Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Mahler och Chopin temat för Hamburgs balettdagar

Den 26 juni till 10 juli 2011 pågick årets balettdagar i Hamburg, för 37:e gången. Årets premiär var John Neumeiers Purgatorio till Gustav Mahlers tionde symfoni medan årets stora gästspel var Kinas Nationalbalett från Beijing.

Tidigare under säsongen premiärvisades programmet Chopin Dances, som även återkom under balettdagarna, som sedvanligt innehöll en följd av baletter ur Neumeiers rika produktion.

Anna Polikarpova och Lloyd Riggins i Neumeiers Purgatorio. Fotograf Holger Badekow

Anna Polikarpova och Lloyd Riggins i Neumeiers Purgatorio. Fotograf Holger Badekow

Själv hade jag inte möjlighet att se Purgatorio så det här få bli en kort redogörelse av handlingen:

Purgatorio
(Skärselden) – namnet lånat från benämningen på den tredje satsen i Mahlers tionde symfoni – bygger på en episod i Mahlers eget liv då hans hustru Alma bedrog honom med arkitekten Walter Gropius, vilket försatte Mahler i förtvivlan. Åter en skildring av konstnärens konflikt mellan kärleken och arbetet. (Jämför Neumeiers Döden i Venedig) Koreografi, scenografi och kostymer av John Neumeier!

Konstnären/Mahler – dansad av Lloyd Riggins – är i baletten koreograf och hustrun Alma – dansad av Hélène Bouchet – avstår från sin egen musikkarriär för att kunna ta del i hans arbete, medan han vill vara ifred med sitt, trots att han inte kan leva utan Alma. Detta driver henne i armarna på en annan man.

Mahler framställs som en blek, sorgsen estet i dirigentfrack, hustrun Alma som varmblodig kvinna i rött och älskaren (Thiago Bordin) som en ung viril man, ofta iförd endast badbyxor. Varje gång Mahler söker omfamna sin hustru känner hon sig fångad och ofri och flyr ur hans famn.

"Han (Neumeier) och hans uttolkare Lloyd Riggins har lyckats med denna sällsynt intensiva och till hjärtat talande studie av en söndertrasad konstnärssjäl. Detta mästerverk togs också emot av premiärpubliken med ljudliga ovationer." skriver Hamburger Abendblatt.

Wang Qimin ocg Li Jun i Den röda lyktan. Fotograf Holger Badekow

Wang Qimin ocg Li Jun i Den röda lyktan. Fotograf Holger Badekow

Kinas Nationalbalett på gästspel
Min egen första kväll på den alltid fullsatta Hamburgoperan blev Kinas Nationalbalett i baletten Den röda lyktan. Baserad på Zhang Yimous succéfilm och med Yimou som librettist, regissör och ljussättare, var den en dröm i sensualitet och skönhet, mycket vackert och väldansat av bland andra Zhang Jian och Sheng Shidong i huvudrollerna. Koreografin är av Xin Peng Wan och Wang Yuanyuan. Musiken är av Qigang Chen.

En höjdpunkt var som alltid Neumeiers bearbetning av Svansjön: Illusionen wie Schwanensee. Balettens handling har applicerats på kungens av Bayern, Ludwig II, liv. Han byggde många dyra slott och var mer intresserad av svanar än av kvinnor. Han avsattes som sinnessjuk och hans liv slutade genom drunkning.

Rollen som kungen gjordes nu av Thiago Bordin med stor inlevelse och stark tragisk-romantisk utstrålning. Sköna Anna Polikarpova, utbildad vid Vaganovaskolan i S:t Petersburg, var en stiltrogen Odette i andra akten. Carsten Jung gjorde Mannen i skuggan (i originalet trollkarlen Rothbart).

Som den lottlösa prinsessan (motsvarande Odile, den svaerta svanen) sågs Joëlle Boulogne, som denna kväll gjorde sin avskedsföreställning efter 16 år i Hamburgbaletten. Samspelet mellan henne och Bordin var djupt rörande och hon belönades med ett berg av blommor och stående ovationer.

Hélène Bouchet och Thiago Bordin i Illusionen wie Schwanensee. Fotograf Holger Badekow

Hélène Bouchet och Thiago Bordin i Illusionen wie Schwanensee. Fotograf Holger Badekow

Nå men Chopin då?
Jo, han representerades främst av två baletter skapade av den amerikanske koreografen Jerome Robbins. Dances at a Gathering (ungefär Danser vid ett samkväm)– en av mina verkliga favoritbaletter – är en serie luftiga och charmfulla solon och pas de deuxer i lätt folkloristisk neoklassik. Hamburgbalettens förnämliga solister tog ut svängarna och särskilt gladdes man åt Anna Polikarpovas och Edvin Revazovs insatser.

Baletten visades i par med The Concert (Konserten) ett av de sällsynta komiska mästerverken inom baletten. Med en lätt karikerad pianist vid en flygel på scenen (välspelande Oliver Kern) inträder allt eftersom det ena originalet till åhörare efter det andra. Mest hängiven är ballerinan, här Anna Laudere, otroligt elegant, otroligt chosefull och rasande rolig. Bland publiken syns också den lystne äkta mannen och hans snörpiga hustru och den blyge ynglingen. Ja, förvecklingarna är många och man har stort nöje av kvällen.

Från förra året återkom helaftonsprogrammet Fliessende Welten (Flytande världarse artikel från 2010) där åter Lloyd Riggins gjorde en kämpainsats med den sköna Anna Polikarpova som partnet.

Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko i Kameliadamen. Fotograf Holger Badekow

Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko i Kameliadamen. Fotograf Holger Badekow

Nijinskijgala på dryga fem timmar
Balettdagarna avslutas traditionellt på en söndag och med en Nijinskijgala på c:a fem och en halv timmar. Galan har alltid ett uttalat tema och i år var det naturligt nog: Chopin, Mahler och . . .

Inbjudna gäster var, förutom kineserna, bl.a, Alina Cojocaru och Johan Kobborg från Royal Ballet, som framförde pas de deux ur Giselle, akt II. Heather Ogden och Guillaume Coté från National Ballet of Canada framträdde i danser ur Neumeiers Nocturnes (musik Chopin) tillsammans med solister ur Hamburgbaletten.

Wang Qimin och Li Jun framförde ett vackert lyriskt pas de deux – Take My Breath Away – i Li Juns koreografi till musik av traditinella sånger från Guangling..

Vidare dansades det ur Neumeiers Des Knaben Wunderhorn (Mahler), Mahlers fjärde och sjunde symfonier, Fokins Les Sylphides (Chopin), och två pas de deuxer ur Neumeiers Die Kameliendame (Kameliadamen – musik Chopin), först det vita med Joëlle Boulogne och Alexandre Riabko, sedan det svarta med Thiago Bordin tillsammans med gästen Yuan Yuyan Tan från San Francisco Ballet.

Däremellan gavs hela The Concert som mittersta delen av galan, vilken avslutades med sista satsen ur Mahlers femte symfoni där alla Hamburgbalettens dansare virvlade runt i en blandning av kvällens alla kostymer och man kände dansarnas glädje över att balettdagarna med 15 dagars hårt slit och hela säsongen var slut. Jublet visste som vanligt inga gränser och det blev många inrop, trots den sena timmen.

Som redan nämnts har Hamburgbaletten en förnämlig samling solister och kårdansare, och alla som kunde stå på benen var med, så även de högsta klasserna från balettskolan. Bland de icke redan nämnda vill jag framhålla Patricia Tichy, Mariana Zanotto, Edvin Revazov, Alexandr Trusch, Ivan Urban och Yohan Stegli,

En glad Neumeier omgiven av från vänster Edvin Revazov, Yohan Stegli, Hélène Bouchet och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

En glad Neumeier omgiven av från vänster Edvin Revazov, Yohan Stegli, Hélène Bouchet och Alexandre Riabko. Fotograf Holger Badekow

Bakgrund:
Mahlers tionde symfoni är hans sista och avslutades inte. Den brittiske musikvetaren Deryck Cooke publicerade 1976, strax förs sin död, en "spelbar" version sammansatt av de fragment och skisser som Mahler efterlämnat. Versionen gör inte anspråk på att vara det verk Mahler själv skulle fullbordat.

John Neumeier har skapat följande koreografier till Mahlerverk:
  
Rondo, tredje satsen, Frankfurt 1970
Nacht, fjärde satsen ur tredje symfonin, Stuttgart 1974
Tredje symfonin,  Hamburg 1975 (Stockholm 1998)
Epilogue, adagietto ur femte symfonin, American Ballet Theatre USA 1975
Rückertlieder, Hamburg 1976
Fjärde symfonin, Royal Ballet London 1977
Lieb und Leid und Welt und Traum, första symfonin och adagio från tionde symfonin, Hamburg 1980
Sjätte symfonin, Hamburg 1984
Des Knaben Wunderhorn, Hamburg 1989
Femte symfonin, Hamburg 1989
Zwischenräume (Mellanrum), nionde symfonin, Hamburg 1994
Herbst – Lenze (Höst – vårar), Lieder eines fahrenden Gesellen, Hamburg 1995
Nachtwanderung, sjunde symfonin, Hamburg 2005
Purgatorio. tionde symfonin, Hamburg 2011

Övriga verk som gavs under balettdagarna:

Den förlorade sonen  (Balanchine), Armidas paviljong, Våroffer (Millicet Hodson inspirerad av Nijinskij), Orpheus, Parzival – episoder och eko, En midsommarnattsdröm (Koreografi av Neumeier där ej annat anges)
Anders Jörlén
25 juli 2011


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil