Artiklar från 2008 – till idag
Dansare ur Lilla Baletten. Fotograf Tina Axelsson
Den 13 februari hade Operans balettklubb samlat en grupp dansvänner på Dansmuseet Länk till annan webbplats., för en närmare bekantskap med Isadora Duncan och hennes sverigeambassadör Kathleen Quinlan i samband med den stora utställningen I Isadoras fotspår. Det gavs både en allmän visning i den vackra utställningen, guidad av Göran Ståhle, en dansworkshop med barn och en pratstund med eldsjälen Kathleen Quinlan Zetterberg.
Anna Duncan. Fotograf Arnold Genrhe
Kathleen Quinlan, hur länge har du dansat?
Jag började som fyraåring. Så småningom ägnade jag mig åt modern dans och bland mycket annat blev jag solist hos Anna Sokolow (1910 - 2000). I tjugoårsåldern kom jag i kontakt med Maria Theresa Duncan, en av Isadoras första elever, som dansade tills hon blev 86. Jag blev så förtjust i stilen, så mjuk och så vacker.
Och detta ändrade Ditt liv.
Ja, precis. Jag fortsatte som dansös i New York, där jag är född, och i Paris – och snart kom jag genom Maria Theresa i kontakt med en annan av Isadoras första elever: Anna Duncan. Hon var gammal då och bodde på ett hem och dansade inte längre.
Vi fick god kontakt och jag besökte henne ofta. Hon insåg snart hur viktig Duncandansen blivit för mig. Vi blev så goda vänner, och när hon avled 1980 fick jag ärva hennes stora samling fotografier och annat unikt dansmaterial.
Det är ett urval av detta som visas i utställningen nu.
Just det. Det här är andra gången delar av samlingarna visas i Stockholm. Första gången var 1995, när Dansmuseet var beläget i Dansens Hus.
Vad är nytt denna gång?
Mycket är nytt. Museets duktige tekniker, Stefan Karlsson, har bland annat framkallat gamla negativ, så många fotografier visas för första gången över huvud taget. Museichefen Erik Näslund och jag har valt annat material också, som scenkläder och modekostymer. Under mitt fortsatta arbete med ämnet har jag dessutom upptäckt att det finns intressanta upplysningar om Isadoras salonger och om hennes väninnor, lesbiska eller ej.
Det har blivit en fin artikel i den nya versionen av utställningskatalogen.
Tack! Den innehåller också mycket annat nytt: En artikel om Isadora som modeikon av Tony Lewenhaupt, en om Isadoras pianister och en av Suzanne Bloch, dotter till en av Isadoras manliga vänner. Och mycket nytt bildmaterial.
Pianisten Mattias Nilsson, Kathleen Quinlan och hennes assistenter ut Lilla Baletten. Fotograf Mats Lindgren
Hur kom Du till Sverige?
Första gången jag besökte Sverige var 1984, då jag blivit inbjuden av Bengt Häger för att framföra Isadoras danser på Dansmuseet. Året därpå kom jag tillbaka för att ge en soloföreställning på Södra Teatern. Jag blev väldigt glad för det uppseende den väckte. Jag fick träffa många intressanta personer, bl. a. Jan Zetterberg. Men det dröjde till 1987 innan jag bosatte mig här. Då gifte vi oss och fick sedan två döttrar.
Lilla Baletten. Fotograf Tina Azelsson
Då tyckte jag det var skönt att vara bara maka och mamma, men så småningom började jag framföra solodanser men också att undervisa, bl.a. på Svenska Balettskolan och Danshögskolan. Flera av mina elever blev sedan medlemmar i Lilla baletten, som specialiserar sig på att framföra Isadoras koreografier.
Och Du deponerade Anna Duncan-materialet på Dansmuseet.
Just det. Jag är jätteglad att det nu kan visas igen, i ny form.
Hur går det med Lilla baletten?
Tack, den startade jag 1993, så den fyller snart tjugo. Vi fortsätter att ha uppvisningar, och jag fortsätter att undervisa. Från och med i år undervisar jag i Umeå också, så jag får långpendla. Jag tar gärna emot nya elever.
Peter Bohlin
18 februari 2011
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision