Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Prinsessan Christina starkt engagerad för dansen

Prinssessan Christina har hela livet varit engagerad i dansen.  Hon engagerar sig fortfarande, till exempel i Dansmuseets situation med påtvingad flytt från Gustav Adolfs Torg och neddragna anslag.

"Tanken att flytta på en fungerande museiinstitution är hårresande, ärligt sagt! Helt vansinnigt! Nu är det ett faktum och inget att göra åt. Dessutom drar man ner anslagen och delar av samlingarna hamnar i malpåse . . . Förfärligt!" säger Christina.

Prinsessan Christina har ett starkt intresse för dansen. Fotograf Cristian Hillbom

Prinsessan Christina har ett starkt intresse för dansen. Fotograf Cristian Hillbom

Alltsedan Drottning Kristinas dagar har dans funnits som en del av hovlivet och ett av kungahusets intressen. Den inom kungafamiljen som på senare år främst vurmat för dansen är hennes namne, Prinsessan Christina, fru Magnuson.

Dansportalen fick en intervju och mötesplatsen blev Confidencen vid Ulriksdal. Teatern som väckts till liv av framför allt eldsjälen Kjerstin Dellert, som, på initiativ av Christina, 1976 fick första mötet med den i törnrosasömn försänkta klenoden.

En sommardag satt vi nu i den vackert återställda teatersalongen med den skira grönskan och fågelsången utanför fönstret. Nils-Åke Häggbom kommer chevalereskt fram med en elegant Confidencenkudde för Christina med orden: "Du är ju ändå prinsessa!"

Hur började dansintresset?
"Som så många flickor på 1940-talet sattes jag i dansskola vid fyra-fem års ålder – som alla mina systrar före mig. Det hörde till att små flickor skulle göra det.  Vi började hos Dans-Brita – Brita af Geijerstam – som undervisade i barndans.

Jag tyckte det var förfärligt roligt och ville göra mer, så efter något år började jag i Nina Kozlowskys nyöppnade privata dansskola på Sturegatan, där hon och hennes man Albert undervisade, parallellt med sina tjänster som balettmästare på Operan.

Jag stannade hos Kozlowskys hela min skoltid tills jag var cirka tjugo år. Då blev det ett naturligt avbrott genom att jag reste till USA och studerade ett år på universitet. Jag var aldrig något ballerinaämne men vansinnigt roligt var det."

En äkta balettprinsessa! Foto: Reportagebild/SCANPIX

En äkta balettprinsessa! Foto: Reportagebild/SCANPIX

Har dansintresset suttit i hela tiden sedan dess?
"Absolut! I USA blev det inte så mycket tid att se dans. Jag studerade i Cambridge, nära Boston, och det var helt andra ämnen som tog mitt intresse där.

När jag kom tillbaka till Sverige gick jag på Operan och såg dans så ofta jag hade tillfälle – vilket jag hade gjort under hela min uppväxt. Jag har många minnen från femtitalet och alla våra duktiga dansare, som Ellen Rasch till exempel.

Jag glömmer aldrig Gala Performance av Anthony Tudor med Ellen och Gunnel Lindgren, det var helt underbart. Dansarna var fantastiska och Tudor var en jättespännande koreograf med bland annat Eldpelaren och Ekon av trumpeter.

Då kom också Mariane Orlando – det var inte så dumt heller. Man fascinerades av denna unga, långa, smala med vackra armar . . . Åhh!

Hela det gamla gardet har man växt upp med."

Någon favoritbalett?
"Det är svårt att säga, det har blivit väldigt många. – Les Noces (av Jerome Robbins) var en kolossalt stilig balett, den tog verkligen tag i en första gången man såg den. Den var så annorlunda. Jag glömmer aldrig när Kerstin Lidström slängde ut de långa flätorna, det var något man kommer ihåg!"

Kerstin Lidström (på knä) och Viveka Ljung i Les Noces 1969. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Kerstin Lidström (på knä) och Viveka Ljung i Les Noces 1969. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Gunnel Lindgren

Gunnel Lindgren som Den italienska ballerinan i Gala Performance,en av 1950-talets stora succéer. Fotograf Enar Merkel Rydberg

Det har blivit dans på andra sätt också.
"Ja, Kjerstin Dellert och Elisabeth Söderström hade fått i uppdrag att sätta ihop en festkväll på Operan i samband med min brors bröllop 1976 och jag blev anlitad som en slags förbindelselänk. Då hade vi mycket med varandra att göra.

Jag hade aldrig varit inne i Confidencenhuset, när vi 1974 flyttade in i Villa Beylon här bredvid. Då var det bostäder här i huset och teatersalongen var helt tillstängd, närmast en skräpkammare.

Det fanns en grundplåt till restaurering men man visste inte vad man skulle använda teatern till. På 70-talet var Stockholms universitet under uppbyggnad i Frescati och man letade efter samlingslokaler för föredrag, seminarier m.m. och Confidencen var ett av de intressanta objekten. Även Svenska Akademien och Vetenskapsakademierna var intresserade och man tänkte eventuellt göra en aula av det här huset. Övervåningen skulle kunna bli gästbostäder för forskare.

Kerstin Lidström och Nils-Åke Häggbom 1977. Fotograf Ann Årefeldt

Kerstin Lidström och Nils-Åke Häggbom 1977. Fotograf Ann Årefeldt

Men Kerstin Bergendal, som var krögare på Värdshuset, samlade några intresserade för att diskutera om man kunde göra något. Hon var kulturellt intresserad och sjöng gärna själv, och hon tyckte att 'inte kan det bli föredrag här inne – det här ska ju vara en teater'. Så hon kallade ihop några intressenter från akademierna, Wallenbergstiftelsen och andra fina herrar och damer tillsammans med Kjerstin och mig och min man.

Man vände sig till Kjerstin Dellert och bad henne försöka återuppväcka husets teaterförflutna. Det fanns ingen scen längre, så man byggde upp ett litet podium och ställde ut gamla kyrkbänkar, som förvarats i huset, för publiken att sitta på.

Sedan ordnades 'spektakeldagar' på Confidencen 1977 och 1978 med bland annat balett nere i parken. Det finns fantastiska bilder från dessa evenemang av en ung Häggbom och en jättefin bild av Madeleine Onne. Det är underbart här i parken när vädret är fint, men det är för osäkert att ordna föreställningar utomhus. Fuktigt och kallt kan det bli och farligt för dansarna.

Föreningen Confidencen Rediviva bildades 17 juni 1981 och jag blev invald i styrelsen. Men det  hade hänt mycket med baletten dessförinnan.

Nils-Åke Häggbom, Madeleine Onne, Per-Arthur Segerström och Kerstin Lidström 1977. Fotograf Ann Årefeldt

Nils-Åke Häggbom, Madeleine Onne, Per-Arthur Segerström och Kerstin Lidström 1977. Fotograf Ann Årefeldt

Engagemang för Dansmuseet
Bengt Häger hade engagerat mig för Dansmuseet och vi gjorde ett upprop för att bilda Dansmuseets vänner och där blev jag med i styrelsen från början. Bengt var ordförande den första tiden och efterträddes av Bertil Hagman. Jag var vice ordförande en tid under Bertil och har varit med i styrelsen hela tiden, för att dra litet uppmärksamhet till museet.

Sedan var jag med i Unescos internationella dansråd CIDD, bland annat vid den första konferensen med dansare, då man diskuterade det eviga problemet: vad gör dansare när karriären tar slut. Vad kan man använda sin utbildning till, hur kan man hjälpa pensionerade dansare till ett vettigt liv, kanske inom artistvärlden eller något helt annat. Det var ett viktigt ämne, på samma sätt som problemen med balettskador.

Det arrangerades också tävlingar i 'dansfilm' samt två resor till Indien 1976 och 1978, i samarbete med Dansmusei vänner. Det var Lilavati som såg till att vi fick se det bästa och mest äkta inom indisk dans.

Det har blivit andra uppdrag för mig som t ex Röda Korset, men jag har funnits kvar i dansvärlden hela tiden.

Något som jag är stolt över är att jag blev utsedd till hedersmedlem i Kungliga Baletten på Nils-Åke Häggboms initiativ. Han tyckte att baletten behövde en hedersfigur att representera baletten vid till exempel turnéer till utlandet.

Vi reste också tillsammans med dansare till Amerika för att samla in pengar till Confidencen. Man framförde mest dans inom 1700-talssfären med kläder från Drottningholm och något mer klassiskt stycke. Barockmusik och -dans var ganska okänt i USA och jag minns att det var ett väldigt sjå att få tag i en cembalo till föreställningarna.

Nu får teatern mer stöd från stat och kommun så vi kan inte klaga, men det finns alltid behov av mer pengar."

Prinsessan Christina får ofta agera som medalj- och stipendieutdelare, här är det Avetik Karapetyan i Kungliga Baletten som får ett Carina Ari-stipendium. Fotograf Cristian Hillbom

Prinsessan Christina får ofta agera som medalj- och stipendieutdelare, här är det Avetik Karapetyan i Kungliga Baletten som får ett Carina Ari-stipendium. Fotograf Cristian Hillbom

Hur ser Christina på framtiden?
"Jag sitter ordförande i stiftelsen som driver verksamheten vid Confidencen och är hedersordförande i Confidencen Rediviva.

I Dansmuseet är jag inte officiellt engagerad, men jag kan inte riktigt låta bli att intressera mig – ärligt sagt. Jag har ju varit med om alla förflyttningarna – det har blivit litet för många. Man trodde att den nuvarande lokalen vid Gustav Adolfs torg skulle vara permanent, den var väldigt bra, så det är sorgligt att det ska behöva göras en ny rockad."

Det blir en ny dansarutbildning för dansare
"Jag tror det är en absolut nödvändighet att det blir en förändring. Det är oundvikligt att man måste göra ett urval i en så speciell utbildning. Framför allt för barnens egen skull kan man inte trycka in alla som vill och sedan inte har förutsättningar för att lyckas.

Det behövs fysiska förutsättningar, kvalitet, kompetens – allt. Man får inte ge ett sken av att 'det här kanske blir din framtid'. och så står man plötsligt senare och får höra att 'du är inte tillräckligt bra, vi kan inte anställa dig' – det är förfärligt. Då har man ju slängt bort hela sin ungdom på en dröm. Är man då 18-19 år kanske hela ens värld faller ihop.

Då är det bättre att, när man är 12 år, få beskedet att 'du har inte de fysiska förutsättningarna för att bli en bra dansare, du kan kanske bli något annat inom den konstnärliga världen' – det finns många möjligheter för en ung person idag.  Vill man dansa för att det är roligt finns det andra alternativ.

Som liten drömde även jag kanske om att stå på scen men det roliga var att dansa! För mig har danserfarenheten också betytt att man förstår vad som händer, man kan uppskatta dans som är bra, vilka dansare som har något extra och vilka som är fabulösa, man får en bedömningsgrund – det är lika roligt hela livet.

Prinsessan Christina i samtal med Dansportalens Anders Jörlén. Fotograf Cristian Hillbom

Prinsessan Christina i samtal med Dansportalens Anders Jörlén. Fotograf Cristian Hillbom

Och visst är det 'Star Quality' som gör att den stora publiken kommer – tänk när de stora ryska avhopparna kom – plötsligt skulle alla människor se på balett. Jag glömmer aldrig när jag såg Nurejev första gången 1961 i Paris, precis när han hoppat av. Man trodde inte det var möjligt att någon kunde dansa så!

Erik Bruhn var också en dansare som var något helt speciellt – någon elegantare dansare har jag aldrig sett. Bara hans sätt att svänga den stora manteln i Giselle . . ."

Så var det dags för Christina att ge sig in till ett förberedande styrelsemöte med Confidencen Redivia inför föreningens årsmöte senare på kvällen.
Anders Jörlén
3 aug 2011


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil