Artiklar från 2008 – till idag
När Stockholmsoperan gav Den förtrollade vandraren den 29 augusti under Östersjöfestivalen, var operans kompositör Rodion Sjtjedrin självskriven gäst i sällskap med sin hustru, den ryska prima ballerinan assoluta Maja Plisetskaja. Dansportalen var naturligtvis på plats och fick en intervju.
Äktenskapet med Sjtjedrin har varat i 53 år och Maja följer oftast med sin make på hans resor. Senast hon var här var i samband med urpremiären i Stockholm på hans opera Lolita 1994, då hon även besökte Operans Balettklubb. Vi ses i foajén till parets Stockholmshotell, hon anländer punktligt och ger oss generöst en timme av sin tid.
Maja Plisetskaja firades med stora balettgalor i Paris och i Moskva i samband med hennes 85-årsdag förra året. Hennes karriär började på Bolsjojteatern i Moskva 1943 och varade till 1990.
"Jag har skrivit tre böcker om mitt liv, där jag berättat allt", säger Maja Plisetskaja. "Den första, Jag, Maja, skrevs 1994, den andra heter Tretton år senare och 2010 utkom en tredje volym, Jag läser mitt liv, som även innehåller de två första böckerna och en stor mängd bilder."
"Dessutom har jag skrivit ett inledande kapitel och ett avslutande. Jag, Maja har översatts till tyska, franska och engelska. Själv tycker jag nog bäst om den franska, när det gäller översättningarna."
"Den senaste boken såldes snabbt slut i Ryssland och en ny utgåva gjordes, som också säljer mycket bra."
Var bor ni numera?
"Vi har fasta bostäder i Moskva och München, men vi reser hela tiden. Varje dag – en ny plats!"
Har ni någon kontakt med Bolsjojteatern?
"Nej, Bolsjojteatern är ju stängd för renovering sedan flera år. Man framträder provisoriskt på en annan teater mitt emot, men den är inte bra. Jag har inget med den att göra."
Är det några nutida koreografer som ni tycker är särskilt intressanta?
"Jag känner inte till de unga, där finns ingen som jag kan nämna. De stora koreograferna jag arbetat med är Roland Petit och Maurice Béjart – ett geni! Men jag är nyfiken på allt nytt, vill se vad som skapas idag."
"Jag beundrar till exempel Mats Ek. han har sin egen stil och kopierar inte andra – han har stor talang! Hans Carmen är fantastisk! Ni svenskar kan vara mycket stolta över Mats Ek, sådana koreografer bara finns inte. Han och även den tyska koreografen Pina Bausch satt med i juryn för en av de balettävlingar i S:t Petersburg jag stod för tidigare. Jag bjöd in dem då jag ville ha åsikter från flera håll och från människor med olika bakgrund.
En rysk koreograf jag beundrar är Alexej Ratmanskij, till exempel hans Anna Karenina (2005)."
Arrangeras tävlingarna fortfarande?
"Nej, de hölls bara tre gånger, nu finns det inga pengar till det."
Vad tror ni om balettens framtid?
"Det kan ingen säga något om. Vi vet vad som varit, men inte vad man kommer att hitta på i framtiden. Nu är break dance populärt och där dansar man på huvudet! Vem kunde tro det för några år sedan? Kanske är det framtiden?"
Undervisar ni något eller coachar andra dansare?
"Nej. Då måste man stanna på samma plats en längre tid, och – som jag sade – vi reser hela tiden. Däremot dansade jag själv Ave Maja i Aten i april i år!"
Vilken tidsepok skulle ni vilja leva om ni kunde välja?
"Nästa sekel! Jag är intresserad av unga människor och vill se vad som händer! Möta unga talanger och se allt nytt! Vad som varit vet jag ju redan."
Vilka är era närmaste planer?
Vi åker till München härifrån, och sedan planerar jag inte mycket – för att som man säger: människan planerar och gud bestämmer.
Men jag har fortfarande stor lust att resa!"
Om Maja Plisetskaja
Maja Plisetskaja föddes i Moskva 20 november 1925.
Hon startade sin balettutbildning för förra ballerinan vid Kejserliga Baletten Elisaveta Gerdt och uppträdde på Bolsjojteatern första gången vid 11 års ålder. Hon anställdes i baletten 1943 och framträdde där fram till 1990.
Hennes far var ingenjör och direktör för ryska gruvor på Spetsbergen, där Maja började sin skolgång. Fadern avrättades 1938 vid en av Stalins utrensningar och modern deporterades till Kazakstan fram till 1941.
Maia togs om hand av sin moster Sulamith Messerer (1908-2004), ballerina och berömd pedagog. Hennes morbror var den berömde balettpedagogen Asaf Messerer (1903-1992) och Sulamiths son Michail Messerer (1948– ) har fortsatt pedagoglinjen, Han har bland annat varit lärare vid Kungliga Svenska Balettskolan och senast balettmästare vid Mikhailovskijteatern i S:t Petersburg.
Maja Plisetskaja var under hela sin karriär anställd vid Bolsjojteatern, där hon hade stora framgångar, men även många svåra kontroverser med olika ledarpersoner. Hon betraktades en längre tid som en säkerhetsrisk, bland annat då hon var av judisk familj, och vägrades turnera utomlands fram till 1959.
Därefter har hon framträtt över hela världen och anses som en av de största dansarna under 1900-talet, Hennes första internationella framgång var i Paris och hon känner sig särskilt välkommen i Frankrike.
Bland hennes roller märks alla de stora klassiska baletterna från Svansjön till Don Quijote och märkesroller som Michail Fokins Den döende Svanen – något av hennes signaturroll – och Alberto Alonsos Carmen. Roland Petit koreograferade La Rose malade (1973) för henne och Béjart skapade Isadora (1976) för henne och Ave Maia till hennes 70-årsdag.
Hon har koreograferat flera stora baletter som Anna Karenina (1972) efter Tolstoj och Måsen (1980) efter Tjechov. Måsen gavs även av Stora Teaterns balett i Göteborg på 1980-talet.
Hon har varit konstnärlig ledare för Romoperans balett 1984-1985 och Spanska Nationalbaletten i Madrid 1987-1989.
Hon har belönats med många utmärkelser, bl.a. Första pris vid balettävlingen i Budapest 1951, Ryska sovjetrepublikens Folkartist 1951, Sovjetunionens Folkartist 1959, Anna Pavlovapriset 1962, Leninpriset 1964, Franska Hederslegionen 1986 och Premium Imperiale i Japan 2006.
Intervjuare: Anders Jörlén
med bistånd av Svetlana Kesareva
2 september 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision