Artiklar från 2008 – till idag
Under året 2010 bjöd Savcor Ballet (tidigare Ballet Mikkeli) på två fina festivaler. På våren sågs Eifman Ballet från St. Petersburg gästspela på stora scenen vid Nationaloperan – inom ramen av ett välkommet samarbete med sistnämnda, som i år fyller 100 år – och på hösten träffades balettentusiaster i St. Michel för att se även andra artister från St. Petersburg.
Stjärnorna från den berömda Mariinskijteatern och baletten från Michailovskijteatern uppträdde i den moderna Mikaelisalen. Gästspelet bestod av tre olika program – två helaftonsbaletter och en galaföreställning. – Här skrivs det om visiten med Eifman Ballet samt om dess ledare som även han har jubileumsår. Boris Eifman fyller 65.
Det är att varmt välkomna alla fina samarbetsprojekt mellan ovan nämnda; aktörer som har en strävan att visa det bästa för sin publik. Balettchefen vid Nationaloperan, Kenneth Greve, hade bjudit in Eifman Ballet, och man kan konstatera att Finlands nationalopera ju har alla förutsättningar att erbjuda möjlighet och lokaler till en lyckad visit – när man t.ex. tänker på en omfattande scenrekvisita – och i det här fallet en stor balettgrupp med två helaftonsbaletter. Även åskådarna välkomnar sådana här projekt. Fördelarna är många.
Savcor Ballets ledarpar, Ulla och Hannu Savisalo, vill återigen hålla standarden hög och de två årliga festivalerna som de ordnar brukar vara lyckade; de är välordnade och artisternas nivå utomordentligt god.
Boris Eifmans baletter har många nivåer i sina berättelser, koreografierna är uppfinningsrika och de långa Eifman-dansarna är fina artister. Alla är klassiskt skolade – dvs. de behärskar fullkomligt den klassiska balettens teknik. Dessutom modernt och akrobatik, och i varierande grad andra tekniker.
Från och med 1997 lever man den tredje eran, säger Boris Eifman. Själv tar jag vid vårt samtal upp en diskussion om ingredienserna, om vad jag sett inbyggt i hans baletter – det som kan vara underförstått – och vilket går att tolkas beroende på hur mycket tittaren är invigd i historien och politiken. I intervjun går vi inte djupare in i detaljerna – en vidare diskussion kanske hade krävt ett samtal där båda parterna skulle ha talat Eifmans hemspråk, ryska.
Hos dansarna är energin och känslan där. Gör man först en plié a la second – vilken är ofta väldigt bred, ni vet när man viker benen åt sidorna och niger djupt – är det väldigt elastiskt och utgör en början till något väldigt komplicerat och akrobatiskt. - Det finns på nätet väldigt mycket att beskåda av Eifman-koreografierna, titta gärna in och se professionaliteten och laddningen på scener.
Det händer numera när gränserna är öppna att några av dansarna inte stannar så länge i gruppen, men det fenomenet är vi redan vana vid överallt – marknaden för dansarna är världsvid och man söker sina möjligheter på olika håll. Eifman återigen söker sina långa dansare runtom i Ryssland, där det utbildas kompetenta och kunniga artister på flera ställen, i St. Petersburg, Moskva och Perm för att nämna några framstående städer. Kiev – ett ställe med traditioner – tillhör numera självständiga Ukraina. Från den staden kommer t.ex. Denis Matvienko, stjärnan vid Mariinskij.
Allmänt
Det är den här diskussionen som pågår när man talar om nationella balettkompanier inpå de egna knutarna också; en del av de bästa dansarna prövar på scener i andra länder, och å andra sidan tar man vid teatrar emot ambitiösa dansare från annat håll, eftersom man vill ha en så hög nivå som möjligt – detta medger alla balettchefer numera. Oftast läser vi att chefen vill höja nivån i den grupp han leder – det brukar vara svaret till en fråga varför landets egna dansare inte kan få kontrakt.
Boris Eifman och hans koreografiska arbete
Åter till Eifman: fräscht, otypiskt – och nytt, om man jämför med de stora helaftonsbaletterna på operahusens scener. Eifmans baletter bär en alldeles egen prägel. Han skapar sina verk enligt sin fantasi rörande uttryck i rörelserna, lånar någon gång annanstans ifrån – det gör ju de flesta – men genast när man kommer på att det där har jag sett hos en annan, så fortsätter Boris Eifman precis på sitt eget vis. Inget tal om att det inte skulle vara eifmanskt, häftigt.
Och – som Boris Eifman påpekar – är berättelserna inte lätta, det krävs av åskådaren ett intensivt tittande med inlevelse, för att få ut vad som koreografen haft i tankarna. Som sagt, nivåerna är också många – i stil med de ryska författarnas poesi.
På Nationaloperan sågs två baletter; Onegin (tidigare Onegin Online, se Dansportalen.se) och Röda Giselle. De båda baletterna gavs i två föreställningar, och salen var full varje kväll. Det var många som såg alla fyra. Dessa båda berättelser handlar också om personligheter, Onegins handling är förflyttad till nuet och berättar mycket fritt om figurerna i den berömda ryska dikten (Aleksandr Pusjkin: Eugen Onegin), och Röda Giselle om ballerinan Olga Spessivtsevas flykt till en inre värld, ett imaginärt paradis inom hennes konst. Slutet är tragiskt även för denna Giselle (liksom i den traditionella baletten med detta namn), hon hamnar till slut på mentalsjukhus.
Ballerinas roll dansades av Nina Zmievets, en äkta ballerina med linjer utsträckta ända till tåspetsarna så länge hon i berättelsen är en dansös med framgång inom yrket – och de övriga solisterna, de tre männen i hennes liv – hette denna gång Aleksej Turko – en stark danspersonlighet och känd från förra Eifman-visiten – i rollen som Tjechist, Oleg Markov som Läraren och den praktfulle Oleg Gabyshev som Partnern – lägg namnet på minnet; samt Anton Labuskas som Vännen – alla dessa i starkt samarbete berättande storyn som innehåller mycket varierande händelser – vilket också speglas i rörelsespråket. Efter klassiska rörelser blir det en ävergång till vridna, människan uttrycker sig ju ofta på det sättet när hon är i obalans.
Anita Jokela
24 februari 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision