Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: MacMillans Manon för första gången i Finland

Sir Kenneth MacMillans sensuella balett Manon har haft sin premiär på Nationaloperan i Helsingfors. Gruppens egna fina solister och gästande stjärnor har avlöst varandra vid föreställningarna och de av publiken, som hunnit bekanta sig med verket och sett det kanske mera än bara en gång, tävlar om att diskutera vilka av de många solisterna som har varit de bästa. I Manon krävs talang i både dans och drama.

Baletten baserar sig på Abbé Prévosts roman där händelserna i 1700-talets Frankrike kan ses ha en förankring fram till nuet. Kvinnan är den som utnyttjas, och mannen med tillgång till pengar är den som väljer. Jo – till en viss grad har även kvinnan en möjlighet att välja sin väg, men i vågskålen väger alternativen inte jämt. Den unga flickan Manon Lescaut har svårt att göra sitt val, det blir ett val mellan kärlek och fattigdom eller att avstå från kärlek och att vinna en livsstil med välstånd – som kurtisan – för någon tid framåt. Om hon nu inte väljer livet i kloster, alltså.

Wilfried Jacobs (Lescaut), Julie Gardette (Manon) och Henrik Burman (G.M.) Fotograf Sakari Viika

Wilfried Jacobs (Lescaut), Julie Gardette (Manon) och Henrik Burman (G.M.) Fotograf Sakari Viika

Sir Kenneth MacMillan skapade sin Manon till musik av Jules Massenet för The Royal Ballet i London där han startade som koreograf 1955. Året för premiären var 1974. Manon var en annorlunda balett, koreografen introducerade gärna verk där dansen inte enbart skulle vara ”sterilt akademisk" utan ”ge uttryck för något större” – som han själv förklarat. Dansarna skulle presentera tekniskt högklassig dans, samt ha sinne och mycket talang för drama. MacMillan var intresserad av utanförskap samt av de mörka sidorna hos en individ, och av människans sexualitet. Han har dock även skapat baletter utan dessa ingredienser.

Baletten Manon är planerad att komma även på Nationaloperan Estonias program under denna vår; och på Estonias hemsida läser vi hur Deborah MacMillan, änka efter koreografen Sir Kenneth, berättar att rättigheterna att uppföra denna balett inte ges utan kännedom om balettgruppens höga nivå. Manon tillhör den återkommande repertoaren på många av de stora husen; bland annat i London har Royal Opera House sin Manon i  programmet under våren och hösten.

Friedemann Vogel som De Grieux. Fotograf Sakari Viika

Friedemann Vogel som De Grieux. Fotograf Sakari Viika

Om baletten Manons rörelsespråk och vyer
Det är dramatiska händelser på scenen i denna balett. Folk samlas, deras öden avgörs, det finns intriger och brott. Den sista, tredje, akten med scenerna i hamnen i Louisiana, dit fångarna transporterats och lite senare i myrmarkerna, skiljer sig från de två första; huvudparet har inte mer chansen att ta sig upp och börja leva ett gott liv tillsammans. I slutet dör Manon i armarna på sin älskade.

Det är lättare att följa med händelserna i baletten om åskådaren har lite kännedom om epoken, och har bekantat sig med själva berättelsen på förhand. Det är brodern Lescaut som i första akten möter systern Manon när denna anländer till Paris med diligensen – på 1700-talet färdades man med postvagn – och det är brodern som säljer sin syster när ett tillfälle att tjäna pengar dyker upp. Där är den förmögne Monsieur G.M. som blir attraherad av den unga flickan – som egentligen är på väg till ett kloster. Färden dit avbryts dock då ödet ingriper. Där är även poeten Des Grieux som också han på torget blir varse den unga vackra kvinnan, och som blir hennes älskade.

En fascinerande balett
Idag hör man röster om att koreografin inte mera är så speciell eller så provokativ som den tidigare uppfattats vara. Man måste dock medge att den är både påhittig och fungerande – och dessutom vacker. De olika scenerna avlöser varandra smidigt och själva berättelsen går framåt presenterande de dramatiska händelser som till slut för både Manon och Des Grieux till undergång.  

De höga arabeskerna, Manons vändningar och glidningar i Des Grieuxs och de övriga kavaljerernas armar. Det är ställvis även magiskt; jag tänker t ex på andra akten och Manons solo i armarna på ett tiotal beundrare. Männen turas om att lyfta-vända-bära kurtisanen, och hennes kropp glider och dyker och störtar framåt i kavaljerernas grepp. Monsieur G.M. låter sin kvinna bli beundrad även av de andra, bara hon minns vem hon tillhör – det är till honom, som betalar kalaset för hennes del. Baletten utstrålar sensualitet; rörelsespråket är både diskret och provokativt på ett fint sätt. En fascinerande balett.

Evaldas Bielinis, Ophélie Rodighiero, Petia Ilieva, Aapo Siikala, Frans Valkama, Samuli Poutanen. Fotograf Sakari Viika

Evaldas Bielinis, Ophélie Rodighiero, Petia Ilieva, Aapo Siikala, Frans Valkama, Samuli Poutanen. Fotograf Sakari Viika

Dansarna
En mycket klassisk och ädel dansare, Friedemann Vogel från Stuttgart i Tyskland, uppträdde med sin Manon, Julie Gardette från vår nationalopera, och han kom åter för att dansa som partner till Barbora Kohoutková från Tjeckien.  Friedemann är en enastående och varm dansare – hans linjer är sträckta till det yttersta och hans utförande av rörelserna är genomtänkt, tydligt och angenämt att se på – och han lever i sin dans. Hans och Julies samspel var lätt och njutbart.

Barbora Kohoutková i sin tur är bekant i Finland, hon inledde sin dansarkarriär 1996 på Nationaloperan, för att sex år senare flyga ut i världen och bli en framgångsrik stjärna också i München, Boston och Hamburg. Numera är hon också balettpedagog hemma i Prag.

Barbora har mognat till en mycket fin dansare; hon var drottninglik när hon i andra akten gjorde entré iklädd den elegans som hon fått av Monsieur G.M. Den unga kvinnan Manon var i hennes gestaltning helt suverän, det lämnade ingenting att önska. Som ballerina är Barbora en pärla, och det är med glädje man välkomnar henne tillbaka till de stora rollerna. Vid hennes och Friedemanns andra och sista framträdande blev det stående ovationer. Ett sällsynt vackert par.

Tamara Rojo i Manon. Fotograf Bill Cooper

Tamara Rojo i Manon. Fotograf Bill Cooper

Tamara Rojo med David Makhateli, båda från The Royal Ballet i London, dansade sin första Manon i Helsingfors, och när publiken på deras första kväll ropade sina ”bravi” åt dem var den enig om att föreställningen hade varit lyckad. Detta par kunde faktiskt få ut fler nyanser ur dramat, och det uppskattades i salen – förutom deras imponerande dans. Helt enkelt njutbart.

Än en gång kunde man konstatera att olika konstnärer alltid tillför sitt eget. Det personliga får komma fram, och bör också göra det – ingen blir bra genom att försöka vara som någon annan. Det här brukar varje stjärndansare ha kommit på; om man vågar ge sin själ i dansen på scenen framför publiken, då blir det synligt att här är det inte bara rörelser som produceras. Det finns i balettkoreografi och i dans överhuvudtaget så mycket där en artists konstnärskap kan komma fram på olika vis. Artisten kan skapa eget – komma med sin egen tolkning av händelser och känslor; komma med nyanser som inte är färdigbyggda i koreografin – för att föra fram sin syn av det hela.

Tamara Rojo tecknar linjer i luften med precision; och interaktionen, samspelet med David Makhateli blir desto bättre ju längre föreställningen framskrider. Det är en svår sak att börja jämföra olika par: de här tre paren har den tekniska sidan i besittning och då har de möjligheten att utvidga sin tolkning. Paren Tamara och David samt Barbora och Friedemann var mogna artister; Julie åter med sina 28 år har troligtvis ännu sina bästa år framför sig.  Hennes teknik är redan ypperlig och i händerna på partnern Friedemann glider hon med i MacMillans duetter så att man inte behöver vara rädd hur det ska gå i svängarna. Man kan sitta lugn på sin stol i salongen.

Wilfried Jacobs som Lescaut. Fotograf Sakari Viika

Wilfried Jacobs som Lescaut. Fotograf Sakari Viika

Andra solister
På scenen ses Minna Tervamäki i älskarinnans roll och, såsom ganska många tyckt, faktiskt riktigt lyser hon i sin roll. Det är glädjande att se detta framförande. Lyser gör – åter den här gången – också Wilfried Jacobs i brodern Lescauts roll, och sista scenen i första akten med honom och David Makhateli var av en klass för sig: samspelet då Des Grieux kommer tillbaka hem och anklagar Lescaut för att ha sålt sin syster till Monsieur G.M. avslutar akten så att stämningen är på kokpunkten inför pausen.

Henrik Burman är trovärdig i rollen som Monsieur G.M. Han betraktar – som sig bör – Manon som en vacker ägodel att härska över och att visa upp för andra. Han är helt självisk och obarmhärtig när det gäller att ta hand om det som han betraktar som sitt, och för pengar fås ju allt.

Den skicklige Frans Valkama åter, gör oss inte heller någonsin besvikna; som Tiggaren dansar han sitt solo med prakt. I andra laget är han Lescaut, och på en repetition kunde jag se att den rollen gör han också med den tolkning och precision som han brukar ha i sin dans. Frans tolkar rollen på ett genomtänkt och pojkaktigt vis medan Wilfried åter är en lite mognare och listigare broder till den oskyldiga Manon. Han har kanske redan tidigare utnyttjat omoraliska medel för att skaffa pengar, medan Lescaut i Frans gestaltning ser ut att falla för frestelsen här och nu. På det här sättet kan ju olika artistpersonligheter påverka sina rollfigurer.

Minna Tervamäki som älskarinnan. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki som älskarinnan. Fotograf Sakari Viika

Starka kvinnokaraktärer
Dansarkåren är fullt med i leken annars också, och de bästa solisterna ses på scenen i olika roller. Exempelvis är de fem kurtisanerna Milla Eloranta, Eun-Ji Ha, Emanouela Merdjanova, Tiina Myllymäki och Maki Nagakawa fullt med i sina roller, och Anandah Kononen som Madame tar ut allt som värdinnan i ett hus där vissa män samlas för att träffas och förlusta sig med husets kvinnor.

I samma roll är Anastasia Dunets en Madame med lite finare bakgrund – kan man tänka sig – och så har hon ju utbildningen från Vaganova-akademien med även lektioner i drama att visa upp.

I nämnda hus tas det inte ställning till kvinnors öden; i dem får man en inblick genom scenerna från fångtransporten. Mycket tydligt visas fångarna och deras elände i tredje akten då skeppet anlöper hamnen i Louisiana. Det är också där Manon och hennes trogne älskade Des Grieux till slut möter sina öden.

Anita Jokela
15 april 2011


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil