Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anders Jörlén: Philippe Bé

ran bygger musik av glädje

Den som gått på balett på Kungliga Operan under våren har knappast kunnat undgå att ryckas med av Léo Delibes melodiska musik till baletten Coppelia i Marc Ribauds iscensättning. En stor bidragande faktor är den Schweizisk-franske dirigenten Philippe Béran.

När Dansportalen mötte honom i dirigentrummet på Operan för en intervju tog han emot med ett varmt välkomnande och ett brett leende. Hela hans personlighet lyser av kärlek till musiken och arbetet med musikerna.

Philippe Béran. Fotograf Michel Blanc

Philippe Béran. Fotograf Michel Blanc

Philippe Béran föddes i Genève 1962 och där bor han ännu. "Det är så praktiskt, hela Europa ligger inom räckhåll, och här har jag min familj, fru och fyra barn mellan 13 och 22."

Redan som tioåring började han spela blockflöjt, men det räckte med ett år för att han skulle få nog av flöjten och gick över till klarinettstudier vid Conservatoire de Genève, Det gick bättre och han erhöll toppbetyg på instrumentet vid Conservatoire National Supérieur de Paris 1984.

Philippe Béran studerade vidare piano och så småningom huvudämnet orkesterdirigering. De höga betygen ramlade in på löpande band och 1996 avslutade han utbildningen vid Konservatoriet i Genève, och erhöll "Diplôme d'Education musicale II"

Parallellt med musikstudierna läste han in en examen i matematik och teknisk fysik vid Universitetet i Genève med examen 1986. Sedan fortsatte han att undervisa i dessa ämnen för att finansiera sina musikstudier och den spirande familjen.

Hur gick det att kombinera matematik, teknik och musik?
Det passade bra ihop. Det finns många beröringspunkter mellan matematik och musik, hjärnan behandlar informationen på samma sätt i båda fallen.  

När bestämde du dig för att satsa helt på musiken?
Musiken började ta mer och mer av min tid, så jag slutade att undervisa. Jag arbetade mycket med konservatorieorkestern i Genève och andra mindre musik- och operagrupper. Sedan 1990 leder jag L'Orchestre du Collège de Genève, en symfoniorkester med musikstudenter.

När räknar du att din professionella dirigentkarriär började?
1997 blev jag erbjuden att bli dirigent vid Operan i Bordeaux. Jag flyttade dit och stannade där i tre år. Jag dirigerade 150 konserter, inklusive många operor och baletter.

Ett arbete jag lägger stor vikt vid är konserter för en ung publik. Man måste leda de unga in på klassisk musik genom pedagogiskt val av musik och självklara former för konserter. Med musiken som grund och rikliga kommentarer lär jag dem upptäcka och förstå de stora symfonierna.

Jag tycker även om att ackompanjera film med levande orkester. En favorit både hos mig och publiken är Charlie Chaplin. Det är en underbar känsla att se filmerna till ljudet av en hel orkester.

Du har haft engagemang i bland annat Frankrike, Italien, Tyskland, USA och även Kina. Hur fördelar du tiden mellan Genève och andra engagemang?
Ungefär 50/50. Hemma arbetar jag ofta med L'Orchestre de la Suisse Romande och Orchestre de Chambre de Lausanne. Jag är väl på andra ställen ca två månader per år. Jag är angelägen att inte vara borta för länge från min familj.

Den 20 april gör Christian Rambe. sin avskedsföreställning i Coppelia, här med Nicole Rhodes. Fotograf Alexander Kenney

20 april gör Christian Rambe. sin avskedsföreställning i Coppelia, här med Nicole Rhodes. Fotograf Alexander Kenney

Du har sagt att du gärna dirigerar balett.
Jag tycker mycket om att arbeta med balett. I Bordeaux arbetade jag kontinuerligt med balettchefen där, Charles Jude. Jag tycker om balettmusiken av Tjajkovskij, Stravinskij och Prokofjev, men egentligen tycker jag om all musik. Men Giselle har jag dirigerat bortåt 250 gånger, så den får gärna vila ett tag.

Jag har också arbetat i Monaco, där jag bland annat gjort Våroffer, dock endast som konsert, jag hoppas få göra den med dansare också.

Har du samarbetat med Marc Ribaud tidigare?
Vi gjorde premiären på Coppelia i Nice tillsammans 2003 och även hans Nötknäppare. Vi är vänner sedan 10 år.

Vad blir det nu närmast?
Jag har två Coppelia kvar nu i april, sedan kommer jag tillbaka till Stockholm i höst för Svansjön. Förhoppningsvis blir det fler gånger, Jag tycker om Stockholm och den här teatern och musikerna är mycket bra.

Sedan ska jag göra en konsert med Daphnis och Chloé av Maurice Ravel i Monte Carlo – den musiken älskar jag!

Blir det aldrig för mycket?
Nej – musiken gör mig lycklig! – avslutar Philippe Béran.

Anders Jörlén
19 april 2011


 


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil