Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: MacMillans Manon för första gången i Finland

Sir Kenneth MacMillans sensuella balett Manon har haft sin premiär på Nationaloperan i Helsingfors. Gruppens egna fina solister och gästande stjärnor har avlöst varandra vid föreställningarna och de av publiken, som hunnit bekanta sig med verket och sett det kanske mera än bara en gång, tävlar om att diskutera vilka av de många solisterna som har varit de bästa. I Manon krävs talang i både dans och drama.

Baletten baserar sig på Abbé Prévosts roman där händelserna i 1700-talets Frankrike kan ses ha en förankring fram till nuet. Kvinnan är den som utnyttjas, och mannen med tillgång till pengar är den som väljer. Jo – till en viss grad har även kvinnan en möjlighet att välja sin väg, men i vågskålen väger alternativen inte jämt. Den unga flickan Manon Lescaut har svårt att göra sitt val, det blir ett val mellan kärlek och fattigdom eller att avstå från kärlek och att vinna en livsstil med välstånd – som kurtisan – för någon tid framåt. Om hon nu inte väljer livet i kloster, alltså.

Wilfried Jacobs (Lescaut), Julie Gardette (Manon) och Henrik Burman (G.M.) Fotograf Sakari Viika

Wilfried Jacobs (Lescaut), Julie Gardette (Manon) och Henrik Burman (G.M.) Fotograf Sakari Viika

Sir Kenneth MacMillan skapade sin Manon till musik av Jules Massenet för The Royal Ballet i London där han startade som koreograf 1955. Året för premiären var 1974. Manon var en annorlunda balett, koreografen introducerade gärna verk där dansen inte enbart skulle vara ”sterilt akademisk" utan ”ge uttryck för något större” – som han själv förklarat. Dansarna skulle presentera tekniskt högklassig dans, samt ha sinne och mycket talang för drama. MacMillan var intresserad av utanförskap samt av de mörka sidorna hos en individ, och av människans sexualitet. Han har dock även skapat baletter utan dessa ingredienser.

Baletten Manon är planerad att komma även på Nationaloperan Estonias program under denna vår; och på Estonias hemsida läser vi hur Deborah MacMillan, änka efter koreografen Sir Kenneth, berättar att rättigheterna att uppföra denna balett inte ges utan kännedom om balettgruppens höga nivå. Manon tillhör den återkommande repertoaren på många av de stora husen; bland annat i London har Royal Opera House sin Manon i  programmet under våren och hösten.

Friedemann Vogel som De Grieux. Fotograf Sakari Viika

Friedemann Vogel som De Grieux. Fotograf Sakari Viika

Om baletten Manons rörelsespråk och vyer
Det är dramatiska händelser på scenen i denna balett. Folk samlas, deras öden avgörs, det finns intriger och brott. Den sista, tredje, akten med scenerna i hamnen i Louisiana, dit fångarna transporterats och lite senare i myrmarkerna, skiljer sig från de två första; huvudparet har inte mer chansen att ta sig upp och börja leva ett gott liv tillsammans. I slutet dör Manon i armarna på sin älskade.

Det är lättare att följa med händelserna i baletten om åskådaren har lite kännedom om epoken, och har bekantat sig med själva berättelsen på förhand. Det är brodern Lescaut som i första akten möter systern Manon när denna anländer till Paris med diligensen – på 1700-talet färdades man med postvagn – och det är brodern som säljer sin syster när ett tillfälle att tjäna pengar dyker upp. Där är den förmögne Monsieur G.M. som blir attraherad av den unga flickan – som egentligen är på väg till ett kloster. Färden dit avbryts dock då ödet ingriper. Där är även poeten Des Grieux som också han på torget blir varse den unga vackra kvinnan, och som blir hennes älskade.

En fascinerande balett
Idag hör man röster om att koreografin inte mera är så speciell eller så provokativ som den tidigare uppfattats vara. Man måste dock medge att den är både påhittig och fungerande – och dessutom vacker. De olika scenerna avlöser varandra smidigt och själva berättelsen går framåt presenterande de dramatiska händelser som till slut för både Manon och Des Grieux till undergång.  

De höga arabeskerna, Manons vändningar och glidningar i Des Grieuxs och de övriga kavaljerernas armar. Det är ställvis även magiskt; jag tänker t ex på andra akten och Manons solo i armarna på ett tiotal beundrare. Männen turas om att lyfta-vända-bära kurtisanen, och hennes kropp glider och dyker och störtar framåt i kavaljerernas grepp. Monsieur G.M. låter sin kvinna bli beundrad även av de andra, bara hon minns vem hon tillhör – det är till honom, som betalar kalaset för hennes del. Baletten utstrålar sensualitet; rörelsespråket är både diskret och provokativt på ett fint sätt. En fascinerande balett.

Evaldas Bielinis, Ophélie Rodighiero, Petia Ilieva, Aapo Siikala, Frans Valkama, Samuli Poutanen. Fotograf Sakari Viika

Evaldas Bielinis, Ophélie Rodighiero, Petia Ilieva, Aapo Siikala, Frans Valkama, Samuli Poutanen. Fotograf Sakari Viika

Dansarna
En mycket klassisk och ädel dansare, Friedemann Vogel från Stuttgart i Tyskland, uppträdde med sin Manon, Julie Gardette från vår nationalopera, och han kom åter för att dansa som partner till Barbora Kohoutková från Tjeckien.  Friedemann är en enastående och varm dansare – hans linjer är sträckta till det yttersta och hans utförande av rörelserna är genomtänkt, tydligt och angenämt att se på – och han lever i sin dans. Hans och Julies samspel var lätt och njutbart.

Barbora Kohoutková i sin tur är bekant i Finland, hon inledde sin dansarkarriär 1996 på Nationaloperan, för att sex år senare flyga ut i världen och bli en framgångsrik stjärna också i München, Boston och Hamburg. Numera är hon också balettpedagog hemma i Prag.

Barbora har mognat till en mycket fin dansare; hon var drottninglik när hon i andra akten gjorde entré iklädd den elegans som hon fått av Monsieur G.M. Den unga kvinnan Manon var i hennes gestaltning helt suverän, det lämnade ingenting att önska. Som ballerina är Barbora en pärla, och det är med glädje man välkomnar henne tillbaka till de stora rollerna. Vid hennes och Friedemanns andra och sista framträdande blev det stående ovationer. Ett sällsynt vackert par.

Tamara Rojo i Manon. Fotograf Bill Cooper

Tamara Rojo i Manon. Fotograf Bill Cooper

Tamara Rojo med David Makhateli, båda från The Royal Ballet i London, dansade sin första Manon i Helsingfors, och när publiken på deras första kväll ropade sina ”bravi” åt dem var den enig om att föreställningen hade varit lyckad. Detta par kunde faktiskt få ut fler nyanser ur dramat, och det uppskattades i salen – förutom deras imponerande dans. Helt enkelt njutbart.

Än en gång kunde man konstatera att olika konstnärer alltid tillför sitt eget. Det personliga får komma fram, och bör också göra det – ingen blir bra genom att försöka vara som någon annan. Det här brukar varje stjärndansare ha kommit på; om man vågar ge sin själ i dansen på scenen framför publiken, då blir det synligt att här är det inte bara rörelser som produceras. Det finns i balettkoreografi och i dans överhuvudtaget så mycket där en artists konstnärskap kan komma fram på olika vis. Artisten kan skapa eget – komma med sin egen tolkning av händelser och känslor; komma med nyanser som inte är färdigbyggda i koreografin – för att föra fram sin syn av det hela.

Tamara Rojo tecknar linjer i luften med precision; och interaktionen, samspelet med David Makhateli blir desto bättre ju längre föreställningen framskrider. Det är en svår sak att börja jämföra olika par: de här tre paren har den tekniska sidan i besittning och då har de möjligheten att utvidga sin tolkning. Paren Tamara och David samt Barbora och Friedemann var mogna artister; Julie åter med sina 28 år har troligtvis ännu sina bästa år framför sig.  Hennes teknik är redan ypperlig och i händerna på partnern Friedemann glider hon med i MacMillans duetter så att man inte behöver vara rädd hur det ska gå i svängarna. Man kan sitta lugn på sin stol i salongen.

Wilfried Jacobs som Lescaut. Fotograf Sakari Viika

Wilfried Jacobs som Lescaut. Fotograf Sakari Viika

Andra solister
På scenen ses Minna Tervamäki i älskarinnans roll och, såsom ganska många tyckt, faktiskt riktigt lyser hon i sin roll. Det är glädjande att se detta framförande. Lyser gör – åter den här gången – också Wilfried Jacobs i brodern Lescauts roll, och sista scenen i första akten med honom och David Makhateli var av en klass för sig: samspelet då Des Grieux kommer tillbaka hem och anklagar Lescaut för att ha sålt sin syster till Monsieur G.M. avslutar akten så att stämningen är på kokpunkten inför pausen.

Henrik Burman är trovärdig i rollen som Monsieur G.M. Han betraktar – som sig bör – Manon som en vacker ägodel att härska över och att visa upp för andra. Han är helt självisk och obarmhärtig när det gäller att ta hand om det som han betraktar som sitt, och för pengar fås ju allt.

Den skicklige Frans Valkama åter, gör oss inte heller någonsin besvikna; som Tiggaren dansar han sitt solo med prakt. I andra laget är han Lescaut, och på en repetition kunde jag se att den rollen gör han också med den tolkning och precision som han brukar ha i sin dans. Frans tolkar rollen på ett genomtänkt och pojkaktigt vis medan Wilfried åter är en lite mognare och listigare broder till den oskyldiga Manon. Han har kanske redan tidigare utnyttjat omoraliska medel för att skaffa pengar, medan Lescaut i Frans gestaltning ser ut att falla för frestelsen här och nu. På det här sättet kan ju olika artistpersonligheter påverka sina rollfigurer.

Minna Tervamäki som älskarinnan. Fotograf Sakari Viika

Minna Tervamäki som älskarinnan. Fotograf Sakari Viika

Starka kvinnokaraktärer
Dansarkåren är fullt med i leken annars också, och de bästa solisterna ses på scenen i olika roller. Exempelvis är de fem kurtisanerna Milla Eloranta, Eun-Ji Ha, Emanouela Merdjanova, Tiina Myllymäki och Maki Nagakawa fullt med i sina roller, och Anandah Kononen som Madame tar ut allt som värdinnan i ett hus där vissa män samlas för att träffas och förlusta sig med husets kvinnor.

I samma roll är Anastasia Dunets en Madame med lite finare bakgrund – kan man tänka sig – och så har hon ju utbildningen från Vaganova-akademien med även lektioner i drama att visa upp.

I nämnda hus tas det inte ställning till kvinnors öden; i dem får man en inblick genom scenerna från fångtransporten. Mycket tydligt visas fångarna och deras elände i tredje akten då skeppet anlöper hamnen i Louisiana. Det är också där Manon och hennes trogne älskade Des Grieux till slut möter sina öden.

Anita Jokela
15 april 2011


  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil