Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika:
Subtilt och oförutsägbart från vårsäsongen

Den här våren har jag sett några riktigt bra föreställningar, en del oväntade som Accrorap, som visade sig vara en rätt traditionellt utformad föreställning. En sådan som blir allt mer sällsynt i dessa dagar, och en ruskigt bra sådan.  

Accrorap: Med känsla för det subtila
När Accrorap dansade Symfonia pieśni żałosnych (Klagosångssymfonin) (19/5, Dansens Hus) av koreografen Kader Attou inför ett fullsatt Dansens Hus fick många i publiken sig en ordentlig överraskning.

Accrorap. Fotograf Xavier Leoty

Accrorap. Fotograf Xavier Leoty

Symfonia pieśni żałosnych, som har fått sitt namn från kompositören Henryk Góreckis tredje symfoni för orkester och sopran, kan nämligen beskrivas som ett samtida abstrakt dansverk.

En typ av dansverk som flertalet i den unga publiken sannolikt aldrig tidigare har sett, eller ens tänkt se. Ett verk som har mer släktskap med verk av Jírì Kylían än Bounce.

Vilket är helt i överensstämmelse med Accroraps grundinställning, att bryta gränser. I det här fallet gränsen mellan den samtida dansen och streetdansen. I processen lyckas Attou, kompaniets grundare och konstnärlige ledare, både energisätta en traditionell form och befria streetdansen från den monotoni som (alltför) ofta drabbar dansformen.

Verket inleds i ett stilla dunkel och ett lugn, som lugnet efter att något fruktansvärt har skett. I den stund då chocken långsamt ersätts av ett spirande hopp. De tio dansarna står med ryggen mot publiken i ett grått ljus insvepta i grå kappor omgivna av symfonins lågmält mullrande inledning.

Så frigör sig en kvinna från sin kappa och från att vara en anonym gestalt definierar hon sig genom sin dräkt och sina dansrörelser som ett subjekt. När hon stöter samman med en av de andra dansarna fortplantas armarnas vågrörelser in i den andra dansarens kropp…

Accrorap. Fotograf avier Leoty

Accrorap. Fotograf avier Leoty

I fyra scenbilder, där scenografin utgörs av suggestiv belysning som skapar ett kontemplativt ljusdunkel kring dansarna, utvecklas verket kring de tre kvinnliga huvudpersonerna. Dessa fångar upp sopransolots centrala roll, den angelägna röst som sjunger sånger baserade på texter om moderskärlek, saknad och död.

Dansarna går in och ut ur skeendet på samma sätt som instrumenten i symfonin. Den kontemplativa gruppkoreografin interfolieras av utsökta inslag där en eller fler av kompaniets skickliga dansare framför partier som genom sin koncentration och laddning blir en motvikt till de intensiva sopransolopartierna.

Symfonia Pieśni Załosnych är ett underskönt abstrakt verk som visar hur streetdansen kan utvecklas och hur den kan öppna vägar in i den samtida dansen för en ny publik.

Trästycken i koreografi av Malin Elgan. Fotograf Charlotte Wandt

Trästycken i koreografi av Malin Elgan. Fotograf Charlotte Wandt

Malin Elgan:
Kontemplativt experiment
Malin Elgan är en koreograf som lyckas med konststycket att vara totalt oförutsägbar. Även om man likt mig tycker sig ha lärt känna hennes koreografi, fortsätter hon ändå att överraska.

Elgans senaste koreografiska experiment går under namnet Trästycket (The wood Piece) (14/5, Studio 1, MDT). Det koreografiska materialet i verket är baserat på en dirigents rörelser på dirigentpulten samt vad medlemmar ur en symfoniorkester gör före en konsert.

Materialet tolkas av fem av Sveriges mest intressanta dansare, Rebecca Chentinell, Ludde Hagberg, Love Källman, Fernanda Lind Echenique och Tove Salmgren. Trots detta är verkets huvud-personer orkesterinstrumenten, ‘trästyckena’.

Dessa har genomgått en metamorfos (genomförd av Pontus Lindvall) som gett dem ett vackert och aningen gammaldags rekvisitautseende. Stora snäckor, klippblock, buskar och vågkammar står utspridda på scenen i mitten av studion.

I programbladet finns en kort men mycket akademisk utläggning på engelska (MDTs nya hemspråk) om vad det koreografiska experimentet syftar till. Huruvida någon i publiken uppfattar detta syfte kan naturligtvis diskuteras. Inte för att det spelar någon roll – det viktiga i ett experiment är att det uppstår en reaktion – i det här fallet en upplevelse. Och upplever gör man, först och främst upplevde jag avsaknaden av en viktig pusselbit.

Det var som om Elgan medvetet plockat bort en nyckelfaktor, vilket skapade en stimulerande och (vilket jag anade av vissa miner) frustrerande känsla av förvirring hos publiken.

Att mimen är i det närmaste utrotade ur den samtida dansens vokabulär bidrar naturligtvis också till att öka publikens förvirring. Tankar som ’Får man verkligen?’ eller ’Kan man verkligen?’ ploppar oombedda upp i mitt sinne. I sig ett stort plus eftersom detta tyvärr händer allt för sällan i dagens väldresserade svenska scenkonstvärld. Men så är Elgan varken väldresserad eller ‘happy to please’.

Likt en egensinnig forskare besatt av sina finurligt uttänkta teorier fortsätter hon att genomföra sina experiment på publik och dansare. Själv förvirras jag, njuter och hoppas att det blir många fler, som kommer att utsättas för Trästycket innan Elgan anser experimentet fullbordat.
Lena Andrén
27 juni 2011
                                                                      


  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil