Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mästarkurs i Helsingfors med stjärndansare från Paris

Balettpedagogernas förening i Finland hade anordnat en sommarkurs med Elisabeth Platel och Wilfried Romoli som gästpedagoger under fem dagar mitt i sommaren, den 18 - 22 juli. Elisabeth Platel, tidigare étoile (stjärna) på Parisoperan är från 2004 chef för dess balettskola, och Wilfried Romoli, étoile på operan är nu förutom en fortsatt dansarverksamhet även aktiv med att undervisa.  

22 flitiga ungdomar, valda på grund av dvd-inspelningar, kom för att – delade i två grupper – göra sitt bästa inför ögonen på de två. Redan tidigt på morgonen började undervisningen. Klockan 9.00 startade man med klass för att senare på dagen ha repertoarundervisning. Dagen avslutades med instudering av en modern koreografi tillsammans med danskonstnären Natasha Lommi, Helsingfors.

Elisabeth Platel

Elisabeth Platel

Organisation
Kursen ordnades av Balettpedagogit r.y. – balettpedagogföreningen i Finland – och av organisationen Helsingin kansainvälinen balettikilpailu - yhdistys – Föreningen för Helsingfors internationella balettävling – i syfte att främja ungdomarnas kunskaper inför den stora tävlingen våren 2012.

Balettpedagogernas förening har som mål att ordna högklassiga kurser både för pedagoger och dansstuderande, och denna gång var det möjligt för pedagogerna att delta som åskådare. På vissa kurser får lärarna själva delta med att träna och lära sig nya saker och trender. Det är viktigt att umgås och att få diskutera med andra också.

Den internationella balettävlingen i Helsingfors – HIBC Länk till annan webbplats. – ordnas vart fjärde år i maj-juni, och har från sin början 1984 varit mycket populär. Såsom i många fall har det funnits en eldsjäl bakom tanken; Doris Laine-Almi – tidigare primaballerinan och balettchefen vid bl.a. Helsingforsoperan.

Många stjärnor och solistdansare har deltagit och stått på prispallen, t.ex. Daniil Simkin, Barbora Kohoutková och Jurgita Dronina, som var solist på Kungliga Operan. Men även dansare som Nina Hyvärinen och Maria Baranova, Finland; Eve Andre och Maria Seletskaja från Estland; Alexandre Riabko, Tyskland; Alena Shkatula, Vitryssland. En ganska stor mängd unga dansare från Asien har också deltagit.

Nu ser vi fram emot tävlingen 2012 med de 100 unga dansare som blir utvalda från olika håll i världen.

Elisabeth Platel i Svansjön

Elisabeth Platel i Svansjön

Elisabeth Platel – chef för Parisoperans balettskola Länk till annan webbplats. – och de finska flickorna
Elisabeth – är en mycket elegant dam. Så som så många tidigare dansare som har självdisciplin, och vilka fortsätter att vara aktiva på ett område som har anknytning till balett. Hon är energisk, trevlig, och ibland också rolig när hon förklarar saker för sina elever.

Jag frågar flickorna, som äter sina mellanmål eller vilar på golvet: om hon är sträng? Nej, lyder ett roat svar från flera munnar samstämmigt. Flickorna är nöjda med undervisningen, och i salen lyssnar de mycket noggrant till vad deras lärare har att komma med, korrigerar sina ställningar, tempon och mycket annat – i enlighet med anvisningarna.

Till exempel får vissa höra att de inte ska lämna baken efter sig när de går vidare i ett hopp: ”ta med ryggen och allt i hoppet” säger Elisabeth. Och det blir bättre, det syns genast.

Vad syftar ni till när ni så här i mitten av era sommarlov kommer till kursen? Orkar ni träna och jobba hårt – undrar jag vidare, och ställer den dumma frågan: Har ni drömmar om att bli dansare”. Någon medger direkt, och en röst säger att det är väl allas önskan. De flesta är studerande vid operans balettskola, men också privata skolor såsom Helsingin Tanssiopisto är representerade. Inga pojkar finns på kursen.

Jag talar mera med Elli Purkunen som flyttat från Östra Finland för att kunna gå på operans balettskola i huvudstaden, och med Anni Jokimies och Anna Yliaho. Dessa 15-16-åringar är stolta över vad de gör och jobbar målmedvetet framåt. Vissa av ungdomarna på kursen får vi säkert se på kommande tävlingar.

Jag frågar Elisabeth Platel
Varför ville Ni komma hit till Norden - i mitten av er sommarledighet - och jobba med dessa unga?

Svaret lyder att intresset att se sig omkring är ledstjärnan, och jag frågar vidare hur det varit att avsluta en fin dansarkarriär och börja göra något helt annat – fast jag kan ana att en person som Elisabeth också kan hantera en sak som denna med klokhet.

Hon säger att hon ju börjat förbereda sig för förändringen i livet i god tid. Redan då hon ännu var i mitten av dansarkarriären började hon undervisa, och steget från dansare till pedagog och chef för balettskolan var en naturlig följd i karriären.

Borde man ändra något i er utbildning, frågar jag trots att alla ju vet att Parisskolan tillhör de bästa i världen. Nej, det ska vi inte - vi är ju bäst! – och vi ska ha samma anda kvar även i fortsättningen. Vi tar in eleverna som 8- eller 9-åringar.

De kommer då in i atmosfären och de ska andas ”francais”, de ska ha hemlandets anda i sig. Ingen kritik av det nutida systemet eftersom det ju skapar kunniga dansare, världens topp!

Parisoperans skola – en av de bästa i världen. Fotograf David Elofer

Parisoperans skola – en av de bästa i världen. Fotograf David Elofer

Systemet då, jag säger mig märka att det inte är så strikta regler för lektionen, när det gäller till exempel positioner – såsom i Vaganovaskolan Länk till annan webbplats.. Titta på eleven, säger Elisabeth, om det inte går att åstadkomma en alldeles perfekt position går det kanske att kompensera på annat sätt.

Hon visar senare under timmen för någon av eleverna att på scenen kan man stå i första positionen lite bekvämare, i en position som är bättre för den egna utåtvridningen, eftersom åskådarna ju finns framför scenen, inte på sidorna. Ändå kan man komma vidare i sin dans och se bra ut i en ställning.

Spara energi här! ropar Elisabeth. Flickorna visar sig på sista timmen i ”Soir de Fête” till Delibes musik – det är krävande och man kanske inte orkar så bra ända till slutet, om man inte är ”economique” i utförandet av vissa rörelser.

Det är liknande finesser som man går igenom, utan att någonsin låta eleverna göra dansen omusikalisk. Då är det strikta regler, att lyssna och följa musiken, och stilen. Lärarna förklarar vad som är fel och vad som borde synas i dansen. Det som bjuds åt åskådaren får inte vara flummigt.

Wilfried Romoli, den andra gästande stjärnan från Paris, håller den sista timmen tillsammans med Elisabeth Platel och de samarbetar på ett trevligt sätt. Båda tycker att de finska eleverna kunde visa mer än vad de gör, det är tydligt att lärarna är vana vid en annan sorts elevmaterial.

Vissa 15- och 16-åringar i Norden är ofta ännu ganska osäkra på sig själva – eller möjligtvis har de en stor respekt för lärarna, och detta tycker en del av de finska pedagogerna är en bra sak; de finska ungdomarna är inte och ska inte vara som de franska, säger någon.

En smaksak, men ett är säkert; när man träder ut på scenen ska man utstråla säkerhet på rätt sätt och dra blickarna till sig. I en tävling gäller detta även för tonåringar – det gäller alltså inte att vara för blyg.

Wilfried Romoli i Balanchines balett De fyra temperamenten med fr v Marie-Isabelle Peracchi, Sabrina Mallem, Marie-Solene Boulet och Vanessa Legassy. Fotograf Sebastien Mathe/Opéra National de Paris

Wilfried Romoli i Balanchines balett De fyra temperamenten med fr v Marie-Isabelle Peracchi, Sabrina Mallem, Marie-Solene Boulet och Vanessa Legassy. Fotograf Sebastien Mathe/Opéra National de Paris

Wilfried Romoli
Jag talar även med Wilfried Romoli om karriär, om undervisningen vid balettskolan i Paris och om eleverna. Han är på samma linje i sina tankar som Elisabeth Platel. Han är ännu aktiv inom sin dansarkarriär och uppträder med Ballet Preljocaj Länk till annan webbplats..

Som balettpedagog har även han börjat jobba för att landa mjukt efter karriären, och mycket väl. Han tycks trivas med att undervisa och gör det på ett säkert sätt. Han tror på metoden som tillämpas i Parisskolan och som ger fina dansare som resultat.

Natasha Lommi – en kunnig pedagog
Slutet av varje eftermiddag var ägnat åt en modern koreografi av Susanna Leinonen. Natasha Lommi är själv en av dansarna i ensemblen Susanna Leinonen Company Länk till annan webbplats.. Det var en glädje att se hur även denna unga pedagog tog hand om sina elever. Hon gav dem självförtroende, tips om hur man tacklar olika problem med koreografin, samt visade om och om igen hur rörelserna skulle utföras, utan att lämna någon rådlös om en elev ville veta mer om en detalj. Samtidigt upplyste hon flickorna om att det gäller att hitta en tanke, ett mål i det man gör.

Sträck på fötterna! Foto L'École de ballet de l'Opéra de Paris

Sträck på fötterna! Foto L'École de ballet de l'Opéra de Paris

Ida Viikinkoski har fått sitt livs chans vid tidig ålder
En av kursdeltagarna – Ida Viikinkoski – som i år var juniorvinnare i Stora daldansen i Falun – har efter kursen fått möjlighet att delta i undervisningen på Parisoperans balettskola under höstterminen. Detta meddelade Kenneth Greve – balettchef vid Finlands nationalopera – stolt vid ett möte inför höstsäsongen och konstaterade att en sådan möjlighet är ytterst sällsynt.

Ida inleder studierna i Paris i september med en provtid, och även om Kenneth Greve önskar att hon också ska komma tillbaka till Finland, får man önska att hon får utnyttja alla de möjligheter som finns till för hennes del, vid en kommande karriär inom baletten.

Anita Jokela
30 augusti 2011

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil