Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Danjel Andersson, MDT: svensk koreografi måste få en internationell profil

I oktober 2010 tillträdde Danjel Andersson som chef för Moderna Dansteatern. Från och med mars i år började det första halvåret med hans eget program på teatern. Inför höstsäsongen 2011 fick Dansportalen en pratstund om erfarenheter från det första halvåret och om planer för framtiden.

Inför vårsäsongen publicerade Danjel Andersson på MDT:s hemsida Länk till annan webbplats. något ytterligt ovanligt i svensk scenkonst: en programförklaring Länk till annan webbplats., väl motiverad och väl genomtänkt. I en lägesanalys preciserar han där några av de viktigaste problemen som den svenska samtida koreografikonsten står inför. Till exempel spelas alltför många nya verk endast tre-fyra gånger. Det beror i synnerhet på bidragsystemens utformning.

Danjel Andersson. Foto MDT

Danjel Andersson. Foto MDT

Danjel, vilka är då dina recept för att råda bot på bristerna?

Först vill jag säga att det var roligt att höra att du tycker att texten är intressant. Det är precis vad jag fått höra av kolleger och koreografer i utlandet.

Texten är skriven på engelska eftersom jag är så oerhört angelägen om internationell samverkan. Med våra begränsade resurser var jag tvungen att välja ett språk. Det blev tills vidare engelska, men jag hoppas att hemsidan en dag skall kunna bli tvåspråkig.

Kommentarerna från utlandet gick ut på att man också där fann det mycket intressant med min programförklaring – att över huvud taget se en sådan formulerad. Det är tydligen också i andra länder något mycket ovanligt.

Samtidigt har man från utlandet visat stort intresse för vad som är något av min käpphäst: samproduktioner och andra former av internationellt samarbete. Redan har min text bidragit till att skapa nya kontakter.

Kort sagt kunde mitt svar bli: Svensk koreografi måste få en internationell profil! Jag behöver förstås utveckla tanken.

Den samtida dansen är en stor, internationell företeelse med många lokala särdrag. Jag hävdar bestämt att mycket ny svensk koreografi vore oerhört väl värd att framföras även i internationella sammanhang.

Dels för att berika den internationella dansvärlden och ge svenska koreografer välförtjänt internationell uppmärksamhet, dels för att i retur berika Sverige med existerande och nya konstnärskap och impulser.

Xavier Le Roys  Le Sacre du Printemps visas 26-27 augusti. Foto MDT

Xavier Le Roys Le Sacre du Printemps visas 26-27 augusti. Foto MDT

Man brukar framhålla att "Dance travels well", ungefär: Dans når över alla språkbarriärer.

Just det. Där finns många givna, naturliga möjligheter. Det gäller bara att ta vara på dem. Man kan göra mycket mer än att blott utbyta föreställningar. Till exempel kan man genomföra så kallade "residens" i utbytesform: en svensk koreograf får arbeta i ett annat land mot att en koreograf från det landet får komma hit.

Med begränsade medel vinner man mycket då. Det har vi genomfört och det kommer vi att fortsättas med. Strukturer för utbyte är över huvud ett högprioriterat område.

(Anm: "Residens" är ett sorts översättningslån som förstås betyder ungefär koncentrerad arbetsperiod i studio, men det är onekligen koncist som uttryck betraktat.)

I sammanhanget vill jag tillägga detta: Mycket av våra tillgängliga medel går åt till att betala hyra för nyrenoverade lokaler och andra kostnader som jag inte kan kontrollera (värme, telefon, el etc.). Min bestämda ambition är att fylla lokalerna med aktiviteter.

Det betyder nu inte att vi kan ha föreställningar jämt. Vi är tre personer anställda: jag, producenten Stina Dahlström och scenteknikern Katti Alm. Det innebär förstås begränsningar.

Men man kan genomföra annat också. Nu under sommaren har vi haft tre parallella "residens" praktiskt taget hela tiden. Då är lokalerna maximalt utnyttjade.

En begränsad budget tvingar fram kreativitet. Jag använder i stor utsträckning sociala medier som Facebook och Twitter. De är utmärkta medel för att skapa och upprätthålla kontakter.

Krõõt Juuraks Scripted Smalltalk visas 27 augusti. Foto MDT

Krõõt Juuraks Scripted Smalltalk visas 27 augusti. Foto MDT

Nu snart börjar höstsäsongen. Hur sammanställer man då ett program?

Utgångspunkten är i princip enkel. Man kan sammanfatta den i tre delar. Dels erkända, internationella koreografer, som vår första gäst: Xavier Le Roy, som 26/8 och 27/8 ger ett av sina viktigaste verk: "Le sacre du printemps".

Dels koreografer som varit verksamma under flera år men som ännu inte nått lika långt. I Sverige till exempel Dorte Olesen, Björn Säfsten och Malin Elgán. Den tredje sektorn är särskilt spännande: att identfiera nästa generation av intressanta koreografer.

Något som visade sig mycket lyckat under våren var "Double Bills": Den som köper en biljett till en föreställning får på köpet en biljett till något annat.

Exempel: En musikgrupp med en trogen publik framträder samma kväll, med paus emellan, som en koreograf. Olika publikgrupper har då en naturlig närhet till något helt annat, och publiken blir gränsöverskridande!  Initiativet visade sig så lyckat att vi fortsätter, förhoppningsvis med nya genrer.

Det gemensamma för de svenska koreografer vi valt att samarbeta med är detta: Vi stöder dem till hundra procent. Hos oss får de framträda flera gånger, i långsiktiga satsningar.

Vi hjälper också till med sådant som annars är svåråtkomligt: kunskap om bidragsvärlden, om producentskap och med internationella kontakter i samproducentskap. Plus kontakter för turnéer i utlandet.

För att ge så mycket plats som möjligt åt denna framväxande svenska koreografi har vi avsagt oss långkörare i form av givna publiksuccéer. Vi har heller ingen uthyrning.

Kollektivet The House of Bertha  ger White Noise 10-11 september. Foto MDT

Kollektivet The House of Bertha ger White Noise 10-11 september. Foto MDT

Är hela höstprogrammet fastlagt?

Jag är angelägen om att hålla möjligheter öppna för överraskningar. Säsongen innehåller också seminarier. Där kommer koreografer att få möjlighet att tala om tankar bakom verk och vidare ambitioner med sina konstnärskap.

Till varje föreställning finns programblad med innehållsrika texter, ofta av koreograferna själva. Dessa finns åtkomliga även för dem som inte har möjlighet att bevista föreställningarna.

Björn Säfstens Display visas 14-16 oktober. Foto Nicklas Dannermalm

Björn Säfstens Display visas 14-16 oktober. Foto Nicklas Dannermalm

Detta gläder särskilt den som tror på det skrivna ordets betydelse. Vilken var din väg till scenkonsten?

Den började redan i gymnasiet. Jag gick i Högalidsskolan, i en parallellklass till dansarlinjen. Där startade jag en klubb som var öppen varannan vecka, och många av de flitigaste besökarna var elever på dansarlinjen, och många blev mycket goda vänner.

Det föll sig då naturligt att söka jobb på Operan, men jag hamnade i stället på Dramaten  som scentekniker. Jag läste också litteratur- och teatervetenskap och insåg snart att vad som verkligen intresserade mig var glappet, eller möjligheterna, mellan en pjästext och en föreställning.

Under studierna tyckte jag mig se ett avstånd mellan teori och praktik inom scenkonsten generellt. Jag ville inte bara klaga utan försöka åtgärda detta, så jag startade (med Linda Zachrison) teatertidskriften "Visslingar och rop Länk till annan webbplats." (1996-2010).

Där försökte vi tänja på begreppet teori till något mer än filosofi. Vi lyckades också få praktiker att skriva i varje nummer. Det gladde mig särskilt, eftersom det inom teatern är praktikerna som skrivit alla de viktigaste teoritexterna: Aristoteles, Stanislavskij, Peter Brook etc.

Som särskilt intresserad av företeelsen performance startade jag festivalerna "Perfect performance" och "TUPP". Och då är vi praktiskt taget framme i nutid.

Peter Bohlin
11 augusti 2011


  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil