Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Kungliga Baletten med Anna Valev överst t.h. Fotograf Hans Nilsson

Kungliga Baletten med Anna Valev överst t.h. Fotograf Hans Nilsson

Peter Bohlin: Messias – ett allkonstverk

Inför Kungliga Balettens premiär på Messias, till Händels musik, fick dansportalen ett samtal med verkets upphovsman,  koreografen Mauricio Wainrot – argentinare med rötter ifrån Polen. Han är en mycket erfaren koreograf, som började sin internationella karriär i Sverige för 25 år sedan.

Hans verk har sedan dess visats på ett femtiotal teatrar världen runt. Nu arbetar han för första gången med Kungliga Baletten i Stockholm. Baletten Messias ges i orginalscenografi av den numera avlidne Carlos Gallardo, som medverkat i de flesta av Wainrots produktioner. I baletten medverkar förutom baletten även Kungliga Operans kör och fyra sångsolister.

Anne Frank. Foto Eugene Ballet, Oregon USA.

Anne Frank. Foto Eugene Ballet, Oregon USA.

Kungliga Operans balettchef och du har bestämt samarbetat tidigare?
Ja, när Marc Ribaud var balettchef i Nice hade han vänligheten att inbjuda mig för att sätta upp Messias där. Då var vi tvungna att använda bandad musik. Här kunde han erbjuda mig ett stort projekt, med orkester, kör och fyra sångsolister.

Levande musik betyder att verket lyfter till en helt annan nivå, till en helt annan dimension, och det tycker jag att baletten förtjänar: Detta är min version av himlen.

I det här fallet var storleken av samarbetet särskilt viktig för mig. I Argentina infaller sommaren i december – februari, och jag brukar försöka ta ledigt en månad i januari, i mitt hus i bergen utanför Buenos Aires. Det är trevligt att börja året med semester, men det här kunde jag inte tacka nej till. Dessutom är det nu 25 år sedan jag arbetade i Sverige, och det var en mycket betydelsefull tid för mig.

Du gjorde ett helaftonsprogram för Storan i Göteborg 1986, på inbjudan av Ulf Gadd, som var balettchef där. Hur träffades ni?
Ulf Gadd är den viktigaste personen i hela min karriär. Han besökte Buenos Aires för att leta efter musik till sin första balett med tangomotiv – Tango Buenos Aires 1907 (1985).

En dag kom han till teatern, sökte upp mig och började tala om min Anne Frank-balett, som han hade sett. Min engelska var mycket dålig då, men en av mina dansare talade engelska, så vi fick kontakt.

Här vill jag skjuta in ett par saker. Jag var nästan 40 år vid det tillfället. Jag hade börjat dansa sent, först i tjugoårsåldern. Innan dess spelade jag mest fotboll och gick på bio. Film är fortfarande en stor inspirationskälla för mig.

Jag älskade stumfilm – Chaplin, Buster Keaton och Tati – och såg mycket av Bergman, som var väldigt populär i Argentina. Jag hade aldrig arbetat som koreograf utanför Argentina, men drömt om att få göra det i Europa.

Mauricio Wainrot (t.h.) och scenografen Carlos Gallardo. Foto courtesy of Mauricio Wainrot

Mauricio Wainrot (t.h.) och scenografen Carlos Gallardo. Foto courtesy of Mauricio Wainrot

Dessutom var det så att jag länge drömt om att göra ett verk om Anne Frank. Mina föräldrar, av judisk börd, lämnade Polen i juni 1939. Praktiskt taget alla som stannade i familjen blev mördade. I Argentina finns en mycket stor judisk koloni, väldigt många kulturarbetare, men även samlare och mecenater, är av judisk börd.

Hur som helst: en balett om Anne Frank kunde inte låta sig göras på militärjuntans tid. Men juntan föll 1983 och jag kunde genomföra mitt Anne Frank-projekt. Ulf Gadd såg baletten, vi höll kontakt, och han återkom till Buenos Aires tillsammans med sin scenograf Svenerik Goude.

Jag kunde då visa ett annat av mina verk, Psalmsymfonin, och resultatet blev att Ulf Gadd inbjöd mig att göra en helaftonsföreställning! Till min oerhörda glädje – Europa! Men först blev jag alldeles nervös. På Storan dansades till slut Psalmsymfonin, Tre argentinska danser och Anne Frank.

Inte nog med detta: Ulf Gadd ordnade en fortsättning också! Han hade tidigare engagerat en annan argentinsk koreograf till Storan, Roberto Trinchero, som jag aldrig träffat i Argentina. Trinchero var då sedan flera år balettchef i Wiesbaden, och tack vare Ulf fick jag ett uppdrag där omedelbart efter Göteborg.

Sådan var starten på min europeiska odyssé, som kom att vara i 14 år. Och den första, avgörande impulsen – den kom från Ulf Gadd!

Jenny Westring, Olof Westring och Kungliga Baletten i Messias. Fotograf Hans Nilsson

Sedan dess har Du varit mycket flitig. Opuslistan är imponerande.
Ja, faktiskt, nästan 50 baletter, och det har blivit väldigt många produktioner, långt över hundra. Bara Anne Frank har jag satt upp 13 gånger.

Det finns förmodligen några favoritverk?
Ja visst: A Streetcar named Desire (Linje lusta) efter Tennessee Williams pjäs, är en. Tempest, efter Shakespeare, är en annan. Det är en dyr produktion, som teatermässiga verk tenderar att bli. Där ingår en film också. Och naturligtvis är Messias en favorit.

Min första version av Messias blev faktiskt en 50-årspresent till mig själv. Det var nu ingenting jag planerade, det bara råkade bli så, och det var ju en vacker tillfällighet.

Jens Rosén. Fotograf Hans Nilsson

Jens Rosén. Fotograf Hans Nilsson

Jenny Westring, Olof Westring och Kungliga Baletten i Messias. Fotograf Hans Nilsson

Det är många medverkande i Messias.
Ja, 24 dansare. Jag tycker över huvud taget om att arbeta med stora grupper. Hemma (Wainrot är balettchef vid Ballet Contemporáneo del Teatro San Martin i Buenos Aires sedan 1999) har jag 26 dansare i min ensemble. Alla vill förstås dansa, och jag gör mitt bästa för att se till att de får göra det.

Här vill jag passa på att framhålla ett par saker. Jag tycker inte om det så kallade stjärnsystemet. Resten av ensemblen riskerar att reduceras till något indentitetslöst, eller att till och med försvinna. Så vill jag inte att dans ska fungera.

Därför är det i Messias inte enbart ett par som är viktigt, även om ett par är särskilt viktigt. Alla medverkande har solistiska insatser, i t.ex. mindre grupper som tre eller fem. Men grundprincipen är denna: alla är viktiga! Gruppen kan ibland ha ett värde som till och med är större än enstaka stjärnor. Tänk bara på vissa körpartier i musiken!

Jag försöker också framhålla gruppens betydelse när jag ber unga koreografer att skapa något för min ensemble. De brukar bli jätteglada och föreslår något för två eller tre dansare. Då säger jag NEJ – ta femton! Då händer det att de bleknar, men gör något för kanske tio. Efteråt brukar de vara mycket tacksamma – och många av mina dansare har fätt dansa.

Messias. Desislava Stoeva och Andrey Leonovitch i Messias. Fotograf Carl Thorborg

Messias. Desislava Stoeva och Andrey Leonovitch. Fotograf Carl Thorborg

Vad vill du se hos en dansare du samarbetar med?
God teknik förstås, men det räcker inte. Musikalitet är något oerhört viktigt för mig. Musiken är en grund i allt jag gör. Jag måste få veta hur musiken låter, eller se ett partitur innan jag skapar något.

Därtill vill jag att dansaren har "imagination", en sorts skapande fantasi. Dansaren måste, som en skådespelare, kunna göra sitt hemarbete – kanske läsa en bok om det finns en handling. Finns det någon form av libretto vill jag att dansaren skall kunna tillägna sig det: det är ju han eller hon som måste föra det vidare till åskådaren. Därför måste dansaren också ha "eyes" – d. v. s. kunna upprätta en kontakt med publiken.

Finns det någon handling i Din Messias?
Nej! Baletten är inte berättande, inte "religiös" heller i meningen att den skulle tillhöra något trossamfund. Andlig däremot ("spiritual"). Även om musiken är full av eld, passion och smärta, är min balett framför allt ett glädjens verk. Kalla det gärna himmelsk glädje.

Jag tackar för intervjun och ser fram emot premiären. Dagen efter den åker Mauricio Waimrot hem till sitt hus bland de argentinska bergen för tio dagars semester välförtjänt, i sommarsol.

Peter Bohlin
14 jan 2011


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil