Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Prima Ballerinan Assoluta Maja Plisetskaja på besök

När Stockholmsoperan gav Den förtrollade vandraren den 29 augusti under Östersjöfestivalen, var operans kompositör Rodion Sjtjedrin självskriven gäst i sällskap med sin hustru, den ryska prima ballerinan assoluta Maja Plisetskaja. Dansportalen var naturligtvis på plats och fick en intervju.

Äktenskapet med Sjtjedrin har varat i 53 år och Maja följer oftast med sin make på hans resor. Senast hon var här var i samband med urpremiären i Stockholm på hans opera Lolita 1994, då hon även besökte Operans Balettklubb. Vi ses i foajén till parets Stockholmshotell, hon anländer punktligt och ger oss generöst en timme av sin tid.

Maja Plisetskaja firades med stora balettgalor i Paris och i Moskva i samband med hennes 85-årsdag förra året. Hennes karriär började på Bolsjojteatern i Moskva 1943 och varade till 1990.

Maia Plisetskaja och Rodion Sjtjedrin.

Maia Plisetskaja och Rodion Sjtjedrin.

"Jag har skrivit tre böcker om mitt liv, där jag berättat allt", säger Maja Plisetskaja. "Den första, Jag, Maja, skrevs 1994, den andra heter Tretton år senare och 2010 utkom en tredje volym, Jag läser mitt liv, som även innehåller de två första böckerna och en stor mängd bilder."

"Dessutom har jag skrivit ett inledande kapitel och ett avslutande. Jag, Maja har översatts till tyska, franska och engelska. Själv tycker jag nog bäst om den franska, när det gäller översättningarna."

"Den senaste boken såldes snabbt slut i Ryssland och en ny utgåva gjordes, som också säljer mycket bra."

Maja Plisetskaja som Odette i Svansjön.

Maja Plisetskaja som Odette i Svansjön.

Var bor ni numera?
"Vi har fasta bostäder i Moskva och München, men vi reser hela tiden. Varje dag – en ny plats!"

Har ni någon kontakt med Bolsjojteatern?
"Nej, Bolsjojteatern är ju stängd för renovering sedan flera år. Man framträder provisoriskt på en annan teater mitt emot, men den är inte bra. Jag har inget med den att göra."

Är det några nutida koreografer som ni tycker är särskilt intressanta?
"Jag känner inte till de unga, där finns ingen som jag kan nämna. De stora koreograferna jag arbetat med är Roland Petit och Maurice Béjart – ett geni! Men jag är nyfiken på allt nytt, vill se vad som skapas idag."

"Jag beundrar till exempel Mats Ek. han har sin egen stil och kopierar inte andra – han har stor talang! Hans Carmen är fantastisk! Ni svenskar kan vara mycket stolta över Mats Ek, sådana koreografer bara finns inte. Han och även den tyska koreografen Pina Bausch satt med i juryn för en av de balettävlingar i S:t Petersburg jag stod för tidigare. Jag bjöd in dem då jag ville ha åsikter från flera håll och från människor med olika bakgrund.

En rysk koreograf jag beundrar är Alexej Ratmanskij, till exempel hans Anna Karenina (2005)."

Arrangeras tävlingarna fortfarande?
"Nej, de hölls bara tre gånger, nu finns det inga pengar till det."

Svetlana Kesareva, Maja Plisetskaja och Anders Jörlén. Fotograf Anastasia Kirillova

Svetlana Kesareva, Maja Plisetskaja och Anders Jörlén. Fotograf Anastasia Kirillova

Vad tror ni om balettens framtid?
"Det kan ingen säga något om. Vi vet vad som varit, men inte vad man kommer att hitta på i framtiden. Nu är break dance populärt och där dansar man på huvudet! Vem kunde tro det för några år sedan? Kanske är det framtiden?"

Undervisar ni något eller coachar andra dansare?
"Nej. Då måste man stanna på samma plats en längre tid, och – som jag sade – vi reser hela tiden. Däremot dansade jag själv Ave Maja i Aten i april i år!"

Vilken tidsepok skulle ni vilja leva om ni kunde välja?
"Nästa sekel! Jag är intresserad av unga människor och vill se vad som händer! Möta unga talanger och se allt nytt! Vad som varit vet jag ju redan."

Vilka är era närmaste planer?
Vi åker till München härifrån, och sedan planerar jag inte mycket – för att som man säger: människan planerar och gud bestämmer.

Men jag har fortfarande stor lust att resa!"

Plisetskaja i Den döende svanen i början av karriären.

Plisetskaja i Den döende svanen i början av karriären.

Om Maja Plisetskaja
Maja Plisetskaja föddes i Moskva 20 november 1925.

Hon startade sin balettutbildning för förra ballerinan vid Kejserliga Baletten Elisaveta Gerdt och uppträdde på Bolsjojteatern första gången vid 11 års ålder. Hon anställdes i baletten 1943 och framträdde där fram till 1990.

Hennes far var ingenjör och direktör för ryska gruvor på Spetsbergen, där Maja började sin skolgång. Fadern avrättades 1938 vid en av Stalins utrensningar och modern deporterades till Kazakstan fram till 1941.

Maia togs om hand av sin moster Sulamith Messerer (1908-2004), ballerina och berömd pedagog. Hennes morbror var den berömde balettpedagogen Asaf Messerer (1903-1992) och Sulamiths son Michail Messerer (1948– ) har fortsatt pedagoglinjen, Han har bland annat varit lärare vid Kungliga Svenska Balettskolan och senast balettmästare vid Mikhailovskijteatern i S:t Petersburg.  

Maja Plisetskaja var under hela sin karriär anställd vid Bolsjojteatern, där hon hade stora framgångar, men även många svåra kontroverser med olika ledarpersoner. Hon betraktades en längre tid som en säkerhetsrisk, bland annat då hon var av judisk familj, och vägrades turnera utomlands fram till 1959.

Därefter har hon framträtt över hela världen och anses som en av de största dansarna under 1900-talet, Hennes första internationella framgång var i Paris och hon känner sig särskilt välkommen i Frankrike.

Rodion Sjtjedrin, Maja Plisetskaja och Berwaldhallens VD Michael Tydén. Fotograf Bilbo Lantto

Rodion Sjtjedrin, Maja Plisetskaja och Berwaldhallens VD Michael Tydén. Fotograf Bilbo Lantto

Bland hennes roller märks alla de stora klassiska baletterna från Svansjön till Don Quijote och märkesroller som Michail Fokins Den döende Svanen – något av hennes signaturroll – och Alberto Alonsos Carmen. Roland Petit koreograferade La Rose malade (1973) för henne och Béjart skapade Isadora (1976) för henne och Ave Maia till hennes 70-årsdag.

Hon har koreograferat flera stora baletter som Anna Karenina (1972) efter Tolstoj och Måsen (1980) efter Tjechov. Måsen gavs även av Stora Teaterns balett i Göteborg på 1980-talet.

Hon har varit konstnärlig ledare för Romoperans balett 1984-1985 och Spanska Nationalbaletten i Madrid 1987-1989.

Hon har belönats med många utmärkelser, bl.a. Första pris vid balettävlingen i Budapest 1951, Ryska sovjetrepublikens Folkartist 1951, Sovjetunionens Folkartist 1959, Anna Pavlovapriset 1962, Leninpriset 1964, Franska Hederslegionen 1986 och Premium Imperiale i Japan 2006.

Intervjuare: Anders Jörlén
med bistånd av Svetlana Kesareva
2 september 2011


  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil