Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Mahler och Chopin temat för Hamburgs balettdagar

Den 26 juni till 10 juli 2011 pågick årets balettdagar i Hamburg, för 37:e gången. Årets premiär var John Neumeiers Purgatorio till Gustav Mahlers tionde symfoni medan årets stora gästspel var Kinas Nationalbalett från Beijing.

Tidigare under säsongen premiärvisades programmet Chopin Dances, som även återkom under balettdagarna, som sedvanligt innehöll en följd av baletter ur Neumeiers rika produktion.

Anna Polikarpova och Lloyd Riggins i Neumeiers Purgatorio. Fotograf Holger Badekow

Anna Polikarpova och Lloyd Riggins i Neumeiers Purgatorio. Fotograf Holger Badekow

Själv hade jag inte möjlighet att se Purgatorio så det här få bli en kort redogörelse av handlingen:

Purgatorio
(Skärselden) – namnet lånat från benämningen på den tredje satsen i Mahlers tionde symfoni – bygger på en episod i Mahlers eget liv då hans hustru Alma bedrog honom med arkitekten Walter Gropius, vilket försatte Mahler i förtvivlan. Åter en skildring av konstnärens konflikt mellan kärleken och arbetet. (Jämför Neumeiers Döden i Venedig) Koreografi, scenografi och kostymer av John Neumeier!

Konstnären/Mahler – dansad av Lloyd Riggins – är i baletten koreograf och hustrun Alma – dansad av Hélène Bouchet – avstår från sin egen musikkarriär för att kunna ta del i hans arbete, medan han vill vara ifred med sitt, trots att han inte kan leva utan Alma. Detta driver henne i armarna på en annan man.

Mahler framställs som en blek, sorgsen estet i dirigentfrack, hustrun Alma som varmblodig kvinna i rött och älskaren (Thiago Bordin) som en ung viril man, ofta iförd endast badbyxor. Varje gång Mahler söker omfamna sin hustru känner hon sig fångad och ofri och flyr ur hans famn.

"Han (Neumeier) och hans uttolkare Lloyd Riggins har lyckats med denna sällsynt intensiva och till hjärtat talande studie av en söndertrasad konstnärssjäl. Detta mästerverk togs också emot av premiärpubliken med ljudliga ovationer." skriver Hamburger Abendblatt.

Wang Qimin ocg Li Jun i Den röda lyktan. Fotograf Holger Badekow

Wang Qimin ocg Li Jun i Den röda lyktan. Fotograf Holger Badekow

Kinas Nationalbalett på gästspel
Min egen första kväll på den alltid fullsatta Hamburgoperan blev Kinas Nationalbalett i baletten Den röda lyktan. Baserad på Zhang Yimous succéfilm och med Yimou som librettist, regissör och ljussättare, var den en dröm i sensualitet och skönhet, mycket vackert och väldansat av bland andra Zhang Jian och Sheng Shidong i huvudrollerna. Koreografin är av Xin Peng Wan och Wang Yuanyuan. Musiken är av Qigang Chen.

En höjdpunkt var som alltid Neumeiers bearbetning av Svansjön: Illusionen wie Schwanensee. Balettens handling har applicerats på kungens av Bayern, Ludwig II, liv. Han byggde många dyra slott och var mer intresserad av svanar än av kvinnor. Han avsattes som sinnessjuk och hans liv slutade genom drunkning.

Rollen som kungen gjordes nu av Thiago Bordin med stor inlevelse och stark tragisk-romantisk utstrålning. Sköna Anna Polikarpova, utbildad vid Vaganovaskolan i S:t Petersburg, var en stiltrogen Odette i andra akten. Carsten Jung gjorde Mannen i skuggan (i originalet trollkarlen Rothbart).

Som den lottlösa prinsessan (motsvarande Odile, den svaerta svanen) sågs Joëlle Boulogne, som denna kväll gjorde sin avskedsföreställning efter 16 år i Hamburgbaletten. Samspelet mellan henne och Bordin var djupt rörande och hon belönades med ett berg av blommor och stående ovationer.

Hélène Bouchet och Thiago Bordin i Illusionen wie Schwanensee. Fotograf Holger Badekow

Hélène Bouchet och Thiago Bordin i Illusionen wie Schwanensee. Fotograf Holger Badekow

Nå men Chopin då?
Jo, han representerades främst av två baletter skapade av den amerikanske koreografen Jerome Robbins. Dances at a Gathering (ungefär Danser vid ett samkväm)– en av mina verkliga favoritbaletter – är en serie luftiga och charmfulla solon och pas de deuxer i lätt folkloristisk neoklassik. Hamburgbalettens förnämliga solister tog ut svängarna och särskilt gladdes man åt Anna Polikarpovas och Edvin Revazovs insatser.

Baletten visades i par med The Concert (Konserten) ett av de sällsynta komiska mästerverken inom baletten. Med en lätt karikerad pianist vid en flygel på scenen (välspelande Oliver Kern) inträder allt eftersom det ena originalet till åhörare efter det andra. Mest hängiven är ballerinan, här Anna Laudere, otroligt elegant, otroligt chosefull och rasande rolig. Bland publiken syns också den lystne äkta mannen och hans snörpiga hustru och den blyge ynglingen. Ja, förvecklingarna är många och man har stort nöje av kvällen.

Från förra året återkom helaftonsprogrammet Fliessende Welten (Flytande världarse artikel från 2010) där åter Lloyd Riggins gjorde en kämpainsats med den sköna Anna Polikarpova som partnet.

Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko i Kameliadamen. Fotograf Holger Badekow

Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko i Kameliadamen. Fotograf Holger Badekow

Nijinskijgala på dryga fem timmar
Balettdagarna avslutas traditionellt på en söndag och med en Nijinskijgala på c:a fem och en halv timmar. Galan har alltid ett uttalat tema och i år var det naturligt nog: Chopin, Mahler och . . .

Inbjudna gäster var, förutom kineserna, bl.a, Alina Cojocaru och Johan Kobborg från Royal Ballet, som framförde pas de deux ur Giselle, akt II. Heather Ogden och Guillaume Coté från National Ballet of Canada framträdde i danser ur Neumeiers Nocturnes (musik Chopin) tillsammans med solister ur Hamburgbaletten.

Wang Qimin och Li Jun framförde ett vackert lyriskt pas de deux – Take My Breath Away – i Li Juns koreografi till musik av traditinella sånger från Guangling..

Vidare dansades det ur Neumeiers Des Knaben Wunderhorn (Mahler), Mahlers fjärde och sjunde symfonier, Fokins Les Sylphides (Chopin), och två pas de deuxer ur Neumeiers Die Kameliendame (Kameliadamen – musik Chopin), först det vita med Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko, sedan det svarta med Thiago Bordin tillsammans med gästen Yuan Yuyan Tan från San Francisco Ballet.

Däremellan gavs hela The Concert som mittersta delen av galan, vilken avslutades med sista satsen ur Mahlers femte symfoni där alla Hamburgbalettens dansare virvlade runt i en blandning av kvällens alla kostymer och man kände dansarnas glädje över att balettdagarna med 15 dagars hårt slit och hela säsongen var slut. Jublet visste som vanligt inga gränser och det blev många inrop, trots den sena timmen.

Som redan nämnts har Hamburgbaletten en förnämlig samling solister och kårdansare, och alla som kunde stå på benen var med, så även de högsta klasserna från balettskolan. Bland de icke redan nämnda vill jag framhålla Patricia Tichy, Mariana Zanotto, Edvin Revazov, Alexandr Trusch, Ivan Urban och Yohan Stegli,

En glad Neumeier omgiven av från vänster Edvin Revazov, Yohan Stegli, Hélène Bouchet och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

En glad Neumeier omgiven av från vänster Edvin Revazov, Yohan Stegli, Hélène Bouchet och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

Bakgrund:
Mahlers tionde symfoni är hans sista och avslutades inte. Den brittiske musikvetaren Deryck Cooke publicerade 1976, strax förs sin död, en "spelbar" version sammansatt av de fragment och skisser som Mahler efterlämnat. Versionen gör inte anspråk på att vara det verk Mahler själv skulle fullbordat.

John Neumeier har skapat följande koreografier till Mahlerverk:
  
Rondo, tredje satsen, Frankfurt 1970
Nacht, fjärde satsen ur tredje symfonin, Stuttgart 1974
Tredje symfonin,  Hamburg 1975 (Stockholm 1998)
Epilogue, adagietto ur femte symfonin, American Ballet Theatre USA 1975
Rückertlieder, Hamburg 1976
Fjärde symfonin, Royal Ballet London 1977
Lieb und Leid und Welt und Traum, första symfonin och adagio från tionde symfonin, Hamburg 1980
Sjätte symfonin, Hamburg 1984
Des Knaben Wunderhorn, Hamburg 1989
Femte symfonin, Hamburg 1989
Zwischenräume (Mellanrum), nionde symfonin, Hamburg 1994
Herbst – Lenze (Höst – vårar), Lieder eines fahrenden Gesellen, Hamburg 1995
Nachtwanderung, sjunde symfonin, Hamburg 2005
Purgatorio. tionde symfonin, Hamburg 2011

Övriga verk som gavs under balettdagarna:

Den förlorade sonen  (Balanchine), Armidas paviljong, Våroffer (Millicet Hodson inspirerad av Nijinskij), Orpheus, Parzival – episoder och eko, En midsommarnattsdröm (Koreografi av Neumeier där ej annat anges)

Anders Jörlén
25 juli 2011

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil