Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Anita Jokela: Finlands Nationalopera, Savcor och Eifman

– ett ambitiöst samarbete

Under året 2010 bjöd Savcor Ballet (tidigare Ballet Mikkeli) på två fina festivaler. På våren sågs Eifman Ballet från St. Petersburg gästspela på stora scenen vid Nationaloperan – inom ramen av ett välkommet samarbete med sistnämnda, som i år fyller 100 år – och på hösten träffades balettentusiaster i St. Michel för att se även andra artister från St. Petersburg.

Stjärnorna från den berömda Mariinskijteatern och baletten från Michailovskijteatern uppträdde i den moderna Mikaelisalen. Gästspelet bestod av tre olika program – två helaftonsbaletter och en galaföreställning. – Här skrivs det om visiten med Eifman Ballet samt om dess ledare som även han har jubileumsår. Boris Eifman fyller 65.

Onegin. Foto ©Eifman Ballet

Onegin. Foto ©Eifman Ballet

Det är att varmt välkomna alla fina samarbetsprojekt mellan ovan nämnda; aktörer som har en strävan att visa det bästa för sin publik. Balettchefen vid Nationaloperan, Kenneth Greve, hade bjudit in Eifman Ballet, och man kan konstatera att Finlands nationalopera  ju har alla förutsättningar att erbjuda möjlighet och lokaler till en lyckad visit – när man t.ex. tänker på en omfattande scenrekvisita – och i det här fallet en stor balettgrupp med två helaftonsbaletter. Även åskådarna välkomnar sådana här projekt. Fördelarna är många.

Savcor Ballets ledarpar, Ulla och Hannu Savisalo, vill återigen hålla standarden hög och de två årliga festivalerna som de ordnar brukar vara lyckade; de är välordnade och artisternas nivå utomordentligt god.

Onegin. Foto ©Eifman Ballet

Onegin. Foto ©Eifman Ballet

Eifman Ballet
Gruppen Eifman Ballet är en sak för sig – när jag själv första gången på tv såg ett program om den, dess arbete och karismatiska ledare tänkte jag WOW! Tänkte vidare att när det bara blir möjligt ska dess föreställning ovillkorligen ses – så imponerande var det. För ett par år sedan blev det möjligt, i St. Michel, och jag blev inte besviken.

Boris Eifmans baletter har många nivåer i sina berättelser, koreografierna är uppfinningsrika och de långa Eifman-dansarna är fina artister. Alla är klassiskt skolade – dvs. de behärskar fullkomligt den klassiska balettens teknik. Dessutom modernt och akrobatik, och i varierande grad andra tekniker.  

Röda Giselle. Foto ©Eifman Ballet

Röda Giselle. Foto ©Eifman Ballet

Boris Eifman - stjärnkoreografen
Jag hade möjligheten att förra våren kort intervjua detta geni; gruppens grundare, ledare, koreograf, och repetitör Boris Eifman, då han någon timme tidigare anlänt till Nationaloperan med sin grupp. Han hade redan uppträtt för många medier och ville nu tala hemspråket ryska i stället för engelska, och använda tolk. Jag måste berätta detta därför att svaren på mina frågor var långa, och ingen tolk utan förhandsinformation om diskussionens gång skulle ha kunnat komma med allt i sin översättning.
Boris Eifmans verk representerar genren "Feature Ballet". Som koreograf vill Eifman betona energin och känslan i sina baletter, och allt skall vara noggrant och fullkomligt. Sovjettiden hade varit svår för honom och själva verksamheten ofta närapå omöjlig. Han nämner åren 1977-87 som de värsta. De var arbetsdryga även på annat sätt än rent ur skapandets synvinkel. Gruppens historia formas i tioårsperioder, och riktigt uppåt har det gått efter slutet av åttiotalet.

Från och med 1997 lever man den tredje eran, säger Boris Eifman. Själv tar jag vid vårt samtal upp en diskussion om ingredienserna, om vad jag sett inbyggt i hans baletter – det som kan vara underförstått – och vilket går att tolkas beroende på hur mycket tittaren är invigd i historien och politiken. I intervjun går vi inte djupare in i detaljerna – en vidare diskussion kanske hade krävt ett samtal där båda parterna skulle ha talat Eifmans hemspråk, ryska.

Röda Giselle. Foto @Eifman Ballet

Röda Giselle. Foto @Eifman Ballet

En krävande ledare
Boris Eifman är en krävande ledare, och han blir ibland besviken på vad han ser då han övar sina dansare. Detta sågs även i tv-programmet, där man följt med repetitionerna i flera repriser. Det är jobbiga tider för dansarna, att ta stegen om och om igen – koreografen vill ha allt precis som det är tilltänkt. Konstnärerna ska förstå detta, eller tanken bakom allt. Man berättar ju saker när man dansar, och det skall synas tydligt. Det är också det som sker på scenen.

Hos dansarna är energin och känslan där. Gör man först en plié a la second – vilken är ofta väldigt bred, ni vet när man viker benen åt sidorna och niger djupt – är det väldigt elastiskt och utgör en början till något väldigt komplicerat och akrobatiskt.  - Det finns på nätet väldigt mycket att beskåda av Eifman-koreografierna, titta gärna in och se professionaliteten och laddningen på scener.

Det händer numera när gränserna är öppna att några av dansarna inte stannar så länge i gruppen, men det fenomenet är vi redan vana vid överallt – marknaden för dansarna är världsvid och man söker sina möjligheter på olika håll. Eifman återigen söker sina långa dansare runtom i Ryssland, där det utbildas kompetenta och kunniga artister på flera ställen, i St. Petersburg, Moskva och Perm för att nämna några framstående städer. Kiev – ett ställe med traditioner – tillhör numera självständiga Ukraina. Från den staden kommer t.ex. Denis Matvienko, stjärnan vid Mariinskij.

Allmänt
Det är den här diskussionen som pågår när man talar om nationella balettkompanier inpå de egna knutarna också; en del av de bästa dansarna prövar på scener i andra länder, och å andra sidan tar man vid teatrar emot ambitiösa dansare från annat håll, eftersom man vill ha en så hög nivå som möjligt – detta medger alla balettchefer numera. Oftast läser vi att chefen vill höja nivån i den grupp han leder – det brukar vara svaret till en fråga varför landets egna dansare inte kan få kontrakt.

Russian Hamlet. Foto @Eifman Ballet

Russian Hamlet. Foto @Eifman Ballet

Boris Eifman och hans koreografiska arbete
Åter till Eifman: fräscht, otypiskt – och nytt, om man jämför med de stora helaftonsbaletterna på operahusens scener. Eifmans baletter bär en alldeles egen prägel. Han skapar sina verk enligt sin fantasi rörande uttryck i rörelserna, lånar någon gång annanstans ifrån – det gör ju de flesta – men genast när man kommer på att det där har jag sett hos en annan, så fortsätter Boris Eifman precis på sitt eget vis. Inget tal om att det inte skulle vara eifmanskt, häftigt.

Och – som Boris Eifman påpekar – är berättelserna inte lätta, det krävs av åskådaren ett intensivt tittande med inlevelse, för att få ut vad som koreografen haft i tankarna. Som sagt, nivåerna är också många – i stil med de ryska författarnas poesi.

Russian Hamlet. Foto @Eifman Ballet

Russian Hamlet. Foto @Eifman Ballet

På Nationaloperan sågs två baletter; Onegin (tidigare Onegin Online, se Dansportalen.se) och Röda Giselle. De båda baletterna gavs i två föreställningar, och salen var full varje kväll. Det var många som såg alla fyra. Dessa båda berättelser handlar också om personligheter, Onegins handling är förflyttad till nuet och berättar mycket fritt om figurerna i den berömda ryska dikten (Aleksandr Pusjkin: Eugen Onegin), och Röda Giselle om ballerinan Olga Spessivtsevas flykt till en inre värld, ett imaginärt paradis inom hennes konst. Slutet är tragiskt även för denna Giselle (liksom i den traditionella baletten med detta namn), hon hamnar till slut på mentalsjukhus.

Ballerinas roll dansades av Nina Zmievets, en äkta ballerina med linjer utsträckta ända till tåspetsarna så länge hon i berättelsen är en dansös med framgång inom yrket – och de övriga solisterna, de tre männen i hennes liv – hette denna gång Aleksej Turko – en stark danspersonlighet och känd från förra Eifman-visiten – i rollen som Tjechist, Oleg Markov som Läraren och den praktfulle Oleg Gabyshev som Partnern – lägg namnet på minnet; samt Anton Labuskas som Vännen – alla dessa i starkt samarbete berättande storyn som innehåller mycket varierande händelser – vilket också speglas i rörelsespråket. Efter klassiska rörelser blir det en ävergång till vridna, människan uttrycker sig ju ofta på det sättet när hon är i obalans.

Anita Jokela
24 februari 2011


  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil