Artiklar från 2008 – till idag
Nyligen dansade Kungliga baletten Sverigepremiären på Altro Canto av Jean-Christophe Maillot, balettchef i Monte Carlo. Han introducerades i Sverige 2007 med Cendrillon, den originella version av Askungen som då dansades på Stockholmsoperan.
Den som under fem veckor i Stockholm iscensatt Altro Canto är Bernice Coppieters, "étoile" i Les Ballets de Monte Carlo. Dansportalen fick glädjen att träffa den långa, säkra, smärta, charmerande, korthåriga stjärnan för ett samtal.
Bernice Coppieters. Fotograf Henk Van Cauwenbergh
Välkommen tillbaka till Stockholm!
Tack! Förra gången jag var här, 2007, var också första gången jag fick förtroendet att själv göra en iscensättning, då av Jean-Christophe Maillots Cendrillon (Askungen). Det är betydligt mer snö nu, och det är roligt. Jag får inte se så mycket snö annars.
Du hamnade redan i unga år på rätt plats.
Ja! Efter utbildning i Antwerp Institute of Ballet vann jag 1988 ett pris vid Prix de Lausanne, och när jag dansat ett år med Kungliga Baletten i Flandern blev jag utnämnd till solist.
1991 blev jag så antagen vid Ballets de Monte-Carlo, och den ensemblen har jag blivit trogen.
Där hade nämligen en ung Jean-Christophe Maillot gjort succé som koreograf. 1992 utnämndes han till koreografisk rådgivare, och året därpå till balettchef.
Med detsamma när jag fick dansa i hans verk insåg jag att detta var vad jag ville ägna mig åt. Och så har det blivit. Han har skapat så fantastiskt mycket för mig. Han har riktigt skulpterat mig.
Du blev hans musa, och nu är Du en länk i dansens levande kedja.
Ja! Allt han har gett mig under åren får jag nu möjlighet att föra vidare till andra dansare. Det är härligt att medan man fortfarande dansar kunna kombinera båda sidor av yrket.
Samtidigt som man ger vidare ett verk, en stil, en del av en tradition, får man nämligen nya perspektiv på vad man själv gör på scenen, och det har man då möjlighet att tillämpa! Också det är en gåva. Nu sätter jag upp ungefär ett verk per år.
Bernice Coppieters i repetition med Nathalie Nordquist. Fotograf Hans Nilsson
Du blev utnämnd till "étoile" redan vid 25 års ålder.
Åh, det var en minnesvärd afton. HKH Prinsessan Caroline gav mig utmärkelsen på scenen. Det var världens överraskning – ingen hade ens antytt något.
Därefter följde en period som hade sina svårigheter. Det är ett stort ansvar att i unga år få en hög utmärkelse, och jag ville göra mig riktigt förtjänt av den. Jag har nog alltid varit något av perfektionist, så jag ställde mycket stora krav på mig själv.
Då fick en kollega mig att inse något utomordentligt viktigt: Ställ inte så stora krav på dig själv att de blir en plåga. Krav – visst! Men se till att njuta av framgången och de möjligheter den ger, och att sätta värde på och finna tillfredsställelse i det arbete ni utför! Det har jag gjort mitt allra bästa för att tillämpa.
Bernice Coppieters i Faust. Fotograf Marie-Laure Briane
Nu något om Altro Canto!
I detta verk utgick Jean-Christopeh Maillot från barockmusik, och från uppslaget att det inte är så viktigt vem som bär kjol och vem som bär byxor. Den idén anammades med glädje av balettens kostymskapare Karl Lagerfeld – de är goda vänner sedan länge.
I Altro Canto stiger dansarna därför över könsrollernas gränser och blir i stället helt enkelt människor. För detta motiv utarbetade Jean-Christophe Maillot en stil som jag skulle vilja beskriva som "subtle" och "delicate" (ungefär nyansrik och förfinad).
Hur är det då att dansa i Les Ballets de Monte-Carlo?
Några fakta: vi är cirka 40 dansare, vi turnerar ungefär halva året, och har då alltid vår egen dirigent med oss. Flera av dansarna, 10 - 15 stycken, har varit med lika länge som jag, som en sorts järngäng. Likadant är det med administrationen: många har arbetat där mycket länge.
Som baletttchef har Jean-Christophe Maillot därför en i hög grad inarbetad och trygg omgivning., Han kan lita på att saker fungerar, så att han kan ägna sig åt att koreografera, och han är mycket produktiv.
I två år dansasde Nathalie Nordqvist och Joakim Stephenson i ensemblen. Det var roligt att träffa dem igen. En dansare från Stockholm fortsätter hos oss: Katarzyna Kucharska.
I Monte Carlo bor bara ca 30.000 invånare, men kulturlivet är livaktigt. Till exempel invigdes år 2000 balettens nya scen, "Salle des Princes", i det nya, stora kongresscentrum som heter Grimaldi Forum. Där är vi inte beroende av att samarbeta med någon opera, och då blir t. ex. planering enklare.
När vi är på turné kommer många gästspel. T.ex. har både Pina Bauschs dansteater och Bolsjojteatern framträtt i Monte Carlo.
Schéhérazade. Fotograf Marie-Laure Briane
De sista dagarna kom, som brukligt är, koreografen, Jean-Christophe Maillot, själv till Stockholm och gjorde de sista, viktiga finjusteringrna av sitt verk.
Två dagar efter premiären på Altro Canto i Stockholm reste de tu med Monte Carlobaletten på gästspel till Damaskus för att framföra bl. a. Maillots Schéhérazade. Bernice Coppieters dansar fortfarande. Det vore förstås en dröm att få se henne i den rollen.
Peter Bohlin
11 mars 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision