Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela, Helsingfors: Pahkinen – Rankanen - Nuutinen

En afton med tre moderna dansverk var vårens sista premiär på Nationaloperan i Helsingfors. Virpi Pahkinens Korona inledde kvällen följd av I himlen rotat träd av Mammu Rankanen och Johanna Nuutinens verk X-it.

Virpi Pahkinen är mindre känd i Finland än i Sverige, trots att hon är född och uppvuxen här, i Jyväskylä i Mellersta Finland. Det var trevligt att publiken på Operan fick bekanta sig med hennes stil, den här gången som koreograf för Nationalbaletten.

Korona: Emmi Pennanen. Fotograf Sakari Viika

Korona: Emmi Pennanen. Fotograf Sakari Viika

Det andra verkert, Taivaaseen juurtunut puu – I himlen rotat träd av Mammu Rankanen, var ett starkt nummer, dansat av tre kvinnor och tre män. Kvällens sista koreografi var en ångestfylld laddning av balettens egen Johanna Nuutinen med namnet X-it.

De två första verken kunde få den gemensamma nämnaren vacker dans, ”Trädet” upplevde jag dessutom som poetisk i all dess flöde och styrka. Det sista verket återigen var ett av de starka verken med motiv som vi ofta hunnit bekanta oss med i nutida dans; ångest, fruktan, ensamhet, relationer, maktutövning.

Pahkinen
Virpi Pahkinen hade lyckats ganska bra med att föra sin personliga stil vidare till Nationalbalettens dansare.  Här var fyra av dem finnar och hela sju med utländsk bakgrund. Skillnaderna i sättet att framföra Pahkinens koreografi syntes tydligt, och förde tankarna till utbildningen. Vissa av männen gjorde bra ifrån sig, och en snabb och skicklig Annabelle Hellinckx övertygade i sitt solo. Emmi Pennanens noggranna och stiliga framförande syntes positivt, och på ett ställe visade hela gruppen sig unisont och liksom överenskommet i en livligare och dansantare del av verket.

Korona: Annabelle Hellinckx, Fotograf Sakari Viika

Korona: Annabelle Hellinckx, Fotograf Sakari Viika

Annars visades här till stora delar uppställningar typ stilleben, ofta vackra formationer av de vackra figurerna. Asiatiska influenser märks i kropparnas ställningar, till exempel har fingrarna och även tårna sina uppgifter på samma sätt som vissa asiatiska stilar visar.

I Himlen rotat träd: Linda Haakana.Fotograf Sakari Viika

I Himlen rotat träd: Linda Haakana.Fotograf Sakari Viika

Rankanen
Mammu Rankanens I himlen rotat träd lämnar mig inte – i tankarna finns en sammansvetsad värld av ådror och nivåer med ett flöde av dans, berättelser; kraftfullt, intressant – rörelserna finns fortfarande inom synfältet. Anna Perez kostymer och Olli-Pekka Koivunens visualisering och ljussättning var som tilltänkta just till detta verk, som tycktes forma en värld i sig. Av allt som syntes och hördes skapades en helhet där allt passade ihop, och där man från första början andades i takt med det sedda. Min favorit i kvällens utbud.

I himlen rotat träd: Linda Haakana och Milla Eloranta. Fotograf Sakari Viika

I himlen rotat träd: Linda Haakana och Milla Eloranta. Fotograf Sakari Viika

Koreografen Mammu Rankanen tyr sig till det japanska begreppet ”ma” som betyder ett intervall i rum eller tid. Analyser i tid och rum har vi ofta hört talas om i danssammanhang, men Rankanen tycks lyckas med att i sitt verk analysera det som hon förklarar sig göra; element och motsatser gemensamma för människan och naturen, typ jord och himmel, ljus och skugga, inandning och utandning samt flod och ebb. Idén till koreografin kommer, säger hon, från en dikt om träd från gångna tider av Jaakko Hämeen-Anttila. Mycket poetiskt!

I himlen rotat träd. Fotograf Sakari Viika

I himlen rotat träd. Fotograf Sakari Viika

Dansarna Milla Eloranta, Linda Haakana, Terhi Räsänen, Henrik Burman, Teemu Tainio och Eemu Äikiö formade en fin grupp tillsammans; deras stil passade ihop och helheten övertygade hundraprocentigt.

Nuutinen
Scenerna i X-it är många och allt som händer tycks utspelas i källare och liknande utrymmen. Videotekniken kommer här till hjälp, den utgör en stor del av verket. I början finns en dansare i ett duschrum – är det här ett fängelse dit varelsen på golvet släpats efter ett förhör? – märker jag mig tänka. Därnäst kommer en strålkastare och dansaren försöker fly undan den, hon kryper ihop som ett foster, försöker slippa ljuset.

Nuutinen förklarar själv att verkets namn X-it hänvisar till något där det handlar om att komma ur situationer där man hela tiden är till beskådande. Samtidigt slippa ifrån avvisning och förkastande. Slutligen överlämnar hon tolkningen till åskådaren.

X-it: Johanna Nuutinen, Maria Tamminen och Sara Saviola. Fotograf Sakari Viika

X-it: Johanna Nuutinen, Maria Tamminen och Sara Saviola. Fotograf Sakari Viika

Dansarna inträder själva på scenen efter att de tidigare har visats på video, och tvärtom. Ibland försvinner de i intet – TV-rutan visar oss regn – och någon på golvet framför undrar vart de andra försvunnit. Vi alla stirrar på skärmen där intet syns tills förbindelsen är kopplad tillbaka. Rummet på videon och scenen har ingen dörr – dansarna kommer som från tavlan in till oss då de uppträder i realtid. Dessemellan finns de alltså bakom duken.

Dansarnas kroppsspråk visar hela tiden att det gäller allvar; de har problem. De lever inte det liv de själva kunnat välja. De vänder handen och ser ut att kämpa mot något osynligt som de vill skuffa bort, med fötterna isär och stadigt mot marken, de kämpar för fullt i olika lyft. Nutida dans som vi sett i en del verk och känner till, och den fungerar.

Vad beträffar dansarnas prestationer kommer jag på följande: Frans Valkama med sin stil gläder oss ännu en gång med sitt stiliga framförande som alltid när han är på scenen. Maria Tamminen överraskar med ett starkt rörelsespråk och stark närvaro just här och nu – glädjande att upptäcka. Hela gruppen gjorde bra ifrån sig.

Som helhet en mycked lyckad dansafton.

X-it: Frans Valkama och koreografen Johanna Nuutinen. Fotograf Sakari Viika

X-it: Frans Valkama och koreografen Johanna Nuutinen. Fotograf Sakari Viika

Fakta:
Korona, koreografi: Virpi Pahkinen, musik: Borut Krzisnik
Dansare: Annabelle Hellinckx, Sari Ikonen, Kailey Kaba, Asta Lindholm, Emmi Pennanen, Anna Sariola, Andrea Bena, Nicol Edmonds, Saverio Pescucci, Piergiorgio Regazzo och Emrecan Tanis.

I himlen rotat träd, koreografi: Mammu Rankanen, musik: Harri Ahponen och Sari Ahponen
Dansare: Milla Eloranta, Linda Haakana, Terhi Räsänen, Henrik Burman, Teemu Tainio och Eemu Äikiö

X-it, koreografi: Johanna Nuutinen, musik: Alva Noto, Ryuichi Sakamoto, Jean-Louis Huhta, Amon Tobin
Dansare: Johanna Nuutinen, Sara Saviola, Maria Tamminen, Antti Keinänen, Samuli Poutanen och Frans Valkama
Videoprojektioner: Paula Saraste, Joakim Pusenius

Ljussättning i samtliga verk: Olli-Pekka Koivunen
Anita Jokela
8 maj 2011


  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil