Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lena Andrén, danskrönika: Less is more!?

Efter många år med ett överflöd av dansföreställningar börjar nu lågkonjunkturen synas i ett inte fullt så rikligt utbud av föreställningar.

Ett minskande pengaflöde är dock inte den enda orsaken till ett allt mer likriktat utbud. I alla fall om man som jag med likriktat avser dansföreställningar i samma västerländska samtida danstradition. Utbudet är idag så ensidigt att man snart kan tala om en etniskt rensad scen. Det visas knappt ens flamenco längre på de stockholmska dansscenerna.

Cullbergbaletten & Tilman O’Donnel: Kulturhegemoni i kubik
Koreografen och dansaren Tilman O’Donnels performance installation (5/3, Marabouparkens Konsthall) ingick i Cullbergbalettens Out of context projekt, en satsning på koreografi på andra platser. Jag hade verkligen sett fram emot detta eftersom jag var nyfiken på att få se ett verk av O’Donnel som under den tid han var i Cullbergbaletten visade prov på en spännande kreativitet.  

Tyvärr motsvarade inte verket på något sätt förväntningarna. Dels var det en fantasilös upprepning av grepp som tillhör installationskonstens mest uttjatade repertoar. Dels kändes det ogenomarbetat på gränsen till att vara ett work in progress. Vad som däremot slog mig var att O’Donnel likt kejsaren i Kejsarens nya kläder gömmer sig bakom den kulturella hegemoni som säger till mig som betraktare att Detta är konst! Men konst måste ha kraften att förmedla någonting mer än sin kreatörs ego. Det hade inte denna installation.

Lars Bethke och New Tango Orquesta. Foto Södra teatern

Lars Bethke och New Tango Orquesta. Foto Södra teatern

Lars Bethke & New Tango Orquesta: Sensationellt bra föreställning
Föreställningen Sisyfos - Back on top (10/3, Södra Teatern) av Lars Bethke och New Tango Orquesta är sensationellt bra! I sitt lilla format, drygt en timme, har den allt man kan begära av en föreställning, läcker musik, tankestimulans och en djupt inkännande humor.

Med sin subtila och underfundiga humor sätter Bethke det dagliga livet i all sin livsnödvändiga banalitet under lupp. Och lockar mig att hitta nya infallsvinklar. Samtidigt som jag och (antar jag) resten av den mycket förtjusta publiken inser att det vi ser som vardagens träliga göror kanske är viktigare för oss än vad vi tror.

En tanke som bekräftas när jag dagen efter hör nyheterna om det japanska jordskalvet. Om en katastrof rev loss mig från vardagen skulle jag, precis som Bethkes Sisyfos, sakna även de mest monotona delarna av mitt liv. Och det är nog en av de djupaste insikterna efter denna lustfyllda filosofilektion att i den monotona vardagslunken finns den trygghet de flesta av oss behöver för att må bra.

I kontrast till Bethkes lågmälda spelstil fyller New Tango Orchestra scenrummet med en argentinsk tango som vibrerar av energi. I mötet mellan de två motpolerna uppstår insikten om de starka känslor som kan finnas även under den banalaste av handlingar.

Sisyfos - Back on top är en föreställning jag hoppas får ett mycket, mycket långt liv, det är den värd!

Klungans Mattias Fransson och Carl Englén. Fotograf: Andreas Nilsson

Klungans Mattias Fransson och Carl Englén. Fotograf: Andreas Nilsson

Birgitta Egerbladh & Klungan: Ömsesidig inspiration
Klungans och Birgitta Egerbladhs föreställning Se oss flyga över scenen i fruktansvärda hastigheter (11/3, Dansens Hus) är ett nytt lyckat resultat av detta osedvanligt välfungerande samarbete. Det gläder mig att en stor del av Sverige kommer att få se denna norrländska produkt eftersom den kommer att turnera över hela landet. Varför inte också göra en version för TV, det är den verkligen värd för sällan har jag skrattat så mycket och på ett så bra sätt som i denna föreställning. Man skrattar inte åt utan med och man skrattar på grund av de samhälleliga vansinnigheter som avslöjas i föreställningen.

Trots att mina förväntningar var högt uppskruvade efter att ha sett Det är vi som är hemgiften och Klungans egen Ingen bor i skogen blev jag inte besviken. Klokt nog plockar man upp några av karaktärerna från Ingen bor i skogen vilket skapar kontinuitet och igenkänning. Skickligt flätas dagstrender, familjeprobelmatik och regionala särdrag ihop till en lätt surrealistisk och absurd men hjärtlig föreställning där man får möjlighet att känna igen sig och även att skratta åt sina egna nojor.

Scenografin, av Ulla Karlsson, är effektiv och i sig ett statement, dock utan att ta för mycket plats. Jag älskar den afghanhundsstaty som hon har skapat för den inledande scenen och som passar Mattias Fransson (Mikal i Ingen bor i Skogen) perfekt. Tillsammans med Sven Björklund (Sjukpensionären Lars i Ingen bor i skogen) slår han direkt knock out på publiken.

Man bara njuter och även om det ibland uppstår sekvenser som känns aningens sega är föreställningen en ny fullträff för Egerbladh & Klungan som får mig att vilja se mer. Men det får mig också att tänka på det regionala i föreställningen. Även om den behandlar fenomen som inte endast gäller Norrland eller Sverige utan är betydligt större än så behåller den en nästan uppkäftig förankring i sin region vilket även det är ett stort plus.

Vad gäller Egerbladhs koreografiska arbete visar hon återigen hur skicklig hon är på att plocka fram den dans som finns inom just den individ hon arbetar med. Alla kan dansa, men alla (koreografer) förmår inte plocka fram den dans som finns i varje människas kropp. Och mycket få förmår göra det så skickligt som Egerbladh.

Pichet Klunchun & Jérôme Bel. Fotograf: Association RB, Jerome Bel

Pichet Klunchun & Jérôme Bel. Fotograf: Association RB, Jerome Bel

Pichet Klunchun & Jérôme Bel: Ironi på hög nivå
Det var föreställningen Pichet Klunchun and myself (15/3, Dansens Hus) av och med Jérôme Bel och Pichet Klunchun som fick mig att tänka på hur sällan det visas ‘dans från annanstans’ i Stockholm numera. Samtliga dansscener verkar helt inriktade på att visa dans väl förankrad i den europeisk-amerikanska tradition som dominerar den samtida dansen.

Denna traditions totala dominans har lett till en exotisering av dans som har andra rötter, oavsett om det är dans med rötter i Asien, Afrika eller Andalusien. Och det är just detta som står i fokus i den ovan nämnda föreställningen, ett slags fiktiv dokumentär där fakta blandas med fiktion. Genom att ställa dissekerande frågor till Pichet Klunchun rörande hans dans får Bels alter ego Klunchuns dans att framstå som något exotiskt i kontrast till den dansstil utfrågaren själv arbetar inom.

Så långt präglas föreställningen av det lätt igenkännbaras bekväma förutsägbarhet. Det är ju så vi är vana att ha det. Utifrån vår säkra plattform, den västerländska kulturhegemonin, betraktar vi ’de andras’ exotiska förehavanden och frågan är om vi verkligen tar det de gör på allvar eller om vi ger det etiketten folkloristisk, traditionell etc och lägger det i lådan märkt ’exotika’?

Föreställningen stannar emellertid inte där. Pichet Klunchuns alter ego tar makten över situationen och plötsligt är det Klunchuns alter ego som är utfrågaren och Bels alter ego som är den som är det exotiska objektet. Med en gång blir det tydligt vilken ojämlik situation detta är. Bel måste visa och förklara, han kan inte längre luta sig mot vetskapen att de båda har ‘den västerländska kulturen’ som gemensamt riktmärke. En oerhört befriande upplevelse!

Les SlovaKs. Fotograf Sandrine Penda
Les SlovaKs & Simon Thierrée: Ett berikat formspråk
En glimt av en vidgad kulturell sfär gav Les SlovaKs föreställning Journey Home (25/3, Dansens Hus) där de samarbetar med violinisten och kompositören Simon Thierrée som med hjälp av diverse olika instrument låter som en hel orkester. Precis som i sin första föreställning, Opening Night, förenar Les SlovaKs i Journey Home slovakisk kultur och samtida dans. Det är humoristiskt och njutbart och också berörande. Kanske för att man har en känsla av att de fem dansarna vet att deras kultur i likhet med så många andra kulturer riskerar att trängas ut av den aggressiva globala kulturmatta som rullas ut via massmedia.

Inte så att de försöker återskapa det förflutna, snarare ger de sig rätten att använda den dans som hör till deras egen kultur. De vägrar att acceptera modernismens credo att det som benämns ’folkdans’ är något som inte passar sig inom den samtida dansen. Därigenom blir Journey Home inte endast en njutbar upplevelse - den blir en motståndshandling.

En handling som utmanar publikens fördomar. Vad ser vi? Ser vi dans, eller ser vi en ’folkdansinfluerad’ föreställning? Svaret på den frågan säger en hel del om världsbilden. Själv ser jag ett spännande sätt att formulera sig sceniskt med en rikare palett, en palett som innefattar uttryck vars kraft förstärks eftersom de har en stark associativ kraft för dansarna. När de utför dessa rörelser hakar de in i sin egen historia, historien från platsen de kommer från. Och de delar med sig av detta till sin publik så att vi också kan ta del. Att dela andra människors kultur är som att resa, om än på ett mentalt plan.

Lena Andrén
25 april 2011

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil