Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bernice Coppieters – en internationell stjärna

Nyligen dansade Kungliga baletten Sverigepremiären på Altro Canto av Jean-Christophe Maillot, balettchef i Monte Carlo. Han introducerades i Sverige 2007 med Cendrillon, den originella version av Askungen som då dansades på Stockholmsoperan.

Den som under fem veckor i Stockholm iscensatt Altro Canto är Bernice Coppieters, "étoile" i  Les Ballets de Monte Carlo. Dansportalen fick glädjen att träffa den långa, säkra, smärta, charmerande, korthåriga stjärnan för ett samtal.

Bernice Coppieters. Fotograf Henk Van Cauwenbergh

Bernice Coppieters. Fotograf Henk Van Cauwenbergh

Välkommen tillbaka till Stockholm!
Tack! Förra gången jag var här, 2007, var också första gången jag fick förtroendet att själv göra en iscensättning, då av Jean-Christophe Maillots Cendrillon (Askungen). Det är betydligt mer snö nu, och det är roligt. Jag får inte se så mycket snö annars.

Du hamnade redan i unga år på rätt plats.
Ja! Efter utbildning i Antwerp Institute of Ballet vann jag 1988 ett pris vid Prix de Lausanne, och när jag dansat ett år med Kungliga Baletten i Flandern blev jag utnämnd till solist.

1991 blev jag så antagen vid Ballets de Monte-Carlo, och den ensemblen har jag blivit trogen.

Där hade nämligen en ung Jean-Christophe Maillot gjort succé som koreograf. 1992 utnämndes han till koreografisk rådgivare, och året därpå till balettchef.

Med detsamma när jag fick dansa i hans verk insåg jag att detta var vad jag ville ägna mig åt. Och så har det blivit. Han har skapat så fantastiskt mycket för mig. Han har riktigt skulpterat mig.

Du blev hans musa, och nu är Du en länk i dansens levande kedja.
Ja! Allt han har gett mig under åren får jag nu möjlighet att föra vidare till andra dansare. Det är härligt att medan man fortfarande dansar kunna kombinera båda sidor av yrket.

Samtidigt som man ger vidare ett verk, en stil, en del av en tradition, får man nämligen nya perspektiv på vad man själv gör på scenen, och det har man då möjlighet att tillämpa! Också det är en gåva. Nu sätter jag upp ungefär ett verk per år.

Bernice Coppieters i repetition med Nathalie Nordquist. Fotograf Hans Nilsson

Bernice Coppieters i repetition med Nathalie Nordquist. Fotograf Hans Nilsson

Du blev utnämnd till "étoile" redan vid 25 års ålder.
Åh, det var en minnesvärd afton. HKH Prinsessan Caroline gav mig utmärkelsen på scenen. Det var världens överraskning – ingen hade ens antytt något.

Därefter följde en period som hade sina svårigheter. Det är ett stort ansvar att i unga år få en hög utmärkelse, och jag ville göra mig riktigt förtjänt av den. Jag har nog alltid varit något av perfektionist, så jag ställde mycket stora krav på mig själv.

Då fick en kollega mig att inse något utomordentligt viktigt: Ställ inte så stora krav på dig själv att de blir en plåga. Krav – visst! Men se till att njuta av framgången och de möjligheter den ger, och att sätta värde på och finna tillfredsställelse i det arbete ni utför! Det har jag gjort mitt allra bästa för att tillämpa.

Bernice Coppieters i Faust. Fotograf Marie-Laure Briane

Bernice Coppieters i Faust. Fotograf Marie-Laure Briane

Nu något om Altro Canto!
I detta verk utgick Jean-Christopeh Maillot från barockmusik, och från uppslaget att det inte är så viktigt vem som bär kjol och vem som bär byxor. Den idén anammades med glädje av balettens kostymskapare Karl Lagerfeld – de är goda vänner sedan länge.

I Altro Canto stiger dansarna därför över könsrollernas gränser och blir i stället helt enkelt människor. För detta motiv utarbetade Jean-Christophe Maillot en stil som jag skulle vilja beskriva som "subtle" och "delicate" (ungefär nyansrik och förfinad).

Hur är det då att dansa i Les Ballets de Monte-Carlo?
Några fakta: vi är cirka 40 dansare, vi turnerar ungefär halva året, och har då alltid vår egen dirigent med oss. Flera av dansarna, 10 - 15 stycken, har varit med lika länge som jag, som en sorts järngäng. Likadant är det med administrationen: många har arbetat där mycket länge.

Som baletttchef har Jean-Christophe Maillot därför en i hög grad inarbetad och trygg omgivning., Han kan lita på att saker fungerar, så att han kan ägna sig åt att koreografera, och han är mycket produktiv.

I två år dansasde Nathalie Nordqvist och Joakim Stephenson i ensemblen. Det var roligt att träffa dem igen. En dansare från Stockholm fortsätter hos oss: Katarzyna Kucharska.   

I Monte Carlo bor bara ca 30.000 invånare, men kulturlivet är livaktigt. Till exempel invigdes år 2000 balettens nya scen, "Salle des Princes", i det nya, stora kongresscentrum som heter Grimaldi Forum. Där är vi inte beroende av att samarbeta med någon opera, och då blir t. ex. planering enklare.

När vi är på turné kommer många gästspel. T.ex. har både Pina Bauschs dansteater och Bolsjojteatern framträtt i Monte Carlo.   

Schéhérazade. Fotograf Marie-Laure Briane

Schéhérazade. Fotograf Marie-Laure Briane

De sista dagarna kom, som brukligt är, koreografen, Jean-Christophe Maillot, själv till Stockholm och gjorde de sista, viktiga finjusteringrna av sitt verk.

Två dagar efter premiären på Altro Canto i Stockholm reste de tu med Monte Carlobaletten på gästspel till Damaskus för att framföra bl. a. Maillots Schéhérazade. Bernice Coppieters dansar fortfarande. Det vore förstås en dröm att få se henne i den rollen.

Peter Bohlin
11 mars 2011

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil