Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mästarkurs i Helsingfors med stjärndansare från Paris

Balettpedagogernas förening i Finland hade anordnat en sommarkurs med Elisabeth Platel och Wilfried Romoli som gästpedagoger under fem dagar mitt i sommaren, den 18 - 22 juli. Elisabeth Platel, tidigare étoile (stjärna) på Parisoperan är från 2004 chef för dess balettskola, och Wilfried Romoli, étoile på operan är nu förutom en fortsatt dansarverksamhet även aktiv med att undervisa.  

22 flitiga ungdomar, valda på grund av dvd-inspelningar, kom för att – delade i två grupper – göra sitt bästa inför ögonen på de två. Redan tidigt på morgonen började undervisningen. Klockan 9.00 startade man med klass för att senare på dagen ha repertoarundervisning. Dagen avslutades med instudering av en modern koreografi tillsammans med danskonstnären Natasha Lommi, Helsingfors.

Elisabeth Platel

Elisabeth Platel

Organisation
Kursen ordnades av Balettpedagogit r.y. – balettpedagogföreningen i Finland – och av organisationen Helsingin kansainvälinen balettikilpailu - yhdistys – Föreningen för Helsingfors internationella balettävling – i syfte att främja ungdomarnas kunskaper inför den stora tävlingen våren 2012.

Balettpedagogernas förening har som mål att ordna högklassiga kurser både för pedagoger och dansstuderande, och denna gång var det möjligt för pedagogerna att delta som åskådare. På vissa kurser får lärarna själva delta med att träna och lära sig nya saker och trender. Det är viktigt att umgås och att få diskutera med andra också.

Den internationella balettävlingen i Helsingfors – HIBC Länk till annan webbplats. – ordnas vart fjärde år i maj-juni, och har från sin början 1984 varit mycket populär. Såsom i många fall har det funnits en eldsjäl bakom tanken; Doris Laine-Almi – tidigare primaballerinan och balettchefen vid bl.a. Helsingforsoperan.

Många stjärnor och solistdansare har deltagit och stått på prispallen, t.ex. Daniil Simkin, Barbora Kohoutková och Jurgita Dronina, som var solist på Kungliga Operan. Men även dansare som Nina Hyvärinen och Maria Baranova, Finland; Eve Andre och Maria Seletskaja från Estland; Alexandre Riabko, Tyskland; Alena Shkatula, Vitryssland. En ganska stor mängd unga dansare från Asien har också deltagit.

Nu ser vi fram emot tävlingen 2012 med de 100 unga dansare som blir utvalda från olika håll i världen.

Elisabeth Platel i Svansjön

Elisabeth Platel i Svansjön

Elisabeth Platel – chef för Parisoperans balettskola Länk till annan webbplats. – och de finska flickorna
Elisabeth – är en mycket elegant dam. Så som så många tidigare dansare som har självdisciplin, och vilka fortsätter att vara aktiva på ett område som har anknytning till balett. Hon är energisk, trevlig, och ibland också rolig när hon förklarar saker för sina elever.

Jag frågar flickorna, som äter sina mellanmål eller vilar på golvet: om hon är sträng? Nej, lyder ett roat svar från flera munnar samstämmigt. Flickorna är nöjda med undervisningen, och i salen lyssnar de mycket noggrant till vad deras lärare har att komma med, korrigerar sina ställningar, tempon och mycket annat – i enlighet med anvisningarna.

Till exempel får vissa höra att de inte ska lämna baken efter sig när de går vidare i ett hopp: ”ta med ryggen och allt i hoppet” säger Elisabeth. Och det blir bättre, det syns genast.

Vad syftar ni till när ni så här i mitten av era sommarlov kommer till kursen? Orkar ni träna och jobba hårt – undrar jag vidare, och ställer den dumma frågan: Har ni drömmar om att bli dansare”. Någon medger direkt, och en röst säger att det är väl allas önskan. De flesta är studerande vid operans balettskola, men också privata skolor såsom Helsingin Tanssiopisto är representerade. Inga pojkar finns på kursen.

Jag talar mera med Elli Purkunen som flyttat från Östra Finland för att kunna gå på operans balettskola i huvudstaden, och med Anni Jokimies och Anna Yliaho. Dessa 15-16-åringar är stolta över vad de gör och jobbar målmedvetet framåt. Vissa av ungdomarna på kursen får vi säkert se på kommande tävlingar.

Jag frågar Elisabeth Platel
Varför ville Ni komma hit till Norden - i mitten av er sommarledighet - och jobba med dessa unga?

Svaret lyder att intresset att se sig omkring är ledstjärnan, och jag frågar vidare hur det varit att avsluta en fin dansarkarriär och börja göra något helt annat – fast jag kan ana att en person som Elisabeth också kan hantera en sak som denna med klokhet.

Hon säger att hon ju börjat förbereda sig för förändringen i livet i god tid. Redan då hon ännu var i mitten av dansarkarriären började hon undervisa, och steget från dansare till pedagog och chef för balettskolan var en naturlig följd i karriären.

Borde man ändra något i er utbildning, frågar jag trots att alla ju vet att Parisskolan tillhör de bästa i världen. Nej, det ska vi inte - vi är ju bäst! – och vi ska ha samma anda kvar även i fortsättningen. Vi tar in eleverna som 8- eller 9-åringar.

De kommer då in i atmosfären och de ska andas ”francais”, de ska ha hemlandets anda i sig. Ingen kritik av det nutida systemet eftersom det ju skapar kunniga dansare, världens topp!

Parisoperans skola – en av de bästa i världen. Fotograf David Elofer

Parisoperans skola – en av de bästa i världen. Fotograf David Elofer

Systemet då, jag säger mig märka att det inte är så strikta regler för lektionen, när det gäller till exempel positioner – såsom i Vaganovaskolan Länk till annan webbplats.. Titta på eleven, säger Elisabeth, om det inte går att åstadkomma en alldeles perfekt position går det kanske att kompensera på annat sätt.

Hon visar senare under timmen för någon av eleverna att på scenen kan man stå i första positionen lite bekvämare, i en position som är bättre för den egna utåtvridningen, eftersom åskådarna ju finns framför scenen, inte på sidorna. Ändå kan man komma vidare i sin dans och se bra ut i en ställning.

Spara energi här! ropar Elisabeth. Flickorna visar sig på sista timmen i ”Soir de Fête” till Delibes musik – det är krävande och man kanske inte orkar så bra ända till slutet, om man inte är ”economique” i utförandet av vissa rörelser.

Det är liknande finesser som man går igenom, utan att någonsin låta eleverna göra dansen omusikalisk. Då är det strikta regler, att lyssna och följa musiken, och stilen. Lärarna förklarar vad som är fel och vad som borde synas i dansen. Det som bjuds åt åskådaren får inte vara flummigt.

Wilfried Romoli, den andra gästande stjärnan från Paris, håller den sista timmen tillsammans med Elisabeth Platel och de samarbetar på ett trevligt sätt. Båda tycker att de finska eleverna kunde visa mer än vad de gör, det är tydligt att lärarna är vana vid en annan sorts elevmaterial.

Vissa 15- och 16-åringar i Norden är ofta ännu ganska osäkra på sig själva – eller möjligtvis har de en stor respekt för lärarna, och detta tycker en del av de finska pedagogerna är en bra sak; de finska ungdomarna är inte och ska inte vara som de franska, säger någon.

En smaksak, men ett är säkert; när man träder ut på scenen ska man utstråla säkerhet på rätt sätt och dra blickarna till sig. I en tävling gäller detta även för tonåringar – det gäller alltså inte att vara för blyg.

Wilfried Romoli i Balanchines balett De fyra temperamenten med fr v Marie-Isabelle Peracchi, Sabrina Mallem, Marie-Solene Boulet och Vanessa Legassy. Fotograf Sebastien Mathe/Opéra National de Paris

Wilfried Romoli i Balanchines balett De fyra temperamenten med fr v Marie-Isabelle Peracchi, Sabrina Mallem, Marie-Solene Boulet och Vanessa Legassy. Fotograf Sebastien Mathe/Opéra National de Paris

Wilfried Romoli
Jag talar även med Wilfried Romoli om karriär, om undervisningen vid balettskolan i Paris och om eleverna. Han är på samma linje i sina tankar som Elisabeth Platel. Han är ännu aktiv inom sin dansarkarriär och uppträder med Ballet Preljocaj Länk till annan webbplats..

Som balettpedagog har även han börjat jobba för att landa mjukt efter karriären, och mycket väl. Han tycks trivas med att undervisa och gör det på ett säkert sätt. Han tror på metoden som tillämpas i Parisskolan och som ger fina dansare som resultat.

Natasha Lommi – en kunnig pedagog
Slutet av varje eftermiddag var ägnat åt en modern koreografi av Susanna Leinonen. Natasha Lommi är själv en av dansarna i ensemblen Susanna Leinonen Company Länk till annan webbplats.. Det var en glädje att se hur även denna unga pedagog tog hand om sina elever. Hon gav dem självförtroende, tips om hur man tacklar olika problem med koreografin, samt visade om och om igen hur rörelserna skulle utföras, utan att lämna någon rådlös om en elev ville veta mer om en detalj. Samtidigt upplyste hon flickorna om att det gäller att hitta en tanke, ett mål i det man gör.

Sträck på fötterna! Foto L'École de ballet de l'Opéra de Paris

Sträck på fötterna! Foto L'École de ballet de l'Opéra de Paris

Ida Viikinkoski har fått sitt livs chans vid tidig ålder
En av kursdeltagarna – Ida Viikinkoski – som i år var juniorvinnare i Stora daldansen i Falun – har efter kursen fått möjlighet att delta i undervisningen på Parisoperans balettskola under höstterminen. Detta meddelade Kenneth Greve – balettchef vid Finlands nationalopera – stolt vid ett möte inför höstsäsongen och konstaterade att en sådan möjlighet är ytterst sällsynt.

Ida inleder studierna i Paris i september med en provtid, och även om Kenneth Greve önskar att hon också ska komma tillbaka till Finland, får man önska att hon får utnyttja alla de möjligheter som finns till för hennes del, vid en kommande karriär inom baletten.

Anita Jokela
30 augusti 2011

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil