Artiklar från 2008 – till idag
Ana Laguna i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks
Dansmuseets sommarutställning med Lesley Leslie-Spinks bilder av Mats Eks koreografiska arbete är en ren skönhetsupplevelse. Med en koreograf som säger sig sträva efter det icke-vackra, förskönande, förundras man över skönheten och kraften i bilderna av hans danser.
Det är förvisso ofta en okonventionell skönhet, men Leslie-Spinks har fångat rörelsens dynamik, dansarnas uttryck, koreografins inre väsen – Mats Ek!
Mats Ek instruerar Birgit Cullberg inför Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks
Utställningen presenteras i sjok av bilder grupperade efter stämningar, färger och motiv – bilder som kommenterar varandra och förstärker upplevelsen – bilder som dansar med varandra. Undantag utgör ett par bildsvep från arbetetsprocessen i balettsalen och på scenen från både Cullbergbaletten och Parisoperans balett, samt en hommage till den oförlikneliga Ana Laguna, Mats Eks livskamrat och musa.
Utställningen är ett måste för alla dansintresserade, inte bara Mats Ek-beundrarna!
Samtidigt med vernissagen utkom en vacker fotobok med ännu fler bilder och välskrivna texter av Margareta Sörenson. Med boken medföljer som bonus en DVD med Mats Eks Gammal och dörr som aldrig visats offentligt tidigare. (Bokförlaget Max Ström, ISBN 978-91-7126.-151-9)
Vanessa McIntosh i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks
Lesley berättar för Dansportalen:
Jag kommer från Kanada och har inte dansat själv och har inte heller någon formell utbildning till fotograf. Mitt intresse började när jag träffade dansaren Jeremy Leslie-Spinks, som blev min man. När Jeremy fick arbete i London flyttade vi dit och jag började gå och se Royal Ballets föreställningar, som knockade mig helt.
Jag följde med till Maria Fays balettskola där Jeremy tränade och då började jag ta bilder t. ex. av spektakulära hopp. Det var också en tid när balettfotografin förändrades, bland annat publicerades en bok med Keith Moneys bilder från arbetet bakom scenen hos Royal Ballet. Anthony Crickmay var en annan fotograf som inspirerade mig.
Vi flyttade sedan till Oslo där det fanns en fotograf som hette Knut Evensen. Av honom lärde jag mer om mörkrumsarbete och skillnaden mellan att fotografera i teatersalongens mörker och att fotografera i det dagliga livet.
Ana Laguna i Svansjön. Fotograf Lesley Leslie-Spinks
På 1970-talet följde jag med Jeremy till Stockholm där han fått anställning som dansare vid operan och här har jag blivit kvar. I Sverige – där det finns en förnämlig historia av teaterfotografer – tittade jag mycket på och inspirerades av Beata Bergströms och André Lafolies bilder.
Enar Merkel Rydberg på Operan var mycket generös och lät mig komma och fotografera från scenen på fotodagarna där. Det blev en lång lärotid – det tar sin tid att finna sitt arbetssätt.
En av mina idoler bland dansfotograferna är Gert Weigelt, som också varit dansare i både Cullbergbaletten och Kungliga Baletten.
André Lafolie har väldigt mycket rörelse i sina teaterbilder och Bengt Wanselius har hjälpt mig mycket när det gäller hur man tänker och rent praktiskt gör för att få det resultat man önskar.
Mats Eks karriär som koreograf har jag följt sedan debuten med Kalfaktorn 1976 fram till dags. Cullbergbaletten har varit en av mina främsta arbetsplatser.
Luc Bouy och Mats Ek i St Göran och draken, Mats Eks genombrottsverk från 1976. Fotograf Lesley Leslie-Spinks
Teaterbilder har dominerat på senare år
Ana Laguna och Mikhail Baryshnikov i Ställe. Fotograf Lesley Leslie-Spinks
Under de senaste 25 åren har det blivit övervägande teaterbilder, men nu drar jag ner litet på det och det kan bli fler dansproduktioner.
Jag jobbar också vidare med Robert Wilson som arbetar med en mycket visuell värld – han skapar med mycket ljus och rörelse, nästan som för kameran. Fast han ofta arbetar med det långsamma, är det ändå alltid en dans.
Jag jobbar också, sedan 30 år med Eva Lundqvist, som skapade gruppen Vindhäxor. Hennes arbete ligger mig varmt om hjärtat – hennes koreografi och rörelser fångar mig och jag blir aldrig av med dem.
Vi kommer nog att arbeta tillsammans
så länge hon fortsätter att skapa.
Eva har en poesi i sitt rörelsespråk, även om det är abstrakt, dansen känns som en målning i rörelse.
Hon arbetar mycket med utgångspunkt i naturen och det är kanske en kontrast till mitt arbete med det mörka scenrummet och i mörkrummet. Jag tar också min tillflykt till naturen och havet", avslutar Lesley Leslie Spinks.
Sylvie Guillen i Ajö. Fotograf Lesley Leslie-Spinks
Utställningen vackraste bild?
Intervjuaren vill bara rikta uppmärksamheten på en av utställnigens vackraste bilder – den av Mikhail Baryshnikov och Ana Laguna i en korridor på Parisoperan 2008. Mats och Ana var där för att sätta upp Bernardas hus med Parisoperans dansare och de passade på att smyga in en repetition inför samarbetet med Baryshnikov.
Lesley berättar:
"Jag hade sett den där korridoren högt uppe över Parisoperans tak, där man ser både de dekorativa skulpturerna på taket och Eiffeltornet i bakgrunden och bad dem komma dit efter repetitionen.
'Vad kan det bli för bild här' sa Mischa. Jag vill att ni ska dansa där, sa jag – 'that will be my last waltz in Paris' sa han och de tog en svängom. Ljuset råkade just då falla in genom fönstret och skapade en förtrollande stämning – där hade jag ren tur.
När Misha sedan såg bilden sa han bara: 'Oh – Wonderful form!"
Bilden finns på sid 304-5 i boken. Dansmuseets utställning visas t.o.m. 25 september 2011.
Yvan Auzely i Gammal och dörr. Fotograf Lesley Leslie-Spinks
Bakgrund
Lesley Leslie Spinks har ned tiden utvecklats till en av Sveriges mest erkända teaterfotografer och har bland annat under ett 20-tal år varit fast fotograf vid Stockholm Stadsteater.
Samarbetet började då Suzanne Osten hade sett hennes bilder och bad henne komma till Unga Klara för att dokumentera pjäsen Paddakvariet.
Hennes teaterbilder från 1990-2006 ställdes ut på Stadsteatern 2007.
Carina Ari-medaljör
År 2004 fick Lesley Leslie-Spinks Carina Ari-medaljen ”för att hon med sina oförglömliga bilder skärper våra sinnen för dansens många uttryck”.
Anders Jörlén
4 juli 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision