Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Finlands nationalopera 100 år

Nationaloperan firar hela året sina 100 år med många föreställningar och evenemang av olika slag. Till vissa är inträdet fritt. Kommande lördag den 12 mars hålls dörrarna öppna mellan 10 och 17. I februari-mars har det dansats även modernt, vilket vi redovisar här.

Nationalbalettens Länk till annan webbplats. dansare uppförde tre koreografier i Under danshimlen 2.0, och utvalda aktörer inom nutida dans uppträdde på Operans Almi-scen med en serie modernt under rubriken I love NYKY – "Danshimlen” far dessutom på turné och kan ses i Åbo i maj, och i Stockholm i juni.

Samuli Poutanen i Walking Mad. Fotograf Sakari Viika

Samuli Poutanen i Walking Mad. Fotograf Sakari Viika

Den yngre publiken har hittat vägen till Nationaloperan i och med att man satsat även på annat än traditionellt klassiskt. Det är viktigt att repertoaren ständigt förnyas och att dansarna får pröva olika tekniker – de är ju utbildade till att dansa även annat än klassiskt.

Det är också fint att publiken som kommer till operan får smaka på möjligast mycket av det som finns inom området dans, fast det ju inte kan anses vara endast operans uppgift att stå för allt detta.

Dansen är ett viktigt område inom kulturen, och borde få mera stöd av samhället. Här talar vi om ett ganska allmänt problem; att dans inte räknas till den grad den borde inom högkulturen, och att den ännu inte idag har en säker plats i en vanlig skola i Norden.

Under danshimlen 2.0
Kvällen bjöd på en stilig workwithinwork av William Forsythe, en rolig Walking Mad av Johan Inger och en magnifik Minus 7 av Ohad Naharin, alltigenom imponerande dans och uppträdande.

Allra mest är det fart i det sista numret – detta Minus 7 – som inleds redan under pausen: en fenomenal Frans Valkama iklädd vit skjorta och mörk kostym befinner sig djupt försjunken i sitt eget ”bajlande” (baila – att dansa), som om han skulle befinna sig på ett dansgolv på ett allmänt ställe, som om han skulle ha varit där redan en längre tid – han är avspänd och njuter av sitt eget framförande. Samtidigt imiterar han en person som åskådarna känner från egna erfarenheter på danslokaler, eller annars kan tänka sig se där: Frans gör det här så bra att han kan fylla hela 20 minuter eller även mer med sin karismatiska närvaro och talang.

Ohad Naharin, Minus 7. Fotograf Sakari Viika

Ohad Naharin, Minus 7. Fotograf Sakari Viika

När verket inleds på riktigt – när publiken har hört att pausen slutar – ansluter sig andra dansare klädda på samma vis som Frans till scenen, fortsätter på samma sätt med solisten i mitten, och sedan stängs ridån för att gå upp igen. Nästa scen är Naharins bekanta halvcirkel med dansarna sittande på stolar, turvis sittande och turvis vilt stigande upp, om och om igen, samtidigt sjungande en låt . Det är provokativt och delar av klädseln far över till mitten av scenen, som överflödiga.

Koreografen Ohad Naharin har själv konstaterat att verket är en rekonstruktion av hans tidigare gjorda, och den inledande delen känner vi från Kyr som Nationalbaletten dansat tidigare. Naharins dans är väldigt fysisk och tilltalar utan vidare den största delen av publiken, varav vissa plockas upp i slutet för att dansa med artisterna. De övriga i salen jublar – det är dansfest!

workwithinwork. Frans Valkamaa, Tiina Myllymäki och Minna Tervamäki. Fotograf Sakari Viika

workwithinwork. Frans Valkamaa, Tiina Myllymäki och Minna Tervamäki. Fotograf Sakari Viika

Workwithinwork inleder kvällens program; det dansas professionellt och skickligt, och man kommer in i stämningen. Klädseln är enkel, åtsittande, och linjerna i rörelserna syns tydligt. Koreografin av William Forsythe är påhittig, musiken är av Luciano Berio, hans Duetti per due violini – duett för två violiner. Till denna musik får man beundra de klassiska stegen som hela tiden växlar med nytt och harmoniskt modernt. Speciellt dansarnas överkroppar sträcks till dimensioner vilka inte är så ofta sedda. Vackert klart rent.

Walking Mad med Linda Haakana och Antti Keinänen. Fotograf Sakari Viika

Walking Mad med Linda Haakana och Antti Keinänen. Fotograf Sakari Viika

Walking Mad – Johan Ingers, för många i publiken bekanta – och roliga verk med mycket humör – blir bättre och bättre. Jag jämför med föreställningen jag såg i maj förra året och den jag sett för ett par veckor sedan. Skrattsalvor i publiken, den är helt med på noterna. Maurice Ravels Bolero klingar manande och dansarna springer med hälarna i golvet – det skall synas att det inte är något klassiskt och eteriskt. De får fram det raljanta och har glimten i ögat – glimten i sin dans.

En av dem, Johanna Nuutinen, som fått uttala sig och förklara vad hon tycker om att repetera och uppträda i verket, förklarar i programhäftet att man skall vara öppen i sin dans, överträffa sig själv, oberoende av vilken sorts dans man än uttrycker. Hon själv är en av dem som koreograferna väldigt ofta väljer att dansa modernt. Titta bara på hennes inlevelse som syns tydligt på bilden nedan..

Nationalbaletten åker på turné med Danshimlen och uppträder i Stockholm på Kungliga operan 1 och 3 juni, och före det i Åbo i slutet av maj.

Johanna Nuutinen, Wilfried Jacobs och Johan Pakkanen i Walking Mad. FotografSakari Viika

Johanna Nuutinen, Wilfried Jacobs och Johan Pakkanen i Walking Mad. FotografSakari Viika

De fria aktörerna inom dans
Dansgrupper – utvalda av balettens konstnärlige ledare Kenneth Greve – fick möjlighet att komma och visa sig under rubriken I love NYKY (fritt översatt: Jag älskar det nutida). Fyra föreställningar gavs i Almisalen på operan. Två onsdagskvällar, en lördagsmatiné och en lördagskväll hade publiken möjlighet att bekanta sig med två verk åt gången av olika grupper eller enstaka dansare.

Jag hade möjligheten att se den sista av dessa, en kväll med Riku Immonens Turhat tärkeät asiat (ungefär De onödiga, viktiga sakerna. Det är att observera att ordet ”asia” har en mängd betydelser), samt på samma kväll Jyrki Karttunens Situation Room.

De övriga nutida koreograferna från eliten av Finlands dansliv var Antti Lahti och Tuomas Juntunen med Manners of Success, framfört av Tanssiteatteri Minimi, Reija Wåre med sin Of(f) course, Carl Knif med Mandorla, Petri Kekoni med Kaatuva maa, Marianne Rouhiainen med Simply details samt Simo Heiskanen med sin koreografi Helinä för Dansteatern Glims & Gloms.

Turhat tärkeät asiat
Riku Immonen uppträdde ensam i sin koreografi, visserligen i en fördubblad form, då en större filmduk på scenen visade en form av hans alter ego. Det var en liten berättelse om vardagliga saker såsom att grubbla över viktiga vardagliga beslut, såsom att tillreda latte och sedan att ändå välja en öl i stället. En kompakt helhet vilken skulle visa vardagslivet där hemma. Dansaren och koreografen Riku Immonen är känd för att ha jobbat med dansteater och dansverk för barn. Som dansare visade han sig ha enkla och klara linjer med balett, jazzdans- och stepträning som bakgrund.

Situation room
Den moderna dansgruppen Karttunen Kollektiv, grundad 2008, bestod av sex dansare med olika stilar i bagaget. Vi tar Anne Hiekkaranta som exempel , ledande damen i sammanhanget, som framträdde med långa linjer i sin dans, och hade något av en solistroll i koreografin. Den utspelar sig i ett rum med klädstänger, en färgstark scenbild. Gruppen tycktes dock växla sin utrustning ”hundra gånger” för att uppträda i de olika rollerna. Helheten var något för lång, den skulle ha mått bra av att förkortas med en tredjedel.

Jyrki Karttunen hade tydligen haft för avsikt att visa dansarnas kunnande möjligast mångsidigt, och det kom ju fram att det finns en hel del potential i den här gruppen.

Situation Room. Fotograf Marko Mäkinen

Situation Room. Fotograf Marko Mäkinen

Om uppläggningen
I kvällens föreställning sågs först Riku Immonens kortare koreografi och efter pausen den längre. En annan lösning för den här kvällen kunde nog ha fungerat bättre – inte nödvändigtvis att de här två koreografier skulle ha bytt plats med varandra. Man orkar i regel sitta längst i början av kvällen, när man ser en föreställning.

Man kommer att jämföra dessa dansare – verksamma inom fältet fri och modern dans – med operans dansare som fått den klassiska utbildningen ända sedan barnaår. Detta när vi nu en gång befinner oss i Nationaloperan där balettens dansare uppträtt i modernt och fått experimentera även i sina workshops.

Jag funderar på hur det som klassiska dansare kan prestera i fråga om modernt ofta kan ses vara överlägset jämfört med andras uppträdande. Hur tekniken med snabbhet och exakthet uppstår på grund av tusen och åter tusen gånger upprepade övningar – hur en träning som påbörjats tillräckligt tidigt påverkar resultaten. Här kommer vi till utbildningsfrågor igen, hur viktigt det kan vara att barn i tidig ålder får bekanta sig med grundstenarna inom dansen.

Operan är att tacka för programmen. Operan firar sitt jubileum, det har redan synts och kommer att synas på många olika sätt under hela året. Vi återkommer.
Anita Jokela
9 mars 2011


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil