har stor talang! Hans Carmen är fantastisk! Ni svenskar kan vara mycket stolta över Mats Ek, sådana koreografer bara finns inte. Han och även den tyska koreografen Pina Bausch satt med i juryn för en av de balettävlingar i S:t Petersburg jag stod för tidigare. Jag bjöd in dem då jag ville ha åsikter från flera håll och från människor med olika bakgrund.

En rysk koreograf jag beundrar är Alexej Ratmanskij, till exempel hans Anna Karenina (2005)."

Arrangeras tävlingarna fortfarande?
"Nej, de hölls bara tre gånger, nu finns det inga pengar till det."

Svetlana Kesareva, Maja Plisetskaja och Anders Jörlén. Fotograf Anastasia Kirillova

Svetlana Kesareva, Maja Plisetskaja och Anders Jörlén. Fotograf Anastasia Kirillova

Vad tror ni om balettens framtid?
"Det kan ingen säga något om. Vi vet vad som varit, men inte vad man kommer att hitta på i framtiden. Nu är break dance populärt och där dansar man på huvudet! Vem kunde tro det för några år sedan? Kanske är det framtiden?"

Undervisar ni något eller coachar andra dansare?
"Nej. Då måste man stanna på samma plats en längre tid, och – som jag sade – vi reser hela tiden. Däremot dansade jag själv Ave Maja i Aten i april i år!"

Vilken tidsepok skulle ni vilja leva om ni kunde välja?
"Nästa sekel! Jag är intresserad av unga människor och vill se vad som händer! Möta unga talanger och se allt nytt! Vad som varit vet jag ju redan."

Vilka är era närmaste planer?
Vi åker till München härifrån, och sedan planerar jag inte mycket – för att som man säger: människan planerar och gud bestämmer.

Men jag har fortfarande stor lust att resa!"

Plisetskaja i Den döende svanen i början av karriären.

Plisetskaja i Den döende svanen i början av karriären.

Om Maja Plisetskaja
Maja Plisetskaja föddes i Moskva 20 november 1925.

Hon startade sin balettutbildning för förra ballerinan vid Kejserliga Baletten Elisaveta Gerdt och uppträdde på Bolsjojteatern första gången vid 11 års ålder. Hon anställdes i baletten 1943 och framträdde där fram till 1990.

Hennes far var ingenjör och direktör för ryska gruvor på Spetsbergen, där Maja började sin skolgång. Fadern avrättades 1938 vid en av Stalins utrensningar och modern deporterades till Kazakstan fram till 1941.

Maia togs om hand av sin moster Sulamith Messerer (1908-2004), ballerina och berömd pedagog. Hennes morbror var den berömde balettpedagogen Asaf Messerer (1903-1992) och Sulamiths son Michail Messerer (1948– ) har fortsatt pedagoglinjen, Han har bland annat varit lärare vid Kungliga Svenska Balettskolan och senast balettmästare vid Mikhailovskijteatern i S:t Petersburg.  

Maja Plisetskaja var under hela sin karriär anställd vid Bolsjojteatern, där hon hade stora framgångar, men även många svåra kontroverser med olika ledarpersoner. Hon betraktades en längre tid som en säkerhetsrisk, bland annat då hon var av judisk familj, och vägrades turnera utomlands fram till 1959.

Därefter har hon framträtt över hela världen och anses som en av de största dansarna under 1900-talet, Hennes första internationella framgång var i Paris och hon känner sig särskilt välkommen i Frankrike.

Rodion Sjtjedrin, Maja Plisetskaja och Berwaldhallens VD Michael Tydén. Fotograf Bilbo Lantto

Rodion Sjtjedrin, Maja Plisetskaja och Berwaldhallens VD Michael Tydén. Fotograf Bilbo Lantto

Bland hennes roller märks alla de stora klassiska baletterna från Svansjön till Don Quijote och märkesroller som Michail Fokins Den döende Svanen – något av hennes signaturroll – och Alberto Alonsos Carmen. Roland Petit koreograferade La Rose malade (1973) för henne och Béjart skapade Isadora (1976) för henne och Ave Maia till hennes 70-årsdag.

Hon har koreograferat flera stora baletter som Anna Karenina (1972) efter Tolstoj och Måsen (1980) efter Tjechov. Måsen gavs även av Stora Teaterns balett i Göteborg på 1980-talet.

Hon har varit konstnärlig ledare för Romoperans balett 1984-1985 och Spanska Nationalbaletten i Madrid 1987-1989.

Hon har belönats med många utmärkelser, bl.a. Första pris vid balettävlingen i Budapest 1951, Ryska sovjetrepublikens Folkartist 1951, Sovjetunionens Folkartist 1959, Anna Pavlovapriset 1962, Leninpriset 1964, Franska Hederslegionen 1986 och Premium Imperiale i Japan 2006.

Intervjuare: Anders Jörlén
med bistånd av Svetlana Kesareva
2 september 2011


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil