Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Danjel Andersson, MDT: svensk koreografi måste få en internationell profil

I oktober 2010 tillträdde Danjel Andersson som chef för Moderna Dansteatern. Från och med mars i år började det första halvåret med hans eget program på teatern. Inför höstsäsongen 2011 fick Dansportalen en pratstund om erfarenheter från det första halvåret och om planer för framtiden.

Inför vårsäsongen publicerade Danjel Andersson på MDT:s hemsida Länk till annan webbplats. något ytterligt ovanligt i svensk scenkonst: en programförklaring Länk till annan webbplats., väl motiverad och väl genomtänkt. I en lägesanalys preciserar han där några av de viktigaste problemen som den svenska samtida koreografikonsten står inför. Till exempel spelas alltför många nya verk endast tre-fyra gånger. Det beror i synnerhet på bidragsystemens utformning.

Danjel Andersson. Foto MDT

Danjel Andersson. Foto MDT

Danjel, vilka är då dina recept för att råda bot på bristerna?

Först vill jag säga att det var roligt att höra att du tycker att texten är intressant. Det är precis vad jag fått höra av kolleger och koreografer i utlandet.

Texten är skriven på engelska eftersom jag är så oerhört angelägen om internationell samverkan. Med våra begränsade resurser var jag tvungen att välja ett språk. Det blev tills vidare engelska, men jag hoppas att hemsidan en dag skall kunna bli tvåspråkig.

Kommentarerna från utlandet gick ut på att man också där fann det mycket intressant med min programförklaring – att över huvud taget se en sådan formulerad. Det är tydligen också i andra länder något mycket ovanligt.

Samtidigt har man från utlandet visat stort intresse för vad som är något av min käpphäst: samproduktioner och andra former av internationellt samarbete. Redan har min text bidragit till att skapa nya kontakter.

Kort sagt kunde mitt svar bli: Svensk koreografi måste få en internationell profil! Jag behöver förstås utveckla tanken.

Den samtida dansen är en stor, internationell företeelse med många lokala särdrag. Jag hävdar bestämt att mycket ny svensk koreografi vore oerhört väl värd att framföras även i internationella sammanhang.

Dels för att berika den internationella dansvärlden och ge svenska koreografer välförtjänt internationell uppmärksamhet, dels för att i retur berika Sverige med existerande och nya konstnärskap och impulser.

Xavier Le Roys  Le Sacre du Printemps visas 26-27 augusti. Foto MDT

Xavier Le Roys Le Sacre du Printemps visas 26-27 augusti. Foto MDT

Man brukar framhålla att "Dance travels well", ungefär: Dans når över alla språkbarriärer.

Just det. Där finns många givna, naturliga möjligheter. Det gäller bara att ta vara på dem. Man kan göra mycket mer än att blott utbyta föreställningar. Till exempel kan man genomföra så kallade "residens" i utbytesform: en svensk koreograf får arbeta i ett annat land mot att en koreograf från det landet får komma hit.

Med begränsade medel vinner man mycket då. Det har vi genomfört och det kommer vi att fortsättas med. Strukturer för utbyte är över huvud ett högprioriterat område.

(Anm: "Residens" är ett sorts översättningslån som förstås betyder ungefär koncentrerad arbetsperiod i studio, men det är onekligen koncist som uttryck betraktat.)

I sammanhanget vill jag tillägga detta: Mycket av våra tillgängliga medel går åt till att betala hyra för nyrenoverade lokaler och andra kostnader som jag inte kan kontrollera (värme, telefon, el etc.). Min bestämda ambition är att fylla lokalerna med aktiviteter.

Det betyder nu inte att vi kan ha föreställningar jämt. Vi är tre personer anställda: jag, producenten Stina Dahlström och scenteknikern Katti Alm. Det innebär förstås begränsningar.

Men man kan genomföra annat också. Nu under sommaren har vi haft tre parallella "residens" praktiskt taget hela tiden. Då är lokalerna maximalt utnyttjade.

En begränsad budget tvingar fram kreativitet. Jag använder i stor utsträckning sociala medier som Facebook och Twitter. De är utmärkta medel för att skapa och upprätthålla kontakter.

Krõõt Juuraks Scripted Smalltalk visas 27 augusti. Foto MDT

Krõõt Juuraks Scripted Smalltalk visas 27 augusti. Foto MDT

Nu snart börjar höstsäsongen. Hur sammanställer man då ett program?

Utgångspunkten är i princip enkel. Man kan sammanfatta den i tre delar. Dels erkända, internationella koreografer, som vår första gäst: Xavier Le Roy, som 26/8 och 27/8 ger ett av sina viktigaste verk: "Le sacre du printemps".

Dels koreografer som varit verksamma under flera år men som ännu inte nått lika långt. I Sverige till exempel Dorte Olesen, Björn Säfsten och Malin Elgán. Den tredje sektorn är särskilt spännande: att identfiera nästa generation av intressanta koreografer.

Något som visade sig mycket lyckat under våren var "Double Bills": Den som köper en biljett till en föreställning får på köpet en biljett till något annat.

Exempel: En musikgrupp med en trogen publik framträder samma kväll, med paus emellan, som en koreograf. Olika publikgrupper har då en naturlig närhet till något helt annat, och publiken blir gränsöverskridande!  Initiativet visade sig så lyckat att vi fortsätter, förhoppningsvis med nya genrer.

Det gemensamma för de svenska koreografer vi valt att samarbeta med är detta: Vi stöder dem till hundra procent. Hos oss får de framträda flera gånger, i långsiktiga satsningar.

Vi hjälper också till med sådant som annars är svåråtkomligt: kunskap om bidragsvärlden, om producentskap och med internationella kontakter i samproducentskap. Plus kontakter för turnéer i utlandet.

För att ge så mycket plats som möjligt åt denna framväxande svenska koreografi har vi avsagt oss långkörare i form av givna publiksuccéer. Vi har heller ingen uthyrning.

Kollektivet The House of Bertha  ger White Noise 10-11 september. Foto MDT

Kollektivet The House of Bertha ger White Noise 10-11 september. Foto MDT

Är hela höstprogrammet fastlagt?

Jag är angelägen om att hålla möjligheter öppna för överraskningar. Säsongen innehåller också seminarier. Där kommer koreografer att få möjlighet att tala om tankar bakom verk och vidare ambitioner med sina konstnärskap.

Till varje föreställning finns programblad med innehållsrika texter, ofta av koreograferna själva. Dessa finns åtkomliga även för dem som inte har möjlighet att bevista föreställningarna.

Björn Säfstens Display visas 14-16 oktober. Foto Nicklas Dannermalm

Björn Säfstens Display visas 14-16 oktober. Foto Nicklas Dannermalm

Detta gläder särskilt den som tror på det skrivna ordets betydelse. Vilken var din väg till scenkonsten?

Den började redan i gymnasiet. Jag gick i Högalidsskolan, i en parallellklass till dansarlinjen. Där startade jag en klubb som var öppen varannan vecka, och många av de flitigaste besökarna var elever på dansarlinjen, och många blev mycket goda vänner.

Det föll sig då naturligt att söka jobb på Operan, men jag hamnade i stället på Dramaten  som scentekniker. Jag läste också litteratur- och teatervetenskap och insåg snart att vad som verkligen intresserade mig var glappet, eller möjligheterna, mellan en pjästext och en föreställning.

Under studierna tyckte jag mig se ett avstånd mellan teori och praktik inom scenkonsten generellt. Jag ville inte bara klaga utan försöka åtgärda detta, så jag startade (med Linda Zachrison) teatertidskriften "Visslingar och rop Länk till annan webbplats." (1996-2010).

Där försökte vi tänja på begreppet teori till något mer än filosofi. Vi lyckades också få praktiker att skriva i varje nummer. Det gladde mig särskilt, eftersom det inom teatern är praktikerna som skrivit alla de viktigaste teoritexterna: Aristoteles, Stanislavskij, Peter Brook etc.

Som särskilt intresserad av företeelsen performance startade jag festivalerna "Perfect performance" och "TUPP". Och då är vi praktiskt taget framme i nutid.

Peter Bohlin
11 augusti 2011


  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil