Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika:
Från virtuell skog till fredagsmys för intellektuella

Cristina Caprioli/CCAP: Innesluten i en virtuell skog
Cristina Capriolis dansinstallation cut-outs & trees (19/4, Lilla Scenen, Dansens Hus) premiärvisades på Venedigbiennalen i juni 2010. Under april visas den i en omarbetad version på Dansens Hus Lilla Scen.

Tunna remsor, virtuella träd, överfars av skuggor i mönster som ömsom påminner om digitala streckkoder ömsom om psykedeliska mönster, allt i svart och vitt. In i den virtuella skogen tränger sig fyra kvinnliga dansare vars koreografiska uttryck skiljer sig från det jag vant mig vid att se i en Caprioliföreställning.  

ccap: cut-outs and trees. Fotograf Håkan Larsson

ccap: cut-outs and trees. Fotograf Håkan Larsson

Vanligtvis präglas Capriolis verk av en genomarbetad självklarhet som får verket att kännas lika transparent som en slipad kristall. I det här verket tillåter hon sig att låta dansarna befinna sig i ett slags ingenmansland. Gång på gång liksom lyssnar de efter någon impuls som skall föra dem vidare. Det är befriande och ger en ny nerv åt koreografin. Så samarbetar Caprioli denna gång med fyra mycket intressanta dansare, Anja Arnquist, Emelie Johansson, Johanna Klint, Madeleine Lindh. Samtliga visar sig ha en förmåga att, var och en på sitt mycket personliga sätt, förmedla ett slags existentiell instabilitet. Den instabilitet och oförutsägbarhet som skogen har kommit att symbolisera.

Här framställs skogen i form av långa vita remsor som ömsom fyller scenen och ömsom likt draperier dras undan och liksom avtäcker dansarna. Den spektakulära digitala scenografin har skapats i samarbete med arkitekten Panagiotis Michalatos medan den lika suggestiva elektroniska musiken är komponerad av Carsten Nikolai (alva noto).

ccap: cut-outs and trees

ccap: cut-outs and trees

Kenneth Kvarnström & CO/Helsinki Dance Company: Ironisk danspoesi
Lagom till Dansens Dag återvände Kenneth Kvarnström till Dansens Hus för ett kort gästspel med verket Youmakeme (28/4, Dansens Hus). Verket hade premiär i mars i år på Helsingfors Stadsteater som också är hemmascen för Helsinki Dance Company.

I dessa bröllopstider ligger det nära till hands att beskriva Youmakeme med ramsan ’något gammalt, något nytt, något lånat, något blått’. Det nya är Kvarnströms självdistansering. Han bryter upp sin strängt estetiska form och släpper in publiken i verket genom att låta dansarna prata och skämta med åskådarna, och sig själva.

Det gamla är den lätt igenkännbara Kvarnströmska vokabulären med sin flödande intrikata form och sina andlöst koncentrerade moment där koreografin får dansarnas kroppar att bli lika plastiskt viktlösa som flödande vatten.

Det lånade är musikkollaget som utgörs av suggestiv ’Kvarnströmmusik’ (recyklad från tidigare verk?) och två hits, Nina Simones Feeling Good och Billie Hollidays Gloomy Sunday. Sångerna har en framträdande plats i verket och analyseras ingående av dansarna som även framför en egen version av Feeling Good iförda svarta skolflicksuniformer. Resultatet blir ett uppsluppet performanceavsnitt som bryter av mot den för övrigt rätt introspektiva och symbolladdade koreografin.

Ur Kenneth Kvarnströms Youmakeme. Fotograf Sakari Viika

Ur Kenneth Kvarnströms Youmakeme. Fotograf Sakari Viika

Det blå är de märkliga blå gestalterna i höga hattar och voluminösa svarta byxor som inleder verket i en suggestiv duett som fångar upp frågan som ligger förborgad i titeln you make me.

Trots sin relativt korta längd på en timme är Youmakeme ett mycket rikt verk. Det märks också att Kvarnström skapat verket direkt för de fem dansarna som tycks stortrivas såväl med koreografin som med den svärtade ironiska humorn och närheten till publiken som de hälsar välkommen in i salongen.

Men för att det skall bli succé krävs en silverslant i brudens sko och i det här fallet utgörs slanten av William Iles dubbla höj och sänkbara ljusriggar som ger föreställningen intimitet och oförutsägbarhet.

Ur Youmakeme. Fotograf Sakari Viika

Ur Youmakeme. Fotograf Sakari Viika

Gunilla Heilborn: Fredagsmys i realtid
När jag såg Gunilla Heilborns This is not a love story (6/5, Dansens Hus), en roadmovie i realtid, tänkte jag att den skulle passa utmärkt som fredagsmys för intellektuella. Den är inte precis någon ’actionrulle’ inte heller är den särskilt romantisk, men den är intressant på ett lågintensivt sätt. Tillsammans med dansarna Johan Thelander och Kristiina Viiala har Gunilla Heilborn rest runt i Europa och samlat intryck, som hon spetsat med citat från ikoniska filmer som Sarafians film Jakten mot nollpunkten (1971).

I maj 2010 visades verket som ett work-in-progress på Moderna Dansteatern och vissa saker känner jag igen, kanske framför allt anslaget i föreställningen, ett nervigt sökande över en grund av totalt lugn. Ett lugn som får mig att tänka att en sådan som Heilborn skulle man kunna resa vart som helst med. Själv har Heilborn, med eller utan dansare, tillryggalagt många mil järnvägsspår och dokumenterat detta i en bok som följer med föreställningen.  

This is not a love story av Gunilla Heilborn. Fotograf Stefan Bohlin

This is not a love story av Gunilla Heilborn. Fotograf Stefan Bohlin

Inledningen är klart udda, för det är inte varje dag man får avnjuta filmiska effekter som åskmuller och blixtar och filmklipp en masse. Så småningom framträder ett ungt par, två långsmala Giacomettigestalter som visar sig vara kvinnan och mannen, kärleksparet i denna icke-kärlekshistoria. Den lågmälda entrén slår an tonen i deras lätt melankoliska samspel som skapar illusionen av att se något som har varit, att se bakåt i tiden.  

Heilborn arbetar mer än någonsin tidigare med mellanrummet mellan skeenden i sig en påminnelse om att resandet till stor del består av mellanrummen mellan de olika målen. Och som alltid så stimuleras hjärnan att fylla i med associationer och minnen. I kontrast till det fritt associativa innehållet kryddar Heilborn genom att låta ’intressanta fakta som du inte visste att du ville veta’ framsägas av kvinnan. Kvinnan som gestaltas av Kristiina Viiala på ett sådant sätt att jag fascineras av vilken mångsidig och mycket unik dansare hon utvecklats till sedan jag första gången såg henne i Danshögskolans avgångsklass.

Vid det här laget har Heilborn en stil som är så genomarbetad att hon kan använda den lika skickligt som en mästerkock använder sin favoritkniv. Så även Kim Hiorthøys urbant avspänt eleganta musik som precis lagom mycket bryter upp den eleganta ytan genom att infoga några discotakter här och där.

Lena Andrén
17 juni 2011


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil