Artiklar från 2008 – till idag
Scen ur Don Juan. Fotograf Pierre Grosbois
Carina Aris minnesfond fattade tidigare i år ett storartat, strategiskt beslut om satsning på svensk barockdans på initiativ av Karin Modigh. Vid gästspelet av den förträffliga franska barockdansensemblen "L'Éventail" (Solfjädern) på Drottningholmsteatern Länk till annan webbplats. 12 - 14 augusti bekostar minnesfonden medverkan av fyra svenska dansare.
Vid en audition valdes Noah Hellwig, Adrian Navarro och Tove Skeidsvoll, tillsammans med Karin Modigh. Hon är en av eldsjälarna bakom arrangemanget och är dessutom konstnärlig ledare för gruppen Stockholm Baroque Dancers. Tyvärr har Tove Skeidsvoll tvingats utgå på grund av skada. Hon ersätts av Celia Berndtzen.
T.v. Adrian Navarro i Rättika. Fotograf Alexander Kenney. T.h. Tove Skeidsvoll. Fotograf Håkan Larsson
Marie-Geneviève Massé. Foto l'Ëventail
L'Éventail framför två baletter i koreografi av Marie-Geneviève Massé, ensemblens konstnärliga ledare sedan starten 1985: Den bagatellartade Les petits riens (musik: Mozart och Gossec ) och den längre Don Juan (musik: Gluck). Det är i den sistnämnda baletten de svenska dansarna medverkar.
Förberedelserna började i Stockholm i mitten av juli med en veckas kurs i barockdans på Danscentrum. Den leddes av Irène Ginger, pedagog och sedan 25 år en av de härliga dansarna i L'Éventail. Därefter åker kvartetten till Sablé och Paris för repetitioner.
Gruppen l'Éventail grundades 1985 av Marie-Geneviève Massé och Bernard Delattre. De första femton åren verkade den
i Paris men flyttade till Sablé sur Sarthe år 2001. 2004 errhöll l'Éventail officiellt status i distriktet Pays de la Loire.
L'Éventail består av ett tjugotal dansare, akrobater och marionettspelare. Man framträder på Frankrikes främsta scener som Bastilleoperan, Opéra Comique och Théâtre des Champs Elysées i Paris, Opéra Royal i Versailles, Arsenalen i Metz, Opérahusen i Nantes, Vichy, Rennes, Reims, och festivalerna i Sablé och Biarritz, etc. De har även gästspelat bland annat i Innsbruck, Prag, Montréal, New Orleans, Hong Kong, Mexico, Riga och Vilnius.
Marc Barret som kommendören och Olivier Collin som Don Juan. Fotograf Pierre Grosbois
Don Juan är skapad för tolv dansare, så Marie-Geneviève Massé kommer att skapa ny koreografi för svenskarna. Hon är för övrigt en koreograf som skapar danser individuellt utformade för varje enskild dansare, så det torde bli en givande erfarenhet för svenskarna. De får också nya kostymer sydda – efter den franske kostymdesignern Olivier Bériots skisser – av Kungliga Operans skräddare Anna Kjellsdotter, som är specialist på historisk sömnad.
Les Petits Riens. Fotograf Pierre Grosbois
Lördagen den 13 augusti arrangeras också ett seminarium om barockdans (förhandsanmälan rekommenderas – utrymmet är begränsat). Där medverkar bl. a. Marie-Geneviève Massé, 1700-talsspecialisten Christopher O'Regan och Lena Cederwall Broberg, som har stor erfarenhet av produktioner i 1700-talsstil. Hon är också den som förvaltar arkivalier och kostymer efter Ivo Cramér.
Karin Modigh, ledare för Stockholm Baroque Dancers.
Tidigare i somras var Karin Modigh den enda svenska deltagaren, dessutom engagerad som solodansös, i Boston Early Music Festival. Årets stora operaproduktion var Niobe, drottning av Thebe, efter en diktberättelse av Ovidius. Musiken är av Agostino Steffani (1653-1728).
Hur viktig var dansen i operan, Karin?
Den var mycket välgjord, jag var framför allt nymf, men det var inte blott en dekorativ roll. Varje gång dansare medverkade, och det var ofta, bidrog koreografin verksamt till att förstärka dramatiken i handlingen.
Historien om Niobe är grym redan från början.
Ja, den är förfärlig. Niobe har i ett utbrott av hybris retat Olympens gudar till den grad att Apollon och Diana kommer ned från himlen och dödar hennes barn. De spelades av en grupp barn mellan sex och tolv år gamla, och det var intressant att se hur duktiga alla var på att spela döende.
Noah Hellwig med Celia Berndtzen i An Audition Solo.
Det var en världsstjärna med också.
Just det, countertenoren Philippe Jaroussky. Det var förstås ett nöje att se och höra honom i aktion. Dessutom visade han sig vara en ödmjuk konstnär med ett drastiskt sinne för humor.
2011 låter som ett mycket innehållsrikt år. Något mer på gång?
Jadå. Strax efter föreställningarna på Drottningholm är jag inbjuden för att undervisa i barockdans vid en festival i Moskva. Intresset för barockdans växer på många håll.
Peter Bohlin
22 juli 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision